Project koppeling: drie vragen (mede i.v.m. onderdelendag)

1985-1987
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 22 jan, 2007 21:37

He Cornell,

Bedankt voor de opbeurende woorden. Heb eerst maar eens de garage dichtgedaan om de Saab en vooral mezelf af te laten koelen. Wel een dekentje over het motorblok en een blaaskacheltje erbij omdat er nu water in plaats van koelvloeistof in zit en het gaat vriezen!!

Binnenkort weer fiddlen met de motorkap.

En ik hoop inderdaad: Tot Rosmalen (hoop doet leven, hoewel de remmen niet echt lekker los kwamen in de proefrit).

Maar het is wel een heel leuke deadline!!!!!

Oja MODERATOR: ik heb nu een dubbelpost gemaakt geloof ik. Die van die motorkap kan weer dicht, en deze over de koppeling kan wat mij betreft naar Restauraties en Verbouwingen, dan kan ik daar voortaan alles over deze wagen onder kwijt.
NOem het maar De Ambassadeur van sloop naar loop.

Dank je wel! :D

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 23 jan, 2007 11:12

josephine schreef:Mooi kluswerk!

Beetje jammer dat je die gril er lomp afgehaald heb, want die zit bij een 99 (en neem aan 900) ideaal vast: met de kap dicht kun je hem eraf halen en dan kun je simpel achter de gril de kap ontgrendelen. Werkt prima kan ik je uit eigen ervaring vertellen :wink:
Hoi, inderdaad altijd jammer, lomp werken. Maar gelukkig is er niets aan kapot wat niet al kapot was :roll: Ooit heeft iemand anders de grille ook met redelijk geweld verwijderd. Maar: ik zie niet hoe je hem geweldloos kunt verwijderen bij een 90 met de kap dicht. Immers, bovenin zitten drie schroeven die je echt alleen van bovenaf kunt benaderen. Ze gaan door drie uitsteeksels van de grille heen (die bij deze 90 helaas dus al eerder een keer alle drie waren afgebroken.......)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 23 jan, 2007 12:27

Idd. de 3 schroeven aan de bovenkant krijg je nooooit los als de kap dicht zit. En het kleerhangervissen is ook nog lastig. Maar niet onmogelijk.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 23 jan, 2007 18:21

O, da's dan een nadeeltje van de nieuwere grilles.

Vanochtend de auto overstelpt met TLC (tender loving care). Motorkap er weer af, buisjes/ringetjes teruggeplaatst, sluiting van onder met WD 40 bewerkt en van boven slotvanger met kogellagervet ingesmeerd, uit voorzorg een trekkabel door de grille gemonteerd (stuk waslijn) en de grille netjes teruggeplaatst. Ook nog vergeleken met de andere 90 of de sluiting inderdaad op dezelfde manier netjes opengaat als er iemand binnen aan de handle trekt. Dus tot in de puntjes voorbereid.

Kap dichtgedaan. Zit keurig recht met overal dezelfde naden (was volgens mij al zo maar nu nog eens expliciet gecontroleerd). Binnen aan de handle getrokken.

Nada. Je hoort een zacht klikje onder de motorkap maar er gebeurt verder niks.

Geen nood, men neme de waslijn, doet een paar stevige werkhandschoenen aan en trekt eraan. Waslijn breekt af/schiet los.

Saab houdt bek stijf dicht.
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Men laat charmante assistent (die er gelukkig bij was) binnen aan handle trekken en duwt tegelijkertijd op de motorkap. Assistent moet handle in uitgetrokken toestand vasthouden. Men laat de motorkap los en hoera, hij schiet open. :bow:

Durf hem niet meer dicht te doen.

Mijn vermoeden: de kabel is uitgelubberd en moet strakker worden gezet. Waar doe ik dat? Bij de handle of bij de sluiting?

Of is mijn diagnose onjuist.

Hij is nu dus niet echt fahrbereit. Want je moet na het warmrijden de motorkap openen om met de hand de choke terug te duwen. Maar je krijgt de motorkap in je eentje niet open. :roll:
Eerst maar eens een goede kleerhanger of iets soortgelijks zoeken.

Oja: morgen over een week gaat ie naar de APK, ready or not. Anders is het maar een test/opsomming van wat er nog moet. Maar ik wil wel onderhand verder ermee.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 23 jan, 2007 20:10

josephine schreef:bij mij was het opgelost na een flinke klodder vet op de pin en slotvanger.
Ga ik doen. Hij heeft al aardig wat vet daar gehad vandaag, maar een keer extra veel kan nooit kwaad.
josephine schreef:Dat zwarte potje wat je vervangen hebt zorgt ervoor dat je benzinedampen in de benzine leiding niet in je carburateur terecht komt maar terug in je tank. Ik wil hier nog eens een hitteschildje boven en aan de motorkant voor maken: dit ding schijnt de reden te zijn dat je motor op een hete dag moeilijk aan de praat kunt krijgen. Ook ga ik nog eens een Volvo (jah echt!) hitteschildje plaatsen bij de Carburateur.
Bedankt voor de uitleg! Van slecht starten bij hitte bij mijn 90 nog geen last gehad, ook niet in de hete juli en augustus van 2006 (onderweg met caravannetje) maar wie weet komt het nog, en dan weet ik waar het aan ligt (is dit "vapour lock"? Zoja dan weet ik ook de remedie: een natte doek eromheen en een kwartier in de berm zitten. Mmmmmm, misschien is een hitteschildje eleganter! Ook al is het van dat andere merk (flauwekul eigenlijk toch, ik bedoel een mooie Amazon, jummie.....)
josephine schreef:Ik zou het chokemechanisme eens flink in de kruipolie zetten. Dat lijkt me eerder de boosdoener dan de kabel.
Ga ik zéker proberen, vanavond nog!!!! :wink:

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 23 jan, 2007 20:14

He buurtgenoot,

klinkt toch als of de slotplaat nog even afgesteld moet. De motorkap klemt nu nog wat en dan is de veer niet sterk genoeg om de kap omhoog te duwen.

Veel succes

groet,

Hannes

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 23 jan, 2007 20:20

Ga ik doen, thnx :)

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 25 jan, 2007 12:37

Gister had ik APK-koorts. Ik wilde per se weten hoe de Ambassadeur ervoor stond.
Naar een garage in de buurt, eerst even belasting en verzekering geregeld.
De wagen rijdt trouwens heel erg goed. Strak en soepel, de lage km-stand is echt goed te merken. Gewoon probleemloos. Heerlijk.

Hij is BIJNA door de APK. De volgende punten moet ik nog in orde maken en dan kan hij door de herkeuring:
- accu zat los (stom, was gewoon de bevestingsplaat vergeten.)
- percentage CO te hoog (wordt bij de herkeuring opnieuw afgesteld)
- Rem rechtsachter gaat te zwaar, gangbaar maken (ga ik zelf proberen, als het niet lukt: garage)
- Een band met 2.0 mm dus waarschuwing
- Een band waar canvas zichtbaar was (oei) Ik zet er gewoon vier andere stalen velgen met goede Vikings onder, die toch in de voorraad liggen (ze zijn eigenlijk van de Admiraal maar die staat nu toch op Silverspokes)
- Een rubber van een reactiestang achteras vervangen (ga ik zelf proberen)
- Remschijven achter licht roestig, moeten groter stuk metaalkleurig zijn (vind je het gek, die wagen heeft twee jaar droog binnengestaan en voor de keuring 3 km gereden. Dat krijg ik dus wel in orde!!)

Verder heeft hij ter plekke een koplamp afgesteld en een bijgeluid aan het rechtervoorwiel verholpen (er liep iets aan, was simpel op te lossen).

Ook is me aangeraden een van de achterste remleidingen te tectyleren (nu oppervlakteroest, nog geen roestputten). De andere was al recent vervangen.
Ook heel klein gaatje in uitlaatbocht bij achteras even dichten met Gungum of zo, is ook goed voor het O2 gehalte.

Valt me alleszins mee. Is wel een heel lijstje, maar niks heel ergs. Ga nu druk aan de slag om dit in orde te maken. Tips zijn welkom, vooral aangaande het gangbaar maken van een remcylinder (liefst zonder hem uit elkaar te moeten halen, wel uiteraard even de blokken eruit) en het vervangen van een reactiestang-rubber. Het gaat om het rubber tussen het liggende en het staande deel.

Ik ben nog even van de straat!!!! Maar erg opgelucht en blij. :D

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 25 jan, 2007 12:43

:bluethumb: goed op dreef man !

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » do 25 jan, 2007 14:41

Overigens zitten die hitteschildjes voor de carburateur in Volvo's 240/740 enzo
Niet in een 740.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » do 25 jan, 2007 19:11

Valt nog alles mee inderdaad voor een auto die zo lang heeft stil gestaan.

Zo'n reactie arm rubber is nog wel effe rotwerk. Vooral het nieuwe rubber erin krijgen is niet altijd even makkelijk zonder pers.

De remmen gangbaar maken betekend toch meestal de hele boel uitelkaar. Maar dat kan op de keukentafel. Als de klauw eenmaal van de auto is.

Blijft een leuk project zo'n 90. :wink:

groet,

Hannes

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 25 jan, 2007 19:33

Hannes schreef:Valt nog alles mee inderdaad voor een auto die zo lang heeft stil gestaan.

Zo'n reactie arm rubber is nog wel effe rotwerk. Vooral het nieuwe rubber erin krijgen is niet altijd even makkelijk zonder pers.
Inderdaad. Ik heb inmiddels de moer waarmee het rubber aan de onderste arm vastzit losgekregen. Echter, de moer waarmee de bovenste arm aan de auto vastzit wil gewoon he-le-maal niet. Nu alle tectyl eraf gekrabd en bij gebrek aan kruipolie WD40 erop gespoten. Ook op de contramoer aan de achterkant van het plaatwerk, waar je vanwege de benzinetank nauwelijks bij kan. Een vingerdikte sleutelruimte. Dat wordt nog gezellig.
Toch denk ik dat de hele arm eraf moet, zodat ik het rubber eruit kan krijgen. Dat lukt niet terwijl het nog half gemonteerd zit.
Wellicht verwissel ik de hele arm met die van de donor-90 (als ik die tenminste ook ooit los krijg)
Hannes schreef: De remmen gangbaar maken betekend toch meestal de hele boel uitelkaar. Maar dat kan op de keukentafel. Als de klauw eenmaal van de auto is.
Ook dit zal waarheid worden vrees ik. Ik heb de hele middag gepield om te proberen de zuigers gemonteerd en al wat gangbaarder te maken, door het rubber van de stofhoezen op te lichten en met zo'n spuitsprietje een beetje WD 40 er onder te spuiten. Een van de stofhoezen had trouwens een kapot plekje, geen goed teken denk ik.
In de Haynes stond doodleuk: duw de zuigers terug met een stuk hout. Ik heb alle stukken hout in het huis erop gebroken, geen resultaat. Toen met een beitel kracht gezet (wel een stukje karton op de schijf of course). Niks.
De hele boel met rijkelijk kopervet gemonteerd. Hierbij de achterste remvoering vervangen door een behoorlijk meer versleten exemplaar uit de donor, want de voering die er uit kwam wilde er onmogelijk weer in.

Het wiel draaide mooi los. Een keer remmen. Het wiel zat weer vast. En bedankt.

Ik beraad me nu op volgende stappen.

Ik denk aan het volgende: de hele remklauw van de donorsaab demonteren en in zijn geheel overzetten. De bouten waarmee de remklauwen vastzitten willen aan beide wagens niet los, maar morgen ga ik freeze-and-release kopen.

Ik loop het risico dat die remklauw ook niet 100% is, maar in ieder geval zijn de cupjes/stofhoezen bij die wel heel. Wel vond ik dat, bij een keer op de rem trappen bij gedemonteerde blokken, de ene cylinder verder naar buiten kwam dan de andere. maar op een gegeven moment zie je spoken denk ik.

Of Haarlem en het Autotron er op deze manier nog inzitten , ik weet het niet. Maar hey ho, we gaan dapper door.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 25 jan, 2007 20:59

ik rij gerust langs Utrecht hoor om je op te halen..;)

maar ga rustig door ! :P

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » do 25 jan, 2007 22:53

Haal een redelijke klauw van de donor en leg die op lekker op de warme keukentafel. De vrienden uit Enter hebben voor weinig leuke setjes om de boel weer met nieuwe rubbers te monteren.

De cilinder er dan weer in zetten met "remvet". Er staat in dit sub forum al een leuke beschrijving. Ik heb het bij mijn 90 ook al eens moeten doen.

groet,

Hannes

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 25 jan, 2007 23:06

Helemaal met Hannes eens. Knoop vooral het "remvet" ookwel ATE-vet genoemd in je oren. Kopervet laat rubber zwellen, dus nu je de huidige met kopervet hebt gemonteerd, moet je die sowieso reviseren.

Plaats reactie