geen start - geen code

2002-2012
Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

geen start - geen code

Bericht door Bummer » za 27 dec, 2025 16:52

Een 513k jonge 9-3, recentelijk nog voorzien van een nieuwe koppelingset, startte en reed tot voor eergisteren nog probleemloos.

Gisterochtend, na een nacht met -6C nachtvorst, startte de auto helemaal niet meer. Andere auto gepakt en de accu (Varta Silverline, 12-'23) bijna 24 uur aan de lader gehad, just in case. Alle dashboardverlichting brandt helder. EML licht op en wordt tijdens en startpoging onderbroken. Ik hoor geen startmotor ronddraaien, wel relais schakelen tijdens het draaien van de sleutel. Met bluetooth de OBD uitgelezen, maar die komt niet verder dan de ECU1 Control Module 0x7E8 en meer ook niet. Als je de sleutel in het contactslot laat zitten, brandt enkel en allee nog het EML lampje.

Waar moet ik dit zoeken? De startmotor? Ik vond op YouTube iets over de ABS-computer die niet meer okee zou zijn? Of denk ik te moeilijk en zou ik het ergens anders moeten zoeken?
Laatst gewijzigd door Bummer op za 27 dec, 2025 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 10 jul, 2012 20:00
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: geen start - geen code

Bericht door harolddevries » za 27 dec, 2025 16:59

Toch de accu denk ik.
Probeer te starten met een booster of startkabels.
Saab 9³ Sport Sedan 1.8 linear uit 2004

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: geen start - geen code

Bericht door Bummer » za 27 dec, 2025 17:46

:bluethumb: Ik hoopte zo dat dit het was!

Het was niet mijn lumineus idee, maar ik heb even de accu's van onze beide auto's gewisseld, maar helaas. De accu van de andere 9-3 deed mijn auto ook niet starten. Wel meteen de mijne kunnen checken in haar auto, en die startte wel. Dus dat ge-elimineerd. :-|

Dus maar eens even kijken hoe nu verder.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7448
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: geen start - geen code

Bericht door fozwart » za 27 dec, 2025 20:12

Controleer zekering 1 en 2 van de zekeringen kast van het dashboard. Waarschijnlijk zijn die in orde. Als je het relais van de startmotor hoort klikken controleer dan of er wel spanning staat op de aanvoerkabel naar de startmotor (dikkere kabel). Zo ja, is het meest waarschijnlijke dat het of de startmotor of het relais is. Een tik met de hamer wil wel eens helpen.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: geen start - geen code

Bericht door Bummer » za 27 dec, 2025 20:18

Dankjewel Fozwart voor de aanwijzingen! Het relais staat ook bij mij op het lijstje om morgen bijlangs te gaan. Ik kan met de andere 9-3 op de oprit kan ik twee kanten op checken.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7448
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: geen start - geen code

Bericht door fozwart » za 27 dec, 2025 20:22

Gelukkig is er altijd wel één Saab die het doet :D :D
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: geen start - geen code

Bericht door Bummer » za 27 dec, 2025 20:50

:lol: En blijft er genoeg om aan te knutselen :mrgreen:
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6527
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: geen start - geen code

Bericht door jansen » zo 28 dec, 2025 15:17

Kijk eerst eens ofdat je sleutel wel wordt geaccepteerd,, dit kan je zelf controleren door je sleutel in het kontaktslot te steken en dan moet het alarm ledje 4x knipperen en ook bij het eruit halen knippert ie dan ook 4x , zoniet probeer dan de auto te starten op je ontgrendelingssignaal van je centrallock, mocht je immobiliser defect zijn moet je hem nog kunnen starten op het ontgrendelingssignaal van je afstandsbediening, ontgrendelingsknop indrukken en houden dan de sleuten in het kontaktslot steken en gelijk doordraaien naar het starten en terwijl je de knop op het sleutel voor het ontgrendelen ingedrukt blijft houden. dan moet ie aanslaan.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6527
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: geen start - geen code

Bericht door jansen » zo 28 dec, 2025 15:24

ABS heeft te maken met het Tractionsysteem, afremmen van de voorwielen bij het doorslippen, bij gladheid, en inderdaad bij een storing daarin start de motor ook niet, maar geeft wel een storingscode en foutmelding op je display abs tractioncontrol faillure

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7448
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: geen start - geen code

Bericht door fozwart » zo 28 dec, 2025 15:35

jansen schreef:
zo 28 dec, 2025 15:17
terwijl je de knop op het sleutel voor het ontgrendelen ingedrukt blijft houden. dan moet ie aanslaan.
Dat is een hele goede tip, die had ik nog nooit gezien.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6527
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: geen start - geen code

Bericht door jansen » zo 28 dec, 2025 15:39

Je kunt de 9-3SS op twee manieren starten , met een goedgekeurde immocode , sleutel erin en gewoon draaien , of op het ontgrendelingssignaal centraallock, knop afstandsbediening ingedrukt in het slot steken en gelijk doordraaien naar de start positie.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6527
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: geen start - geen code

Bericht door jansen » zo 28 dec, 2025 15:43

Bij de tweede optie moet je wel of de handzender vervangen of opnieuw proberen toe te voegen met herprogrammering

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6527
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: geen start - geen code

Bericht door jansen » zo 28 dec, 2025 15:46

Deze auto,s rijden sinds anno 2002 en na 24jaar duiken toch nog nieuwigheden op. Niet te geloven. :O:

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: geen start - geen code

Bericht door Bummer » zo 28 dec, 2025 15:51

Daar had ik het nog niet in gezocht. Ik ken dit helemaal niet. We hebben net de motor ouderwets kunnen starten door te duwen en de koppeling op te laten komen. Ik ga dit nog wel checken morgenochtend.

Jullie horen van me.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: geen start - geen code

Bericht door Bummer » zo 28 dec, 2025 15:52

jansen schreef:
zo 28 dec, 2025 15:46
Deze auto,s rijden sinds anno 2002 en na 24jaar duiken toch nog nieuwigheden op. Niet te geloven. :O:
:lol:

Voor mij wèl. Voor jou ook toch nog? :wink:
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...