9-3 cabrio xenon naar LED
-
oneska
- Geregistreerd lid
9-3 cabrio xenon naar LED
Hallo allemaal,
Net al zitten grasduinen in de archieven maar niets iets concreets gevonden.
Is het mogelijk om de adaptieve xenon van mijn 2008 cabrio te vervangen door LED en zo ja waar kan ik dat dan bestellen?
Tevens op zoek om de mistlampen te vervangen door LED. Kan dat ook en waar dan te bestellen?
En... moet er dan wat herprogrammeerd worden?
Net al zitten grasduinen in de archieven maar niets iets concreets gevonden.
Is het mogelijk om de adaptieve xenon van mijn 2008 cabrio te vervangen door LED en zo ja waar kan ik dat dan bestellen?
Tevens op zoek om de mistlampen te vervangen door LED. Kan dat ook en waar dan te bestellen?
En... moet er dan wat herprogrammeerd worden?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: 9-3 cabrio xenon naar LED
Xenon kan plug en play met de juiste lampen, ik heb sets die perfect storingsvrij werken in Saabs op mijn website staan.
Voor mist- en grootlicht zul je iets moeten met de software in de zekeringkast onder de motorkap, anders zul je daar storingen op krijgen. Is ook prima te realiseren.
Voor mist- en grootlicht zul je iets moeten met de software in de zekeringkast onder de motorkap, anders zul je daar storingen op krijgen. Is ook prima te realiseren.
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Verder helpt het uiteraard als je een oproep in de juiste rubriek plaatst, je zit hier in het 900 NG/9-3 OG gedeelte, wellicht dat je op de juiste plek (9-3 NG of het aparte cabrio gedeelte) meer reacties krijgt. Succes!
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Je Xenon vervangen voor LED is vragen om problemen met andere weggebruikers. LED heeft een hele andere spreiding dan Xenon. Je koplampbehuizing is gemaakt, en goedgekeurd, voor Xenon. Niet voor LED en dus heb je strooilicht wat bloedirritant is als tegenligger.
Qua mistlichten ben ik wel benieuwd hoe je dat omzet naar LED, maar ook grootlicht. Het is niet zomaar te realiseren zoals ik het begrepen heb.
Qua mistlichten ben ik wel benieuwd hoe je dat omzet naar LED, maar ook grootlicht. Het is niet zomaar te realiseren zoals ik het begrepen heb.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Echt totale onzin. Er zijn zat LEDs op de markt die een goed lichtpunt hebben, en met een projector is strooilicht sowieso zelden een probleem. Zeker met een enigszins fatsoenlijke lamp.Sa93Ve schreef: ↑do 12 okt, 2023 22:27Je Xenon vervangen voor LED is vragen om problemen met andere weggebruikers. LED heeft een hele andere spreiding dan Xenon. Je koplampbehuizing is gemaakt, en goedgekeurd, voor Xenon. Niet voor LED en dus heb je strooilicht wat bloedirritant is als tegenligger.
Ik rij inmiddels al zeker 30dkm storingsvrij en probleemloos met D1s LED lampen in mijn 9-5, en heb diezelfde lampen ook in meerdere 9-3’s gezet. Net zo strak lichtbeeld als een xenonlamp, maar veel mooier ‘ingevuld’ als het ware. Ik ben om in ieder geval.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Topic starter hoeft toch niet naar een ander subforum met een 2008 cabrio. Of lees ik nou iets verkeerd?NeufegliseThierry schreef: ↑ma 09 okt, 2023 14:14Verder helpt het uiteraard als je een oproep in de juiste rubriek plaatst, je zit hier in het 900 NG/9-3 OG gedeelte, wellicht dat je op de juiste plek (9-3 NG of het aparte cabrio gedeelte) meer reacties krijgt. Succes!
-
fozwart
- Donateur (7x)

Dat gaat wel op met reflector units. Maar die tref je niet aan in ons type 9-3. Met lens units gaat dat in verreweg de meeste (Saab- en niet Saab) voertuigen helemaal goed.Sa93Ve schreef: ↑do 12 okt, 2023 22:27Je Xenon vervangen voor LED is vragen om problemen met andere weggebruikers. LED heeft een hele andere spreiding dan Xenon. Je koplampbehuizing is gemaakt, en goedgekeurd, voor Xenon. Niet voor LED en dus heb je strooilicht wat bloedirritant is als tegenligger
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Natuurlijk ben jij om. Jij hebt bakken licht. En voor jou zal het er goed uitzien, maar het zinnetje 'er zijn zat die een goed lichtpunt hebben' gaat er bij mij niet zo makkelijk in. Te vaak kom ik aftermarket LED's tegen die een verdomd irritant strooilicht hebben. Dat is echt niet fijn.reiernumans schreef: ↑do 12 okt, 2023 22:33Echt totale onzin. Er zijn zat LEDs op de markt die een goed lichtpunt hebben, en met een projector is strooilicht sowieso zelden een probleem. Zeker met een enigszins fatsoenlijke lamp.
Ik rij inmiddels al zeker 30dkm storingsvrij en probleemloos met D1s LED lampen in mijn 9-5, en heb diezelfde lampen ook in meerdere 9-3’s gezet. Net zo strak lichtbeeld als een xenonlamp, maar veel mooier ‘ingevuld’ als het ware. Ik ben om in ieder geval.![]()
Ik ben benieuwd wat dan een goede LED lamp is die ik erin kan zetten om eens te proberen.fozwart schreef: ↑do 12 okt, 2023 22:51Dat gaat wel op met reflector units. Maar die tref je niet aan in ons type 9-3. Met lens units gaat dat in verreweg de meeste (Saab- en niet Saab) voertuigen helemaal goed.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Osram verkoopt goede led lampen, prijs is er ook naar overigens. Je zit alleen met meldingen van het lampcontrolesysteem. Maar bijv Reiernumans kan je daar van af helpen.
Je kunt ook goedkopere proberen. Soms wordt er een L of R in of na het type nummer gezet. Neem nooit R (die zijn voor een reflector). Controleer na montage wel even de afstelling van de lampen. Iets te hoog is echt wel hinderlijk voor je tegenliggers.
De night breaker van Osram heeft zelfs voor een groot aantal auto's een type goedkeuring. Maar niet voor een Saab en ik vermoed dat die er ook nooit gaat komen. Osram zal meer belang hebben in een typegoedkeuring voor bestaande merken.
Je kunt ook goedkopere proberen. Soms wordt er een L of R in of na het type nummer gezet. Neem nooit R (die zijn voor een reflector). Controleer na montage wel even de afstelling van de lampen. Iets te hoog is echt wel hinderlijk voor je tegenliggers.
De night breaker van Osram heeft zelfs voor een groot aantal auto's een type goedkeuring. Maar niet voor een Saab en ik vermoed dat die er ook nooit gaat komen. Osram zal meer belang hebben in een typegoedkeuring voor bestaande merken.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ik ging er een beetje met gestrekt been in, waarvoor excuus. Natuurlijk zijn lampen die strooilicht geven k*tdingen, en inderdaad absoluut niet fijn als tegenligger. Ik was er daarom ook nooit fan van, zag te vaak 'troep' mijn kant op rijden wat extreem irritant is. Ik kreeg zowel op mijn 'gewone' werk als via mijn webshop steeds vaker vraag naar LED, dus ben ik me er maar eens een beetje in gaan verdiepen en heb ik verschillende lampen geprobeerd.Sa93Ve schreef: ↑vr 13 okt, 2023 23:01Natuurlijk ben jij om. Jij hebt bakken licht. En voor jou zal het er goed uitzien, maar het zinnetje 'er zijn zat die een goed lichtpunt hebben' gaat er bij mij niet zo makkelijk in. Te vaak kom ik aftermarket LED's tegen die een verdomd irritant strooilicht hebben. Dat is echt niet fijn.
Ik ben benieuwd wat dan een goede LED lamp is die ik erin kan zetten om eens te proberen.
Het belangrijkste is dat het brandpunt van de nieuwe lamp op dezelfde plek zit als het brandpunt van de lamp die origineel in de koplamp hoort, en dat hij alleen licht schijnt op de delen waar het originele lampje ook licht naartoe schijnt (dus een H7 lamp met ledjes die recht naar voor schijnen is een no-no, bijvoorbeeld). Wijk je daarvan af verandert het lichtbeeld en creëer je vaak strooilicht, wat voor tegenliggers heel irritant is. Dit speelt overigens voornamelijk bij reflectorlampen, een projector stuurt het lichtbeeld veel efficiënter en heeft daarmee veel minder last van strooilicht en het verblinden van tegenliggers. De lampen die ik in m'n eigen auto heb zitten heb ik sinds een tijdje op m'n website staan (zonder hier commercieel te willen zijn), daarvan weet ik dat ze het brandpunt op de goede plek hebben zitten en dat ze storingsvrij werken in Saabs. Ik rij daar al een half jaar mee, heb altijd m'n dimlicht aan, ik heb alleen in de UK een keer een grootlicht signaal gekregen van een tegenligger, en dat lag achteraf waarschijnlijk aan hoe ik de stickers op m'n koplampen had geplakt..
-
Pablo
- Donateur (2x)

Ik heb afgelopen vrijdag deze conversie gedaan; weliswaar in een 9-5NG maar ook met adaptieve koplampen. Resultaat is fantastisch: veel meer licht dat de xenons! Daarmee zag ik vooral in het donker met regen de strepen op de weg niet goed meer. Met de LED's geen enkel probleem. Meteen goed kunnen testen afgelopen nacht toen ik rondom Utrecht in een enorme stortbui zat. Blij dat ik het gedaan heb!
De koplampen van de 9-5NG zijn overigens al geschikt voor LED volgens de sticker dus geen problemen met het lichtbeeld.

De koplampen van de 9-5NG zijn overigens al geschikt voor LED volgens de sticker dus geen problemen met het lichtbeeld.

-
Vyv
- Moderator + Donateur

De vraag is ook hoe oud waren je Xenon's?
5j oude Xenon's slijten en hebben beduidend minder licht opbrengst. Als je een frisse set monteert gaat er ook een nachtwereld voor je open.
Met de led aanduiding wordt bedoeld dat je koplampen een ledstrip hebben. Niet alle NG's hebben dat.
5j oude Xenon's slijten en hebben beduidend minder licht opbrengst. Als je een frisse set monteert gaat er ook een nachtwereld voor je open.
Met de led aanduiding wordt bedoeld dat je koplampen een ledstrip hebben. Niet alle NG's hebben dat.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ik ben van 3 maand oude Philips D1s naar LED gegaan en dat was ook een groot verschil, maar idd met oude lampen is het verschil nog een stuk groter
-
Pablo
- Donateur (2x)

Ach so; weer wat geleerd!Met de led aanduiding wordt bedoeld dat je koplampen een ledstrip hebben. Niet alle NG's hebben dat.
Xenons waren niet ouder dan 3 jaar. Anyhow: lichtopbrengst is flink verbeterd!
-
Oosthoek
- Donateur

Zouden die leds ook een langere levensduur moeten hebben dan xenon?