Kenteken en APK pag 3.
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Re: Ventilatie defect?
Ik zal eens contact opnemen met hem...
Maar dat zou dus goed het probleem kunnen zijn, aangezien deze zo gekruimeld erbij ligt?
Hier een plaatje ervan:

Maar dat zou dus goed het probleem kunnen zijn, aangezien deze zo gekruimeld erbij ligt?
Hier een plaatje ervan:

-
brinky
- Donateur

Kan goed ja... je kunt evt rechtstreeks op de kachelmotor nog 12v zetten en kijken of-ie dan wel draait.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Ik heb ook nog wel een paar motoren liggen, waarvan minimaal eentje met een goede weerstand.brinky schreef:Nee, dat wordt een zoektochtje... of FHR ff bellen.
Maar de weerstand is geen showstopper voor de volle snelheid.
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Dat leek mij ook, dan zou de vent het niet doen bij halve snelheid maar wel bij volle snelheid... (aldus mij, de leek)
Is een niet functionerende ventilatie trouwens ook apk afkeur?
Is een niet functionerende ventilatie trouwens ook apk afkeur?
-
brinky
- Donateur

Jelger heeft idd gelijk...
Geen ruitontwaseming = afkeur.
Geen ruitontwaseming = afkeur.
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Re: Ventilatie + Handrem defect?
Goed, de motor van de ventilatie zal ik later controleren door deze gewoon direct op 12v te zetten. Bij niet functioneren zal ik je een PB doen Jelger.
Vanavond bezig geweest met de handrem. Ik heb de remblokken los gemaakt wat nog een hele klus was. De U pin zat goed vast...
Vervolgens de plunjer ingedraaid met behulp van de daarbij horende Saab-tool.
Is het zo dat ik moet kunnen zien dat de zuiger naar binnen gaat als ik dat doe of is dit zo minimaal dat het niet te zien is?
Ik zie deze namelijk helemaal niet naar binnen of buiten gaan. Ze zaten in eerste instantie een beetje klem maar draaien nu wel soepel.
Als ik op de klauw de beugel bedien die door de handremkabel aangetrokken wordt zie ik niets gebeuren met de zuiger die het remblok aan moet duwen. De handremkabel zelf lijkt mij wel in orde. Bij bediening van de handrem trekt deze wel de beugel aan.
Alvast weer hartelijk dank voor de tips.
Vanavond bezig geweest met de handrem. Ik heb de remblokken los gemaakt wat nog een hele klus was. De U pin zat goed vast...
Vervolgens de plunjer ingedraaid met behulp van de daarbij horende Saab-tool.
Is het zo dat ik moet kunnen zien dat de zuiger naar binnen gaat als ik dat doe of is dit zo minimaal dat het niet te zien is?
Ik zie deze namelijk helemaal niet naar binnen of buiten gaan. Ze zaten in eerste instantie een beetje klem maar draaien nu wel soepel.
Als ik op de klauw de beugel bedien die door de handremkabel aangetrokken wordt zie ik niets gebeuren met de zuiger die het remblok aan moet duwen. De handremkabel zelf lijkt mij wel in orde. Bij bediening van de handrem trekt deze wel de beugel aan.
Alvast weer hartelijk dank voor de tips.
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Juist, duidelijk verhaal. Ik zal er dit weekend mee verder, is nu te donker geworden.
In de schemering heb ik nog even de zekeringenkast leeg gehaald en schoongemaakt met wat alcohol. Alle zekeringen vervangen voor nieuwe dus dan weet ik in ieder geval zeker dat daar geen problemen meer uit voortkomen.
In de schemering heb ik nog even de zekeringenkast leeg gehaald en schoongemaakt met wat alcohol. Alle zekeringen vervangen voor nieuwe dus dan weet ik in ieder geval zeker dat daar geen problemen meer uit voortkomen.
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Heb je toevallig ook een foto van het houdertje van de weerstand?Brandslang schreef:Tja, hij heeft mijn nummer al wel maar ik die van hem nog niet. Hij zou mij deze week nog bellen maar nog niets gehoord. Ik zal hem eens vragen...
Die mankeert bij mij namelijk....
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Vet grappig, net gebeurd: Ik ben nog even een snelle blik werpen op het hart van de 90, stopt er een groen busje. Milieu Politie. Meneer stapt uit, vraagt of het mijn auto is en ik zeg ja. Heel verhaal, auto's zonder kenteken vallen op enz. Ik vertel rustig dat ik hem dinsdag heb opgehaald, er maandag mee naar de RDW ga en dat ik dan mooi nog een weekje of twee tijd heb om hem APK klaar te krijgen. 'Goede planning' is de reactie van de agent. Hij wenst me er succes mee en vertrekt weer. Toch leuk...
-
Wouter
- Donateur (2x)

Grote vraag is of die agent toevallig voorbij reed of dat je een ijverige buur hebt, die bij het zien van de auto en het sleutelen op straat meteen is gaan bellen. Dat zou ik dan weer minder leuk vinden..
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Dat lijkt me sterk. Er worden hier in de straat regelmatig auto's op de krik gezet, staat er daar weer eens een motorkap open en aan de overkant staat ook al een week of drie een Mercedes met Britse platen (en sinds een week zonder) die als donorauto dient voor die wagen die ernaast staat. Leuk buurtje hoor, maar het zou natuurlijk kunnen. Dat zou inderdaad dan weer jammer zijn maar de reactie van de agent vond ik wel erg leuk en vriendelijk. 'Goede planning, vele succes ermee.'
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Maar goed, weer even terug op de ventilatie. Ik heb de aanjager motor eruit gehaald, aangesloten op 12V en die deed toen niets. De as van de motor kon ik ook niet draaien met de hand. Toen heb ik de motor opengemaakt. Daar zag ik een paar kleine stukjes van 1 van de magneten los in de motor zitten. Die eruit gehaald en toen weer in elkaar gezet. Nu kon ik de as wel met de hand draaien. Toen ik de motor weer direct aansloot op 12V ging ie eerst niet aan maar met een beetje gefriemel met de draden wel draaien. Gaf wel een hoop herrie trouwens. Ik heb hem nu teruggeplaatst maar via de schakelaar doet de ventilatie nog niets. Ook gaat de motor maar soms even draaien als ik hem nu direct op 12V aansluit. Niet altijd dus. Dit zou slechte contactpunten betekenen op de stekkers bij de motor neem ik aan. Schoonmaken is lastig door de plastic huls om de contactpunten. Wat denken jullie ervan?
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Re: Kenteken en APK pag 3.
Het probleem met de ventilatie is opgelost door een andere kachelmotor te plaatsen. Ook de handrem werkt naar behoren.
Zaterdag heb ik de papieren voor het kenteken binnen gekregen, vandaag heb ik platen laten maken en deze met de kentekenplaathouders van ANA Trollhättan (had ik nog liggen) bevestigd. Het resultaat is prachtig, er miste de hele tijd wat en dat gat is nu gevuld.
Vervolgens meteen maar naar de APK gegaan en het enige afkeurpunt was een versleten fusee kogel linksboven. Vanuit de APK dus meteen een fusee kogel gehaald en deze geplaatst. Morgenvroeg dus meteen voor de herkeuring en dan staat de Zwarte Saab 90 twee weken na aankomst in Nederland alweer legaal op de weg met een verse APK.
Ik ben al druk aan het verzamelen geweest van onderdelen die de 90 nog meer op gaan leuken en waarmee de kleine defecten verholpen kunnen gaan worden. De 90 is erbij gekomen als vakantie project en dat gaat helemaal lukken!
Hier even wat plaatjes van de nieuwe kentekenplaten:

Zaterdag heb ik de papieren voor het kenteken binnen gekregen, vandaag heb ik platen laten maken en deze met de kentekenplaathouders van ANA Trollhättan (had ik nog liggen) bevestigd. Het resultaat is prachtig, er miste de hele tijd wat en dat gat is nu gevuld.
Vervolgens meteen maar naar de APK gegaan en het enige afkeurpunt was een versleten fusee kogel linksboven. Vanuit de APK dus meteen een fusee kogel gehaald en deze geplaatst. Morgenvroeg dus meteen voor de herkeuring en dan staat de Zwarte Saab 90 twee weken na aankomst in Nederland alweer legaal op de weg met een verse APK.
Ik ben al druk aan het verzamelen geweest van onderdelen die de 90 nog meer op gaan leuken en waarmee de kleine defecten verholpen kunnen gaan worden. De 90 is erbij gekomen als vakantie project en dat gaat helemaal lukken!
Hier even wat plaatjes van de nieuwe kentekenplaten:

-
mr-toet-toet
- Geregistreerd lid
Re: Kenteken en APK pag 3.
ziet er goed uit 
die wil ik binnenkort wel een keer in het echt bewonderen
die wil ik binnenkort wel een keer in het echt bewonderen