Olielekkage 9'3 1.8 2 liter

2002-2012
Plaats reactie
g.j.bos
Geregistreerd lid

Olielekkage 9'3 1.8 2 liter

Bericht door g.j.bos » di 15 apr, 2025 6:33

Heeft iemand een idee wat er zou kunnen lekken?
Zie bijgaande foto.
Afbeelding

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Olielekkage 9'3 1.8 2 liter

Bericht door reiernumans » di 15 apr, 2025 6:59

Vacuumpompje of stuurpomp

g.j.bos
Geregistreerd lid

Bericht door g.j.bos » di 15 apr, 2025 8:29

Ok dank voor de suggestie.
Heb je een idee of bijvoorbeeld Van Leenen Saab Delft dat "makkelijk" kan zien?
Lijkt mij gunstiger dan een lek motorblok.
Of is dit hoe dan ook een dure grap?

V6Kees
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Kees » di 15 apr, 2025 8:38

Als het de vacuümpomp is dan kun je dat goed zien.
Als je voor de auto staat zit de vacuümpomp aan de rechterzijde bovenaan het blok. De pakkingen van die pomp gaan dan lekken. Verwacht dan een hele vette vlek met potentieel druppels er aan.
Bij die van mij destijds lekte dit ook op de uitlaat dus dat rook je ook met enige regelmaat bij stil staan voor het stoplicht.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » di 15 apr, 2025 8:56

Vervangen van de pakkingen van de vacuümpomp is geen grote klus. Kan een monteur goed bij.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » di 15 apr, 2025 10:37

Lekkage vanwege verouderde o-ringen bij de Vacuümpomp komt vaak voor, bij de garage (zeker een die bekend is met deze Saabs) kunnen ze dat heel snel zien zoals hierboven al beschreven. Vervangen van de o-ringen is geen grote klus dus mag eigenlijk niet kostbaar zijn.

V6Kees
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Kees » di 15 apr, 2025 20:53

Als je niet bang bent om wat boutjes los te draaien is het ook een klus die prima zelf kunt doen.
Het is even geleden dat ik het aan de hand had maar in mijn herinnering was de pomp zelf vrij prijzig en waren niet alle pakkingen destijds te koop. Dat kan de klus misschien wat duurder maken, maar door de bank genomen een redelijk eenvoudige klus. Diagnose is zoals hiervoor ook benoemd goed te doen.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 03 mei, 2025 11:51

V6Kees schreef:
di 15 apr, 2025 20:53
Als je niet bang bent om wat boutjes los te draaien is het ook een klus die prima zelf kunt doen.
Het is even geleden dat ik het aan de hand had maar in mijn herinnering was de pomp zelf vrij prijzig en waren niet alle pakkingen destijds te koop. Dat kan de klus misschien wat duurder maken, maar door de bank genomen een redelijk eenvoudige klus. Diagnose is zoals hiervoor ook benoemd goed te doen.
Jaartje terug heb ik dit ook zelf uitgevoerd, was geloof ik rond de twee tientjes kwijt voor een pakkingsetje, installatie vond ik relatief simpel en sindsdien geen olielekkage meer (op die plek althans)

Plaats reactie