Verlichting brandt zonder contact
-
esalet
- Donateur (8x)

- Regio: NL - Provincie Utrecht
Verlichting brandt zonder contact
Sinds Valkenburg (waarschijnlijk is hij in de war na het zien van zoveel familie in één keer) heeft mijn 90 een gek kwaaltje: de verlichting (koplampen en achterlichten en kentekenverlichting) blijft gewoon branden nadat je het contact uit zet.
Normaliter gaat dit uit (kan je ook niet met lege accu komen te staan).
Het is geen groot probleem, uiteraard gaat het wel uit als ik de lichtschakelaar uit zet, maar ik vind het niet handig en ik vind dat zoiets het gewoon moet doen.
Ik heb al een ander lichtrelais geprobeerd en een andere lichtschakelaar, zonder succes.
Ga nu nóg een ander lichtrelais proberen (wie weet hadden ze dezelfde kwaal).
Het werkplaatshandboek brengt me niet verder en de zoekfunctie ook nog niet eigenlijk.
(Oja en de stadslichten doen het niet, hebben het nooit gedaan, maar misschien kan ik het nu helemaal in orde maken)
Eerst maar die hoofdverlichting.
Normaliter gaat dit uit (kan je ook niet met lege accu komen te staan).
Het is geen groot probleem, uiteraard gaat het wel uit als ik de lichtschakelaar uit zet, maar ik vind het niet handig en ik vind dat zoiets het gewoon moet doen.
Ik heb al een ander lichtrelais geprobeerd en een andere lichtschakelaar, zonder succes.
Ga nu nóg een ander lichtrelais proberen (wie weet hadden ze dezelfde kwaal).
Het werkplaatshandboek brengt me niet verder en de zoekfunctie ook nog niet eigenlijk.
(Oja en de stadslichten doen het niet, hebben het nooit gedaan, maar misschien kan ik het nu helemaal in orde maken)
Eerst maar die hoofdverlichting.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
-
mr-toet-toet
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Verlichting brandt zonder contact
dan heb je idd een heel ander probleem als mij
bij mij blijven alleen de voorlichten branden en de rest gaat wel uit
en mijn lampen zijn dus niet met de schakelaar uit te zetten
bij mij is het 9 van de 10 keer een kwestie van motor opnieuw starten en weer uitzetten
en werkt dat niet dan de motor starten, met de schakelaar de lampen uit doen en dan de motor weer uitzetten
binnenkort zal ik ook eens naar mijn probleem gaan kijken, maar aangezien het meer een uitzondering dan een regel is dat dit gebeurd heb ik er niet zo'n haast mee om er naar te kijken ^^
succes er mee, hoop dat je snel het probleem gevonden hebt
bij mij is het 9 van de 10 keer een kwestie van motor opnieuw starten en weer uitzetten
en werkt dat niet dan de motor starten, met de schakelaar de lampen uit doen en dan de motor weer uitzetten
binnenkort zal ik ook eens naar mijn probleem gaan kijken, maar aangezien het meer een uitzondering dan een regel is dat dit gebeurd heb ik er niet zo'n haast mee om er naar te kijken ^^
Wit: saab 900 ng 1995
zwart: saab 90 1986
zwart: saab 90 1986
-
Chilly-Pepper
- Donateur

- Regio: NL - Provincie Overijssel
DAg heren,
Nou heb ik niet veel saab ervaring maar wel enig sleutelkennis....
De 90 is natuurlijk niet helemaal de jongste meer.... zou het ook een massa probleem kunnen zijn?
Is vaak wel zoeken naar een speld in de hooiberg...het is ook maar een idee
Nou heb ik niet veel saab ervaring maar wel enig sleutelkennis....
De 90 is natuurlijk niet helemaal de jongste meer.... zou het ook een massa probleem kunnen zijn?
Is vaak wel zoeken naar een speld in de hooiberg...het is ook maar een idee
Aug. 2023-heden: 2008 USA 9-3 Aero Cabrio Grijs/Groen/Geel metallic, +/- 150.000
Apr. 2020-Aug. 2023: 2002 9-5 Estate, Zwart 170, 338.000+ Km.
Dec. 2011-Apr. 2020: 1999 SAAB 9-3 Cabrio, Midnight Blue, 473.000+ Km.
-
sb129h
- Donateur (2x)

- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Massa en een 90: de achterlichten?
(Psst: die 2e da's een mevr.!)
(Psst: die 2e da's een mevr.!)
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997
-
esalet
- Donateur (8x)

(en die vierde ook!)
Dank voor het meedenken.
Ik ben inmiddels na enkele uren sleutelen verder (lichtrelais uit nog een andere 90 in - en weer uitgebouwd, alle andere relais ook maar getest, de extra massadraden die ik onlangs bij de achterlichten heb aangelegd losgehaald en gekeken of het dan over was, enz.).
Toen in een laatste impuls nog even de zekering nummer 10 er uit gehaald.
Nummer 10 is bij de 90 normaal leeg (geen zekering dus), de tekst in de zekeringkast luidt "bensinpump".
Die hebben wij 90 rijders mechanisch en niet electrisch.
Dus 10 is een loze zekering.
Op een of andere manier heb ik, toen ik onlangs een radio inbouwde in deze auto (waar overigens netjes radiovoorbereiding in zit) een zekering in nummer 10 gezet.
Anyway, het verwijderen van de nummer 10 lost het lampen-probleem eenduidig op. Blij
.
Alleen de radio is nu dood. Minder blij.
Blijkbaar is de constante stroom die ik op mijn radio gebruik ook op de verlichting van de auto van toepassing geworden. Ik heb zowel de memory als de plus van de radio aangesloten op de permanente plus van de auto-radiostekker, zodat je ook zonder contact radio kunt luisteren.
Morgen (nu moe en dan ga je fouten maken) ga ik die radio dus even zo aansluiten dat je alleen radio kunt luisteren als de auto op contact staat. Ik heb het sterke voorgevoel dat als ik dat gedaan heb, alles weer netjes werkt.
Alleen radio luisten ZONDER contact zal dan niet meer kunnen, maar ja, dan heb ik liever dan de lampen laten branden.
Dank voor het meedenken.
Ik ben inmiddels na enkele uren sleutelen verder (lichtrelais uit nog een andere 90 in - en weer uitgebouwd, alle andere relais ook maar getest, de extra massadraden die ik onlangs bij de achterlichten heb aangelegd losgehaald en gekeken of het dan over was, enz.).
Toen in een laatste impuls nog even de zekering nummer 10 er uit gehaald.
Nummer 10 is bij de 90 normaal leeg (geen zekering dus), de tekst in de zekeringkast luidt "bensinpump".
Die hebben wij 90 rijders mechanisch en niet electrisch.
Dus 10 is een loze zekering.
Op een of andere manier heb ik, toen ik onlangs een radio inbouwde in deze auto (waar overigens netjes radiovoorbereiding in zit) een zekering in nummer 10 gezet.
Anyway, het verwijderen van de nummer 10 lost het lampen-probleem eenduidig op. Blij
Alleen de radio is nu dood. Minder blij.
Blijkbaar is de constante stroom die ik op mijn radio gebruik ook op de verlichting van de auto van toepassing geworden. Ik heb zowel de memory als de plus van de radio aangesloten op de permanente plus van de auto-radiostekker, zodat je ook zonder contact radio kunt luisteren.
Morgen (nu moe en dan ga je fouten maken) ga ik die radio dus even zo aansluiten dat je alleen radio kunt luisteren als de auto op contact staat. Ik heb het sterke voorgevoel dat als ik dat gedaan heb, alles weer netjes werkt.
Alleen radio luisten ZONDER contact zal dan niet meer kunnen, maar ja, dan heb ik liever dan de lampen laten branden.
-
Chilly-Pepper
- Donateur

Mooi dat je initiele probleem opgelost is....esalet schreef:(en die vierde ook!)
BTW je geheugen draad van de radio moet ALTIJD (als je het geheugen wil houden natuurlijk) rechtstreeks op de ALTIJD Plus voerende spannings vooerziening zitten.
Ik zelf geef de voorkeur aan een neiuw draad en zekering te leggen vanaf de accu. Geen vergissing mogelijk.
De "werk stroom" kan je vanaf je cigaretten aansteker "lenen" wel even een eigen zekering geven....na de cigaretten aansteker zekering...
Waarschijnlijk heb je een spanningsloop gelegd... mogelijk als je de radio uitgezet had dat het je opgevallen was dat er een loopje aangelegd was.
groet Auke
Aug. 2023-heden: 2008 USA 9-3 Aero Cabrio Grijs/Groen/Geel metallic, +/- 150.000
-
peterhelm
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Dit had ik ook. Als ik met de motor uit dan het groot licht aan deed, gingen de lichten uit.. Euvel ging vanzelf over.... Zoals wel meer met mijn 90.mr-toet-toet schreef:dan heb je idd een heel ander probleem als mij
Saab 900i 16v '89
Der er ikke dårlig vær bare dårlig klær!
Der er ikke dårlig vær bare dårlig klær!
-
esalet
- Donateur (8x)

Ik heb de originele SAAB af fabriek radiobedrading gebruikt dus die zou moeten kloppen.Chilly-Pepper schreef:[BTW je geheugen draad van de radio moet ALTIJD (als je het geheugen wil houden natuurlijk) rechtstreeks op de ALTIJD Plus voerende spannings vooerziening zitten.
Ik zelf geef de voorkeur aan een neiuw draad en zekering te leggen vanaf de accu. Geen vergissing mogelijk.
De "werk stroom" kan je vanaf je cigaretten aansteker "lenen" wel even een eigen zekering geven....na de cigaretten aansteker zekering...
Maar je weet maar nooit inderdaad, ik ga morgen eerst even met een proeflampje na of die draden doen wat ik denk dat ze doen.
Goeie tip!
Hoe merk je dat in zo'n geval dan?Chilly-Pepper schreef: Waarschijnlijk heb je een spanningsloop gelegd... mogelijk als je de radio uitgezet had dat het je opgevallen was dat er een loopje aangelegd was.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Dat hoort ook nietesalet schreef:Alleen radio luisten ZONDER contact zal dan niet meer kunnen
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.
-
esalet
- Donateur (8x)

@sapphire: nee inderdaad, en het zat me dwars dat het nog niet allemaal werkte zoals ik wilde.
En toen werd ik om half vier vannacht wakker met de echo van Chilly-Peppers woorden in mijn hoofd: "misschien heb je wel ergens een loop gemaakt". Ineens wist ik het. Ik had een stomme stomme fout gemaakt die ik hier toch vermeld zodat een ander niet in dezelfde kuil hoeft te stappen.
Maar ik schaam me wel.
Wat was het geval? Aan de radio zitten twee draden voor de plus-stroomvoorziening. Eentje constante stroom (voor het geheugen van de radio), eentje geschakeld over het contact.
Als je, zoals ik, naar de radio wilt kunnen luisteren zonder het contact aan te zetten, dan kun je die straffeloos bij elkaar draaien en aansluiten op de plus van de auto.
Zo heb ik het ook gedaan.
ECHTER.
Ik heb in een vlaag van, ja wat eigenlijk?, OOK de draden die onder het dashboard uitkomen (de grijze van de Constante Stroom en de rode van de Over Contactslot Geschakelde Stroom, bij elkaar gedraaid (en aangesloten op de bij elkaar gedraaide draden van de radio).
Gevolg: inderdaad een loop!!! Als de sleutels er uit zijn krijgen de gebruikers die normaliter uitgaan als je het contact uit zet (verlichting, achterruitverwarming enz.) nu ook constant stroom en zijn naar believen aan en uit te zetten, dus ZONDER sleutels.
Fout fout fout.
Ik ben echt geschrokken van mezelf en heb vanochtend meteen de rode draad losgekoppeld en afgedopt.
Alles werkt nu perfect en er is geen schade aangericht.
Maar o, o, wat zit een fout in een klein hoekje.
Allen bedankt voor het meedenken en vooral Chilly Pepper voor de gouden tip.
En toen werd ik om half vier vannacht wakker met de echo van Chilly-Peppers woorden in mijn hoofd: "misschien heb je wel ergens een loop gemaakt". Ineens wist ik het. Ik had een stomme stomme fout gemaakt die ik hier toch vermeld zodat een ander niet in dezelfde kuil hoeft te stappen.
Maar ik schaam me wel.
Wat was het geval? Aan de radio zitten twee draden voor de plus-stroomvoorziening. Eentje constante stroom (voor het geheugen van de radio), eentje geschakeld over het contact.
Als je, zoals ik, naar de radio wilt kunnen luisteren zonder het contact aan te zetten, dan kun je die straffeloos bij elkaar draaien en aansluiten op de plus van de auto.
Zo heb ik het ook gedaan.
ECHTER.
Ik heb in een vlaag van, ja wat eigenlijk?, OOK de draden die onder het dashboard uitkomen (de grijze van de Constante Stroom en de rode van de Over Contactslot Geschakelde Stroom, bij elkaar gedraaid (en aangesloten op de bij elkaar gedraaide draden van de radio).
Gevolg: inderdaad een loop!!! Als de sleutels er uit zijn krijgen de gebruikers die normaliter uitgaan als je het contact uit zet (verlichting, achterruitverwarming enz.) nu ook constant stroom en zijn naar believen aan en uit te zetten, dus ZONDER sleutels.
Fout fout fout.
Ik ben echt geschrokken van mezelf en heb vanochtend meteen de rode draad losgekoppeld en afgedopt.
Alles werkt nu perfect en er is geen schade aangericht.
Maar o, o, wat zit een fout in een klein hoekje.
-
sb129h
- Donateur (2x)

- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Een leermomentje zonder veel erg gelukkig, dat zijn de beste!!
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997
-
Chilly-Pepper
- Donateur

Blij dat er schijnbaar ook uit mij af en toe een zinnig woord komt......
-
Tool
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Heb hetzelfde gehad toen we de 99 van ons pa opgeknapt hadden.. Hij moest even de schuur uit en er zat nog geen tapijt in.
Had de + even van de - gescheiden door ze even in te tapen, maar de lampen bleven dus ook branden
Was er toen gelukkig snel achter en ik moest er meteen aan denken toen ik je verhaal las (alleen heb je er nu niks meer aan
)
Had de + even van de - gescheiden door ze even in te tapen, maar de lampen bleven dus ook branden
Was er toen gelukkig snel achter en ik moest er meteen aan denken toen ik je verhaal las (alleen heb je er nu niks meer aan
Saab 99 GL-T8 '84