Olie Saab 90
-
Sobb90
- Geregistreerd lid
Olie Saab 90
Beste allemaal,
Ik ga binnenkort mijn eigen blauw metallic Saab 90 in Zweden ophalen waarmee ik waarschijnlijk zelf mee ga rijden terug in Nederland.
Nu zweer ik bij al mijn auto's van oldtimer tot extreem nieuw bij de motorolie Mobil 1 0 W40 volsyntheet.
Heb gemerkt dat al mijn auto's er stiller van worden, mooier lopen en zelfs iets minder brandstofverbruik.
Enig nadeel is dat die olie onwijs duur is, bij de pomp 20 euro per liter. Op internet kan het goedkoper.
Mijn vraag is nu of iemand mij deze olie afraadt op een Saab 90...
Hoor het graag!!
Gr.
Frank
Ik ga binnenkort mijn eigen blauw metallic Saab 90 in Zweden ophalen waarmee ik waarschijnlijk zelf mee ga rijden terug in Nederland.
Nu zweer ik bij al mijn auto's van oldtimer tot extreem nieuw bij de motorolie Mobil 1 0 W40 volsyntheet.
Heb gemerkt dat al mijn auto's er stiller van worden, mooier lopen en zelfs iets minder brandstofverbruik.
Enig nadeel is dat die olie onwijs duur is, bij de pomp 20 euro per liter. Op internet kan het goedkoper.
Mijn vraag is nu of iemand mij deze olie afraadt op een Saab 90...
Hoor het graag!!
Gr.
Frank
-
sb90
- Geregistreerd lid
Re: Olie Saab 90
10W40 syntetisch, werkt perfect. (dus geen semi-syntetisch).melle z schreef:Vergeet niet dat olie religie is voor velen.
Shell/Texaco/overig maakt niet uit.
Haal deze olie altijd bij de automaterialenzaak per 5 liter, voor (uit m`n hoofd) ongeveer 25 euro.
Werkt al tijden perfect, op zowel mijn Saab als op de classics van mijn ouders (zelfde blokken).
Olie religie...? Ieder z`n smaak, ieder z`n ding... Allergoedkoopste olie kan mijns inziens nooit goed zijn, maar hele dure olie kan mijns inziens ook nooit zo gigantisch veel beter zijn... (maar dat is mijn mening).
-
esalet
- Donateur (8x)

En aangezien er bij religie ook heel veel stromingen zijn, hier nog even mijn mening (voor wat het waard is).
Ik doe juist mijn uiterste best om in mijn oude 90's minerale olie te blijven kiepen.
Dit omdat ik ooit gelezen heb (ja je leest zoveel, maar toch) dat die volsyntheten zo goed zijn in het reinigen van de binnenzijde van een oud blok, dat er klonters vuil kunnen loskomen die de oliekanaaltjes kunnen verstoppen.
Nogmaals, bij olie is het echt zoveel hoofden zoveel meningen.
10W40 is trouwens prima.
Ik doe juist mijn uiterste best om in mijn oude 90's minerale olie te blijven kiepen.
Dit omdat ik ooit gelezen heb (ja je leest zoveel, maar toch) dat die volsyntheten zo goed zijn in het reinigen van de binnenzijde van een oud blok, dat er klonters vuil kunnen loskomen die de oliekanaaltjes kunnen verstoppen.
Nogmaals, bij olie is het echt zoveel hoofden zoveel meningen.
10W40 is trouwens prima.
-
wiseguy
- Geregistreerd lid
En de vraag is natuurlijk ook of er in 1985 al volsynthetische olie was!? Toen liepen de 90s prima op minerale olie. I'm with esalet in dit geval.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Mijn ervaring is dat religie mensen bijelkaar kan brengen terwijl het anderen uiteen kan drijven. Daarvan hou ik me afzijdig en beperk me tot feiten.
Wie meer wil weten over olie, de werking ervan en onderlinge verschillen, kan ik deze pagina aanraden: http://www.atis.net/oil_faq.html
De olie van de Aldi ging een tijd in mijn vorige blok en die heeft een tweede leven in een 99 gekregen en rijdt nog steeds rond. Moet wel bekennen dat ik daar ook wel additieven in gebruikte om pakkingen op te zwellen. (van Wynn's; leek de motor ook stiller van te worden). Wat dat betreft is de combinatie van liefde, aandacht en kennis beter dan welke religie ook. Daarbij merk ik op dat kennis ook is aan te leren door (verantwoord) te eperimenteren.
Onlangs 30% E85 getankt en 70% E95. Merkte dat de motor wat rauwer klonk, maar ook meer "power" had. Vooralsnog geen reden om zorgenvrij tot dagelijkse praktijk te maken, maar een leerzame en interessante ervaring. (NB: niet boven deze percentages gaan experimenteren! De mix uit de tank zal niet gelijkmatig zijn en pure E85 is te "droog" voor je motor. Zorgt wel voor naverbranding van roetresten, maar dat moet niet te lang duren).
Vergeet ook niet om zo nu en dan eens je EGR los te schroeven, schoon te maken en op functie te checken.
Wie meer wil weten over olie, de werking ervan en onderlinge verschillen, kan ik deze pagina aanraden: http://www.atis.net/oil_faq.html
De olie van de Aldi ging een tijd in mijn vorige blok en die heeft een tweede leven in een 99 gekregen en rijdt nog steeds rond. Moet wel bekennen dat ik daar ook wel additieven in gebruikte om pakkingen op te zwellen. (van Wynn's; leek de motor ook stiller van te worden). Wat dat betreft is de combinatie van liefde, aandacht en kennis beter dan welke religie ook. Daarbij merk ik op dat kennis ook is aan te leren door (verantwoord) te eperimenteren.
Onlangs 30% E85 getankt en 70% E95. Merkte dat de motor wat rauwer klonk, maar ook meer "power" had. Vooralsnog geen reden om zorgenvrij tot dagelijkse praktijk te maken, maar een leerzame en interessante ervaring. (NB: niet boven deze percentages gaan experimenteren! De mix uit de tank zal niet gelijkmatig zijn en pure E85 is te "droog" voor je motor. Zorgt wel voor naverbranding van roetresten, maar dat moet niet te lang duren).
Vergeet ook niet om zo nu en dan eens je EGR los te schroeven, schoon te maken en op functie te checken.
-
Valorian
- Geregistreerd lid
Ik heb zoiets van 'never change a winning team' , dus als je motor prima loopt op mineraal en stamt uit de tijd dat dit werd voorgeschreven, waarom dat het lot tarten en er volsyntheet in gooien? Ook al die supplementen, carburateur-reinigers, etc.. zo lang alles goed werkt moet je volgens mij geen 'troep' in je vloeistoffen gooien ...
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ok, als je daarvoor kiest, maar dan zul je ook van tijd tot tijd cylinderkop eraf moeten halen, zuigers en kleppen handmatig schoonmaken en zo ook je carburateur. Bovendien moeten er dan ook op diverse plaatsen in je blok o-ringen en pakkingen worden vervangen. Anders kun je je blok niet in conditie houden. De aanslag en vervuiling verdwijnt namellijk echt niet vanzelf tijdens het rijden.
-
sb90
- Geregistreerd lid
eens... helemaal eens...Valorian schreef:Ik heb zoiets van 'never change a winning team' , dus als je motor prima loopt op mineraal en stamt uit de tijd dat dit werd voorgeschreven, waarom dat het lot tarten en er volsyntheet in gooien? Ook al die supplementen, carburateur-reinigers, etc.. zo lang alles goed werkt moet je volgens mij geen 'troep' in je vloeistoffen gooien ...
daarbij gooi ik er dus mineraalolie in, zo uit m`n hoofd 10w40. 5-liter bus bij de betere automaterialenzaak voor ca 22.50 euro... werkt al 45.000+km perfect!
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

sb90 schreef:10W40 syntetisch, werkt perfect. (dus geen semi-syntetisch).
Shell/Texaco/overig maakt niet uit.
Haal deze olie altijd bij de automaterialenzaak per 5 liter, voor (uit m`n hoofd) ongeveer 25 euro.
Werkt al tijden perfect, op zowel mijn Saab als op de classics van mijn ouders (zelfde blokken).
Whut?sb90 schreef: eens... helemaal eens...
daarbij gooi ik er dus mineraalolie in, zo uit m`n hoofd 10w40. 5-liter bus bij de betere automaterialenzaak voor ca 22.50 euro... werkt al 45.000+km perfect!
Hoe dan ook: mijn 90 begon te lekken als een vergiet toen er een keer per ongeluk synthetisch in ging i.p.v. mineraal. Oude pakkingen en keerringen waren niet blij met die omslag. Ik zou dus in ieder geval binnen hetzelfde genre blijven.
-
sb90
- Geregistreerd lid
haha scherp gezien!
het is mineraalolie, geen synthetisch
sorry!
het is mineraalolie, geen synthetisch
sorry!
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Hoe dan ook, het olie additief van Wynn's om pakkingen te laten zwellen helpt echt; spreek uit ervaring. Wel vindt ik het onzin om het vaker dan 1 keer per jaar te doen.
Overigens heb ik een complete pakkingset voor mijn blok liggen. Geen pakking of o-ring die ontbreekt. Op zich geweldig om te hebben. Ik bewaar dit voor een lange winteravond als ik een eigen garage heb denk ik. Gewoon omdat het demonteren van het blok zo'n ontzettend karwei is. En ook omdat ik geen garage heb.
Overigens heb ik een complete pakkingset voor mijn blok liggen. Geen pakking of o-ring die ontbreekt. Op zich geweldig om te hebben. Ik bewaar dit voor een lange winteravond als ik een eigen garage heb denk ik. Gewoon omdat het demonteren van het blok zo'n ontzettend karwei is. En ook omdat ik geen garage heb.