koelvloeistofverlies Cabrio 1.8t

2002-2012
Jungleman
Geregistreerd lid

koelvloeistofverlies Cabrio 1.8t

Bericht door Jungleman » wo 14 mei, 2025 19:09

aangezien de 1.8t ook in de andere koetsvarianten voorkomt, stel ik mijn vraag in dit (algemenere) 9-3 forumgedeelte.

jl vrijdag een (voor mij nieuwe) Saab 9-3 1.8t Cabriolet opgehaald. de rit van verkoper naar huis verliep goed. echter, toen ik de volgende dag naar mijn werk wilde met de Cabrio (de Volvo stond bij station Baarn), kreeg ik de melding 'coolant low'. gelukkig had ik voor de treinreis op vrijdag een fles olie en een fles koelvloeistof gekocht (je weet maar nooit, he). op zaterdagochtend, om 05:25 dus koelvloeistof bijgevuld en naar mijn werk gereden. terug naar huis leverde ook geen meldingen op, zondag en gisterochtend (woensdag) ook geen melding. doordat het mooi weer was woensdagmiddag met de motor naar werk gegaan voor het 2e deel van een gebroken dienst.

vanmiddag de motorkap open getrokken en gezien dat het niveau op ongeveer 1cm boven de lasnaad van het expansievat stond. de lasnaad wordt gezien als minimum-niveau bij koude motor. dat is ook in het vat geperst bij fabricage ervan. vanmiddag even een rondje Baarn gereden, wat op zich nog niet eens veel is, ik denk een kilometer of 10. bij thuiskomst de kap open getrokken en bleek het niveau te zijn gedaald van 1cm boven de lasnaad naar 1cm ónder de lasnaad van het expansievat. dat is best veel op zo'n korte afstand.

ik weet dat het 'achter een schermpje' lastig is om een antwoord te geven. maar ik hoop dat ik wat duidelijkheid kan krijgen in welke richting ik het moet zoeken.

de vraag is natuurlijk: waar blijft de koelvloeistof? heeft iemand enig idee? wat zijn de standaard-plekken waar een 9-3 1.8t lekt? ik zie geen lekplekken op de oprit onder de auto. de olie is 'netjes zwart-zonder-melk' er zit genoeg in het carter. auto walmt niet (noch blauw, noch wit). verkoper gaf afgelopen dagen aan dat zijn garage oordeelde dat 'een paar modellen' hier last van hebben. maar ik ben niet van plan om met een IBC-vat vol koelvloeistof achter me aan rond te gaan rijden.

wat meer info over de auto:
9-3 1.8t cabriolet
bouwjaar 2004
kilometerstand 264.xxx km
import uit (vermoedelijk) Frankrijk (want franstalige gebruikshandleiding)
ik vermoed dat er 'een tuning' op zit, want het ding is best rap. sneller dan de 9-3 1.8t Hirsch Estate met 195pk die ik een paar jaar geleden had. of het ligt aan de bak-verhoudingen (5baks Caab tegen 6baks Estate).

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: koelvloeistofverlies Cabrio 1.8t

Bericht door 9323 » wo 14 mei, 2025 19:12

Expansievat is standaardplek geloof ik

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 14 mei, 2025 19:21

In principe kan koelvloeistof verdampen bij erg heet zomerweer maar dat zijn geen liters, laat staan een ½ liter in zo'n korte tijd. Je kan een paar dingen doen tegen het lekken. Dat hoef je niet altijd te kunnen zien aan de onderkant van de auto. Het kan ook de waterpomp zijn die lekt, radiateur of een slang kan ook. Kleine lekkages kan je proberen te dichten met een additief welke je in je expansievat gooit. Biedt dat geen soelaas zul je toch echt op zoek moeten wat en waar het wel lekt en dan is vervangen de enige optie.

Check de koelslangen/kachelslangen, ook die je brandschot ingaan want die hebben een rubberen O ring die na verloop van tijd verbrokkelt. Zie ook: viewtopic.php?p=2001035#p2001035 Expansievat is een optie, radiateur en waterpomp ook bekijken.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 14 mei, 2025 20:09

Dop van je expansievat ook even bekijken, die gaan regelmatig stuk.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 14 mei, 2025 20:21

Daarover gesproken (en - excuus - niet gemeld in mijn openingspost): toen ik de dop er terug op wilde draaien, ging hij scheef op de schroefdraad. Uiteraard weer losgesraaid en daarna correct op de vulopening vastgedraaid. Of dat een aanwijzing is voor een slechte dop, ik denk het niet, maar ik sluit niks uit.

Wat me opvalt aan het expansievat: net onder de dop zit een ingegoten transparante ‘overstort’, lijkt het. Daar hing vandeweek een druppel koelvloeistof aan.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 14 mei, 2025 20:31

Dop lijkt me dan wel verdacht. Daar zit een overdrukventiel in. Als dat niet werkt gooit ie de kvs er elders uit.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 14 mei, 2025 20:33

Bovendien is het de goedkoopste oplossing:-)

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 14 mei, 2025 20:43

Ik zal komend weekend het koelsysteem eens bijvullen tot een ‘redelijk normaal niveau’ en kijken wat er gebeurt..

Ouwe meuk blijft leuk :mrgreen:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 15 mei, 2025 10:39

De twee koppelingen waar de kvs-slangen van en naar de warmtewisselaar voor het interieur gaan is ook een grote verdachte, is makkelijk te controleren. Fix is ook makkelijk, met een passende O-ring, nog goedkoper dan een nieuw reservoir dop. Als het blok wat meer kantelt door ouderdom van de motorsteunen dan komt daar meer belasting op die koppelingen, is mijn gedachte...

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 15 mei, 2025 13:04

Ik heb eenzelfde probleem, maar gelukkig nog niet zo dramatisch :) . Er liggen druppels koelvloeistof op de garagevloer ter hoogte van het expantievat. Vorige week had ik al een foto genomen van de leidingen, want daar lijkt op de koppelingen een roze afzetting te zitten. Maar hoe krijg je die twee linkse slangenklemmen los? En welke maat O-ringen heb ik nodig?

Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 15 mei, 2025 15:09

Bij mijn SportSedan 1.8t zat het probleem niet bij de slangklemmen maar net iets verder, en daar zit dan ook de O-Ring. Je ziet ook al twee verschillende versies van de koelslangen, iemand had daar al eens in het verleden eentje vervangen. Metalen clip omhoog en je trek de plastic koppeling van de alu-buis, in die plastic koppeling leeft de O-ring.

Je ziet de druppel hangen, dit zorgde voor een halve liter in de week KVS verlies.

Afbeelding

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 15 mei, 2025 16:28

Bij mij hangt er (in ieder geval) onderaan dat witte ‘slangetje’ dat bovenaan het expansievat begint, een rose druppel vocht. De kachelslangetjes ga ik zo even bekijken.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » do 15 mei, 2025 18:20

Heb je al met een met draaiende warme motor de motorkap open getrokken en naar het expansietankje gekeken? Of onder de auto? (Dan beter je airco uit houden ivm condenswater wat je misschien kunt verwarren met koelvloeistof)
En ruikt de motorruimte toevallig naar verbrande/verdampte koelvloeistof? Dat kan je ook nog een kant op sturen.
Is de temperatuur van de motor in orde tijdens het rijden?

Ik heb bij mijn 1.8t lekkage gehad op de dunne slangetjes van het expansietankje richting de neus.
Je hebt maar een kleine lekkage nodig om tijdens je rit een “coolant low” melding te krijgen.

Dat gezegd hebbende….
Met mijn Volvo V40 in 3 jaar tijd (40k km) nooit koelvloeistof hoeven bijvullen, toen op vakantie voor de rit gecheckt, prima, week later gecheckt, expansietankje helemaal leeg. Gekeken, bijgevuld, niks raars gevonden. Rest van de vakantie afgemaakt en de anderhalf jaar daarna ook nooit meer hoeven bijvullen, nooit achter gekomen waar het heen gegaan is. dus soms is het moeilijk zoeken naar een verklaring.
Maar dit bij jou lijkt consequente lekkage dus dat moet vindbaar zijn.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 15 mei, 2025 19:17

Bij de Volvo, die ik inmiddels 50.000 km heb, is nooit koelvloeisof bijgevuld om lekkage. Het is wel eens ‘afgevuld’, na vervangen van de aircopomp, maar sindsdien niets hoeven bijvullen, staat al een paar jaar tegen ‘max’ aan. Ik moet wel de olie in de gaten houden.

Ik ga zaterdag eens goed kijken. Afvullen tot een normaal niveau boven ‘minimum’ en dan maar laten draaien. Helaas heb ik (nog) geen pompje om het systeem (bij koude motor) op druk te zetten. Dat moest ik maar eens ergens scoren, bij HBM, bijvoorbeeld.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 17 mei, 2025 11:09

Afbeelding

Net het koelvloeistofniveau gecontroleerd, en het is verder gezakt dan na de laatste rit van afgelopen week. Bij inschakelen van het contact, is er wel een ‘check’ maar ik krijg geen melding zoals afgelopen week (coolant low). In de dage dat de aut stilgestaan heeft, is het niveau zeker 2-3 cm gedaald (bij de laatste check van het niveau stond het ongeveer 1cm onder de las aad van het expansievat. Nu staat het behoorlijk lager, zonder dat er mee gereden is) De aansluitingen naar de kachelradiateur zien er goed uit. Maar als de auto stil staat en er is geen druk in het systeem (als in: de motor heeft niet gedraaid), loopt er toch ergens koelwater weg. Zo eens kijken wat ik op de oprit onder de auto tegenkom. Tooltje om het koelsysteem handmatig onder druk te zetten is besteld en ‘in behandeling’ bij HBM.

Plaats reactie