Hij rijdt!!!!!
Gisteravond (met buiten een vliegende storm) het uur der waarheid: de sleutel erin, omdraaien, accu bijna dood.
Accu van de Admiraal erin.
Sleutel omdraaien. Slaat meteen aan!! En toen: in zijn één zetten, koppeling op laten komen, en verdomd hij rijdt gewoon weg. Deze wagen die al jaren lang als een vleugellamme dinosaurus rondgezeuld is. Wat een kick!!!! Koppeling voelt normaal aan en pakt prima op.
Ben nog niet de garage uit geweest (er zit geen APK, belasting, verzekering én geen motorkap op!!) maar in die paar meter op en neer karren bleek duidelijk: alles doet het.
Alleen een bijgeluidje uit het vooronder, vooralsnog schrijf ik dat onder "karakter".
Natuurlijk was ook deze benzinepomp lek (de vierde of vijfde tweedehandse, ik ben de tel kwijt). Maandag wordt een nieuwe afgeleverd, vandaag besteld bij Elferink.
Wat heb ik de afgelopen maanden aan deze wagen gedaan? (sorry geen foto's, heb geen digitaal, komt ooit nog...)
-koppeling vervangen met tweedehands materiaal (goede koppelingsplaat van forummer, drukgroep van Jelgers grijze sloop-90)
-nose job, dat wil zeggen beginnende roestgaatjes onder de grille grondig aangepakt, polysterplamuur en gespoten in speciaal gemengde lak Ambassador Blue, en van binnen afgekrabt en vet in de kruipende tectyl). Uiteraard hiertoe grille en voorbumper en spoiler gedemonteerd en gemonteerd.
- interieur: nieuwe hemel en c-stijlen en hoedenplank uit de grijze sloop90
- contactslot en achteruitvergrendeling vervangen (gebruikte onderdelen van forummer)
- interieurverlichting gerepareerd, werkt weer op drie punten mét driestandenschakelaar op de console
- slot dashboardkastje vervangen (met gepast geweld verwijderd, zat nl dicht en eeuwig op slot....)
- radio ingebouwd, met enkele speaker (oude console)
- stoere verbrede stalen velgen

met kleine originele wieldoppen (overgenomen van Ralph12)
- strip op rechterdeur teruggeplakt
- kapot achterlichtglas geplakt (de stukjes lagen er los in!). Ik bewaar de mooie achterlichten van de sloop90 voor mijn voorraad/verkoop
Wat er al goed was:
- hele body is keihard, ook op de gevoelige plekken (voowielophanging, hoekjes kofferbak e.d.). Wel hier en daar deukje/krasje, maar dat is karakter.
- onbeschadigde voorruit en koplampglazen
- prima stil blok en stille bak, 139.000 km (ben er twee jaar geleden mee van Rijswijk naar Utrecht gereden, op de laatste flarden koppeling)
- nieuwe radiator, nieuwe voorschokdempers, nieuwe asuiteinden/lagers achter (zat er allemaal al op!!)
Wat ik nog wil doen:
- kilometerteller smeren/vervangen (hij rijdt nu 170 km/h ook al staat ie stil!!)
- chokekabel nakijken (je kunt de choke wel met de knop uittrekken, maar induwen moet je hem onder de motorkap met de hand)
- remmen uitgebreid losrijden en uittesten (hebben twee jaar stilgestaan, wielen lopen beetje stroef maar zitten niet vast)
- kleine testritjes om de rest uit te testen (ruitensproeiers enz enz)
- nieuwe olie, koelvloeistof en bougies
- misschien de grille spuiten, hoewel hij dan wel erg afsteekt waarschijnlijk
- evt. nieuwe massakabel accu (klem is nu gebroken maar werkt wel)
- de heilige drie-eenheid (belasting, verzekering, APK) proberen in orde te krijgen
- de roest onderin de binnenzijde van de deuren aanpakken of zelfs deuren vervangen (heb er al twee op het oog waarschijnlijk in de goede kleur)
- naadje bestuurdersstoel vastnaaien, evt. bekleding schoonmaken (niet per se nodig)
- linkerspiegel vervangen door die van de grijze donor (het glas zit er nu opgeplakt, waarschijnlijk over het oude heen)
- antenne van de donor90 erop (als ik die ooit loskrijg

)
- veel poetsen natuurlijk!!
En dan is ie klaar. Een gezonde maar enigszins doorleefde 90. En dan val ik in een gat. Want wat moet ik met vier auto's? Het ging mij op het proces en niet om het doel......
Waarschijnlijk gaat hij dan in de lease (soort van) bij mijn broer en schoonzus, of (daarna?) in de verkoop.
Of het wordt mijn "vinterbil".
Lekker hè. Eerst een auto opknappen "omdat hij het waard is" en dan pas nadenken over wat je ermee moet.........
Ik zal nog proberen wat foto's "vóór de aanpak" te scannen en te plaatsen, maar ik beloof niks (mijn PC is nog uit de jaren vijftig.....)[/list]