Hoog olie verbruik
-
maartend
- Geregistreerd lid
Hoog olie verbruik
Hallo,
Ik heb een Saab 9 3 estate business edition van 2007.
De Saab verbruikt al enkele jaren vrij veel olie, bij navraag bleek dit te "mogen"volgens fabrieksspecificatie.
hij verbruikt nu ca 1 ltr op een halve tank. he verbruik zit in de motor hij lekt niet.
Nu geeft de garage aan dat de zuiger ringen vervangen kunnen worden echter garanderen ze niet dat het opgelost is.
Nu zit ik er aan te denken er een andere motor in te plaatsen
Wie o wie kan mij helpen / adviseren wat ik kan doen?
al vast bedankt
Ik heb een Saab 9 3 estate business edition van 2007.
De Saab verbruikt al enkele jaren vrij veel olie, bij navraag bleek dit te "mogen"volgens fabrieksspecificatie.
hij verbruikt nu ca 1 ltr op een halve tank. he verbruik zit in de motor hij lekt niet.
Nu geeft de garage aan dat de zuiger ringen vervangen kunnen worden echter garanderen ze niet dat het opgelost is.
Nu zit ik er aan te denken er een andere motor in te plaatsen
Wie o wie kan mij helpen / adviseren wat ik kan doen?
al vast bedankt
-
maartend
- Geregistreerd lid
Re: Hoog olie verbruik
1796 cm3, 90 kw
heb je hier genoeg aan, dit staat op het KT bewijs
heb je hier genoeg aan, dit staat op het KT bewijs
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
De Opel 1.8i motor staat bekend om zijn stijgende olieverbruik vanaf zo'n 200.000 km.
Eén liter motorolie op een halve tank is gewoon erg veel.
Dat ga je denk ik niet meer oplossen met het vervangen van de zuigerveren.
Een andere motor plaatsen is een optie, maar hou er rekening mee dat die
na verloop van tijd hetzelfde manco heeft.
Eén liter motorolie op een halve tank is gewoon erg veel.
Dat ga je denk ik niet meer oplossen met het vervangen van de zuigerveren.
Een andere motor plaatsen is een optie, maar hou er rekening mee dat die
na verloop van tijd hetzelfde manco heeft.
-
maartend
- Geregistreerd lid
en een ander type motor plaatsen, kan dat ook ?
-
fozwart
- Donateur (7x)

Ander type motor plaatsen is een bijzondere operatie. Komt veel meer bij kijken dan alleen een motor (versnellingsbak, ecu, stuurbekrachting etc). Je zou eens kunnen proberen om hem een Forté flush te geven.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Mocht je besluiten om de zuigerveren te laten vervangen, bedenk dan wel dat alleen vervangen niet voldoende is.
Men zal ook moeten meten of de cilinderboringen nog wel op de juiste specificatie zijn.
Betekent dat men eerst de diameter en onrondheid moet meten op meerdere plaatsten in de cilinders.
De verschillen tussen de cilinders onderling mogen niet te groot zijn.
Men zal ook moeten meten of de cilinderboringen nog wel op de juiste specificatie zijn.
Betekent dat men eerst de diameter en onrondheid moet meten op meerdere plaatsten in de cilinders.
De verschillen tussen de cilinders onderling mogen niet te groot zijn.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Oftewel, niet simpelweg de zuigerveren vervangen maar de motor reviseren. 
-
rutgerreinier
- Donateur

Of een 1.8t kopen.. 
Soms is vervangen van de hele auto simpeler\goedkoper dan het euvel op te lossen.
1.8t heb ik zelf goede ervaringen mee. Blok hoeft nooit voluit door zijn ‘beperkte’ 150pk.
Soms is vervangen van de hele auto simpeler\goedkoper dan het euvel op te lossen.
1.8t heb ik zelf goede ervaringen mee. Blok hoeft nooit voluit door zijn ‘beperkte’ 150pk.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

1 liter op een halve tank
dat is een liter per grofweg 600 a 700km, dat is wel heftig veel!
-
Wouter
- Donateur (2x)

Wat niet bepaald meehelpt bij de Z18XE motortjes is dat er een hele korte vijfbak aan vastzit, waardoor ze veel toeren maken op de snelweg. Ik denk dat ze daardoor behoorlijk versleten raken. Ze gaan niet snel kapot, maar zijn wel versleten en verbruiken daardoor veel olie. Al googelend kom je ook nog tegen dat het vervangen van de klepseals kan helpen, maar bij een echt hoog verbruik lijkt mij dat er meer aan de hand is dan alleen de klepseals.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Volgens mij is ‘versleten’ hetzelfde als ‘kapot’ 
Als ik het zo lees, hoef ik met een olieverbruik van 1:6000 van mijn BMW niet te klagen, ook al vind ik dat veel…
Als ik het zo lees, hoef ik met een olieverbruik van 1:6000 van mijn BMW niet te klagen, ook al vind ik dat veel…
-
fozwart
- Donateur (7x)

Probeer een flush. Ik heb een 1.8i gehad en heb dat bij 200.000 gedaan. Op aanraden van een dealer Forté Flush uitgevoerd en een treatment bij de olie wissel na het flushen. Na de treatment was mijn olie verbruik zover gedaald dat ik er nog ruim 160.000 heb bij gereden met nagenoeg geen olie gebruik. Het helpt niet bij iedere 1.8i maar het is zeker de moeite waard om te proberen.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

My bad, ik bedoelde dus 2 liter per tank, en dat is dan bijna de helft van de totale hoeveelheid gok ik. Heftig! Ook duur geintje als je iedere tank er ook nog eens voor minimaal 10 euro aan olie bij moet gooien.