esalet schreef:mooie bak, mooie kleur, mooie combi met die velgen!
Dank je, Etienne. Ik vind de combi ook opvallend geslaagd. De soccerballs moet je echter niet van dichtbij zien, want deze zijn echt beschamend amateuristisch overgekwast, met als resultaat verschillen in reliëf van ongeveer een centimeter. Ik moet dus wel gaan onderzoeken wat daar nog van te maken valt..
esalet schreef:Gelijk een vraagje: zie ik het nou goed dat ie geen voorspoiler heeft? En mag ik daaruit afleiden dat het een van de zeldzame vierbakken is, wellicht zelfs een import? Of is de spoiler er ooit afgehaald (van een vijfbak) en zijn er toen keurig twee korte stootstripjes onder de knipperlichten geplakt door deze of gene?
Heel scherp! De twee stootstripjes achter de voorbumper waren mij al opgevallen in de marktplaats advertentie. Ze zijn (bij mijn weten) nooit geleverd op de 90. De grotere bumperextensies, zowel voor als achter, zaten bij de introductie al op de 90. De 900 had deze ook al vanaf MY83. Van dichtbij is duidelijk te zien dat die strips er niet origineel op hebben gezeten, want het is (wederom) redelijk amateuristisch gemonteerd. Ik denk dat de auto ooit een tikje aan de voorkant heeft gehad en dat er bij de reparatie is bezuinigd op nieuwe kunststofdelen zoals de voorspoiler en de bumperextensies.
Verder is de auto een gewone vijfbak. Zie ook decodering van het VIN:
VIN: YS3BA25C0G600****
Manufacturer: Saab Automobile AB
Product line: SAAB 99/90
Body type: 2-door Sedan
Gear box: 5-Speed Manual
Engine type: B201c
Model year: 1986
Assembly plant: Nystad, Finland
Serial number: 00****
Control symbol: Passed
SRS: none
De auto/het kenteken is voor het eerst afgegeven op 24-01-1986. Afgaande op het kenteken NZ-**-** heeft de auto volgens mij wel even bij de importeur dan wel in een showroom gestaan. Helaas heb ik geen verder historie bij de auto. De voorlaatste apk is door Arijjansen in Utrecht gedaan en de laatste, huidige apk (augustus) door het vaste apk-adresje van Martijn van der Valk in Ermelo. De vorige eigenaar vertelde mij dat hij de auto in september van een monteur (die een beetje handelde) van ASM Hoorn/Uitgeest heeft gekocht. De auto heeft dus aardig wat handelaren gezien het afgelopen jaar.. Geen goed teken?
esalet schreef:Hoe dan ook, veel fun ermee (je kunt vanaf nu gewoon je handen van het stuur halen op de snelweg, deze wagens rijden altijd rechtdoor, ongeacht wegdek of weersgesteldheid...!)
Hmm.. Naast dat ik in het begin even moest wennen aan het extreem indirecte, onbekrachtigde sturen, vond ik ook dat de auto een stuk minder strak reed dan mijn voorgaande 900's. Ik denk dat ik nog wel even mag kijken naar versleten rubbers, schokdempers, etc. Moet beter kunnen..
Dessalniettemin ben ik nog steeds erg tevreden met het wagentje. Okay, de Finlandia was exclusiever, maar van de 90 zijn er ook slechts een stuk of 200 over in Nederland! Het is voor mij de moeite van het opknappen meer dan waard.
Wouter