Electrische bediening voorraam defect !

2002-2012
Plaats reactie
Mark
Geregistreerd lid

Electrische bediening voorraam defect !

Bericht door Mark » di 04 mei, 2010 23:20

In mijn 9-3SS model 2004 is sinds de winter de electrische bediening van het linker voorraam defect. Is enige raam wat ik ooit gebruik om open en dicht te doen, juist deze doet het niet meer. Kan natuurlijk motortje zijn, maar zijn er andere mogelijkheden ? Iemand ervaring ?

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Electrische bediening voorraam defect !

Bericht door carlsson » wo 05 mei, 2010 9:09

Soms wordt de kunststof getandende band kapot getrokken of hij schiet uit de motor. Zo'n raammotortje kan er behoorlijk hard aan trekken, dat is het nadeel van electromotoren, die zitten vaak direct op hun maximale kracht als ze de volle stroom krijgen. Als je de motor niet hoort kan het ook een aansluiting of zekering zijn. Er zit ook een beveiliging op om te voorkomen dat je het raam sluit als er iets in de weg zit. Ik zou eerst kijken of het iets met de electriciteit is of de schakelaars. Daarna pas naar de motor/ getande riem. Want daarvoor moet de deur bekleding er af :(

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » wo 05 mei, 2010 9:58

Gebeurt er helemaal niets? Geen klikje of tikje? Als het raammechaniek defect is, dan hoor je meestal een rotgeluid en blijft het raam op half zeven hangen. Geluiden van de raammotor hoor je dan wel. Ik neem aan dat vergrendeling en spiegelverstelling het nog doen, anders kun je naar zekering 3 kijken.

Het raam wordt aangestuurd vanuit de deurmodule, dat ding met die knopjes. Je zou kunnen beginnen met dat ding te laten uitlezen, en de foutcode hier op het forum te vermelden, die foutcodes geven vaak heel gedetailleerde informatie. Garagisten hebben voor elektronica niet altijd even veel gevoel en hebben vaak al drie modules en een raammotor vervangen voor duur geld voordat er een goede diagnose is gesteld. Deurbekleding verwijderen is overigens geen werk, kapje van handgreep losklikken (met wat kracht), schroeven los en van onderen de panelen uit de kliksluitingen wippen. Met de deurbekleding erop valt er niets te testen, want alles gebeurt in de deur.

Mogelijke oorzaken:
- Raammotor: Je kunt eventueel met een multimeter controleren of de raammotor nog werkt, je kunt ook op de ene pool +12 en op de andere massa zetten, dan weet je het ook.
- Deurmodule: als de raammotor moet draaien, dan komt er een spanning van 12V over de aansluitingen van de raammotor. Afhankelijk van of-ie open of dicht gaat poolt die spanning om. Een gebruikte deurmodule is goed te krijgen via de Zweedse sloperijen, vervangen is een eitje,

niels3
Geregistreerd lid

Bericht door niels3 » wo 05 mei, 2010 14:37

Ik heb er ook last van gehad links en rechts voor.Het raam mechanisme zat vast je kan hem simpel gangbaar maken met een beetje kruipolie.
Als dit het probleem is hoor je wel een klikje als je het raambediend.

Deep Impact
Geregistreerd lid

Bericht door Deep Impact » wo 05 mei, 2010 17:23

niels3 schreef:Ik heb er ook last van gehad links en rechts voor.Het raam mechanisme zat vast je kan hem simpel gangbaar maken met een beetje kruipolie.
Als dit het probleem is hoor je wel een klikje als je het raambediend.
Hey, dat klikje heb ik ook als ik mijn linkerraam omhoog doe.
Is dus als ik het goed begrijp op te lossen met een beetje kruipolie.
Kan je mij precies uitleggen waar ik de kruipolie op/in moet spuiten ?

Sorry voor het even kapen van dit onderwerp :oops:

vectorreke
Geregistreerd lid

Bericht door vectorreke » wo 05 mei, 2010 18:10

hey hey,

Ik heb ook zoiets voorgehad maar was gewoon een stekker in de deur die los was geraakt
deurpaneel af , stekker op kontakten steken en klaar was kees
mss is het zo simpel
ik hoop het voor u

groeten

vectorreke

Mark
Geregistreerd lid

Bericht door Mark » do 06 mei, 2010 20:39

Nee hij doet helemaal niets meer, ook geen klikje, wat zou het dan zijn ?

ErikDiep
Geregistreerd lid

Bericht door ErikDiep » di 27 mei, 2025 19:09

Ik heb deze onderstaande tekst ook zojuist in het onderwerp "elektrische storing rechter voorportier" geplaatst.
Misschien dat het daar niet goed geplaatst is voor een reactie.......

Ik heb nu het probleem in de linker portier (bestuurderszijde) van mijn Saab 9.3 Cabriolet van dec 2003.

Ik heb het deurpaneel gedemonteerd.
Bijgesloten de foto van de DDM (Drivers Door Module?). Ik neem aan dat dit het is….

Ik heb alle zekeringen nagelopen, de stekkers aan het deurpaneel los gehad en ook de hoofdstekker bij de deur koppeling aan het chassis los gehad. Ook heb ik de accu (uiteraard) gedurende tenminste 15 minuten los gehad zodat het elektrische systeem van de auto weer moest opstarten.
Alles geen verbetering. De raambediening en spiegelbediening bleef `dood` …..

Is het vervangen van de DDM (Driver Door Module) de oplossing van het probleem?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Met vriendelijke groet,
Erik
Afbeelding

ErikDiep
Geregistreerd lid

Bericht door ErikDiep » di 03 jun, 2025 15:52

De DDM (Drivers Door Module), besteld bij Ronald Kleinstra, is eindelijk door PostNL bezorgd. Na een feestdag, hemelvaart, hebben ze het heel druk omdat heel Nederland weer oeverloos via internet besteld.

Na 5 dagen de auto niet gebruikt te hebben en in de droge garage gestald, probeerde is de schakelaars in de bestuurdersdeur weer. Er was weer gedeeltelijk leven in de brouwerij :D . De schakelaars voor rechterramen deden het weer en ook de achterklep.

Blijkbaar is een beetje vocht in het systeem / in de deur snel funest. Er was wat (teveel dus) regen binnen gedruppeld / gewaaid bij het stilstaan en rijden met open raam.
Drogen kan wonderen verrichten……

Hierbij nog even foto's van de opengewerkte DDModule.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie