Mijn Saab wil helaas niet starten. Mogelijk versleten accu. Voordat ik een nieuwe bestel, kan iemand zeggen of onderstaande video daar inderdaad op duidt? Of ziet het er anders uit bij de 9-3? Alvast dank.
[youtube] https://youtu.be/zpQR0qBmOw4?si=pmbxDcgY8nPSkHoB[/youtube]
Edit: Na dat getril van de snelheidsmeter geeft hij nog wat meldingen (power steering malfunction, brake malfunction etc etc).
Saab 9-3 start niet - lege accu?
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9-3 start niet - lege accu?
Dit lijkt mij idd een hele lage accuspanning. Je kan de accu voor de zekerheid laten testen (dan weet je het zeker)
-
wrvh
- Donateur

Ik heb een multimeter maar had even niet de tijd om te meten (zoiets als dit komt altijd op een onhandig moment). Ik bestel vast een nieuwe accu, de huidige zit er ook al een jaar of 9 in dus het mag wel eens.
-
ReinO
- Donateur (2x)

met die multimeter meet je alleen de huidige spanning, niet de conditie van de accu zelf.
-
wrvh
- Donateur

Accu vervangen, ze start weer.
Nu is de vraag of het enkel de accu was (grote kans want de oude was inderdaad 8,5 jaar oud), of dat er nog iets anders speelt.
Wat opvalt is dat er geen ‘klik’ te horen is wanneer ik de sleutel in het contact steek. De auto start wel gewoon en geeft geen foutcodes. Ik heb eerder bij mijn cabrio een issue met het contactslot gehad wat zorgde voor een constante lekstroom. Ik kan me alleen even niet meer herinneren of dat klikje toen ook weg was. Iemand nog ideeën?
EDIT: Ik lees nu in een ander topic dat je een paar km moet rijden voordat die klik van het stuurslot weer terugkomt? Vanavond maar even testen. Reageer vooral als dit verhaal niet klopt.
Nu is de vraag of het enkel de accu was (grote kans want de oude was inderdaad 8,5 jaar oud), of dat er nog iets anders speelt.
Wat opvalt is dat er geen ‘klik’ te horen is wanneer ik de sleutel in het contact steek. De auto start wel gewoon en geeft geen foutcodes. Ik heb eerder bij mijn cabrio een issue met het contactslot gehad wat zorgde voor een constante lekstroom. Ik kan me alleen even niet meer herinneren of dat klikje toen ook weg was. Iemand nog ideeën?
EDIT: Ik lees nu in een ander topic dat je een paar km moet rijden voordat die klik van het stuurslot weer terugkomt? Vanavond maar even testen. Reageer vooral als dit verhaal niet klopt.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Er kan wel meer aan de hand zijn dan de accu maar misschien ook wel niet. Ik zou eerst maar een nieuwe accu aanschaffen want zonder een nieuwe accu zul je echt geen zinnige conclusie kunnen maken of er iets anders aan de hand is.
-
wrvh
- Donateur

Er zit al een nieuwe accu in.
Alles werkt naar behoren, maar het ‘klikje’ (van het stuurslot?) wanneer je de sleutel in het contact steekt ontbreekt.
UPDATE: Net een half uurtje gereden en het klikje is weer terug. Wat dat betreft werkt alles weer naar behoren. Nu nog even checken of er toch niet iets is wat de accu leeg trekt. De dynamo geeft ~14.5V aan dus die lijkt goed te laden. Wanneer ik tijd heb check ik nog even of ik een lekstroompje kan ontdekken wanneer de auto in rust / op slot staat.
Alles werkt naar behoren, maar het ‘klikje’ (van het stuurslot?) wanneer je de sleutel in het contact steekt ontbreekt.
UPDATE: Net een half uurtje gereden en het klikje is weer terug. Wat dat betreft werkt alles weer naar behoren. Nu nog even checken of er toch niet iets is wat de accu leeg trekt. De dynamo geeft ~14.5V aan dus die lijkt goed te laden. Wanneer ik tijd heb check ik nog even of ik een lekstroompje kan ontdekken wanneer de auto in rust / op slot staat.