Mistlampen instelling?
-
J.vandermeulen
- Donateur

- Berichten: 3091
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Mistlampen instelling?
Ik heb een vraag over de voorste mistlampen bij een 9-3NG.
Bij dimlicht doen die dingen het niet. Ik dacht eerst: kapeau maar bij groot licht doen ze het wel.
Kun je die instelling wijzigen?
Bij dimlicht doen die dingen het niet. Ik dacht eerst: kapeau maar bij groot licht doen ze het wel.
Kun je die instelling wijzigen?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
-
LarsJanse
- Donateur

- Berichten: 688
- Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mistlampen instelling?
Je bedoelt dat ze het niet doen als je met dimlicht aan de mistlampen met de mistlamp-knop aan wilt zetten?J.vandermeulen schreef: ↑zo 09 nov, 2025 20:23Ik heb een vraag over de voorste mistlampen bij een 9-3NG.
Bij dimlicht doen die dingen het niet. Ik dacht eerst: kapeau maar bij groot licht doen ze het wel.
Kun je die instelling wijzigen?
Dat is inderdaad een instelling, als je een eSID hebt kun je dat daar mee instellen, anders zul je met Tech II aan de gang moeten denk ik. Bij mijn 2009 estate kun je ze wel gewoon aan en uitzetten bij dimlicht of bij grootlicht
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
-
J.vandermeulen
- Donateur

- Berichten: 3091
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mistlampen instelling?
Yep, en yes ik heb een Esid. Waar moet je dat instellen?LarsJanse schreef: ↑zo 09 nov, 2025 20:42Je bedoelt dat ze het niet doen als je met dimlicht aan de mistlampen met de mistlamp-knop aan wilt zetten?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
-
J.vandermeulen
- Donateur

- Berichten: 3091
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mistlampen instelling?
Wat is trouwens de logica achter deze instelling? Bij groot licht in de mist zie je niks.J.vandermeulen schreef: ↑zo 09 nov, 2025 20:50Yep, en yes ik heb een Esid. Waar moet je dat instellen?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
-
LarsJanse
- Donateur

- Berichten: 688
- Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mistlampen instelling?
Geen idee, denk voor gebruik op donkere buitenweggetjes.. op vakantie op Franse plattelandsweggetjes rijd ik wel regelmatig met zowel dimlicht, mistlicht en groot licht op.J.vandermeulen schreef: ↑zo 09 nov, 2025 20:52Wat is trouwens de logica achter deze instelling? Bij groot licht in de mist zie je niks.
Voor de instelling: in je eSID naar settings/instellingen gaan.
Dan “auto Fog lights”
Heb je deze keuzes.
Configuration Options
Inactive
Position (’Parking’) Light
Full Beam
Positon (’Parking’) Light + Full Beam
Als dit t niet oplost weet ik t ook niet
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
-
gsuk
- Geregistreerd lid
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo 12 jun, 2011 18:28
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Mistlampen instelling?
Full beam is engels voor Groot lichtLarsJanse schreef: Geen idee, denk voor gebruik op donkere buitenweggetjes.. op vakantie op Franse plattelandsweggetjes rijd ik wel regelmatig met zowel dimlicht, mistlicht en groot licht op.
Voor de instelling: in je eSID naar settings/instellingen gaan.
Dan “auto Fog lights”
Heb je deze keuzes.
Configuration Options
Inactive
Position (’Parking’) Light
Full Beam
Positon (’Parking’) Light + Full Beam
Als dit t niet oplost weet ik t ook niet
Wist eerlijk gezegd niet dat ze het niet deden met dimlicht!
Ik heb ze ook met groot licht geactiveerd met esid.
Ik ga ook led installeren met groot licht en mist lampen, heb nu led als dimlicht licht.
Saab 9-3 cabrio aut SE Aero 2.0 Turbo 205pk--DionHPT stage2 MY2000
Aero in Disguise
some people call me the
"Swedish Chef"
Aero in Disguise
some people call me the
"Swedish Chef"
-
J.vandermeulen
- Donateur

- Berichten: 3091
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mistlampen instelling?
Weer wat geleerd! Thanks.LarsJanse schreef: ↑zo 09 nov, 2025 21:09Geen idee, denk voor gebruik op donkere buitenweggetjes.. op vakantie op Franse plattelandsweggetjes rijd ik wel regelmatig met zowel dimlicht, mistlicht en groot licht op.
Voor de instelling: in je eSID naar settings/instellingen gaan.
Dan “auto Fog lights”
Heb je deze keuzes.
Configuration Options
Inactive
Position (’Parking’) Light
Full Beam
Positon (’Parking’) Light + Full Beam
Als dit t niet oplost weet ik t ook niet
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
-
gsuk
- Geregistreerd lid
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo 12 jun, 2011 18:28
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Mistlampen instelling?
Van de manual



Saab 9-3 cabrio aut SE Aero 2.0 Turbo 205pk--DionHPT stage2 MY2000
Aero in Disguise
some people call me the
"Swedish Chef"
Aero in Disguise
some people call me the
"Swedish Chef"
-
J.vandermeulen
- Donateur

- Berichten: 3091
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mistlampen instelling?
Het menu bij mij is anders.LarsJanse schreef: ↑zo 09 nov, 2025 21:09Geen idee, denk voor gebruik op donkere buitenweggetjes.. op vakantie op Franse plattelandsweggetjes rijd ik wel regelmatig met zowel dimlicht, mistlicht en groot licht op.
Voor de instelling: in je eSID naar settings/instellingen gaan.
Dan “auto Fog lights”
Heb je deze keuzes.
Configuration Options
Inactive
Position (’Parking’) Light
Full Beam
Positon (’Parking’) Light + Full Beam
Als dit t niet oplost weet ik t ook niet
Er staat niet Full Beam maar Main Beam. Dit kan het verschil in versie zijn.
Ik heb Parking and Mainbeam ingesteld maar het werkt toch nog steeds alleen met grootlicht.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
-
LarsJanse
- Donateur

- Berichten: 688
- Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mistlampen instelling?
Bij mij is het een eSID3 dus kan idd versieverschil zijn.J.vandermeulen schreef: ↑zo 09 nov, 2025 22:40Het menu bij mij is anders.
Er staat niet Full Beam maar Main Beam. Dit kan het verschil in versie zijn.
Ik heb Parking and Mainbeam ingesteld maar het werkt toch nog steeds alleen met grootlicht.
Denk dat je het op “inactive” moet zetten om ze bij dimlicht te kunnen gebruiken.
Parking is stadslichten en mainbeam is groot licht.
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
-
Henk-Jan
- Donateur

- Berichten: 14727
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: Mistlampen instelling?
Waarom het wél met grootlicht kan weet ik niet, maar ik weet uit ervaring dat het voeren van mistlicht voor samen met dimlicht in Zweden niet toegestaan is.J.vandermeulen schreef: ↑zo 09 nov, 2025 20:52Wat is trouwens de logica achter deze instelling? Bij groot licht in de mist zie je niks.
Met de eSID kan je overigens instellen dat je mistlampen voor automatisch aangaan als je van dichtlicht op stadslicht wisselt, wat je één handeling bespaart. Dit is op zich handig voor wanneer het inderdaad echt mistig is, wanneer je dimlicht ook al reflecteert in de mistbank.
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

- Berichten: 615
- Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Mistlampen instelling?
Als ik de auto van het slot af doe gaan de mistlampen voor ook branden in combi met de led strookjes. Achter gaan de remlichten branden. E.e.a met de eSid geplaatst.
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). 
-
LarsJanse
- Donateur

- Berichten: 688
- Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mistlampen instelling?
Dat wist ik dan weer niet..? Dan is het misschien toch een instelling dieper in de auto (misschien import?) die je dat toch alleen met Tech II kunt wijzigen?Henk-Jan schreef: ↑ma 10 nov, 2025 9:23maar ik weet uit ervaring dat het voeren van mistlicht voor samen met dimlicht in Zweden niet toegestaan is.
Mijn 9-3 is origineel in Duitsland geleverd en daar kun je de mistlampen gewoon aanzetten onafhankelijk van of je stadslicht, dimlicht of grootlicht voert.
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
-
J.vandermeulen
- Donateur

- Berichten: 3091
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mistlampen instelling?
En dat kreng van mij komt dus uit Zweden. Is dat nog ergens aan te passen? Mijn esid kent alleen de stand park & main beam.Henk-Jan schreef: ↑ma 10 nov, 2025 9:23Waarom het wél met grootlicht kan weet ik niet, maar ik weet uit ervaring dat het voeren van mistlicht voor samen met dimlicht in Zweden niet toegestaan is.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

- Berichten: 615
- Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Mistlampen instelling?
Mistlampen hoor je niet te gebruiken samen met dim- en grootlicht.
" Mistlampen mogen aan bij ernstig verslechterd zicht door mist, sneeuw of zware regen: de mistlampen aan de voorkant bij minder dan 200 meter zicht, en het mistachterlicht alleen als het zicht minder is dan 50 meter. Het onnodig voeren van mistlampen kan andere weggebruikers verblinden, dus schakel ze uit zodra het zicht verbetert."
" Mistlampen mogen aan bij ernstig verslechterd zicht door mist, sneeuw of zware regen: de mistlampen aan de voorkant bij minder dan 200 meter zicht, en het mistachterlicht alleen als het zicht minder is dan 50 meter. Het onnodig voeren van mistlampen kan andere weggebruikers verblinden, dus schakel ze uit zodra het zicht verbetert."
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). 