Welk aftermarket roetfilter

2002-2012
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Welk aftermarket roetfilter

Bericht door busy » do 30 jan, 2025 15:37

Mijn TTiD heeft een ander roetfilter nodig. Al is het alleen al om door de APK te komen. Ik heb me enigzins ingelezen. Ik wil een siliciumcarbide versie. Alleen de keuze is reuze. Bosal is als merk bekend, maar wat zijn de ervaringen met aftermarket roetfilters? Uitschrijven van roetfilter kan altijd nog.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Re: Welk aftermarket roetfilter

Bericht door Sa93Ve » do 30 jan, 2025 16:28

Een Bosal DPF kost 550 Euro via Autodoc. Andere merken iets goedkoper maar die merken ken ik niet. Ik ben een boer, en wat ik niet ken vreet ik niet. Uiteindelijk gaan al die filters vol of kapot.

Link: https://www.autodoc.nl/bosal/7958388

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 30 jan, 2025 16:41

Dank je wel. Die had ik gezien en in NL 481 euro. Het zou al fijn zijn als het langer dan een jaar mee gaat. Ik doe er ook regelmatig een flesje van Forte in.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 30 jan, 2025 16:46

Dat zal wel een jaar mee moeten gaan. Belangrijkste is dat je ook eens flink gas geeft voor een lang stuk. Het is bijvoorbeeld ook niet erg om 100km/u in de vijfde versnelling te rijden zodat het eens goed verbrand wordt. Mits je een handbak hebt. Of Forte, of eender welk additief, ook echt werkt weet ik niet. Ik gebruik het niet want ik heb geen DPF filter meer. Er zijn middeltjes waarmee je je DPF filter kan schoonspoelen alleen geeft dat wel een enorme kliederzooi.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 30 jan, 2025 17:28

Ik zou, gezien het een euro4 is, het roetfilter afmelden en leven met de extra mrb. Ik heb zeer slechte ervaringen met het gros van de aftermarket roetfilters. Dat gaat echt alleen goed als je een silicium filter monteert, maar ook daarvan is in de aftermarket de kwaliteit minder dan een origineel filter ooit is geweest. Ik heb op werk destijds ‘gewoon’ bij de grossier een Romax besteld. Da’s een bedrijf dat alleen maar inkoop/verkoop doet, volgens mij was het een Walker roetfilter wat er toen binnen kwam.

Andere optie is het reviseren van je huidige DPF. Dat is iets waar ik nog geen ervaring mee heb, maar me wel in aan het verdiepen zijn. Meeste bedrijven die dit aanbieden willen niet aan Saab filters beginnen is me opgevallen, ik heb nu 1 partij gevonden die aangeeft het te kunnen en willen. Is minstens even duur als een nieuw imitatiefilter, maar in theorie moet het qua kwaliteitsniveau dichter bij origineel in de buurt komen..

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 30 jan, 2025 17:48

heey
ik heb een roetfilter laten "reviseren"
uitgemeten roet 800,000 deeltjes na reviesie ; dus hier in BE een vermelding op keurings kaart wat gegarandeerd volgende x een probleem is

maar als je daarmee terug gaat naar de revisie krijg je als antwoord : "ja is toch goed gekeurd"
prijs is 2/3 van nieuw en dat bij vermoeden voor een tijd van 1 jaar

ik zeg nieuw !

mvg werner

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » do 30 jan, 2025 23:00

Ik ben het met Reier eens. Ik heb wel eens een origineel filter opengemaakt en een imitatie ook en je wordt bang van het verschil in hoeveelheid filter materiaal.

Dat is echt beduidend minder tov origineel. Het mooiste is inderdaad revisie met een nieuw filterblok erin.

Uiteindelijke eis in NL wordt 250.000 deeltjes (tenmiste dat was/is het plan).

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 30 jan, 2025 23:27

Of je laat je DPF simpelweg uitschrijven in de software. Ben je van het hele gezeur af. Je betaalt dan wel wat meer in de wegenbelasting.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 30 jan, 2025 23:42

Zoals gezegd uitschrijven kan altijd nog. Dan ga Ik naar de 200 euro per maand aan MRB. Ik kijk alleen naar siliciumcarbide. Vorig jaar is er een cordoriet van BM onder gekomen. Er zijn de originele gloei bougies ingekomen en als wat aftermarket was en origineel te krijgen is afgelopen jaar vervangen. Toch teveel uitstoot.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 31 jan, 2025 8:49

Dan zit er niet veel anders op dan een goede DPF te kopen.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » vr 31 jan, 2025 11:19

Met roetfilters heb ik geen ervaring, wel met Bosal waar je het over had. Als ik die uitlaten zie is het ook niet meer wat het geweest is. Nou ja, ze maken erg veel dus er zal ongetwijfeld ook wel wat goeds tussen zitten. Maar qua prijs/kwaliteit is het imho niet best (meer).

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » vr 31 jan, 2025 11:33

Bosal uitlaten waren niet bekend om hun hele goede kwaliteit.
Sinds de jaren 80 heb ik enkele keren een Bosal vervanguitlaat laten plaatsen, als die er dan 4 jaar onder je auto hing, dan had je veel geluk.
Bosal is een aantal jaren geleden failliet gegaan en overgenomen door een andere partij. Misschien is het nu betere kwaliteit?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 31 jan, 2025 11:49

Hoeveel uitstoot heb je nu? Net boven de norm, dik er boven?

Laat de uitstoot eens meten voor het filter. Zit je daar boven de pakweg drie miljoen deeltjes, dan is de motor zelf niet gezond en blijf je uitstoot problemen houden als je dat niet eerst aanpakt. EGR, verstuivers, lucht lekken, turbodruk etc.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 31 jan, 2025 12:37

Boven de norm. EGR is uitgeschreven door Dion via JenD bij import van de auto. lucht lekken zijn opgelost, inlaat is schoongemaakt. Turbo druk is goed, verstuivers zijn schoon. Alle Aftermarket is eruit. Kortom alles wijst op roetfilter. Ik zoek een relatief goede met siliciumcarbide. Mijn vraag was wie ervaring heeft met een relatief goede. Bosal (Walker idem) was een leverancier van SAAB dus wellicht dat iemand er ervaring mee heeft.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 31 jan, 2025 13:53

Van Romax kreeg ik destijds een Walker silicium carbide binnen, die doet het onder een TiD al twee jaar goed. Maar ook die zijn aanzienlijk slechter van kwaliteit dan de originele, vandaar mijn advies toch eens te gaan rekenen mbt de mrb. Volgens mij kun je een jaar of twee het mrb verschil betalen van de prijs van een teleurstellend DPF inclusief montage. ;-)

Plaats reactie