Sander86 schreef: uiteraard komt daar een uitgebreid verslag en foto's van!
Mooi apparaat.
Sander86 schreef: uiteraard komt daar een uitgebreid verslag en foto's van!
Dankje Sapphire voor je duidelijke omschrijving zitten wel dergelijke tips inSapphire schreef:In elk geval de kop laten vlakken, liefst ook afpersen zodat je zeker weet dat de kleppen goed afdichten en er geen lekken/scheurtjes in de kop zitten. Voor de rest liefst nieuwe kopbouten maar je kunt ook de oude hergebruiken. Ook zet ik ALTIJD nieuwe tapeinden voor het uitlaatspruitstuk er in als de kop er toch af is. Je hebt liever dat ze afbreken met de kop op de werkbank dan als hij er net weer op zit.
Voor de rest is het geen rocket science. Gewoon aanhalen volgens het schema dat op de pakking staat. Bij de nieuwste elring pakkingen is dat dacht ik 60 nm - 80 nm - 90 graden natrekken. Vroeger moest de kop na 2000 km nogmaals nagetrokken maar dat hoeft bij de nieuwere pakkingen niet meer. Moet je even kijken, meestal staat het op de (ver)pakking. Ook is de aanhaalvolgorde van de kopbouten van belang (vanuit het midden in een spiraal rechtsom) maar dat staat wel in je handboek en ik neem aan dat je dat al wist.
Verder gelijk de staat van de distributieketting checken en bij demontage van het nokkenastandwiel eerst het tandwiel met een paar tiewraps vastzetten zodat de positie niet verspringt.
Voor de rest natuurlijk altijd nieuwe olie+filter, bougies, klepdekselpakking, in- en uitlaatpakkingen, koelwater bij vervangen van de koppakking. Zelf doe ik ook altijd een nieuwe thermostaat gelijk en voor mijn eigen gemak vervang ik de inbusboutjes van het klepdeksel (ze willen nog wel eens lastig los gaan met beschadiging van de binnenzeskant als gevolg, terugdraaien is dan niet verstandig), zijn M6x35, een redelijk lastig te krijgen maat. Fabory heeft ze uiteraard en Jeveka ook maar bij de bouwmarkt kan je het meestal vergeten (of het is k-kwaliteit). Tot slot de onsteking opnieuw afstellen en koelsysteem ontluchten. Al met al een middag werk in totaal excl. het vlakken, dat laat ik altijd doen bij een revisiebedrijf.
DankjeGHIA schreef:Sander86 schreef: uiteraard komt daar een uitgebreid verslag en foto's van!![]()
Mooi apparaat.

Ik heb hetzelfde onlangs ook gehad, oorzaak bij waren slechte contacten, en matige draden achter de klokken...Sander86 schreef:Inu heb ik alles er weer in gezet en aangesloten maar nu doet mijn temp en benzine meter het ook niet meer.. ik heb wel dashverlichting en het lampje van de kinpperlicht doet het ook en de km teller.. de rest is zo dood als het maar kan iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Mooi! Scheelt ook weer, kun je die hergebruiken ...Sander86 schreef:Schade aan de koppakking viel enigszins mee,
GHIA schreef:Mooi! Scheelt ook weer, kun je die hergebruiken ...Sander86 schreef:Schade aan de koppakking viel enigszins mee,