Olie in bougie holtes

2002-2012
meindert
Geregistreerd lid

Olie in bougie holtes

Bericht door meindert » vr 20 sep, 2024 15:29

Omdat de motor niet soepel meer liep wilde ik de bobines vervangen, maar bij demontage zag ik dat de bougie holtes gevuld waren met olie?! Hoe is dit mogelijk? De kop waar de bougie in gedraaid worden is toch een geheel? Dus misschien via buitenaf olie onder de afdekklep gespoten, turbo is stuk geweest en vervangen.

Na schoonmaken en nieuwe bougies, geen nieuwe bobines, loopt de motor weer als een zonnetje.

Groeten Meindert

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Re: Olie in bougie holtes

Bericht door SebastiaanBosma » vr 20 sep, 2024 16:30

ik ken deze blokken niet, als 9-5 rijder... maar waarschijnlijk is je kleppendekselpakking (of o-ringen die bougieholtes afdichten) lek. Op een van je foto's zie je tussen de bougiegaten zeskanten zitten; dit zijn een paar van de bouten waarmee het deksel op de cylinderkop geschroefd zit. Is niet een heel moeilijke klus om te vervangen, btw... is geen cylinderkoppakking namelijk

Arjan9-3
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Arjan9-3 » vr 20 sep, 2024 16:58

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 20 sep, 2024 17:45

En deze hoort er ook nog bij. voorkomt druk verhoging inlaattraject en olie carter. https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD55557180

Zeer waarschijnlijk is die van jou defect met vollopen met motorolie via bougie gaten als gevolg.

meindert
Geregistreerd lid

Bericht door meindert » vr 20 sep, 2024 18:47

[]

Is deze klep makkelijk te vervangen? Staat los van klepdeksel pakking vervanging wat betreft monteren?
Reden: quote verwijderd

Moeshkien
Geregistreerd lid

Bericht door Moeshkien » vr 20 sep, 2024 19:18

Die zit in inlaatspruitstuk. Moet je hele afmonteren en is onafhankelijke klus van de kleppendekselpakking vervangen. Meteen nieuwe inlaatspruitstukpakking en gasklephuispakking kopen. Relatief simpel klus als je gereedschappen heb
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

meindert
Geregistreerd lid

Bericht door meindert » vr 20 sep, 2024 20:52

Bedankt allen voor de reacties. Kan weer even vooruit met de Saab na vervanging pakking en klep.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 21 sep, 2024 8:51

na vervanging pakking en klep

Jeetje das snel , klepdekselpakking en carterterugslagklepje vervangen binnen anderhalf uur.

meindert
Geregistreerd lid

Bericht door meindert » za 21 sep, 2024 9:57

[]Haha, nee in mijn gedachten, nu moet het werk nog gebeuren :-)
Reden: Quote verwijderd

meindert
Geregistreerd lid

Bericht door meindert » do 26 sep, 2024 18:08

jansen schreef:
za 21 sep, 2024 8:51
na vervanging pakking en klep

Jeetje das snel , klepdekselpakking en carterterugslagklepje vervangen binnen anderhalf uur.
Vanmiddag pakking en klep vervangen, was vier uur kwijt, veel meer dan dop 10 mm had ik niet nodig. De pakking was keihard en geen wonder dus dat deze lekte. De klep was behoorlijk vervuild, maar was niet verstopt.

Moeshkien
Geregistreerd lid

Bericht door Moeshkien » do 26 sep, 2024 19:33

meindert schreef:
do 26 sep, 2024 18:08
De klep was behoorlijk vervuild, maar was niet verstopt
Idee met klep is dat moet in een richting lucht doorlaten en andere niet. Die van mij was ook alleen vervuild maar kon je blazen van beide kanten dus kapot. Hopelijk heb je helemaal probleem opgelost :wink:

meindert
Geregistreerd lid

Bericht door meindert » do 26 sep, 2024 20:24

Moeshkien schreef:
do 26 sep, 2024 19:33
Hopelijk heb je helemaal probleem opgelost :wink:
Hoop ik wel op, wat ik nog steeds merk in een testrit is dat in de vijf van 120+ volgas de auto soms nog even abrupt inhoud, had gehoopt dat dit over zou zijn. Kan zich in omdat het nu regent, vochtige lucht? Misschien de bougie holtes en bobines even weer goed schoon maken, waren inmiddels al weer flink in de olie gezet door de lekkage. Als dat niet helpt dan weet ik het even niet meer.

Moeshkien
Geregistreerd lid

Bericht door Moeshkien » do 26 sep, 2024 21:40

meindert schreef:
do 26 sep, 2024 20:24
Misschien de bougie holtes en bobines even weer goed schoon maken, waren inmiddels al weer flink in de olie gezet door de lekkage.
Zou ik als eerst dat doen

meindert
Geregistreerd lid

Bericht door meindert » vr 27 sep, 2024 14:41

Moeshkien schreef:
do 26 sep, 2024 21:40
Zou ik als eerst dat doen
Gedaan, had al ik al gedaan maar nu grondiger, en de motor loopt nu helemaal niet meer lekker. Stationair niets aan de hand en konstante snelheid ook oké, maar bij accelereren hapert de motor meer als ooit.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 27 sep, 2024 16:13

Doorgeslagen bobine,s is het eerste wat bij mij opkomt. probeer eens anders 4x nieuwe erin. Anders proef rijden met z,n tweeen eentje met de tech2 ernaast en op menu overslag en kloppen zetten en kijken bij welke cylinder de overslag/pingelen plaats vind.

Plaats reactie