Hoog olieverbruik
-
Nairua
- Donateur

- Berichten: 1354
- Lid geworden op: do 31 jan, 2008 16:38
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Hoog olieverbruik
Ik heb een 9-3 1.8i van 2007. Deze verbruikt momenteel 1L olie op 1200km. Nou ja, ik krijg een SID melding van het oliepeil en ik gooi er een liter bij. Nu ik er overnadenk wellicht niet zo representatief.
Vorige keer was het bij 2300km, daarvoor bij 4400km. Daarvoor niet bijgehouden.
Ik krijg ook sporadisch een melding over de katalysator, dat de gemeten waardes niet okee zijn. Dit was de vorige keer ook zo en resulteerde in een nieuwe katalysator.
Iets vaker krijg ik een melding over overslag op een cylinder (meestal 3 & 4). Maar meestal na het aan/afzetten van de auto is het wel weer okee.
Enig idee wat dit kan zijn?
Vorige keer was het bij 2300km, daarvoor bij 4400km. Daarvoor niet bijgehouden.
Ik krijg ook sporadisch een melding over de katalysator, dat de gemeten waardes niet okee zijn. Dit was de vorige keer ook zo en resulteerde in een nieuwe katalysator.
Iets vaker krijg ik een melding over overslag op een cylinder (meestal 3 & 4). Maar meestal na het aan/afzetten van de auto is het wel weer okee.
Enig idee wat dit kan zijn?
Professioneel autist. Wat ik schrijf bedoel ik in 99% van de gevallen goed.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

- Berichten: 8530
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Hoog olieverbruik
Een Z18XE, die gaan allemaal olieverbruiken als ze oud worden. Genoeg olieverbruik en je katalysator gaat kapot, kan ook voor misfires zorgen..
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

- Berichten: 615
- Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Hoog olieverbruik
Follow topic: Waar ligt het olie verbruik dan aan? En misfires zou je toch moeten merken?reiernumans schreef: ↑zo 17 mar, 2024 20:35Een Z18XE, die gaan allemaal olieverbruiken als ze oud worden. Genoeg olieverbruik en je katalysator gaat kapot, kan ook voor misfires zorgen..
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). 
-
Orphy
- Donateur (5x)

- Berichten: 6924
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Hoog olieverbruik
Dit is een andere motor dan de jouwe hè.frits 9-3 schreef: ↑zo 17 mar, 2024 20:41Follow topic: Waar ligt het olie verbruik dan aan? En misfires zou je toch moeten merken?
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
2004 9-5 Aero estate hazelnut Hirsch stage 2
2002 Honda x11
En een stage loper
Oh ja, en een vito als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
2004 9-5 Aero estate hazelnut Hirsch stage 2
2002 Honda x11
En een stage loper
Oh ja, en een vito als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
-
Nairua
- Donateur

- Berichten: 1354
- Lid geworden op: do 31 jan, 2008 16:38
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Hoog olieverbruik
Das duidelijke taal. Dank.reiernumans schreef: ↑zo 17 mar, 2024 20:35Een Z18XE, die gaan allemaal olieverbruiken als ze oud worden. Genoeg olieverbruik en je katalysator gaat kapot, kan ook voor misfires zorgen..
Professioneel autist. Wat ik schrijf bedoel ik in 99% van de gevallen goed.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 13061
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Hoog olieverbruik
Meest voorkomende oorzaak voor het hoge olieverbruik is slijtage van de zuigerveren.
Dit onderwerp is op dit forum overigens al vaker besproken:
viewtopic.php?t=177387
Dit onderwerp is op dit forum overigens al vaker besproken:
viewtopic.php?t=177387
Keep on smiling!
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

- Berichten: 615
- Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Hoog olieverbruik
Ja, zag ik later ook....Orphy schreef: ↑zo 17 mar, 2024 21:07Dit is een andere motor dan de jouwe hè.
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). 
-
Gerardus
- Geregistreerd lid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 18:12
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Hoog olieverbruik
Je zou het volgende kunnen doen;
Gasklephuis schoonmaken Z18XE.
Verwijder de grote luchtslang boven op het gasklephuis.
De stekker van het gasklephuis los maken door eerst het grijze clipje naar achter te trekken.
Daarna kun je de weerhaak indrukken zodat je de stekker los kunt maken.
Verwijder vervolgens alle overige slangen die aan het gasklephuis bevestigd zijn.
Het gasklephuis zit met 4 Torx schroeven vast op het inlaatspruitstuk.
Verwijder deze schroeven en het gasklephuis komt los.
Maak het gasklephuis in en uitwendig goed schoon met bijvoorbeeld carburateur reiniger of terpentine en een kwast/ doeken.
Remmenreiniger lost deze aanslag niet goed op.
Als je goed kijkt zie je in het gasklephuis een carter ontluchtingsgaatje zitten, dat loopt door naar de nippel buiten het gasklephuis.
Bijna altijd zit dit gaatje dicht met rommel, een modificatie is om dit gaatje op te boren met een 2 mm boortje.
Nadat het gaatje open is geboord even doorblazen en het gasklephuis monteren met een nieuwe pakking.
Kijk meteen even de slangen van de carterventilatie na op doorgankelijkheid.
Je zou nog een motorflush kunnen gebruiken.
Mogelijk helpt dit om het olieverbruik wat terug te dringen.
Als ik het vergelijk met wat we maandelijks aan VAG en PSA problemen binnen krijgen met olieverbruik en distributie problemen dan kan het bij de moderne auto’s ook een probleem zijn.
Alleen spelen daar weer andere zaken mee.
Verder is het forum vol geschreven over de voor en tegens van dit type motor even de zoekfunctie gebruiken.
Succes met het zoeken en oplossen van het probleem.
Gasklephuis schoonmaken Z18XE.
Verwijder de grote luchtslang boven op het gasklephuis.
De stekker van het gasklephuis los maken door eerst het grijze clipje naar achter te trekken.
Daarna kun je de weerhaak indrukken zodat je de stekker los kunt maken.
Verwijder vervolgens alle overige slangen die aan het gasklephuis bevestigd zijn.
Het gasklephuis zit met 4 Torx schroeven vast op het inlaatspruitstuk.
Verwijder deze schroeven en het gasklephuis komt los.
Maak het gasklephuis in en uitwendig goed schoon met bijvoorbeeld carburateur reiniger of terpentine en een kwast/ doeken.
Remmenreiniger lost deze aanslag niet goed op.
Als je goed kijkt zie je in het gasklephuis een carter ontluchtingsgaatje zitten, dat loopt door naar de nippel buiten het gasklephuis.
Bijna altijd zit dit gaatje dicht met rommel, een modificatie is om dit gaatje op te boren met een 2 mm boortje.
Nadat het gaatje open is geboord even doorblazen en het gasklephuis monteren met een nieuwe pakking.
Kijk meteen even de slangen van de carterventilatie na op doorgankelijkheid.
Je zou nog een motorflush kunnen gebruiken.
Mogelijk helpt dit om het olieverbruik wat terug te dringen.
Als ik het vergelijk met wat we maandelijks aan VAG en PSA problemen binnen krijgen met olieverbruik en distributie problemen dan kan het bij de moderne auto’s ook een probleem zijn.
Alleen spelen daar weer andere zaken mee.
Verder is het forum vol geschreven over de voor en tegens van dit type motor even de zoekfunctie gebruiken.
Succes met het zoeken en oplossen van het probleem.
Laatst gewijzigd door Gerardus op ma 18 mar, 2024 1:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
fozwart
- Donateur (7x)

- Berichten: 7448
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Hoog olieverbruik
Mijn eerste sportsedan was een 1.8i. Zeer betrouwbare motor maar veel minder vlot dan de turbo motoren. Bij ongeveer 240.000 km ging die olie verbruiken. Dat een motor olie gaat gebruiken op die km stand vond ik niet onlogisch echter het tempo waarmee dat verbruik steeg baarde mij zorgen. Van nooit bijvullen tussen de beurten verbruikte ik ineens 1 liter op 10.000 km. Mijn dealer raadde mij aan dat gaatje (hier al eerder aangegeven) groter te maken (was een modificatie bij Opel) en een Forté Motorflush te doen voor de eerstvolgende oliewissel en daarna een Forté treatment toe te voegen aan de verse olie. Na de flush en tijdens het rijden met de treatment leek er niet zo gek veel te veranderen. Totdat ik een reguliere oliewissel daarna deed. Mijn olieverbruik was aanzienlijk gedaald en wel dusdanig dat ik niet meer bij hoefde te vullen tussen de beurten. Ik deed mijn beurten om de 15.000 km met de juiste voorgeschreven olie (GM LL-A-025 of DEXOS II). Bij 360.000 km heb ik de auto weggedaan maar zonder verandering in dit olie verbruik. Wil niet zeggen dat eea bij jouw motor hetzelfde effect heeft maar het is in ieder geval de moeite waard om te proberen.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
Nairua
- Donateur

- Berichten: 1354
- Lid geworden op: do 31 jan, 2008 16:38
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Hoog olieverbruik
Heb de Saab te koop gezet en een Volvo gekocht. :-/
Enige wat ik hier in Belgenland kon vinden op LPG wat geen mini autotje was of een busje.
Spijtig van de Saab maar soit. Hopelijk kan ik later nog eens de laatste 9-5 betalen.
Enige wat ik hier in Belgenland kon vinden op LPG wat geen mini autotje was of een busje.
Spijtig van de Saab maar soit. Hopelijk kan ik later nog eens de laatste 9-5 betalen.
Professioneel autist. Wat ik schrijf bedoel ik in 99% van de gevallen goed.
-
harolddevries
- Donateur (6x)

- Berichten: 2000
- Lid geworden op: di 10 jul, 2012 20:00
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Hoog olieverbruik
Mijne heeft 280000 km ervaring maar nog steeds geen olieverbruik.reiernumans schreef: ↑zo 17 mar, 2024 20:35Een Z18XE, die gaan allemaal olieverbruiken als ze oud worden. Genoeg olieverbruik en je katalysator gaat kapot, kan ook voor misfires zorgen..
Saab 9³ Sport Sedan 1.8 linear uit 2004
-
reiernumans
- Donateur (2x)

- Berichten: 8530
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Hoog olieverbruik
De uitzondering die de regel bevestigt. 
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
FromHereToWalhalla
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 0:37
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Hoog olieverbruik
Ik heb dit item gevonden omdat ik op zoek ben naar tips om het gasklephuis -- weet nu dat ik beter op gkh kan zoeken ,-) -- te reinigen.
De tips van @Gerardus ga ik zeker opvolgen, heb ook Liqui Moly Mass Air Filter Cleaner gehaald voor de LMM maar vraag me af of er ook een effectieve gkh reiniger bestaat?
De Z18XE klimt na het starten snel in toerental om vervolgens kort daarop terug te vallen tot onder de 1000 tpm.
Dan klimt 'ie nog een paar keer om weer terug te vallen en na drie, vier van deze cycli helemaal stil te vallen.
Daarbij komt er een onheilspellend geluid vanuit de richting van de gkh.
Aanvullende tips en ervaringsdeskundigen zijn welkom.
De tips van @Gerardus ga ik zeker opvolgen, heb ook Liqui Moly Mass Air Filter Cleaner gehaald voor de LMM maar vraag me af of er ook een effectieve gkh reiniger bestaat?
De Z18XE klimt na het starten snel in toerental om vervolgens kort daarop terug te vallen tot onder de 1000 tpm.
Dan klimt 'ie nog een paar keer om weer terug te vallen en na drie, vier van deze cycli helemaal stil te vallen.
Daarbij komt er een onheilspellend geluid vanuit de richting van de gkh.
Aanvullende tips en ervaringsdeskundigen zijn welkom.