saab 90 cross

1985-1987
Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5348
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

saab 90 cross

Bericht door joachiem » ma 05 aug, 2013 23:28

Wij hebben een saab 90 die wij gaan gebruiken voor de auto cross en vind het wel leuk om hier een stukje te plaatsen.
Het doet mij best wel pijn als saabliefhebber want de auto krijgt er flink van langs straks :? maar deze saab
heeft zijn beste tijd gehad omdat er echt heel veel laswerk aan zit en hierdoor niet meer haalbaar is als project/opknapper.
Eigenlijk zijn alle wielkasten slecht van binnen en buiten+asdoovoeren aan de voorzijde en bij de achterste schodempers ook te slecht.
Denk dat ik er wel een jaar werk mee zou hebben om alles roestvrij te maken en nieuwe stukken in te lassen....dan nog spuiten+techniek ook nog eens op orde maken :wow:

Ik zou de auto klaar maken voor Volsa maar kwamen er al snel achter dat het dus niet haalbaar was.Veel onderdelen leven voort in andere saabjes 90/99 dus dat is eigenlijk ook wel mooi.

Auto is compleet kaal nu.

motor is afgesteld en uitlaat aangepast.
mengsel wat rijker en ontsteking scherper...dat loopt al heel hard en kaal weegt het saabje ook stukken minde natuurlijk :O:
is een flinke rolpaal ingelast.
auto is mooi blauw nu.
gril en koplampjes aangepast omdat al het glas er uit moet.
gaas voor de voorruit bestuurderskant
van binnen ook compleet kaal.
zat een stalen opendak in,deze is dicht gelast...de bak van het opendak was echt rot :shock: slechte montage welke later gedaan.
komen 2 M+S banden op de voorkant en de stalen velgen worden geel voor de looks 8)
thermostaat is er uit en zit een schakelaar tussen de koelfan zodat deze in de cabine handmatig te bedienen is ivbm snel warm lopen/hoge belasting.

Auto staat er nu zo bij,als hij compleet klaar is zet ik er wel wat foto,s van op.denk dat er een geele hokeystik striping op komt 8)
zij vast mensen die het jammer en zonder vinden maar het is niet anders :wink:
Afbeelding
blij dat ik rij :O:
Saab 900 T16 1985.
Peugeot partner electric 2017.
Citroen BX 16V GTI 1989 non kat 160pk.
Citroen ID/DS 1971 5-bak lpg.
Tesla model s LR 2019.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: saab 90 cross

Bericht door Sapphire » ma 05 aug, 2013 23:31

Leuk dat er in elk geval nog wat nuttigs wordt gedaan met deze Saab 90 :O:

Maarre:
joachiem schreef:zat een stalen opendak in,deze is dicht gelast...de bak van het opendak was echt rot :shock: slechte montage welke later gedaan.
Er zat toch een origineel Saab open dak in? Hoezo later gemonteerd want dat kan toch helemaal niet?
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur
Berichten: 3860
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Norge - Noorwegen

Re: saab 90 cross

Bericht door odin1899 » ma 05 aug, 2013 23:32

Ach, eervol einde. Sterven in het harnas en zo in plaats van meteen tot een vierkant pakketje geperst te worden.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen - Audi A3 e-tron - Mitsubishi iMiev - VW Polo - Lexus UX

Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5348
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: saab 90 cross

Bericht door joachiem » ma 05 aug, 2013 23:49

Sapphire schreef:Leuk dat er in elk geval nog wat nuttigs wordt gedaan met deze Saab 90 :O:

Maarre:
joachiem schreef:zat een stalen opendak in,deze is dicht gelast...de bak van het opendak was echt rot :shock: slechte montage welke later gedaan.
Er zat toch een origineel Saab open dak in? Hoezo later gemonteerd want dat kan toch helemaal niet?
dit dakje lijkt origineel saab maar is er never nooit niet in de fabriek in gemaakt!zit al geen opstaande rand in het dakje zelf,de bak zit met kit en plamuut vast onder tegen het dak :wow: de originele balk die in het midden over het dak loopt is bruut weg geslepen en op deze plek zaten wat stukken staal die dan weer aansluiten op de rand van het open dak...aan 1 zijde vast gelast en aan de andere kant gewoon los :lol: weet 100% zeker dat ze dit nooit zo gedaan zouden hebben in de fabriek.

jammer van de auto maar ik denk dat er niemand is die deze auto nog een 2e leven had gegeven...echt heel slecht op al het plaatwerk en dragende stukken.
eervol einde krijgt ze en gok dat ze als enigste saab mee zal rijden want je ziet er enkel Volvo,s en duits spul en natuurlijk fordjes etc...ook zou het de oudste auto zijn die mee doet dus ik ben erg benieuwd hoe de Saab het gaat houden tegen de moderne koekblikken ;-|+
blij dat ik rij :O:
Saab 900 T16 1985.
Peugeot partner electric 2017.
Citroen BX 16V GTI 1989 non kat 160pk.
Citroen ID/DS 1971 5-bak lpg.
Tesla model s LR 2019.

Gebruikersavatar
evl
Geregistreerd lid
Berichten: 967
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:31
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: saab 90 cross

Bericht door evl » di 06 aug, 2013 0:15

Waar ga je meerijden? Denekamp?
Saab 900 T16 5deurs aka 'sturbie' (1984)
Saab 900 5deurs lpg malachietgroen (1986) --Verkocht
Saab 90 aka 'lambique' (1985) --Verkocht
Saab 9000 2.3 CSE lpg (1996) --Verkocht
Saab 900 GLs 4deurs (1984) --Verkocht
Saab 900NG 1997 --Verkocht

Gebruikersavatar
gws
Geregistreerd lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: saab 90 cross

Bericht door gws » di 06 aug, 2013 8:02

Dubbele webers erop , terreinbanden op de voorwielen en starten in de tweede versnelling . :D

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: saab 90 cross

Bericht door turbopilot » di 06 aug, 2013 13:26

met een paar goede banden kom je een heel eind

bij deze zit de radiateur + accu achterin
motorkap , gewoon met 2 draadeinden door de kap sluiting
en een bumper om het moderne koekblik aan de kant te schuiven

mag je met alleen een paal in het midden meedoen?
zou nog iets voor de ruit maken :wink:

Afbeelding
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: saab 90 cross

Bericht door Sapphire » di 06 aug, 2013 15:56

vlnr turbopilootje fhr charles :P
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5348
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: saab 90 cross

Bericht door joachiem » di 06 aug, 2013 17:35

Wij mogen de accu en koeler niet verplaatsen jammer genoeg.
paal op dikke platen 20cm/20cm is voldoende in deze klasse dus dat mag.
Gaas zit al voor de bestuurderskant dus dat zit ook goed.
Voorbumper komt er nog op woensdag samen met de motorkap :O:

het is een even een probeersel voor de eerste keer....de volgende keer gaan wij kijken of we in de sport klasse mee kunnen doen maar eerst maar
eens zien hoe de saab het doet.
Sportklasse mag veel meer zoals crossbanden en de koeler achter in dus dat word ook een saab met een turbo motor ;-|+ voordeel
is ook dat er minder gebeukt word in deze klasse en er meer jaren met de zelfde auto gecrost kan worden :O:

Maar eens kijken hoe het gaat straks.

Eind Augustus Denekamp Evl :wink:
blij dat ik rij :O:
Saab 900 T16 1985.
Peugeot partner electric 2017.
Citroen BX 16V GTI 1989 non kat 160pk.
Citroen ID/DS 1971 5-bak lpg.
Tesla model s LR 2019.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: saab 90 cross

Bericht door turbopilot » di 06 aug, 2013 19:00

heb je ergens een linkje ?
Sapphire schreef:vlnr turbopilootje fhr charles :P
en de driver was de zoon van fhr,, saab is verkocht naar een forumer in drenthe
btw een boel werk om te maken
99 met B motor 1 carburateur , kon goed meekomen (lag in 1 manche zelfs 2e totdat benzinepomp/toevoer het niet meer deed)
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
evl
Geregistreerd lid
Berichten: 967
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:31
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: saab 90 cross

Bericht door evl » wo 07 aug, 2013 16:27

Gaaf! Ik kom aanmoedigen en verbrand rubber snuiven :wow:

http://www.autorodeo.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 900 T16 5deurs aka 'sturbie' (1984)
Saab 900 5deurs lpg malachietgroen (1986) --Verkocht
Saab 90 aka 'lambique' (1985) --Verkocht
Saab 9000 2.3 CSE lpg (1996) --Verkocht
Saab 900 GLs 4deurs (1984) --Verkocht
Saab 900NG 1997 --Verkocht

Gebruikersavatar
nove mille
Geregistreerd lid
Berichten: 6534
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 0:32
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: saab 90 cross

Bericht door nove mille » wo 07 aug, 2013 20:19

Beetje dubbel gevoel hier: heb zéér uitgebreid laswerk achter de rug om een 90 op de weg te houden...
Maar stiekem vind ik dit toch wel erg leuk.

Go, Joachiem, go ! :O:
1987 Saab 900c - 1974 BMW 2002 Touring - 1989 Yamaha XT600 Ténéré
2006 Smart ForTwo - 2004 Honda HR-V - 2008 Opel Vivaro
såld : 1984 Saab 90 - 1982 Saab 900gl - 1996 Saab 9000cse - 2002 BMW 320d Touring M - 2001 Mazda MX-5

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5348
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: saab 90 cross

Bericht door joachiem » vr 09 aug, 2013 22:56

Gister zijn er winterbanden(M+S) op de cross auto gekomen en een heuse motorkap van een saab 90(zat een 99 kap op die weer netjes op een 99 veder leeft nu).
Ook de beugels van de voorbumper die misten hebben we gekregen(dan aan Jurgen hier voor).
Voorbumper zit er op en de motorkap is ook blauw nu.

De winterbanden die op de vooras zitten hebben een looprichting,deze hebben wij anders om gemonteerd zodat hij meer grip heeft in het zand.
Gaan hem over 2 weken testen en dan nog wat kleine zakken afstellen waar nodig en kijken of het goed gaat met de banden :O:
plaatje met het nummer moet nog midden op de dank komen.
Uitlaat moet nog iets geknepen worden voor een scheller geluid en iets meer tegendruk.
koelwatersysteem moet nog 1x doorgespoeld worden en ontlucht.

Vandaag de velgen ook geel gemaakt en een beetje cross look op geschilderd....staat erg leuk met gele strepen en velgen nu :D
Voorkant is ook erg leuk met de strepen over de motorkap die bij de koplampen eindigen op de gele beschermplaatjes die er nu voor zitten.
Binnenkort foto,s van het front.
Motorkap komt nog een rond reklame logo op ook in de kleur geel
Achterklep is nog ruimte voor een logo of sticker en komt mischien iets van volsa op.

Staat er leuk bij op zijn gele velgies nu 8) dakje heeft het gele kruis zoals de Zweedse vlag 8)
Afbeelding
blij dat ik rij :O:
Saab 900 T16 1985.
Peugeot partner electric 2017.
Citroen BX 16V GTI 1989 non kat 160pk.
Citroen ID/DS 1971 5-bak lpg.
Tesla model s LR 2019.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: saab 90 cross

Bericht door turbopilot » vr 09 aug, 2013 23:09

als je ff doorgaat, kan ie zo naar de apk :wink:

je bent toch niet bang voor een deukje straks :?:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
MISTY
Geregistreerd lid
Berichten: 1240
Lid geworden op: vr 13 aug, 2004 18:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: saab 90 cross

Bericht door MISTY » zo 11 aug, 2013 10:20

Mooi die originele striping..... :wow:
fasten your seatbelts!
9-5 aero estate 270pk/420nm T7 suited