markstap schreef:lastig, lastig.. ik vind de 90 origineel kaal het mooist, zoals ie ooit bedacht is. Maar ja, de accesoires zijn leuk en doen recht aan de auto, gewoon lekker mee varieren zolang je het maar weer in originele staat terug kunt brengen.
Dit zit nog het meest in de buurt van mijn eigen gedachten.
Erg verrassend dat Plane Jane op kop ligt, eigenlijk wel leuk.
Moet sowieso altijd terug kunnen naar Plane Jane, zoveel is duidelijk.
Laat ik nog even mijn inspiratiebron beter toelichten.
De voorkant van de 1986 brochure hadden jullie al gezien.
Hier nu eerst twee bladzijdes zomer.
Blijkbaar geïnspireerd door snelle lange ritten met de ramen open en lekkere muziek.
Want: (get ready for the ravings of a Saabmad man):
voorspoiler (sorry, deze vind ik echt lelijk),
achterspoilertje (leuk maar ik ga dus niet boren),
windgeleiders zijruiten (leuk, heb ik al liggen),
louvres (leuk, heb ik al liggen),
de luxe console met het cassetteklepje en de Clarion made for Saab radiocassette (beide heb ik),
de drie extra klokjes (heb ik nog niet, ik zie een beetje tegen de draden en de voelers op want ja, ze moeten wel werken natuurlijk),
de goeie boxen achter (heb ik zij het niet deze, maar ovale aftermarket dingen met wel precies de goeie kleur blauw randje). Suboptimaal dus, maar perfectie is een fantoom waar je achteraan kunt blijven jagen.
de Silverspokes natuurlijk (check), zij het dat de mijne nu 195 banden hebben, dat moet 185 worden (die komen weer van de stalen af waar 175 op moet, ligt al klaar, jaja, je blijft bezig zo).
spatlappen (ga ik op deze niet doen, heb geen zin de popnageltjes die er voor klaar zitten uit te boren, en vind het meer iets voor de Vinterbil),
rubbermatten lichtblauw (check, hoewel eigenlijk meer voor de Vinterbil, zie verderop, die heeft ze óók),
antenne (check).
Hoofdsteunen achter: heb ik bij de blauwe leer set, dan zou ik even de losse blauwe stofhoezen moeten kopen die op Marktplaats staan. Mmmmm, veel kleurverschil.)
Oja verrekijker, haha. Laat maar.
Nu eindelijk plaatjes (vooral die grote foto van dat zij-aanzicht vind ik prachtig)
En dan wordt het winter.
Volgens de brochure hoort hierbij:
Dakdragers (heb ik) met ski-houders (heb ik niet. Ben ik echt zo gek om met ski's te gaan rondrijden terwijl ik één keer in mijn leven met tegenzin geskied heb? Ja.
Extra ronde lampen voor. Heb ik niet, wil ik wel. Geen idee of dit de Nebel- of Fernscheinwerfer zijn. Doe mij maar nebel, dan kan ik mezelf nog wijsmaken dat het functioneel is. Inconsequent? Zeker!
Trekhaak, origineel Saab. Heb ik, maar zit onder de Sommerbil (want caravannetje trekken, Eriba Puck uit 1980). En is geen origineel Saab.
Hier gaat bij mij de logica van de folder een beetje de mist in. Waarom zou je alleen 's winters iets willen trekken?
Verbandtrommel: heb ik wel, niet deze. Waarom alleen 's winters?
Zwischenraumschutz (iemand een Nederlands woord hiervoor?). Waarom mogen kinderen en honden alleen 's winters niet naar voren vliegen? Deze heb ik overigens nog niet. Schijnt voor de 99 en de 900 verschillend te zijn. Welke moet ik dan?? Ik denk die van de 900 omdat die vanaf de B-stijlen hetzelfde is.
Oja ik heb kind noch hond. Wel soms rommel achterin.
Kinderzitjes. Heb ik niet. En waarom alleen 's winters? Wel funky vormgeving trouwens.
Steel Beam wieldoppen. Prachtig. Wil ik. Maar dan met nog goede klemmetjes en niet exemplaren die bij de eerste bocht eraf vliegen. En beetje jammer dat ze de stoere tot 6" verbrede stalen velgen verbergen waar ooit nog de winterbanden op moeten (die nu nog op 1983 velgen zitten). Zo blijf je zoals gezegd bezig.
Trouwens; dit lijken me zomerbanden in de folder, ik vind ze verdacht veel lijken op de Michelins 175 die ik onlangs heb gekocht.
Rubber matten: heb ik (maar moeten die nou zomer en winter? In dat geval wissel ik ze in voor- en najaar even om).
Verder vind ik dat de spatlappen achter dus hier thuishoren en niet in de zomer.
Tot zover deze lezing.
En dan te bedenken dat ik nauwelijks met die wagens rijd én de Vinterbil ooit als donor voor de Sommerbil gaat dienen! Denk ik. Wordt een apart topic ooit.
Nu weer beeldmateriaal om jullie weer bij de les te halen.