Irritant geluid uit luchtrooster
-
Hendriks9000
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2713
- Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 19:09
- Regio: NL - Provincie Friesland
Irritant geluid uit luchtrooster
alleen uit het ventilatierooster aan de passagierszijde komt een geratel/ tjilp geluid, vrij irrtant.
Nu vermoed ik dat ik iets moet smeren. Kan ik dit rooster er zonder veel problemen uittrekken en zo ja, wat moet ik smeren?
Nu vermoed ik dat ik iets moet smeren. Kan ik dit rooster er zonder veel problemen uittrekken en zo ja, wat moet ik smeren?
Nu Saabloos
Saab 9-5 1.9 TID "Dame Edna" 2006
Saab 9-5 2.3 Aero estate 2002
Saab 9-3 1.9 TID Sport Sedan 2005
Saab 9-3 2.2 TID Perf. edition 2000
Saab 9-3 2.0 SE Business 2001
Saab 9000 2.3 CSE Anniversary 1997
Saab 9-5 1.9 TID "Dame Edna" 2006
Saab 9-5 2.3 Aero estate 2002
Saab 9-3 1.9 TID Sport Sedan 2005
Saab 9-3 2.2 TID Perf. edition 2000
Saab 9-3 2.0 SE Business 2001
Saab 9000 2.3 CSE Anniversary 1997
-
93Aalten
- Geregistreerd lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 06 sep, 2010 22:30
- Regio: - kies een regio
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Je hebt een 'probleem' wat vele Saab 9-3 rijders met jou hebben. Zoek maar eens hier op het forum en je zult vast de topics tegenkomen die erover gaan.
Ik heb zelf sinds een maand een 9-3 Sport Estate 150pk TiD en (gelukkig!) rammelt, tikt of kraakt er niets. Ik ben hypergevoelig voor dat soort dingen en dat was ook 1 van de eerste dingen die ik gecontroleerd heb tijdens de proefrit. We hebben hier waar ik woon een behoorlijk onregelmatige klinkerweg en als ik daarover heen rij, is de auto helemaal vrij van geluiden.
Voordat ik de Saab kocht, las ik hier al dat veel mensen daar wel problemen mee hebben. De 9-3 schijnt er bekend om te staan.... En het oplossen schijnt ook nog een heel gedoe te zijn. Probeer eerst er maar achter te komen of het daadwerkelijk de ventilatieroosters zijn. Soms is het anders dat het in eerste instantie lijkt....
Ik heb zelf sinds een maand een 9-3 Sport Estate 150pk TiD en (gelukkig!) rammelt, tikt of kraakt er niets. Ik ben hypergevoelig voor dat soort dingen en dat was ook 1 van de eerste dingen die ik gecontroleerd heb tijdens de proefrit. We hebben hier waar ik woon een behoorlijk onregelmatige klinkerweg en als ik daarover heen rij, is de auto helemaal vrij van geluiden.
Voordat ik de Saab kocht, las ik hier al dat veel mensen daar wel problemen mee hebben. De 9-3 schijnt er bekend om te staan.... En het oplossen schijnt ook nog een heel gedoe te zijn. Probeer eerst er maar achter te komen of het daadwerkelijk de ventilatieroosters zijn. Soms is het anders dat het in eerste instantie lijkt....
-
gfgf
- Donateur (2x)

- Berichten: 4727
- Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
- Regio: Deutschland - Duitsland
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Dat laatste zou ik je ook aanraden. Een kraakje dat uit het dashboard leek te komen, bleken twee kraakjes te zijn: eentje van het plaatje op de hemel achter de binnenspiegel en het andere van zowat de hele middenconsole. Het is niet altijd wat het lijkt.
Ga je een luchtrooster eruit wippen dan lukt dat het beste door een plastic spatel langs de randen te steken zodat de kliksluitingen los springen. Je kunt die sluitingen ook door het rooster bereiken, maar let dan op dat je de goede nokjes pakt anders valt het rooster uit elkaar en mag een zien dat je die puzzel weer oplost.
Ga je een luchtrooster eruit wippen dan lukt dat het beste door een plastic spatel langs de randen te steken zodat de kliksluitingen los springen. Je kunt die sluitingen ook door het rooster bereiken, maar let dan op dat je de goede nokjes pakt anders valt het rooster uit elkaar en mag een zien dat je die puzzel weer oplost.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk
-
toppert
- Geregistreerd lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: di 28 apr, 2009 11:47
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Hoi,
Getjilp en gefluit... Het zou best wel eens de aankondiging van het overlijden van je ventilatormotor kunnen zijn. Op het forum is hier veel over geschreven, van tijdelijke oplossingen tot goedkope vervanging van de ventilatormotor. Maar misschien is het zoals aangegeven een "gewoon" rammeltje, wat bijzonder irritant kan zijn.
Groet, Wim
Getjilp en gefluit... Het zou best wel eens de aankondiging van het overlijden van je ventilatormotor kunnen zijn. Op het forum is hier veel over geschreven, van tijdelijke oplossingen tot goedkope vervanging van de ventilatormotor. Maar misschien is het zoals aangegeven een "gewoon" rammeltje, wat bijzonder irritant kan zijn.
Groet, Wim
Black Sheep/ SAAB 9-3 SS MY2005
SSC 215
WAMWAS
SSC 215
WAMWAS
-
Hendriks9000
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2713
- Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 19:09
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
als er per rooster een venitlatiemotor in zit, kan dat best. Is nl heel specifiek 1 rooster. Duur grapje zeker?
Nu Saabloos
Saab 9-5 1.9 TID "Dame Edna" 2006
Saab 9-5 2.3 Aero estate 2002
Saab 9-3 1.9 TID Sport Sedan 2005
Saab 9-3 2.2 TID Perf. edition 2000
Saab 9-3 2.0 SE Business 2001
Saab 9000 2.3 CSE Anniversary 1997
Saab 9-5 1.9 TID "Dame Edna" 2006
Saab 9-5 2.3 Aero estate 2002
Saab 9-3 1.9 TID Sport Sedan 2005
Saab 9-3 2.2 TID Perf. edition 2000
Saab 9-3 2.0 SE Business 2001
Saab 9000 2.3 CSE Anniversary 1997
-
fozwart
- Donateur (7x)

- Berichten: 7448
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Er is één grote ventilator, piepen is een veelvoorkomende klacht en zeker bij de eerste series. In latere series is er een kap boven de ventilator geplaatst.
Mijn ventilator begon een jaar geleden te piepen en ik heb dat met een beetje olie opgelost. Het geluid is weggebleven en mijn ventilator doet het nog steeds prima. Er zijn mensen met andere ervaringen maar voor dat beetje moeite en een beetje olie is het zeker het proberen waard. Hoe, kijk hier http://www.saab.zwart-hoekstra.net/inde ... &Itemid=73
Controleer ook of je een kap hebt, heb je er niet een, bestel er dan een bij je dealer. Het gaat om de volgende handeling: http://www.saab.zwart-hoekstra.net/inde ... &Itemid=71
Veel succes
Mijn ventilator begon een jaar geleden te piepen en ik heb dat met een beetje olie opgelost. Het geluid is weggebleven en mijn ventilator doet het nog steeds prima. Er zijn mensen met andere ervaringen maar voor dat beetje moeite en een beetje olie is het zeker het proberen waard. Hoe, kijk hier http://www.saab.zwart-hoekstra.net/inde ... &Itemid=73
Controleer ook of je een kap hebt, heb je er niet een, bestel er dan een bij je dealer. Het gaat om de volgende handeling: http://www.saab.zwart-hoekstra.net/inde ... &Itemid=71
Veel succes
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
fozwart
- Donateur (7x)

- Berichten: 7448
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Als je het rooster eruit haalt, zet dan de ventilatieklep dicht. Mocht je uitschieten dan kunnen de onderdeeltjes niet je luchtkanaal inschieten.gfgf schreef: Ga je een luchtrooster eruit wippen dan lukt dat het beste door een plastic spatel langs de randen te steken zodat de kliksluitingen los springen. Je kunt die sluitingen ook door het rooster bereiken, maar let dan op dat je de goede nokjes pakt anders valt het rooster uit elkaar en mag een zien dat je die puzzel weer oplost.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
toppert
- Geregistreerd lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: di 28 apr, 2009 11:47
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Hallo,
Mocht je ventilatormotor de boosdoener zijn en wilt deze vervangen kijk dan even onder "Aansturing binnenventilatie" dd 01-12-2009 van Retep. Hierin wordt e.e.a. uitgebreid behandeld. Overigens: ik was begin dit jaar voor een nieuwe motor 104 euro kwijt. Dus dat viel al met al wel mee............
Wim
Mocht je ventilatormotor de boosdoener zijn en wilt deze vervangen kijk dan even onder "Aansturing binnenventilatie" dd 01-12-2009 van Retep. Hierin wordt e.e.a. uitgebreid behandeld. Overigens: ik was begin dit jaar voor een nieuwe motor 104 euro kwijt. Dus dat viel al met al wel mee............
Wim
Black Sheep/ SAAB 9-3 SS MY2005
SSC 215
WAMWAS
SSC 215
WAMWAS
-
Chris H
- Geregistreerd lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: di 23 okt, 2007 17:13
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Bekend probleem waar we kennelijk allemaal eens tegen aan moeten lopen. Ik ben als volgt te werk gegaan:
viewtopic.php?f=18&t=31252&p=326039&hil ... or#p326039" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier vind je ook de oorzaak van het probleem bij mij. Goede kans dat het dezelfde oorzaak is. Succes!
viewtopic.php?f=18&t=31252&p=326039&hil ... or#p326039" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier vind je ook de oorzaak van het probleem bij mij. Goede kans dat het dezelfde oorzaak is. Succes!
Hou van mensen zoals ze zijn. Er zijn er namelijk geen andere.
-
rutgerreinier
- Donateur

- Berichten: 5828
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Makkelijk op te lossen. Nieuwe valeo motor kopen op carpartsdirect en heel makkelijk zelf te plaatsen.
Kan in een uurtje of anderhalf. Laat het niet doen door de dealer want die rekent er minimaal 500 euro voor.
Met voor de zomer mijne zelf nog vervangen.
Kan in een uurtje of anderhalf. Laat het niet doen door de dealer want die rekent er minimaal 500 euro voor.
Met voor de zomer mijne zelf nog vervangen.
SAABloos
Sold:
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
Sold:
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
-
Hendriks9000
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2713
- Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 19:09
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
de afdekplaat heb ik dus niet. Zal s vragen bij de dealer wat dat moet kosten
Nu Saabloos
Saab 9-5 1.9 TID "Dame Edna" 2006
Saab 9-5 2.3 Aero estate 2002
Saab 9-3 1.9 TID Sport Sedan 2005
Saab 9-3 2.2 TID Perf. edition 2000
Saab 9-3 2.0 SE Business 2001
Saab 9000 2.3 CSE Anniversary 1997
Saab 9-5 1.9 TID "Dame Edna" 2006
Saab 9-5 2.3 Aero estate 2002
Saab 9-3 1.9 TID Sport Sedan 2005
Saab 9-3 2.2 TID Perf. edition 2000
Saab 9-3 2.0 SE Business 2001
Saab 9000 2.3 CSE Anniversary 1997
-
jansen
- Donateur (7x)

- Berichten: 6527
- Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Rond de 20,-Zal s vragen bij de dealer wat dat moet kosten
-
Ronnes
- Donateur (2x)

- Berichten: 3847
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Even een oud topic vanonder het stof gehaald, ik heb eenzelfde probleem: er komt sinds de zomer een tsjilpend geluid uit het rechter ventilatierooster van mijn cabrio MY05. Oorzaak zou een roestige as moeten zijn van de ventilatormotor, maar het gepiep verandert niet van frequentie als ik de blower helemaal open of uit zet. Dan zou je toch denken dat de oorzaak ergens anders ligt?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
-
jansen
- Donateur (7x)

- Berichten: 6527
- Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Optimistische gehoorapparaat?
-
LarsJanse
- Donateur

- Berichten: 688
- Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Irritant geluid uit luchtrooster
Als het geluid weg is als je de ventilator echt uit zet, dan kan het logischerwijs niet de ventilator zijn… dan zul je moeten gaan zoeken/luisteren wat het wel is…Ronnes schreef: ↑ma 17 nov, 2025 15:24Even een oud topic vanonder het stof gehaald, ik heb eenzelfde probleem: er komt sinds de zomer een tsjilpend geluid uit het rechter ventilatierooster van mijn cabrio MY05. Oorzaak zou een roestige as moeten zijn van de ventilatormotor, maar het gepiep verandert niet van frequentie als ik de blower helemaal open of uit zet. Dan zou je toch denken dat de oorzaak ergens anders ligt?
Dus luisteren met motor aan of uit, rijdend of niet, Airco aan of uit, ventilator aan of uit, climate control op warm of koud enzovoorts. Uiteindelijk zou je iets moeten vinden wat het geluid maakt.
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012