Project koppeling: drie vragen (mede i.v.m. onderdelendag)

1985-1987
dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » wo 06 dec, 2006 11:34

Yeah...
:bow:
Het lezen van je vorige klus maakte mij al erg trots op je.
Met deze nieuwe heb je naar mijn idee die digitale camera met kerst echt helemaal (terug?) verdiend :wink:

daan

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 06 dec, 2006 19:44

mooi man !

kom snel weer kijken [en sleutelen] , ben weer mobiel.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 19 jan, 2007 16:48

:D :D :D :D :D :D :D
Hij rijdt!!!!!

Gisteravond (met buiten een vliegende storm) het uur der waarheid: de sleutel erin, omdraaien, accu bijna dood.
Accu van de Admiraal erin.
Sleutel omdraaien. Slaat meteen aan!! En toen: in zijn één zetten, koppeling op laten komen, en verdomd hij rijdt gewoon weg. Deze wagen die al jaren lang als een vleugellamme dinosaurus rondgezeuld is. Wat een kick!!!! Koppeling voelt normaal aan en pakt prima op.

Ben nog niet de garage uit geweest (er zit geen APK, belasting, verzekering én geen motorkap op!!) maar in die paar meter op en neer karren bleek duidelijk: alles doet het.

Alleen een bijgeluidje uit het vooronder, vooralsnog schrijf ik dat onder "karakter".

Natuurlijk was ook deze benzinepomp lek (de vierde of vijfde tweedehandse, ik ben de tel kwijt). Maandag wordt een nieuwe afgeleverd, vandaag besteld bij Elferink.

Wat heb ik de afgelopen maanden aan deze wagen gedaan? (sorry geen foto's, heb geen digitaal, komt ooit nog...)
-koppeling vervangen met tweedehands materiaal (goede koppelingsplaat van forummer, drukgroep van Jelgers grijze sloop-90)
-nose job, dat wil zeggen beginnende roestgaatjes onder de grille grondig aangepakt, polysterplamuur en gespoten in speciaal gemengde lak Ambassador Blue, en van binnen afgekrabt en vet in de kruipende tectyl). Uiteraard hiertoe grille en voorbumper en spoiler gedemonteerd en gemonteerd.
- interieur: nieuwe hemel en c-stijlen en hoedenplank uit de grijze sloop90
- contactslot en achteruitvergrendeling vervangen (gebruikte onderdelen van forummer)
- interieurverlichting gerepareerd, werkt weer op drie punten mét driestandenschakelaar op de console
- slot dashboardkastje vervangen (met gepast geweld verwijderd, zat nl dicht en eeuwig op slot....)
- radio ingebouwd, met enkele speaker (oude console)
- stoere verbrede stalen velgen 8) 8) 8) met kleine originele wieldoppen (overgenomen van Ralph12)
- strip op rechterdeur teruggeplakt
- kapot achterlichtglas geplakt (de stukjes lagen er los in!). Ik bewaar de mooie achterlichten van de sloop90 voor mijn voorraad/verkoop

Wat er al goed was:
- hele body is keihard, ook op de gevoelige plekken (voowielophanging, hoekjes kofferbak e.d.). Wel hier en daar deukje/krasje, maar dat is karakter.
- onbeschadigde voorruit en koplampglazen
- prima stil blok en stille bak, 139.000 km (ben er twee jaar geleden mee van Rijswijk naar Utrecht gereden, op de laatste flarden koppeling)
- nieuwe radiator, nieuwe voorschokdempers, nieuwe asuiteinden/lagers achter (zat er allemaal al op!!)

Wat ik nog wil doen:
- kilometerteller smeren/vervangen (hij rijdt nu 170 km/h ook al staat ie stil!!)
- chokekabel nakijken (je kunt de choke wel met de knop uittrekken, maar induwen moet je hem onder de motorkap met de hand)
- remmen uitgebreid losrijden en uittesten (hebben twee jaar stilgestaan, wielen lopen beetje stroef maar zitten niet vast)
- kleine testritjes om de rest uit te testen (ruitensproeiers enz enz)
- nieuwe olie, koelvloeistof en bougies
- misschien de grille spuiten, hoewel hij dan wel erg afsteekt waarschijnlijk
- evt. nieuwe massakabel accu (klem is nu gebroken maar werkt wel)
- de heilige drie-eenheid (belasting, verzekering, APK) proberen in orde te krijgen
- de roest onderin de binnenzijde van de deuren aanpakken of zelfs deuren vervangen (heb er al twee op het oog waarschijnlijk in de goede kleur)
- naadje bestuurdersstoel vastnaaien, evt. bekleding schoonmaken (niet per se nodig)
- linkerspiegel vervangen door die van de grijze donor (het glas zit er nu opgeplakt, waarschijnlijk over het oude heen)
- antenne van de donor90 erop (als ik die ooit loskrijg :AR15: )

- veel poetsen natuurlijk!!

En dan is ie klaar. Een gezonde maar enigszins doorleefde 90. En dan val ik in een gat. Want wat moet ik met vier auto's? Het ging mij op het proces en niet om het doel......
Waarschijnlijk gaat hij dan in de lease (soort van) bij mijn broer en schoonzus, of (daarna?) in de verkoop.
Of het wordt mijn "vinterbil".

Lekker hè. Eerst een auto opknappen "omdat hij het waard is" en dan pas nadenken over wat je ermee moet......... :roll: :roll: :roll:

Ik zal nog proberen wat foto's "vóór de aanpak" te scannen en te plaatsen, maar ik beloof niks (mijn PC is nog uit de jaren vijftig.....)[/list]

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 19 jan, 2007 16:59

:bow:

Jaaaaaaaa! Goed man!

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » vr 19 jan, 2007 17:16

wow, als het zo ver is dat je foto's hebt wil je mij ook prive die even sturen ?
en welke kleur betreft het de admiraal of kolonel blauw.
tjonge jij hebt er ook aardig wat werk in hoor.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 19 jan, 2007 17:39

esalet schreef: hij rijdt nu 170 km/h ook al staat ie stil!!
Wow... en dat voor een 90! Puik werk hoor :applause:
alleen die foto's....
misschien snel maar eens een inzamelingsactie organiseren.. :wink:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 19 jan, 2007 18:08

@Martin: Ambassadeurblauw! (198g)

@Dasdaas: ik ben al de hele middag aan het scannen, nu ga ik uploaden. Er is hoop........

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 19 jan, 2007 19:22

nou het is gelukt, ik heb een paar plaatjes ge-upload.
Het heeft me uuuuuuuren gekost en nou staan ze nog op de zijkant.
:computer2:
Het zijn plaatjes van maart 2005, ik had hem toen net en had het interieur er al uit liggen.
Dit zijn de plaatjes waarop de (enige) roest te zien is.
Straks, na het eten en als ik ben afgekoeld (die computer die gaat nog eens het raam uit) doe ik de rest.
Komtie
Afbeelding

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 19 jan, 2007 19:57

sorry die was veel te klein.

Hierbij een grotere. De rest komt zo in mijn album (hoop ik)
Afbeelding

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 19 jan, 2007 20:50

En de rest staat er nu ook, in mijn album, onder subalbum El Ambassador

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 19 jan, 2007 20:58

gefeliciteerd man !

het is je dan gelukt.. nu het leasecontract met je broer nog ! :lol:

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 20 jan, 2007 17:41

Gaaf Etienne :bluethumb:!
Met veel ellenbogenstoom van een tob-job een top-job gemaakt!
Misschien is tzt een 90 museum beginnen een optie :wink: ?
Niet wegdoen, in betere handen kunnen ze niet zijn en belastingvrij schiet ook al op, een klassiekerpolis is al mogelijk 8) .
Kijk voor je to-do list nog eens naar eerdere topics bij de 99, ik denk dat je het euvel niet in de kabel maar in de teller moet zoeken.
:shock: 170, wel snel zeg, bij ons bleef ie in een dergelijke situatie nooit boven de maximum gereden snelheid hangen, ben jij zo'n laagvlieger?
Gezien dat Wouter ook een 90 heeft gekocht?!
Cornell :O:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » za 20 jan, 2007 18:00

sb153b schreef:Gaaf Etienne :bluethumb:!
Met veel ellenbogenstoom van een tob-job een top-job gemaakt!
Misschien is tzt een 90 museum beginnen een optie :wink: ?
Niet wegdoen, in betere handen kunnen ze niet zijn en belastingvrij schiet ook al op, een klassiekerpolis is al mogelijk 8) .
Kijk voor je to-do list nog eens naar eerdere topics bij de 99, ik denk dat je het euvel niet in de kabel maar in de teller moet zoeken.
:shock: 170, wel snel zeg, bij ons bleef ie in een dergelijke situatie nooit boven de maximum gereden snelheid hangen, ben jij zo'n laagvlieger?
Gezien dat Wouter ook een 90 heeft gekocht?!
Cornell :O:
Thanx en laten we hopen dat hij/zij het goed houdt, ik ben nl. wél zo eigenwijs geweest om tegen alle adviezen in de koppeling met tweedehands onderdelen te repareren. Als hij het niet blijft doen, mag iedereen van mij zeggen "told you so!!". En ga ik het braaf opnieuw doen.
Klassiekerpolis wordt al op gesurfd dit weekend!
En die teller deed erg bizar. Terwijl ik toch twee jaar terug op de laatste rit van Rijswijk naar Utrecht steeds 100 a 110 reed (op de laatste flarden koppeling), en steeds op de rechterstrook zat of rustig op de driebaansstukken een vrachtwagen inhaalde, zei de teller eerst doodleuk 40, toen 80, toen 120, toen 150, toen 170 :shock:
Tenzij alle vrachtwagens stiekem 160 zijn gaan rijden, lijkt die laatste stand me heel onwaarschijnlijk.
Ja eerlijk hè van me. Had ik zo maar een reputatie als scheurijzer kunnen opbouwen. Nouja.
Overigens heeft de Admiraal ook één keer, in een hittegolf, opeens veel hogere snelheiden aangegeven dan dat ie werkelijk reed. Rare karakterbakken toch (maar wel leuk!).
ik ga zo zoeken naar kilometerteller op het 99 forum.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 22 jan, 2007 18:54

Nou ff de laatste stand.

Oja, MODERATOR, misschien moet deze hele topic worden verplaatst naar restauraties/verbouwingen, met als titel De Ambassadeur of zoiets.

Heb vandaag gezondigd tegen de gulden sleutelregel: "Nooit Doorgaan Als Je Moe Bent". Gevolg: motorkapsluiting doet raar.

Op zich liep alles prima. Gister in Den Haag twee harde portieren opgehaald in de goede kleur blauw. Als die er straks inzitten, geldt voor de hele wagen: "geen roest van betekenis". Moet alleen wel het getinte glas vervangen door helder glas en ook de binnenpanelen overzetten, want die zijn nu beige. Het was nl. een 900i uit 88 (onfortuinlijk gecrashed). Blij mee, maar inzetten doe ik later. Eerst maar APK.

Toen de (vrijdagochtend bij Elferink bestelde en nu al afgeleverde) benzinepomp erop gezet. Met de fiets nog naar de benzinepomp voor 9 liter euro 95 en een van de vier wielen achterop omdat die nu wel erg zacht was. Op druk gebracht.

Toen beide 90's (Ambassadeur en Admiraal) gestart en de garage uitgemanoeuvreerd. Heel even op straat gezet om de volgorde te wisselen, de Ambassadeur staat nu vooraan en is klaar voor de volgende stap(-pen).

Eerst nog de buurt blauwgezet en ze allebei lekker warm laten draaien met een forse steen op het gaspedaal (2000-2500 toeren). Mooi droog teruggezet.

De Ambassadeur deed het voorbeeldig. Temperatuurmeter precies op half, de fan sloeg netjes aan, geen lekkages of gekke dingen, mooi lopende motor. Mooi mooi. Eindeloos mijn oprit (30meter) op een neer gescheurd, durf niet goed de weg op zonder APK en verzekering en belasting. flink geremd voorzover dat ging, ging o.k. Handrem doet het ook.

De Admiraal idem, alleen wel (na een kwartier) een olieplek van inmiddels zo'n 10 cm eronder. Het is de O-ring van de oliepomp, en ik heb er ff geen zin. Ik wil er wel mee naar Zweden, dus dat wordt cans met olie meezeulen denk ik.

Afijn en toen ging ik de mist in. Ik had moe en voldaan moeten stoppen, maar ik wilde nog "even" de motorkap erop zetten. Eerst zat ie heel raar en scheef en wilde helemaal niet dicht. Ik heb overigens de bovenste bouten losgehaald.
toen opnieuw (eerst kijken bij de andere hoe het zat), toen leek het beter te gaan. Hij ging wel erg stroef dicht, maar goed, hij zat netjes en recht.

Even later wilde ik hem weer opendoen, maar nee. Hoe ik ook aan de handle onder het dashboard trok, geen sjoege. Bekleding los, nog verder aan de handle trekken. nada. :(

Uiteindelijk de grille met licht geweld gedemonteerd (zat toch niet 100% dus vooruit maar) en na lang pielen met een stuk ijzerdraad van binnenuit de boel gelost. Ging ontzettend stroef.

Toen maar opgeruimd en gestopt voordat er nog meer mis ging. Op de grond lagen opeens 2 ringetjes. Ik herken ze: ze zitten in de ronde gaten waar de moeren links en rechts doorheen moeten die motorkap met de grote verende steun verbinden (en waar ik hem had gedemonteerd). Waarschijnlijk door mijn gesukkel een keer eruit gevallen.

Nu gestopt. Volgende stap wordt: motorkap demonteren, ringetjes erin, weer monteren (dan zit ie ongeveer 1 a 2 mm hoger) en het de slotvanger goed invetten. Uit voorzorg een stuk waslijn aan de slotvanger maken en aan de voorkant eruit laten hangen.

En dan op hoop van zegen weer dichtdoen. :roll: :roll: :roll:

Klein dipje.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 22 jan, 2007 21:02

Hoi Etienne!
Ach, er zijn ergere dingen. Misschien kan dit je opbeuren :wink: .
Nooit doorgaan met sleutelen als je moe bent is gewoon luxe, zulke beslissingen hoef/kan ik bijna nooit nemen :roll:
Een kap in je eentje erop zetten? Respect ! :bow:
Je kreeg in ieder geval daarna de kap nog open ook!
Dat lekker afstellen kan idd een tijdrovend karwijtje zijn weet ik uit ervaring na een klein schadegevalletje 90 in het verre verleden :? .
Lekkage ziet er vaak heftiger uit dan het is, van de zomer ook het nodige meegenomen en bijna met de gehele voorraad weer thuis gekomen van de lange reis. Kan je wel een dichtingsgoedje aanbevelen van de Brezan als je dat wat lijkt. Niet goedkoop (wel betaalbaar) maar zeer goed.
Nog steeds goed bezig :bluethumb: ! Laat je niet uit het veld slaan! Tot Rosmalen!
Cornell

Plaats reactie