90 Gespot deel 2.

1985-1987
Plaats reactie
Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 17 okt, 2005 19:35

:D :D :D
Gevonden!
De wel erg toevallig veel op deze 90 lijkende tekening van de 99 combicoupe.
Behalve uiteraard de kofferbak verschillen ook de knipperlichten.
http://imagesgmeurope3.free.fr/images/s ... 9_cc_1.jpg
Trouwens: waarom mekkert iedereen toch zo over het feit dat de 90 een 99 met een langere achterkant is?
bij het uitkomen van de combicoupe hoorde je daar niemand over.
Saab heeft nooit anders gedaan (zie bijvoorbeeld de hele evolutie 92-93-96, en de evolutie 99 - 99 combicoupe - 900). Het is juist des Saabs, deze vindingrijke combineer- en ontwikkelmethode.
zo, dat moest er ook nog even uit.

Gebruikersavatar
laurens
Geregistreerd lid

Bericht door laurens » ma 17 okt, 2005 20:36

Helemaal mee eens!

(wij bezitten nu éénmaal een bijzondere saab)

Gebruikersavatar
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » ma 17 okt, 2005 20:40

esalet schreef: Trouwens: waarom mekkert iedereen toch zo over het feit dat de 90 een 99 met een langere achterkant is?
en... een kortere wielbasis!

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 17 okt, 2005 21:19

:?:
Ho deze snap ik niet?
Zowel de 99, de 99 combicoupe als de 90 hebben volgens mij dezelfde wielbasis, namelijk 247 cm.
De totale lengte loopt in dit rijtje wel op (en wel in het gedeelte achter de achterwielen), van 442 naar 453 resp. 458 cm (waarbij dit laatste verschil volgens mij in de onwaarschijnlijk dikke achterbumper van de 90 zit).

Of bedoelde je wat anders, bijvoorbeeld dat het plaatje optisch een kortere wielbasis lijkt te hebben dan de echte auto?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 17 okt, 2005 22:09

ik heb geen idee hoe het zit met de wielbases.. er was in het verleden discussie daaromtrent ivm de papieren van Ralph (er stond daar foutief de 900 wielbasis ofzo, kostte nogal wat moeite om het te wijzigen)

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 17 okt, 2005 22:26

Ja dat zou het kunnen zijn.
Immers, de 900 heeft wel degelijk een langere wielbasis dan een 99, 99 combicoupe of 90.
Dat verschil zit hem dan juist weer tussen de a-stijl en de voorste wielkast.

Creatieve bouwdoosjongens- en meisjes, daar bij Saab! 8)

Gebruikersavatar
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » ma 17 okt, 2005 22:32

wielbasis 99: 2,473 m
wielbasis 90: 2,465 m
wielbasis 900: 2,517 m

Je kan niet zeggen dat die Zweden zich met een Jantje van Leiden er van af maakten. Ook spoorbreedtes verschillen onderling.

Ik moest inderdaad fonkelnieuwe kentekenpapieren aanvragen omdat de opgave niet klopte. Garage Flinterman is een Pietje Precies. Hij was bang dat zijn APK licentie zou worden ingetrokken. Aaah gosh.

Ik ga mijn 90 opgeven voor zo'n RDW ghost auto. Verdient ie ook wat bij voor zijn baasje.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 17 okt, 2005 22:36

ralph12 schreef:wielbasis 90: 2,465 cm
ah, dat is hetzelfde als de laatste twee jaren van de 99 (83/84).

Gebruikersavatar
Marknett
Lid van verdienste

Bericht door Marknett » di 18 okt, 2005 11:40

esalet schreef: Trouwens: waarom mekkert iedereen toch zo over het feit dat de 90 een 99 met een langere achterkant is?
Mij hoor je niet mekkeren ... 8) de 90 is m.i. een van de 'stoerste' classics. Maar goed; het zal toegegeven moeten worden dat de constatering 'dit is een 99 met 900 achterkant' voor de hand ligt voor eenieder die niet met een rolmaat spoorbreedte en wielbasis op gaat liggen meten ... :wink:

Gebruikersavatar
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 18 okt, 2005 11:45

Kortere wielbasis, het maakt de 90 de Audi Quattro Sport onder de classics. Audi maakte de Quattro speciaal met kortere wielbasis om deze in rallyes flitsender bochtengedrag mee te geven.

Gebruikersavatar
Marknett
Lid van verdienste

Bericht door Marknett » di 18 okt, 2005 13:34

ralph12 schreef:Kortere wielbasis, het maakt de 90 de Audi Quattro Sport onder de classics. Audi maakte de Quattro speciaal met kortere wielbasis om deze in rallyes flitsender bochtengedrag mee te geven.
Stel je voor: een 90 met turbo 16v blok, stuggere vering, ietsje verlaagd, setje mooie velgen, shortspokes o.i.d. (skirts / spoilers mogen achterwege blijven). Verkocht - aan mij ! :roll:
Iemand zoiets wel eens gespot ?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 18 okt, 2005 14:09

dat lijkt me ook wel wat...
ik denk dat er wel zoiets bestaat (net als 99T16) alleen zal die wel verknald zijn in optische zijn, zoals blijkbaar 'moet'. :roll:

een leuke start is natuurlijk een injectieblok... en dan uitbouwen..

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 21 mar, 2006 10:12

op de Buitenveldertselaan op de parallel baan ergens rond de AJ Ernststraat zag ik zondagmiddag een zilverkleurige 90 (5sp.?) LP-**-**.

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 21 mar, 2006 12:23

Marknett schreef:
ralph12 schreef:Kortere wielbasis, het maakt de 90 de Audi Quattro Sport onder de classics. Audi maakte de Quattro speciaal met kortere wielbasis om deze in rallyes flitsender bochtengedrag mee te geven.
Stel je voor: een 90 met turbo 16v blok, stuggere vering, ietsje verlaagd, setje mooie velgen, shortspokes o.i.d. (skirts / spoilers mogen achterwege blijven). Verkocht - aan mij ! :roll:
Iemand zoiets wel eens gespot ?
yep, toevallig gisteren bij het googlen op saabfestival 2005... :) en mét DI :D (ff niet opletten dat het een 99 is ipv een 90 ;) )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 21 mar, 2006 14:45

jelger schreef:op de Buitenveldertselaan op de parallel baan ergens rond de AJ Ernststraat zag ik zondagmiddag een zilverkleurige 90 (5sp.?) LP-**-**.

.... mooi plaatje weer Jelg van je odoardo Ninety.... Utrechtse heuvelrug?

Plaats reactie