De volgende Saab 9-3 sport estate van Lars
-
LarsJanse
- Donateur

De volgende Saab 9-3 sport estate van Lars
Hallo,
Na leuke ervaringen als lid van het volvo40forum een aantal jaar geleden, heb ik me hier aangemeld.
Recent heb ik redelijk spontaan een Saab 9-3 1.8t estate uit 2005 gekocht met 300k+ op de teller. Vooral cosmetisch zijn er wel aandachtspunten, maar zolang de technische betrouwbaarheid er is vind ik dat acceptabel.
Ik ga proberen mijn informatie uit het forum te halen, en als ik het niet kan vinden zal ik jullie vast bestoken met vragen over hoe dingen op te lossen.
Op persoonlijk vlak, ik ben 40 jaar, woon samen met vriendin en 2 kinderen van 9 en 11 in omgeving Heerhugowaard. Werkzaam als leidinginspecteur rioolservice.
De komende paar jaar wil ik gaan proberen de Saab technisch in orde te houden, en optisch wat te verbeteren (zonder grove financiële investeringen.)
Aandachtspunten nu:
-) temperatuurmeter dashboard zakt niet naar koud, al gezien dat dat een bekend probleem is.
-) conditie lak is niet optimaal
-) interieur opknappen, of wisselen voor leder
-) cd speler defect
-) bijgeluiden uit interieur en onder motorkap oplossen.
-) nieuwe achterbanden 15”, ofwel rondom andere 16 of 17” velgen met banden monteren. UITGEVOERD, 4X 16”
Mijn voertuiggeschiedenis:
2010-2012
Suzuki Alto 1.0 GLS. Met mijn vrouw samen, geweldig betrouwbaar klein karretje.
2012-2017, er kwamen kinderen, en dus ook een stationwagen.
Volvo V40 1.8 sport, bj2002. Gekocht 108000, verkocht 175000km. Heel fijn rijdende auto, helaas had ik een maandagochtend-model. Mankeerde erg vaak iets aan.
2017-2021
Mazda 6 2.0 GT-M line, bj 2011. Gekocht 75000km, verkocht 149995km. Prachtige heerlijke reisauto. Nog steeds weleens buikpijn van dat ik die heb moeten verkopen. Het ging persoonlijk en financieel wat minder dus kon hem niet aanhouden.
2022-2024,
Ford Focus C-Max 1.6 futura, bj 2006. Gekocht 208000km, verkocht 225000km. Erg praktisch, betrouwbaar en voldoende comfortabel voor kortere ritten. Helaas geen snelwegridder (hoge toeren = herrie)
2024- heden.
Saab 9-3 sport estate 1.8t, bj 2005, gekocht 318xxx km
Na leuke ervaringen als lid van het volvo40forum een aantal jaar geleden, heb ik me hier aangemeld.
Recent heb ik redelijk spontaan een Saab 9-3 1.8t estate uit 2005 gekocht met 300k+ op de teller. Vooral cosmetisch zijn er wel aandachtspunten, maar zolang de technische betrouwbaarheid er is vind ik dat acceptabel.
Ik ga proberen mijn informatie uit het forum te halen, en als ik het niet kan vinden zal ik jullie vast bestoken met vragen over hoe dingen op te lossen.
Op persoonlijk vlak, ik ben 40 jaar, woon samen met vriendin en 2 kinderen van 9 en 11 in omgeving Heerhugowaard. Werkzaam als leidinginspecteur rioolservice.
De komende paar jaar wil ik gaan proberen de Saab technisch in orde te houden, en optisch wat te verbeteren (zonder grove financiële investeringen.)
Aandachtspunten nu:
-) temperatuurmeter dashboard zakt niet naar koud, al gezien dat dat een bekend probleem is.
-) cd speler defect
-) nieuwe achterbanden 15”, ofwel rondom andere 16 of 17” velgen met banden monteren. UITGEVOERD, 4X 16”
Mijn voertuiggeschiedenis:
2010-2012
Suzuki Alto 1.0 GLS. Met mijn vrouw samen, geweldig betrouwbaar klein karretje.
2012-2017, er kwamen kinderen, en dus ook een stationwagen.
Volvo V40 1.8 sport, bj2002. Gekocht 108000, verkocht 175000km. Heel fijn rijdende auto, helaas had ik een maandagochtend-model. Mankeerde erg vaak iets aan.
2017-2021
Mazda 6 2.0 GT-M line, bj 2011. Gekocht 75000km, verkocht 149995km. Prachtige heerlijke reisauto. Nog steeds weleens buikpijn van dat ik die heb moeten verkopen. Het ging persoonlijk en financieel wat minder dus kon hem niet aanhouden.
2022-2024,
Ford Focus C-Max 1.6 futura, bj 2006. Gekocht 208000km, verkocht 225000km. Erg praktisch, betrouwbaar en voldoende comfortabel voor kortere ritten. Helaas geen snelwegridder (hoge toeren = herrie)
2024- heden.
Saab 9-3 sport estate 1.8t, bj 2005, gekocht 318xxx km
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Re: Even voorstellen
Welkom Lars, veel plezier met je Saab én hier op het forum. Foto's van je 9-3 worden zeker gewaardeerd!
-
Luud
- Donateur (8x)

Hey Lars, welkom hier, en graag je ervaringen delen....
-
LarsJanse
- Donateur

Extra aandachtspunt… centrale deurvergrendeling rechtsachter werkt niet meer…LarsJanse schreef: ↑za 03 feb, 2024 19:47Hallo,
Aandachtspunten nu:
-) cd speler defect
-) nieuwe achterbanden 15”, ofwel rondom andere 16 of 17” velgen met banden monteren.
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Dat is een bekend probleem, makkelijk te verhelpen met een soldeerbout als je daar een beetje handig in bent. Anders moet je m vervangen voor eentje waarvan je weet dat die het doet en de nummers hetzelfde zijn 
-
LarsJanse
- Donateur

Flowe Kitttt99 schreef: ↑di 06 feb, 2024 0:07Dat is een bekend probleem, makkelijk te verhelpen met een soldeerbout als je daar een beetje handig in bent. Anders moet je m vervangen voor eentje waarvan je weet dat die het doet en de nummers hetzelfde zijn![]()
Wat is er dan stuk/los dat gesoldeerd moet worden?
-
LarsJanse
- Donateur

Eerste upgrade uitgevoerd;
Van 15” naar 16”. Net setje met goede hankook banden op de kop getikt.
Ik vind het een verbetering
Voor en Na:

Werd ook best blij van wat ik onder de auto en achter die wielen aantrof, auto is in het verleden echt wel bijgehouden; nieuwe veren, nieuwe remklauw achter, aandrijfas/homokineet zijn al eens vervangen, en zo goed als geen roest aan de onderkant.
Van 15” naar 16”. Net setje met goede hankook banden op de kop getikt.
Ik vind het een verbetering
Voor en Na:

Werd ook best blij van wat ik onder de auto en achter die wielen aantrof, auto is in het verleden echt wel bijgehouden; nieuwe veren, nieuwe remklauw achter, aandrijfas/homokineet zijn al eens vervangen, en zo goed als geen roest aan de onderkant.
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
In het deurslot zit een printplaat. Het soldeer op die printplaat laat op sommige plekken los, als je die dan weer opnieuw soldeert functioneert je deurslot gewoon weer. Hier heb je een voorbeeld van yt: https://www.youtube.com/watch?v=6MZ8YFuv2mwLarsJanse schreef: ↑vr 09 feb, 2024 19:22Wat is er dan stuk/los dat gesoldeerd moet worden?
-
LarsJanse
- Donateur

[q]
Oh zo, in ieder geval bedankt voor de info.
Ik ben niet zo stoer met een soldeertang… dan zet ik er liever een werkend ander slot van de sloop oid in. Zijn die dingen universeel of moet het ook weer geprogrammeerd worden?
Oh zo, in ieder geval bedankt voor de info.
Ik ben niet zo stoer met een soldeertang… dan zet ik er liever een werkend ander slot van de sloop oid in. Zijn die dingen universeel of moet het ook weer geprogrammeerd worden?
Reden: Onnodige quote
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Die zijn niet universeel (afhankelijk van je uitvoering, met of zonder TSL) en moet volgens mij altijd aangemeld worden met de Tech (al werkt ie misschien ook zonder).
-
LarsJanse
- Donateur

Dit weekend gefixt:
Nieuwe knoppen op ACC-paneel
CD-speler werkt weer
Nieuwe knoppen op ACC-paneel
CD-speler werkt weer
-
fozwart
- Donateur (7x)

Een nieuw (ander slot) is plug and play. Hoeft niet aangemeld te worden. Wel moet het juiste type worden geplaatst, met of zonder TSL (Theft security locking).
Als je je VIN op https://mysaab.info/ in vult dan moet je door scrollen naar Central Locking. Daar staat of je wagen met of zonder Theft security locking is geleverd.
Als je je VIN op https://mysaab.info/ in vult dan moet je door scrollen naar Central Locking. Daar staat of je wagen met of zonder Theft security locking is geleverd.