Mistlampen instelling?
-
J.vandermeulen
- Donateur

Mistlampen instelling?
Ik heb een vraag over de voorste mistlampen bij een 9-3NG.
Bij dimlicht doen die dingen het niet. Ik dacht eerst: kapeau maar bij groot licht doen ze het wel.
Kun je die instelling wijzigen?
Bij dimlicht doen die dingen het niet. Ik dacht eerst: kapeau maar bij groot licht doen ze het wel.
-
LarsJanse
- Donateur

Re: Mistlampen instelling?
Je bedoelt dat ze het niet doen als je met dimlicht aan de mistlampen met de mistlamp-knop aan wilt zetten?J.vandermeulen schreef: ↑zo 09 nov, 2025 20:23Ik heb een vraag over de voorste mistlampen bij een 9-3NG.
Dat is inderdaad een instelling, als je een eSID hebt kun je dat daar mee instellen, anders zul je met Tech II aan de gang moeten denk ik. Bij mijn 2009 estate kun je ze wel gewoon aan en uitzetten bij dimlicht of bij grootlicht
-
J.vandermeulen
- Donateur

Yep, en yes ik heb een Esid. Waar moet je dat instellen?LarsJanse schreef: ↑zo 09 nov, 2025 20:42Je bedoelt dat ze het niet doen als je met dimlicht aan de mistlampen met de mistlamp-knop aan wilt zetten?
-
J.vandermeulen
- Donateur

Wat is trouwens de logica achter deze instelling? Bij groot licht in de mist zie je niks.J.vandermeulen schreef: ↑zo 09 nov, 2025 20:50Yep, en yes ik heb een Esid. Waar moet je dat instellen?
-
LarsJanse
- Donateur

Geen idee, denk voor gebruik op donkere buitenweggetjes.. op vakantie op Franse plattelandsweggetjes rijd ik wel regelmatig met zowel dimlicht, mistlicht en groot licht op.J.vandermeulen schreef: ↑zo 09 nov, 2025 20:52Wat is trouwens de logica achter deze instelling? Bij groot licht in de mist zie je niks.
Voor de instelling: in je eSID naar settings/instellingen gaan.
Dan “auto Fog lights”
Heb je deze keuzes.
Configuration Options
Inactive
Position (’Parking’) Light
Full Beam
Positon (’Parking’) Light + Full Beam
Als dit t niet oplost weet ik t ook niet
-
gsuk
- Geregistreerd lid
Full beam is engels voor Groot lichtLarsJanse schreef: Geen idee, denk voor gebruik op donkere buitenweggetjes.. op vakantie op Franse plattelandsweggetjes rijd ik wel regelmatig met zowel dimlicht, mistlicht en groot licht op.
Dan “auto Fog lights”
Heb je deze keuzes.
Configuration Options
Inactive
Full Beam
Wist eerlijk gezegd niet dat ze het niet deden met dimlicht!
Ik heb ze ook met groot licht geactiveerd met esid.
Ik ga ook led installeren met groot licht en mist lampen, heb nu led als dimlicht licht.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Weer wat geleerd! Thanks.LarsJanse schreef: ↑zo 09 nov, 2025 21:09Geen idee, denk voor gebruik op donkere buitenweggetjes.. op vakantie op Franse plattelandsweggetjes rijd ik wel regelmatig met zowel dimlicht, mistlicht en groot licht op.
Dan “auto Fog lights”
Heb je deze keuzes.
Configuration Options
Inactive
Full Beam
-
J.vandermeulen
- Donateur

Het menu bij mij is anders.LarsJanse schreef: ↑zo 09 nov, 2025 21:09Geen idee, denk voor gebruik op donkere buitenweggetjes.. op vakantie op Franse plattelandsweggetjes rijd ik wel regelmatig met zowel dimlicht, mistlicht en groot licht op.
Dan “auto Fog lights”
Heb je deze keuzes.
Configuration Options
Inactive
Full Beam
Er staat niet Full Beam maar Main Beam. Dit kan het verschil in versie zijn.
Ik heb Parking and Mainbeam ingesteld maar het werkt toch nog steeds alleen met grootlicht.
-
LarsJanse
- Donateur

Bij mij is het een eSID3 dus kan idd versieverschil zijn.J.vandermeulen schreef: ↑zo 09 nov, 2025 22:40Het menu bij mij is anders.
Er staat niet Full Beam maar Main Beam. Dit kan het verschil in versie zijn.
Ik heb Parking and Mainbeam ingesteld maar het werkt toch nog steeds alleen met grootlicht.
Denk dat je het op “inactive” moet zetten om ze bij dimlicht te kunnen gebruiken.
Parking is stadslichten en mainbeam is groot licht.
-
Henk-Jan
- Donateur

Waarom het wél met grootlicht kan weet ik niet, maar ik weet uit ervaring dat het voeren van mistlicht voor samen met dimlicht in Zweden niet toegestaan is.J.vandermeulen schreef: ↑zo 09 nov, 2025 20:52Wat is trouwens de logica achter deze instelling? Bij groot licht in de mist zie je niks.
Met de eSID kan je overigens instellen dat je mistlampen voor automatisch aangaan als je van dichtlicht op stadslicht wisselt, wat je één handeling bespaart. Dit is op zich handig voor wanneer het inderdaad echt mistig is, wanneer je dimlicht ook al reflecteert in de mistbank.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Als ik de auto van het slot af doe gaan de mistlampen voor ook branden in combi met de led strookjes. Achter gaan de remlichten branden. E.e.a met de eSid geplaatst.
-
LarsJanse
- Donateur

Dat wist ik dan weer niet..? Dan is het misschien toch een instelling dieper in de auto (misschien import?) die je dat toch alleen met Tech II kunt wijzigen?Henk-Jan schreef: ↑ma 10 nov, 2025 9:23maar ik weet uit ervaring dat het voeren van mistlicht voor samen met dimlicht in Zweden niet toegestaan is.
Mijn 9-3 is origineel in Duitsland geleverd en daar kun je de mistlampen gewoon aanzetten onafhankelijk van of je stadslicht, dimlicht of grootlicht voert.
-
J.vandermeulen
- Donateur

En dat kreng van mij komt dus uit Zweden. Is dat nog ergens aan te passen? Mijn esid kent alleen de stand park & main beam.Henk-Jan schreef: ↑ma 10 nov, 2025 9:23Waarom het wél met grootlicht kan weet ik niet, maar ik weet uit ervaring dat het voeren van mistlicht voor samen met dimlicht in Zweden niet toegestaan is.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Mistlampen hoor je niet te gebruiken samen met dim- en grootlicht.
" Mistlampen mogen aan bij ernstig verslechterd zicht door mist, sneeuw of zware regen: de mistlampen aan de voorkant bij minder dan 200 meter zicht, en het mistachterlicht alleen als het zicht minder is dan 50 meter. Het onnodig voeren van mistlampen kan andere weggebruikers verblinden, dus schakel ze uit zodra het zicht verbetert."
" Mistlampen mogen aan bij ernstig verslechterd zicht door mist, sneeuw of zware regen: de mistlampen aan de voorkant bij minder dan 200 meter zicht, en het mistachterlicht alleen als het zicht minder is dan 50 meter. Het onnodig voeren van mistlampen kan andere weggebruikers verblinden, dus schakel ze uit zodra het zicht verbetert."