Saab 9-3 dempers vraagjes

2002-2012
Plaats reactie
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » ma 13 apr, 2026 13:01

In het laatste jaar heb ik behoorlijk wat uitgegeven om de auto weer tiptop te krijgen: nieuwe benzinepomp, nieuwe rembooster, nieuwe radiator, nieuwe aircoleiding in het interieur, nieuwe drop links, nieuwe pakkingen turbo, nieuwe katalysator, hirsch uitlaat, ophangingrubbers, uitlijning, ...

Bedoeling is om de auto weer top te krijgen voor de volgende jaren. Nu loop ik tegen een iets aan. Ik heb eibach veren, en had bilstein B6 dempers. Eerlijk, het zal waarschijnlijk met ouder worden te maken hebben, maar ik wou hem comfortabler. En dan vooral bij vluchtheuvels, putten en dergelijke. Bilstein en korte bumps, het is geen goeie (of althans geen comfortabele combi). Ik heb uiteindelijk alle dempers laten vervangen door Sachs aero dempers. Die keuze vooral gemaakt omdat Hirsch verlagingsveren ook de Aero dempers bleven gebruiken.

Het comfort is er inderdaad... maar nu kan hij bij kort bumps door de veren knallen. Die combi is dus niet zoals het hoort. Vraag dus is, welke dempers (ik wil de veren houden), kies ik. Ik heb een zwak voor koni. Ik vraag me echter af of de rode koni wel voldoende zullen dempen, of dat de gele te hard zijn. Graag dus advies.

Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 dempers vraagjes

Bericht door busy » ma 13 apr, 2026 13:16

zou dan toch gaan voor de Aero veren. Zijn origineel nog steeds te krijgen. Eibach is 3cm verlaging en de dempers die je hebt zijn er voor 1cm verlaging. Veren vervangen stuk goedkoper

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » ma 13 apr, 2026 13:19

ik wil geen aero veren :) esthetisch is de wagen top. Vroeger had ik hirsch veren op de cabrio met gewone aero dempers, reed top. Blijkbaar toch een verschil tussen de eibach dempers voor Hirsch en de gewone eibach.

De vraag is dus niet verandering van veren (veel gedoe in belgie, want herkeuring, maar ook ik zie de auto graag zoals hij staat). Vraag is dus, welke Koni's geven me comfort en genoeg tegenkracht. Of andere dempers, maar zonder veel in te boeten qua comfort.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 13 apr, 2026 13:34

de rode (voor de Eibach veren heb je blijkbaar je auto al moeten herkeuren)
Reiernumans heeft een mooi setje onder zijn auto zitten.

viewtopic.php?f=18&t=187684&p=2020797&h ... r#p2020797

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » ma 13 apr, 2026 13:49

Inderdaad. Ik rij al 10 jaar op de eibachs. Reier’s auto heeft slechts 1cm verlaging ten opzichte van aero veren… Is gelijk aan Hirsch denk ik. Vraag is: lukt dat ook met 2cm ten opzichte van aero, dus 3cm in totaal…

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » ma 13 apr, 2026 13:52

zijn niet toevallig de voorveren gebroken van de eibach? dat wil nog wel eens voorkomen.
Ik reed met de b207 op standaard schokbrekers en eibach nooit gezeur.

Rij met de V6 op Cobra -40 veren en Orginele aero schokbrekers. hierbij heb ik ook nooit last van het doorslaan.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 13 apr, 2026 14:03

ico9-3 schreef:
ma 13 apr, 2026 13:49
Inderdaad. Ik rij al 10 jaar op de eibachs. Reier’s auto heeft slechts 1cm verlaging ten opzichte van aero veren… Is gelijk aan Hirsch denk ik. Vraag is: lukt dat ook met 2cm ten opzichte van aero, dus 3cm in totaal…
De Aero veren zijn 1cm lager. Reier heeft dan 2cm verlaging en je hebt met Eibach 3 cm. Dan moet dat lukken met rode Koni’s.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 14 apr, 2026 13:19

Niet helemaal vergelijkbaar (helemaal niet eigenlijk), maar wij hebben in 2023 gebruikte Aero veren onder onze 9-3OG Cabrio laten plaatsen met nieuwe Koni Sports dempers (geel), die net wat soepeler staan dan standje midden. Deze is zeker niet te hard, veel comfortabeler dan het voorheen was en desondanks gecontroleerd. Nu is het een appels en eieren vergelijk, maar mijn ervaring met Koni Geel is in ieder geval positief en ik was ook niet op zoek naar een stuiterbak.

Gezien de jouwe lager ligt t.o.v. standaard zal je allicht ze scherper moeten stellen om te voorkomen dat je op nare oneffenheden tegen de bumpstops aankomt, maar dat kan je bij Koni Sports dan zelf mooi bijstellen.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » di 14 apr, 2026 13:23

Dank voor jullie bevindingen. Ik ga eerst nog eens naar de garage. Aangezien verschillende mensen aangeven die ervaringen niet te erkennen, is er mss iets anders fout.

Enige suggestie waar die gel Koni’s te koop zijn? Ik kan ze niet meer vinden ;)

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 14 apr, 2026 14:41

kijk eens bij winparts.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 14 apr, 2026 18:27

busy schreef:
ma 13 apr, 2026 14:03
Dan moet dat lukken met rode Koni’s.
Ik heb daar van ervaringsdeskundigen andere verhalen over gehoord.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 14 apr, 2026 19:00

je moet wat als je je eibach veren wil houden. ervaringsdeskundigen stappen vaak snel weer af van eibach is wat ik hoor en zie. (doelgroep 45+, dat wel)

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » di 14 apr, 2026 19:01

Hahaha Afbeelding ik be 45+ maar wil niet verlost worden van mijn eibachs ;)

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 15 apr, 2026 14:05

KYB heeft schokbrekers die voor een verlaagd chassis zijn, zoals een Aero chassis dus. Zou ik nog Saab rijden dan zou ik de hele B12 set die ik eronder had vervangen hebben voor KYB schokbrekers en Lesjöfors veren voor 20mm verlaging. Dat is mijn inziens een juiste combi van sportiviteit en comfort.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » wo 15 apr, 2026 14:16

Die laatste zijn geen optie in België;)

Plaats reactie