Pimpen of Plain Jane?
-
nove mille
- Geregistreerd lid
-
Henk-Jan
- Donateur

@ Sapphire; Mij gaat het er niet per se om dat de auto zo bedoeld zou zijn, maar meer dat de desbetreffende auto een bepaalde (persoonlijke) historie heeft en dat zijn (kale) uiterlijk ook onderdeel is van het beeld dat je dan hebt bij die auto, ga die auto dan niet pimpen, maar laat hem zoals hij was en zoals je hem waardeert.
Daarnaast, een T16 ga je niet ombouwen naar een Carbje. Maar andersom? Dat zou ik eigenlijk ook niet zo snel doen. Koop dan een goede T16, dan blijft de charme van de Carb (een 900c heeft ook een bepaalde charme) behouden. In onze 9000 zal ook geen leer komen en een turboblok, dat zeker niet!
Daarnaast, een T16 ga je niet ombouwen naar een Carbje. Maar andersom? Dat zou ik eigenlijk ook niet zo snel doen. Koop dan een goede T16, dan blijft de charme van de Carb (een 900c heeft ook een bepaalde charme) behouden. In onze 9000 zal ook geen leer komen en een turboblok, dat zeker niet!
-
wiseguy
- Geregistreerd lid
-
Tool
- Geregistreerd lid
Dit is exact was ik Etiënne 2 weken geleden vertelt heb.. Al die aanpassingen die doen afbreuk aan je jeugdherinneringen, het is niet meer de auto waar je als kind op de achterbank hebt gezeten en als je hem ziet met louvres en blauw leer dan is het volgens mij niet meer de auto die je aan vroeger doet denken.Henk-Jan schreef:Mij gaat het er niet per se om dat de auto zo bedoeld zou zijn, maar meer dat de desbetreffende auto een bepaalde (persoonlijke) historie heeft en dat zijn (kale) uiterlijk ook onderdeel is van het beeld dat je dan hebt bij die auto, ga die auto dan niet pimpen, maar laat hem zoals hij was en zoals je hem waardeert.
Daarom was/is mijn advies, normale/kale Jane!
-
esalet
- Donateur (8x)

Nou dank u wel voor het compliment dat ik in 1986 als kind op de achterbank heb gezeten. In reality was ik toen 24, net afgestudeerd en met van alles bezig behalve Saabjes. Vond de 90 (en daarvoor de 99) best leuk, maar was destijds volledig into VW Kevers (en was een zandbeige 1300 uit 1966 aan het vertroetelen. Die rijdt nu nog!!!).Tool schreef:Al die aanpassingen die doen afbreuk aan je jeugdherinneringen, het is niet meer de auto waar je als kind op de achterbank hebt gezeten en als je hem ziet met louvres en blauw leer dan is het volgens mij niet meer de auto die je aan vroeger doet denken.
Mijn geheim? Oil of Olaz.
Neemt niet weg dat je een punt hebt, toen ik het leer weer door de originele stoffen stoelen en banken had vervangen was het weer onze eigen Saab. Vond de rest van de familie ook.
Maar die andere accesoires vind ik gewoon zo grappig.........
En Ma? Die vindt alles best, als de 90 maar blijft en er goed voor gezorgd wordt. De Silverspokes heb ik zelfs van haar gehad!
Ze heeft trouwens als weduwe van in de 70 nog een tijd met de Saab dóórgereden, maar op de snelweg een weigerachtig Saabbeest naar de kant duwen met een kapotte chokekabel is geen pretje.
Toen nog een keer lekkende benzine onder de motorkap (leve de Christoffel op het dashboard, beschermheer der reizenden)!!.
En als toetje een warmloper en koprevisie. Toen was ze er klaar mee.
Maar ze vond het wel heel erg leuk dat eerst mijn broer en later ik er ons over ontfermden.
(grappige anecdote: háár moeder heeft, toen ze in 1958 weduwe werd, nog jarenlang de zwarte Mercedes 180 van opa gehouden. Ze had niet eens een rijbewijs. Haar dochters wel. Eens in de zoveel jaar ging ze pontificaal achterin zitten en sprak de woorden: "Meisjes, ik wil naar Lourdes". Aldus geschiedde).
Wat dwaal ik weer af. Auto's zijn leuk, maar de verhalen erbij vaak nog veel leuker.
-
esalet
- Donateur (8x)

Nog wat om het verwarrender te maken:
Pa heeft hem zelf in de jaren negentig ook licht "gepimpt", met grote roestvrijstalen wieldoppen (van bijv. de 900i), die ook als originele accesoire in de catalogus stonden.
Van elke zoon ééntje gehad (vier zonen dus).
Omdat de stalen velgen begonnen te roesten.
Plaatje:

En dan nog dit: op de Intsaabmeeting in Duitsland in 2005 ontmoette ik een Zweedse vent ook met zijn vaders 90. Hij had er louvres op zitten, die je eenvoudig los kunt klikken. Dan blijven onopvallende houdertjes over.
Niet superfraai, maar ook niet superstorend.
en ook die kunnen er weer af als het moet.
Volgens mij mist er linksonder al eentje, ze gaan er dus ook spontaan af blijkbaar
Plaatje:

by the way, dit is Cochenille rood.
Ook nice.............................
Pa heeft hem zelf in de jaren negentig ook licht "gepimpt", met grote roestvrijstalen wieldoppen (van bijv. de 900i), die ook als originele accesoire in de catalogus stonden.
Van elke zoon ééntje gehad (vier zonen dus).
Omdat de stalen velgen begonnen te roesten.
Plaatje:

En dan nog dit: op de Intsaabmeeting in Duitsland in 2005 ontmoette ik een Zweedse vent ook met zijn vaders 90. Hij had er louvres op zitten, die je eenvoudig los kunt klikken. Dan blijven onopvallende houdertjes over.
Niet superfraai, maar ook niet superstorend.
en ook die kunnen er weer af als het moet.
Volgens mij mist er linksonder al eentje, ze gaan er dus ook spontaan af blijkbaar
Plaatje:

by the way, dit is Cochenille rood.
Ook nice.............................
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Tja... dit heeft denk ik alles te maken met zelf sleutelen of niet... een 99 T16 is errug leuk, en de laatste (beste) jaren enkel geleverd met carb.Henk-Jan schreef:Daarnaast, een T16 ga je niet ombouwen naar een Carbje. Maar andersom? Dat zou ik eigenlijk ook niet zo snel doen. Koop dan een goede T16, dan blijft de charme van de Carb (een 900c heeft ook een bepaalde charme) behouden.
Ben nog maar een jonkie, dus heb nog niet echt jeugdherinneringen aan de auto's van pa en ma (die, toegegeven, ook niet echt bijzonder waren). Ik style mijn auto's dus zoals ik ze leuk vind, en het maakt me weinig uit wat de historische waarde er van is. Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten... Misschien dat ik over 40 jaar er ook zo over denk als jij
-
geert S
- Geregistreerd lid
-
Tool
- Geregistreerd lid
Mijn ouders hebben hun 900 T16 SE '84 gekocht in 1993, toen was ik 4 jaar (ok 4,5..) Hij wilde er 3 jaar geleden ook een set leer inzetten, maar ik vond het echt ontzetten zonde, puur omdat het dan niet meer dezelfde auto is zoals we hem al jaren hebben.. Het enige wat eraan veranderd is qua uiterlijk in al die tijd is een RescueSaab-sticker 
-
Cornelius
- Donateur (10x)

van de auto's waar mijn vader vroeger in heeft gereden (kevers, snoeken, traction avant, volvo's) is - behalve roest - niks bewaard gebleven. Net zoals de Indian motorfiets die mijn opa vroeger had ....
Had hij wel zo'n auto met net zo'n bijzonder verhaal als jouw 90, dan zou ik die gewoon in originele staat laten.
Als je dan toch wilt pimpen kun je dat net zo goed met je vinterbil doen. (mag je ook 's zomers mee rijden toch?).
Ik moet overigens bekennen dat mijn eigen saab behalve de radio ook geen upgrades heeft.
Had hij wel zo'n auto met net zo'n bijzonder verhaal als jouw 90, dan zou ik die gewoon in originele staat laten.
Als je dan toch wilt pimpen kun je dat net zo goed met je vinterbil doen. (mag je ook 's zomers mee rijden toch?).
Ik moet overigens bekennen dat mijn eigen saab behalve de radio ook geen upgrades heeft.
-
wiseguy
- Geregistreerd lid
Mijn pa kocht mijn 90 in 1988, op de dag dat Nederland won van Duitsland tijdens het EK van een ouder echtpaar dat naar Spanje emigreerde. De SAAB had een radio-cassette-speler. Dat waren wij (ik, 12 jaar en broerlief, 9) niet gewend in ons rode C-Kadettje uit 1974! "Kopen Pa!".
Toen stond er 67.000km op de klok, nu, 21,5 jaar later, 367.000. Het enige wat ik er sinds begin 2008, toen ik de 90 overnam (na 7 jaar stilstand overigens) aan 'gepimpt' is, zijn de minilites (en een nieuw hemeltje natuurlijk). Pa had al in 1988 gezorgd voor LPG en hoofdsteunen achter.
Daarom is deze 90 ook zo bijzonder. Net als wat Etiënne heeft met de zijne (mv). En wat velen van ons hebben/herkennen.
Zelfs het Kadettje weet ik nog als de dag van gisteren!
Toen stond er 67.000km op de klok, nu, 21,5 jaar later, 367.000. Het enige wat ik er sinds begin 2008, toen ik de 90 overnam (na 7 jaar stilstand overigens) aan 'gepimpt' is, zijn de minilites (en een nieuw hemeltje natuurlijk). Pa had al in 1988 gezorgd voor LPG en hoofdsteunen achter.
Daarom is deze 90 ook zo bijzonder. Net als wat Etiënne heeft met de zijne (mv). En wat velen van ons hebben/herkennen.
Zelfs het Kadettje weet ik nog als de dag van gisteren!
-
esalet
- Donateur (8x)