bougie elektrode afstand
-
ralph_m
- Donateur (5x)

bougie elektrode afstand
Voor de 90 wordt 0.6-0.7 voorgeschreven, de BP6ES bougies die ik heb gekocht hebben allemaal 0.8mm.
Kan ik dit zo laten, of moet ik ze aanpassen?
Zo ja, iemand een tip hoe dit met beleid te doen (dus geen klap met de hamer..) ?
Kan ik dit zo laten, of moet ik ze aanpassen?
Zo ja, iemand een tip hoe dit met beleid te doen (dus geen klap met de hamer..) ?
-
sb129h
- Donateur (2x)

Re: bougie elektrode afstand
Ik zou ze toch aanpassen. Dichtdrukken tegen iets van hardhout (werkbank)?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Voelermaat 0,7 er tussen houden en met beleid een tikje met de hamer. Kan geen kwaad hoor.
Als je niet met een voelermaat hebt gemeten ga ik er vanuit dat je niet goed hebt gemeten, is vrij kritisch. In dat geval zou ik een setje aanschaffen (bouwmarkt, 5 euro) want je kunt ze ook gebruiken voor o.a. kleppen stellen.
Als je niet met een voelermaat hebt gemeten ga ik er vanuit dat je niet goed hebt gemeten, is vrij kritisch. In dat geval zou ik een setje aanschaffen (bouwmarkt, 5 euro) want je kunt ze ook gebruiken voor o.a. kleppen stellen.
-
gunar
- Geregistreerd lid
Rubber hamer (van de bouwmarkt) te gebruiken voor de bestrating.
Voor de auto zelf - is gemaakt voor bestrating en asfalt - kan metalen hamer geen kwaad. Bij de bougie
. Wel voelermaatje met juiste maat ertussen leggen en hameren maar. Als gulden middenweg kan een kunststof hamer volstaan. Tikt zonder dat het slaan wordt waardoor die hamer ook geen kwaad kan. In de porceleinkast
Niet op het porcelein van de bougie slaan ! Alleen hameren aan de elektrodekant van de bougie. 
Voor de auto zelf - is gemaakt voor bestrating en asfalt - kan metalen hamer geen kwaad. Bij de bougie
-
ralph_m
- Donateur (5x)

Done. Bedankt!
Oude blijken ook op 0,8 te staan..
En bougies zijn wit, dus te arm mengsel...
Oude blijken ook op 0,8 te staan..
En bougies zijn wit, dus te arm mengsel...
-
kemman
- Donateur (2x)

Ik stop al 25 jaar in vele saabs (96,99,900,900II,9-3,9-5) ngk-bougies en heb nooit de elektrode-afstand bijgesteld. Nooit 1 probleem met m.i. deze uitstekende bougies gehad.
-
sb129h
- Donateur (2x)

Dus?
Ik zal waarschijnlijk nu wat kort voor de kar zijn, maar als het fabrieksvoorschrift is, dan is er toch niks mis mee om de juiste electrodeafstand te gebruiken?
Enfin: jouw auto is jouw auto, enjoy!
Ik zal waarschijnlijk nu wat kort voor de kar zijn, maar als het fabrieksvoorschrift is, dan is er toch niks mis mee om de juiste electrodeafstand te gebruiken?
Enfin: jouw auto is jouw auto, enjoy!
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Dat afstellen is idd niks mis mee, noch wil het zeggen dat je problemen zou krijgen als je het niet doet. Ik controleer ze altijd, want het is mij vaak genoeg gebeurd dat een of andere sufferd er een of meer uit z'n klauwen had laten vallen waardoor de elektrode afstand niet meer klopte. Het kartonnen kokertje biedt niet altijd genoeg bescherming in deze.
-
kemman
- Donateur (2x)

Ja, er wordt nogal '"kort voor de kar"gereageerd!
M.i. zelfs enigszins hufterig.
Gaat het op dit forum over ervaringen e.d. of over fabrieksinstellingen?
Wanneer ik al 35 jaar Saabs rij en vele tientallen heb gehad in alle soorten en maten, dan mag ik mijzelf een beetje ervaringsdeskundige noemen, want ik stop er niet alleen bougietjes in maar ook al het andere werk; iets meer dan olie-verversen.
Als je dan de puntjes op de i gezet wilt hebben: gebruik dan een daartoe geeigend buiggereedschapje en geen voelermaat met een rubber hamer.
Dus sb129h, geef dan een volledig advies!
M.i. zelfs enigszins hufterig.
Gaat het op dit forum over ervaringen e.d. of over fabrieksinstellingen?
Wanneer ik al 35 jaar Saabs rij en vele tientallen heb gehad in alle soorten en maten, dan mag ik mijzelf een beetje ervaringsdeskundige noemen, want ik stop er niet alleen bougietjes in maar ook al het andere werk; iets meer dan olie-verversen.
Als je dan de puntjes op de i gezet wilt hebben: gebruik dan een daartoe geeigend buiggereedschapje en geen voelermaat met een rubber hamer.
Dus sb129h, geef dan een volledig advies!
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Idd zijn er speciale "electrodeafstandverbuigafstandssetjes" maar die heb ik niet, schijnen soms ook de las teveel te belasten (omdat je ze in de bochtradius vlakbij de las dient te gebruiken) met breuk of een breuklijn tot gevolg. Allereerst dan hoe ik het doe om de (na test en fabriekervaringen en evaluties!) voorgeschreven electrodeafstand te verkrijgen; eerst meten met een voelermaatsetje en daarna zachtjes het electrodeuiteinde tikken op de azobe werkbank tot ze juist of net ietsie te dicht staan waarna ik ze in het laatste geval voorzichtig iets verder open forceer met de voelermaat totdaat de voelermaat er met lichte wrijving tussendoor gaat en dan allemaal op de zelfde afstand zetten.
Voor het rijden op gas wordt (vanwege de andere eigenschappen dan de brandstof die fabriek gebruikte voor het bekende en overgrote deel van de auto's/motoren) vaak een iets kleinere electrodeafstand aangeraden (net als bijv. een marginaal grotere klepspeling bij nog stelbare kleppen ivm een hogere verbrandingstemp) om de ontsteking verbeteren en de effici"entie te verhogen .Tot zover mijn technnische bijdrage.
Dan de reactie op het geventileerde:
De fabriek houdt tevens rekening met de zo juist mogelijke instelling gedurende termijn van gebruik met een zo groot mogelijke effici"entie als gevolg. In een proces is alles net zo goed als de zwakste schakel, in dit geval de mens. Dit kan de rest van z'n auto naar z'n zeggen nog zo goed verzorgen en dan ook nog heeeeeeeeeel lang (Televaag stijl) en een soort van trial and error toepassen (helaas zie je dit op het forum steeds vaker bij bijv olie, stuurbekrachtigingsvloeistof etc etc) en als het goed lijkt te gaan gebruiken ze dit als wetenschappelijk bewijs (boven het zorgvuldig vastgestelde fabrieksadvies) en aanbeveling hetgeen gewoon ongewenst is, zeker naar de niet voor niets postende vraagstellers en naar informatie op zoek gaande andere forumbezoekers. Zo zit je al snel een eind van de waarheid af maar gaan mensen iets als waar of zelfs beter overnemen.
Als er een bepaalde mate van de directheid in zit dan is dat waarschijnlijk vanwege de inzet van de overtuiging in de eerdere reactie.
Ik denk dat alle mate van takt en en nuacering daarin gebruikt is en dat er zeker geen sprake is van hufterigheid, zo'n opmerking is pas kort voor de kar.
Hopelijk gaan we nu allemaal weer verder met het geven van goede onderbouwde adviezen aan degenen die we daar op verzoek mee kunnen helpen zonder andere mensen op dergelijke onverkwikkelijke zaken te hoeven wijzen:!:
Voor het rijden op gas wordt (vanwege de andere eigenschappen dan de brandstof die fabriek gebruikte voor het bekende en overgrote deel van de auto's/motoren) vaak een iets kleinere electrodeafstand aangeraden (net als bijv. een marginaal grotere klepspeling bij nog stelbare kleppen ivm een hogere verbrandingstemp) om de ontsteking verbeteren en de effici"entie te verhogen .Tot zover mijn technnische bijdrage.
Dan de reactie op het geventileerde:
Idd zijn het echt bougies van zeer goede kwaliteit maar valt te constateren dat de afstand idd vaak niet meer juist staat en ze dus bijgesteld dienen te worden. Zeker voor 2 takten is dit verregaand essentieel maar ook voor 4 takten van niet te verwarlozen belang.kemman schreef:Ik stop al 25 jaar in vele saabs (96,99,900,900II,9-3,9-5) ngk-bougies en heb nooit de elektrode-afstand bijgesteld. Nooit 1 probleem met m.i. deze uitstekende bougies gehad.
De fabriek houdt tevens rekening met de zo juist mogelijke instelling gedurende termijn van gebruik met een zo groot mogelijke effici"entie als gevolg. In een proces is alles net zo goed als de zwakste schakel, in dit geval de mens. Dit kan de rest van z'n auto naar z'n zeggen nog zo goed verzorgen en dan ook nog heeeeeeeeeel lang (Televaag stijl) en een soort van trial and error toepassen (helaas zie je dit op het forum steeds vaker bij bijv olie, stuurbekrachtigingsvloeistof etc etc) en als het goed lijkt te gaan gebruiken ze dit als wetenschappelijk bewijs (boven het zorgvuldig vastgestelde fabrieksadvies) en aanbeveling hetgeen gewoon ongewenst is, zeker naar de niet voor niets postende vraagstellers en naar informatie op zoek gaande andere forumbezoekers. Zo zit je al snel een eind van de waarheid af maar gaan mensen iets als waar of zelfs beter overnemen.
Als er een bepaalde mate van de directheid in zit dan is dat waarschijnlijk vanwege de inzet van de overtuiging in de eerdere reactie.
Ik denk dat alle mate van takt en en nuacering daarin gebruikt is en dat er zeker geen sprake is van hufterigheid, zo'n opmerking is pas kort voor de kar.
Hopelijk gaan we nu allemaal weer verder met het geven van goede onderbouwde adviezen aan degenen die we daar op verzoek mee kunnen helpen zonder andere mensen op dergelijke onverkwikkelijke zaken te hoeven wijzen:!: