accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

2002-2012
Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door klaasj » di 25 nov, 2025 20:14

Vandaag voor de auto van mijn dochter een nieuwe accu gehaald bij de automaterialenzaak. Keurig uitgezocht en komt ook overeen met vd bosch shop. Het gaat om een 9-3 aero estate ttid bjr 2009. Nu is de accu 31 cm lang en past dus gewoon niet in de bak. Er zit nu een accu van 27 cm in en dat is goed. Waar gaat het hier fout. Ik kom op de site van de onderdelenleverancier niet verder want die zegt dat het past. Nr van de accu is Bosch black S5 010. 85 ah/800A
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 16735
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door ReinO » di 25 nov, 2025 20:27

bij mijn eigen saabs heb ik iedere de ruimte voor de accu groter gemaakt voor
een grotere accu met meer capaciteit. Ruimte is er altijd te vinden een
paar cm extra.
Maar goed, geen antwoord op je 'kwestie '.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door klaasj » di 25 nov, 2025 20:28

ik kan de accubak veranderen maar dan kan ik hem niet meer vastzetten dus dat is eigenlijk geen optie. Bij een 9-3 ng valt de accu echt in een bak. Dat is bij jou auto-s niet het geval.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 16735
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door ReinO » di 25 nov, 2025 20:32

ik zaag die bak groter: doe ik ook bij andere merken en met een beugel
opnieuw vastmaken dan: ff gedoe maar die dikkere accu vind ik zijn geld wel waard.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

LarsJanse
Donateur
Donateur
Berichten: 688
Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door LarsJanse » di 25 nov, 2025 20:37

Past de accu helemaal niet in de bak, of past hij niet in de klem, want de klem kun je nog weleens verzetten (weet niet zeker bij een diesel)
Als de accu niet in de bak past is het vrij simpel en zal de leverancier hem moeten ruilen voor een maatje kleiner. Foto maken en dan moet het duidelijk zijn dat de gegevens op de website niet kloppen. Wat voor accu zit er nu in qua A en Ah? 85 Ah lijkt me wel fors?
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6973
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door werli » di 25 nov, 2025 20:39

heey
volgens mij dient is een sport sedan 72amp te zitten, er zijn dacht ik accu's met dezelfde grote van 72 maar 74amp


mvg werner
Laatst gewijzigd door werli op di 25 nov, 2025 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8530
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door reiernumans » di 25 nov, 2025 20:39

Is een bouwjaar dingetje, ergens zijn ze van Sx010 formaat weer naar Sx008 gegaan. Een Bosch S4008 of S5008 past wel en doet het prima op zo’n TTiD
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12894
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door 72sonett3 » di 25 nov, 2025 20:59

De beugel/bout onder in de accubak van een 9-3 estate kun je verplaatsen zodat er 2 maten accu in past.

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door klaasj » di 25 nov, 2025 21:02

reiernumans schreef:
di 25 nov, 2025 20:39
Is een bouwjaar dingetje, ergens zijn ze van Sx010 formaat weer naar Sx008 gegaan. Een Bosch S4008 of S5008 past wel en doet het prima op zo’n TTiD
Dank je wel reier. Dan is het duidelijk en heb ik morgen verhaal.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Gebruikersavatar
frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 615
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door frits 9-3 » di 25 nov, 2025 22:30

Ik meende eens gehoord te hebben dat je niet zomaar een zwaardere accu in een auto kunt zetten. Zal iets met laadcapaciteit te maken hebben?
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). :O:

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5828
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door rutgerreinier » vr 28 nov, 2025 12:22

De ttid heeft een zwaardere accu dan de benzine varianten.
85ah en 800A.
Ik had ook de bosch s5 en paste wel.
SAABloos

Sold:
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8530
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door reiernumans » vr 28 nov, 2025 15:03

rutgerreinier schreef:
vr 28 nov, 2025 12:22
De ttid heeft een zwaardere accu dan de benzine varianten.
85ah en 800A.
Dat is dus bouwjaar afhankelijk. Mijn 2011 TTiD heeft een accubak waar een Sx008 in past maar groter niet (een 85/800 zou dus fysiek niet passen).
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door klaasj » vr 28 nov, 2025 15:27

rutgerreinier schreef:
vr 28 nov, 2025 12:22
De ttid heeft een zwaardere accu dan de benzine varianten.
85ah en 800A.
Ik had ook de bosch s5 en paste wel.
Ik ben uitgegaan van het advies van reier en dat advies was duidelijk en sluitend. Er is dus inderdaad een overgang gemaakt van de accubak en en daar past geen groter model in. Auto start weer zo als die moet.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

LarsJanse
Donateur
Donateur
Berichten: 688
Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door LarsJanse » za 29 nov, 2025 9:16

[]

Ben je er ook goed uitgekomen met de leverancier van de accu?
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: accu past niet in de bak. Hoe kan dat.

Bericht door klaasj » za 29 nov, 2025 11:22

[]

jazekers. Geen probleem. Zijn een bekende klant dus .
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten