Saab 90 website nieuws

1985-1987
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Website status (hele harde pc-crash van 4000+gb...)

Bericht door Sapphire » zo 16 mei, 2010 20:45

Vervelend zeg! Mijn externe schijf is ook kapot gegaan vorige week, hardwarematige fout. Als jouw schijf kapot is dan kan je nog proberen hem mbv. een speciale kabelset direct op usb 2 aan te sluiten (op een andere pc), zo heb ik al tientallen schijven van kennissen kunnen redden. Bij mijn schijf is echter de system area beschadigd (geen idee hoe dat gekomen is, niet heet geweest of gevallen etc), niet echt fijn.
Anyway sterkte ermee en als ik kan helpen hoor ik het wel. RAID 0 recovery is vrij complex weet ik uit ervaring, dus ik zou me (eerst) richten op de backup schijf. Ik zou zeggen probeer eerst op een andere pc, de kans dat én een van de 2 raid0 schijven én je backup tegelijk stuk gaan is nihil, dus wellicht ligt het probleem in bijv. je voeding. Als de temp te hoog op loopt of de toevoerspanning is niet stabiel klapt ook steeds je schijf er uit, been there done that. Als het echt niet meer lukt kan je nog overwegen om naar een data recovery bedrijf te gaan, dat zal echter wel het equivalent van 2 saab 90's gaan kosten vermoedelijk.

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » zo 16 mei, 2010 21:14

Ik ben er bekend mee, zelf in de ICT-sector, vandaar.

Bedankt voor je uitgebreide reactie en advies!

Het probleem met een raid0 configuratie is niet mals, sterker nog, het is 1 grote RAMP.

heb de PC nu met een 20gb 5400rpm schijfje draaiend op winxp.
na een uur zoeken de sata driver gevonden om de raidcontroller te "activeren".

Heel erg veel geluk gehad, raid0 wordt gezien en kan (tot nu toe) zonder enige moeite ALLE website-data eraf halen, dus TOF!

Nu de rest backuppen, want er zijn meer schijven niet in orde.
Mijn 2x1.5TB vertrouw ik ook niet, sterker nog, ik vertrouw ze allemaal niet...
SMART zegt bij ALLE(!) schijven dat de spinuptime slecht is, en dat klopt.
toegang krijgen tot bijv. D: of E: kost zeker 20 seconden, omdat je `m gewoon HOORT opspinnen.

Dus die schijven gaan binnenkort ook wel naar zijn grootje vermoed ik.

In ieder geval is de website-data (en uiteraard pers. documenten, fotos e.d.) gered!!!

mbt de voeding;
een hd2900xt, 6 hdds, een core i7, en dat op een 400w voeding zegt wel genoeg eigenlijk ;)
ik weet het, ik weet het... :(

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » zo 16 mei, 2010 21:48

ja, backupschijf is gegaan tesamen met de raid0 config...
dat is echt zo gruwelijk veel pech..

ik zeg juist ALTIJD tegen IEDEREEN dat ze hun files op zoveel mogelijk plekken moeten back-uppen, maar goed...

We overleven het wel!

De PC draait nog (moet je ook niet zien HOE), en is nu een paar honderd GB aan het kopieren.

Situatie:
Meerdere hdd`s, raid0 gecrasht.
Om een nieuwe Win7 te installeren moet ik een partitie maken op een goede schijf.
in dit geval is dat een schijf waar momenteel 1tb+ aan data op staat.
Dit moet dus naar een andere schijf, welke te vol zit.
Conclusie; Er hangt nu een 160gb sata laptop hdd aan de PC via USB, die ook volgepompt wordt.
Mn 2e PC (40gb) wordt ook volgepompt, alsmede mijn laptop (ca 100gb).
Daarnaast wordt mijn andere 1.5TB schijf volgepompt, en wordt er het nodige via FTP weggeschreven (upload 4mb/s glasvezel).
Mocht dit alles niet genoeg zijn, heb ik nog een TB-schijfje, maar die is niet echt stabiel (brakke s-ata connector).

Conclusie;
Het is momenteel 1 grote puinzooi, alle pc`s en hdd`s draaien op volle toeren...
Ik heb in ieder geval alles kunnen backuppen wat ECHT(!) belangrijk is.
Nu dus plek aan het maken voor een reinstall...

verwachtte tijd klaar; 01.00 vannacht als alles 100% mee zit.

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » zo 16 mei, 2010 22:13

Bestel dan maar een QNap. TS-439U of TS-459U.
Die kan hetzelfde als de Synology maar dan beter ;)

Raid 0 = russische roulette met data. Data hoort niet op een raid 0 thuis.
Maar goed, daar ben je nu ook achter ;) (the hard way).

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 16 mei, 2010 22:21

slechte spinuptime op meerdere schijven riekt toch wel heel sterk naar een voeding die iets teveel op het randje zit, ofwel van belastbaarheid ofwel van levensduur. Daardoor kan je ook allerlei enge verschijnselen op je disks krijgen.

Heb dat ook eens meegemaakt, een raid1 die een disk verloor en vrijwel direct daarop ook fouten op de 2e :shock: Nieuw setje disks erin, os erop, backups teruggezet en een week later liep het ding muurvast (linux server!): Rebooten, disks dan weer wel en dan weer niet herkend, willekeurige crashes... Scoop op de voeding liet bergen hf troep zien, kortom: voeding overleden. Nieuwe voeding erin en probleemloos draaien. Toen toch de oude disks maar eens grondig door de molen gehaald en bleken allebei nog 100% ok.

Moraal van dit verhaal: als alle disks tegelijk ineens raar doen is de kans dat het aan iets anders ligt toch wel groot. Een zwaardere stabiele voeding erop zetten kan hoe dan ook nooit kwaad :wink:

(ja ik weet het, 't is een saab forum maar dit gaat dan ook over SAAB data :lol: )

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 16 mei, 2010 22:46

Oke duidelijk. Ik heb zelf nu een DS209 van Synology en dat is voor thuisgebruik zeer fijn. Wat Azul zegt klopt wel maar voor thuisgebruik wat overdreven. Dat is net zoiets als een Ferrari kopen om naar het lokale buurtsupertje te gaan, imho. Tikje overkill. Mooi dat jouw data nog te redden is, mijn 1 TB schijf (was backup schijf maar de laatste maanden tijdelijk ook de enige source ivm kapotte andere schijf waar de data (primair) op stond... zeer k*t dus) komt niet ready tijdens de spinup (wordt afgebroken en begint opnieuw met spinup) dus kan niet uitlezen met SMART of zelfs maar benaderen via een pc. :(

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » zo 16 mei, 2010 22:55

Nerd showoff topic hier...

Maak maar een backup... de zweefhoogte van de koppen is afhankelijk van het toerental van de platen. Geen idee hoe stabiel die dingen op minimaal toerental zijn. Als ie op system area schade gemaakt heeft is er een kans dat er een kale streep over de hele schijf staat. Dat is namelijk het eerste stuk van de schijf na de spinup ruimte

400W op een Core i7 is vragen om problemen... Intel adviseert 500W minimaal voor die machines (als dat niet meer is)

Maar ook zware 1000W voedingen kunnen behoorlijk gaar zijn... had er ooit eentje die gegarandeerd de zekeringen eruit liet knallen... was 2 weken later dood (en dat was geen elcheapo exemplaar).

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 16 mei, 2010 23:04

ivanzon schreef:de zweefhoogte van de koppen is afhankelijk van het toerental van de platen. Geen idee hoe stabiel die dingen op minimaal toerental zijn. Als ie op system area schade gemaakt heeft is er een kans dat er een kale streep over de hele schijf staat. Dat is namelijk het eerste stuk van de schijf na de spinup ruimte

400W op een Core i7 is vragen om problemen... Intel adviseert 500W minimaal voor die machines (als dat niet meer is)

Maar ook zware 1000W voedingen kunnen behoorlijk gaar zijn... had er ooit eentje die gegarandeerd de zekeringen eruit liet knallen... was 2 weken later dood (en dat was geen elcheapo exemplaar).
Klopt helemaal over die schijf, ik denk ook dat exact dat aan de hand is, ik twijfel nog of ik diagnose laat stellen door een data recovery expert. Het is wel extreem vervelend maar voor het geld dat 1 TB recoveren kost kan ik ook een leuke cabrio of 99 turbo kopen vermoedelijk.
400W is idd veel te weinig, ik heb zelf een Coolermaster Realpower M520 en ik heb slechts een E7400 met 1 enkele S-ATA schijf in de pc (alleen progs, data staat op de NAS en externe schijven). Zeeeeeer stabiele voeding trouwens, en modulair - is ook heel fijn.

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » zo 16 mei, 2010 23:08

Heb er prima onderdelen inzitten, voeding pastte alleen niet binnen budget...
Tsja, iets meer uitgeven of gezeik krijgen ;)

Om even on-topic te gaan;
Vergelijk het met een anti-roestbehandeling.
Doe je het niet scheelt het veel geld, maar heb je er later geheid problemen mee...

Alles gaat voorspoedig momenteel, andere voeding komt er binnenkort in, dat is 100%.
ik ga soieso voor een a-merk en liefst modulair, maar alsnog wel zo cheap mogelijk :)
Ik zit te denken aan iets rond de 650w, dat moet genoeg zijn voor nu, en ook voor in de toekomst.
(Die 1000w verzinsels geloof ik niet, het is mijns inziens uberhaupt belachelijk dat deze voor de consumenten-markt te koop zijn...)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 16 mei, 2010 23:16

Ik zeg: 730 watt Tagan, ftw.

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » zo 16 mei, 2010 23:22

Ik heb zo een 1000W ding... 10A zekering minimum omdat ze het geval ook nog multivoltage hebben uitgevoerd... als 220/240 only was je met 5A klaar geweest

Coolermaster heeft van die modulaire voedingen van 500 tot 1000 vermogen.

En vul de specificaties eens op deze webpagina in ( http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp" onclick="window.open(this.href);return false; ) Dan krijg je een berekening van het aantal ampere per uitgang wat je nodig hebt

DiedX
Geregistreerd lid

Bericht door DiedX » ma 17 mei, 2010 10:28

Was de backup-schijf ook in RAID-0 gezet? (aangezien je het er over 1 hebt). Welk OS?

sb90
Geregistreerd lid

Re: Website status (data recovery gelukt, alles terug!)

Bericht door sb90 » ma 17 mei, 2010 18:30

Is er nou echt geen reden te bedenken waarom iemand geen NAS wil hebben?
Ik heb er anders behoorlijk wat redenen voor...

1: een NAS vreet continu stroom (al is dit weinig). Een PC zet je uit, ik ga niet iedere avond naar waar dan ook toelopen om de NAS uit te zetten, plus dat dat ook niet de bedoeling is van een NAS.
2: Stukje onderhoud, alle onderdelen bij elkaar vind ik veel makkelijker.
3: Performance van NAS ten opzichte van gewone sata hdd`s??? Sata hdds intern zijn een STUK(!) sneller.
4: Je netwerk moet al gblan hebben, anders is het niet vooruit te branden. Los daarvan zal je voor echte performance overal cat6 UTP aan moeten leggen, een behoorlijk kostenplaatje.
Tevens zal ik dan op mijn kamer een gbswitch moeten aanschaffen, dat kost ook al genoeg.
Als ik dat alles heb gedaan dan krijg ik nog niet de performance die ik met interne schijven wel heb.
Weer los daarvan hebben we 50/50mbit glasvezel liggen, wat het netwerk soieso al behoorlijk belast. Ook al leg je gblan neer, dan haal je theoretisch nog maximaal 125mb per seconde, wat vaak door allerhande factoren resulteert in praktijksgewijs 40/70mb per seconde.
Dit, terwijl ik intern rond de 100-110mb/s zit.

Om het even kort te houden;
Een NAS is voor mij absoluut geen optie.
Dus investeren in een PC vol met hdd`s is mijns inziens totaal niet jaren 90, en wat mij betreft blijft deze manier nog wel een x-aantal jaren doorgaan.

(No offense tegenover je reactie, niet kwaad bedoeld, maar begrijp ook dat er mensen zijn die ergens toch anders over denken... En die soms best wel redenen kunnen hebben om bepaalde dingen anders te doen dan sommige/vele anderen).

ander nieuws;
de boel is weer gered, vanavond laat een reinstall van win7 prof, en dan weer draaien!!! :) :)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 17 mei, 2010 19:18

Een NAS moet je ook niet als high-performance schijf kopen, maar qua betrouwbaarheid en beschikbaarheid van data is het super riant. Je kunt van waar ook ter wereld bij je data. Ook handig als je met de laptop in de tuin zit, lekker draadloos. Geen gezeik meer met gedeelde mappen die opeens weer niet werken (windows sh*t), gewoon 1-click access to al je data :) Gigabit komt er nog wel in de loop der tijd, maar ik heb geen mega performance nodig, films kan je gewoon downloaden op je NAS, want internet snelheid komt nooit boven de schrijfsnelheid uit (tenzij je >100 mbit internet hebt en ook zo snel kan torrenten) en muziek afspelen ervanaf gaat ook ui tstekend. De NAS kan ook zelf in en uitschakelen op gezette tijden of automatisch dus dat stroomverbruik argument gaat ook niet op :P.

Als je per se performance wilt hebben dan is SATA ook behelpen eigenlijk, dan moet je eigenlijk een quad cpu fileserver bouwen met UW320-II 15.000 rpm SCSI schijven in Raid 5 en 72GB werkgeheugen ofzo, dan heb je performance. Maargoed SATA is wel value for money en een NAS ook. Tuurlijk kan het sneller, maar dat is eenzelfde kwestie als ons automerk, ook value for money want redelijk wat power voor weinig geld, maar zelfs met tuning blijven het langzame voorwielaangedreven auto's in vergelijking met echt snelle auto's.

Anyway mooi dat je data gered is :D Mijne helaas nog niet. :(

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 17 mei, 2010 21:40

Volstrekt onbegrijpelijke discussie met gelukkig goede afloop beerchug:
Hier in Utrecht gaat het omzetten van analoog naar digitaal ondertussen gestaag verder t.b.v. deze site!

Plaats reactie