P0443, niet slecht lopen

2002-2012
belomorkanal
Geregistreerd lid

P0443, niet slecht lopen

Bericht door belomorkanal » do 09 mei, 2024 11:42

Saabvrinden,

ongeveer een maandje of twee terug heb een 9-3 SportEstate gekocht met de 2.8T V6 motor (Voor de mensen die marktplaats ook wel eens bekijken, dit was degene met de 'motorstoring', dit bleek een gefaalde injector te zijn.)

Na een tijdje mooi rijden (en misschien een beetje 't gas intrappen) krijg ik nu soms een code P0443 terug. "Evaporative Emission control System, Purge Control Valve Circuit"

Na wat rondzoekwerk blijkt dit probleem bij sommigen verholpen te worden door een nieuwe EVAP klep (bij de b207 vooraan, net onder de afdekkap, bij de B284 ergens in een hoekje gemikt waardoor de hele ECU en andere meuk los moet... :lol:) Ik had 1tje op aliexpress gevonden, ik dacht dat 't geen kwaad kon en ja hoor, na vervangen (rotklus) bleef de code weg!

...maar hij is weer terug. Heb ik iets gemist? kan ik iets anders proberen om dit op te lossen? de motor loopt niet slecht en trekt netjes op, ruikt ook niet naar benzine ergens voorin en brandstofverbruik is ook niet verminderd (ding zuipt toch als een malle)

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: P0443, niet slecht lopen

Bericht door jansen » do 09 mei, 2024 13:19

Heb ik iets gemist? kan ik iets anders proberen om dit op te lossen?
Storingscode geeft aan open verbinding, dus verbinding valt uit, kan in de aansluiting stekker zitten, anders bedrading doorsolderen. zit toch ergens een los of slecht kontaktje

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » do 09 mei, 2024 13:57

Naja... Ik heb dus laatst de accubak losgehaald en daar zit dus ook zo'n kastje voor de hoofdzekeringen en een wat relais. Blijkbaar zat het relais dus los, want ik kon 'm er nog in vast 'klikken', nu staat 'ie als een huis en de motorcode is voor nu weer weg.. wut?

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » do 09 mei, 2024 19:58

Misschien was dat het idd, ik zou echter altijd voor origineel gaan (Bosch) dat kost echt niet de wereld. Maar ey als het werkt dan werkt het :D

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 10 mei, 2024 7:52

nu staat 'ie als een huis en de motorcode is voor nu weer weg.. wut
Alweer waarschijnlijk tijdelijk weg net als de vorige keer, volgende keer gewoon reserve band oppompen en checkengine wissen, blijft ie ook even uit.

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » vr 10 mei, 2024 12:52

:lol:

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » vr 10 mei, 2024 17:11

Alweer waarschijnlijk tijdelijk weg net als de vorige keer, volgende keer gewoon reserve band oppompen en checkengine wissen, blijft ie ook even uit.
verrek, je had gelijk ook, band oppompen met helium en daar ging 'ie weer!

maar all kidding aside, ik trek morgen denk ik maar even de hele bende open, kijken waar die connector heen gaat en gelijk even schoonmaken. Had het vanochtend proberen door te meten maar het lijkt op een pwm signaal? voltage bleef schommelen rond de 0.10V.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 10 mei, 2024 17:37

Anders binnenkern kabel doorsolderen op stekker

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » vr 10 mei, 2024 17:48

kan ook, zou wel de kortste klap zijn

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » di 21 mei, 2024 21:40

Ik ben 't echt even kwijt hoor. Ik kan er amper bij met het soldeerapparaat, maar als ze geen contact maken met de connector dan is er toch iets anders aan de hand? ik heb de hele rotzooi doorgemeten en er is gewoon geen fout hier. Ik snap 't niet.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 22 mei, 2024 16:09

Zeker nog nooit een ingebrande stekker verbinding en of een nette draadbreuk gezien.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » wo 22 mei, 2024 19:53

Ik zou voor Bosch gaan. Dagelijks los ik storingen op waarvan de oorzaak een nieuw component is (era, facet, no name). Vergelijk voor de grap eens de weerstandswaarde van een nieuw origineel onderdeel met het onderdeel wat je daar hebt. Ik vermoed dat hij zo een aantal ohms afwijkt.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » zo 26 mei, 2024 20:56

jansen schreef:
wo 22 mei, 2024 16:09
Zeker nog nooit een ingebrande stekker verbinding en of een nette draadbreuk gezien.
Nee.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » zo 26 mei, 2024 20:58

Scoloo schreef:
wo 22 mei, 2024 19:53
Ik zou voor Bosch gaan. Dagelijks los ik storingen op waarvan de oorzaak een nieuw component is (era, facet, no name). Vergelijk voor de grap eens de weerstandswaarde van een nieuw origineel onderdeel met het onderdeel wat je daar hebt. Ik vermoed dat hij zo een aantal ohms afwijkt.
Ik heb even op WIS gekeken hoeveel weerstand die kleppen horen te hebben, beide kleppen hebben 16 ohm weerstand (zoals het dus hoort) dus ik heb de orginele klep er ook maar weer in gezet, de een zegt "dit is een ECU issue" want deze twee draden gaan dus gelijk naar de ECU toe op de B284. De ander zegt dat het inderdaad ergens bedrading is, maar deze gaat dus in een 'kabelgoot' en naar de B stekker van de ME9.6 De behoefte om die open te trekken is nihil.

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » wo 29 mei, 2024 11:04

Eens met jansen.

Ik heb ook eens contactproblemen gehad met mijn vorige 9-3 met B284L motor gehad.
Diverse contactpinnen vervangen en het was weer opgelost.

NB die contactpennen zijn 13 in een dozijn....
Iedere stekker heeft weer andere pennen. Een hoop gedoe.

Losnemen van de bedrading bij ECU en EVAP klep is niet zo moeilijk.
Volg WIS en neem bovendien de aansluitingen los in de buurt van en inclusief de atmosferische druksensor.
Die kabelbomen zitten anders compleet in de weg.

En koop een EVAP klep van Bosch.
Die Aliexpress meuk werkt slecht.
Ik heb ook eens een brandstofdruksensor van onbekend merk gemonteerd, janken.....

groet Martin

Plaats reactie