Na een stukje teruglezen op dit forum is het mij opgevallen dat sommige mensen inmiddels al gezien hebben dat het 90-register op www.saab-90.nl compleet vernieuwd is. Voor degenen die dit nog niet hebben gezien: Neem alsjeblieft snel eens een kijkje; ik ben echt van mening dat diverse zaken fors verbeterd en vernieuwd zijn!
Een greep uit de veranderingen:
- Geen geupdate, maar volledig nieuw ontworpen en gebouwde website
- Snellere laadtijden, verbeterde layout.
- Layout is volledig mobiel- en tabletvriendelijk gemaakt(!)
- Laadtijd van het register is van 15+ seconden naar 2 seconden gegaan(!)
- Het register is volledig vernieuwd, geupdate en gecategoriseerd
- Meer dan 2x zoveel documentatie dan voorheen
- Grafieken op hoofdpagina visueel en inhoudelijk geupdate
- En nog veel meer...!
Onderstaand een stuk achtergrondinformatie m.b.t. het hoe/wat/waarom.
Het ontstaan van de site en de betrokkenheid van Etienne
In 2009 heb ik mijn eerste Saab 90 gekocht. Ik was toen net 20 jaar. Ik heb besloten om een website te bouwen; gericht op mijn Saab 90. Ik heb destijds de gelijknamige domeinnaam mijnsaab90.nl bedacht en geregistreerd.
In, volgens mij 2010, heb ik Etienne leren kennen. Hij is dé 90-guru. Heeft werkelijk van alles verzameld over de Saab 90, zowel fysiek als digitaal. Aangezien hij en ik dezelfde passie delen, hij het fysieke gedeelte keurig op orde heeft en ik de digitale kennis heb, was een samenwerking erg snel geboren. Uit die samenwerking is ruwweg in 2010 de website achter www.saab-90.nl ontstaan.
Enige jaren geleden hebben Etienne en ik besloten dat ikzelf geen tijd meer had om de website te onderhouden, waarop ik het beheer en onderhoud aan Etienne heb overgedragen. De laatste tijd (ruwweg een jaar, misschien iets langer), viel het mij op dat berichten die via de website binnen kwamen niet meer beantwoord leken te worden. Ik heb dit zelf enige tijd zo gelaten, totdat het écht op begon te vallen. Na diverse contactpogingen met Etienne zonder resultaat (ik respecteer zijn privacy dus val hem niet lastig) heb ik uiteindelijk enkele maanden geleden de knoop doorgehakt: Er moest een nieuwe website komen.
De bouw van de nieuwe website
1: Hosting
De webhosting beviel al geruime tijd niet meer. Het kostte Etienne en mij letterlijk honderden euro's per jaar, en de kwaliteit was ondermaats. Daarop heb ik besloten de website te verhuizen naar een andere, snellere en kwalitatief betere, webhost. Dit is gelukt, en de 'oude' 90-website heeft hier het afgelopen half jaar op gedraaid.
2: Eisen voor een nieuwe website
Ik heb de eisen voor een nieuwe website op een rijtje gezet.
- Snelheid. Het 90-register laadde zo enorm traag; dit MOEST en zou enorm verbeterd worden.
- Stabiliteit. Na de hierboven genoemde verhuizing had ik last van een foutmelding zowel voor- als achter de schermen. De gebruikte scripts achter de schermen waren sterk verouderd en onveilig. Dit moest vernieuwd worden.
- Mobiele weergave. De site moet mobielvriendelijk worden in dit tijdperk.
- Managable. De site moet zo gemakkelijk mogelijk onderhouden en geupdate kunnen worden omdat dit in het verleden enorm veel tijd kostte (geloof me, je hebt geen idee...).
3: De bouw van de site
Realiseer je dat alle data van bijvoorbeeld het 90-register handmatig ingevoerd is. Iedere letter, iedere afbeelding, alles. Omdat de site volledig nieuw opgebouwd is heb ik enkele zaken (tekstueel) kunnen hergebruiken, maar verder alles handmatig en 1-voor-1 in moeten voeren. Een enorme klus die meerdere (halve) dagen in beslag genomen heeft. Ook de documentatiepagina is erg groot en bevat veel documentatie. Ik heb werkelijk alle archieven op mijn eigen netwerk geraadpleegd, letterlijk duizenden mails doorgespit van de afgelopen 15 jaar, en op die wijze alle tot nu toe nog niet gepubliceerde documentatie op de computer opgeslagen. Vervolgens heb ik overal (Waar nog niet aanwezig) PDF-bestanden van gemaakt, om vervolgens van ieder PDF-bestand een mini-afbeelding (thumbnail) te maken omdat de website deze niet zelf genereerde.
Laten we tot slot niet vergeten dat het updaten van 'die paar grafiekjes' op de hoofdpagina letterlijk een halve dag in beslag heeft genomen. Nee, dat zie je er niet aan af
De gehele site heeft ruwweg 75-100 uur gekost om te bouwen en te testen, en ik moet toegeven dat ik dat persoonlijk nog heel erg snel gegaan vind.
4: Het testen van de site
Toen de site af was, althans, dat dacht ik, heb ik de site door Saab- en non-Saabliefhebbers laten testen. Ik heb 'de gewone bezoeker' feedback laten geven. Hierop kreeg ik o.a. terug dat 'MY85' niet duidelijk is, maar 'Modeljaar 85' wel. Dit klinkt simpel, maar is erg prettige feedback. Ik heb al deze feedback (ongeveer een A4`tje vol) verwerkt.
Mijn vriendin Annalien heeft de website ook uitvoerig getest. Op basis van die tests heb ik diverse technische zaken verbeterd. Denk hierbij aan een compleet opgebouwde gallerij waar ongeveer 7 uur werk in zat, die vervolgens verwijderd kon worden omdat e.e.a. toch niet lekker bleek te lopen (technisch gezien). Resultaat: Een paar uur zoeken naar een nieuw gallerij-script, en alle inhoud weer opnieuw handmatig verwerken.
5: Het lanceren van de website
Uiteindelijk was de site af. Maar dan ook écht af. Ik heb de site ongeveer een week geleden gelanceerd en dit op een tweetal Saab-Facebookgroepen aangekondigd. Als klap op de vuurpijl houd ik nu ook een Instagram account bij waar ik meermaals per week leuke nieuwtjes plaats over Saab 90`s uit ons register, en over de Saab 90 algemeen. Mocht je me willen volgen: @Saab90nl
Natuurlijk hoort een aankondiging ook op het Saabforum(.nl) thuis. Ik ben er echter nog niet aan toegekomen om dit lange bericht te typen. Nu dus wel.
Er rest mij niets anders dan af te sluiten met de hoop dat de nieuwe 90-website jullie bevalt, dat de nieuwe toevoegingen met name binnen de documentatie in de smaak vallen, en ik wens jullie dan ook veel plezier op de website!
Hebben jullie feedback, tips of suggesties? Meld dit vooral! En; laten we het hoofddoel niet vergeten: Heb je informatie over een Nederlandse of naar Nederland geimporteerde Saab 90? Meld je!!