Schokdempers voorzijde verlaagd chassis

2002-2012
Plaats reactie
wilnis
Geregistreerd lid

Schokdempers voorzijde verlaagd chassis

Bericht door wilnis » wo 29 apr, 2026 12:43

Goedemiddag, ik heb een vraagje en wellicht dat iemand hier antwoord op weet.
Ik wil mijn schokdempers aan de voorzijde vernieuwen en kom er achter dat de keuze niet reuze is. Saab 93 tddi estate 2008.

Nu zie ik deze te koop staan:
https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 14852.html

Er staat wel bij dat de schokdemper geschikt is voor voertuigen met sport/verlaagd chassis maar er staat ook bij dat het ook :| toepasbaar is voor een normaal chassis.

Weet iemand of dat wel goed gaat komen?

Injectie
Moderator

Re: Schokdempers voorzijde verlaagd chassis

Bericht door Injectie » wo 29 apr, 2026 16:10

Er is vast weleer keuze. Maar het is vooral aan wat je zoekt. Wil je comfort of sportief. Wil je er ook bij verlagen of op de standaard rijhoogte.

Ik vermoed vlakbij jou. Afgaande op je naam in Vinkeveen hebben we diverse mogelijkheden liggen

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 29 apr, 2026 16:27

Saab service rhenen heeft nog de originele schokdempers en kan deze van ook voor van je monteren. zou ook de veren doen. Achterschokdempers sportchassis heeft hij ook origineel. Zolang het te krijgen is zou ik voor origineel gaan.

Afbeelding

Afbeelding

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 29 apr, 2026 18:01

Als je alleen vóór gaat vervangen, is het wel belangrijk om het te matchen met achter, als je vooraan sportonderstel installeert en achter zit standaard, of andersom zal dat niet beter gaan rijden…
Wat is de reden dat je de voorste schokdempers wilt vervangen?

Beetje afhankelijk van wat voor gereedschap je beschikbaar hebt, kun je ook een volledige Veerpoot bestellen, bij bijvoorbeeld rendcarparts of jendvdbosch, dan vervang je de schokdemper, veer en steunlager in één keer met maar 5 boutjes.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 29 apr, 2026 19:23

LarsJanse schreef:
wo 29 apr, 2026 18:01
Als je alleen vóór gaat vervangen, is het wel belangrijk om het te matchen met achter, als je vooraan sportonderstel installeert en achter zit standaard, of andersom zal dat niet beter gaan rijden…
Mwoah, dat valt best mee hoor.

Ik zou voor 'standaard vervanging' voor zowel sport chassis als standaard chassis voor Bilstein B4 gaan, als je een wat groter budget hebt is Koni Special Active een briljante upgrade waarmee de auto strakker zal voelen zonder ook maar iets op comfort in te leveren. Betaal je wel weer voor.. B4 is gewoon goede bang for buck.

Complete imitatie veerpoten is het makkelijkste qua montage, maar ik ben niet mega onder de indruk van de levensduur van die schokdempers.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 29 apr, 2026 20:14

[]Oké misschien valt het mee (geen ervaring mee)
Je kunt ook complete veerpoten krijgen met bilstein B4 erin.
Reden: Quote verwijderd

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » wo 29 apr, 2026 21:37

Injectie schreef:
wo 29 apr, 2026 16:10
Ik vermoed vlakbij jou. Afgaande op je naam in Vinkeveen hebben we diverse mogelijkheden liggen

wilnis
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer

Wilnis in Groningen :D

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 30 apr, 2026 4:13

Afbeelding
Dat is cruciale informatie die ontbreekt als je op je telefoon browst....

wilnis
Geregistreerd lid

Bericht door wilnis » do 30 apr, 2026 19:24

Dank allen.

De achterkant heb ik twee maanden geleden vervangen met Sachs schokdempers voor een verlaagd chassis.
Mijn vraag is of deze dempers: https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 14852.html : samengaan met de Sachsdempers.

Complete veerpoten zoals hierboven aangegeven is anders wellicht ook een goede optie.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 30 apr, 2026 19:57

dat gaat prima samen.

Plaats reactie