Pagina 1 van 1

Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: zo 20 jun, 2021 11:35
door Rainer
Beste Forumleden,
Sins weekje heb ik een Saab 9-3 estate.
Iemand enig idee waar ik naar moet zoeken?
Na wat gegoogle las ik iets over lambdasonde na kat?
Ga sowieso maar eens luchtfilter vervangen en luchtmassameter schoonmaken.
Sinds 2 dagen een aantal foutcodes:
Afbeelding

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: zo 20 jun, 2021 12:31
door fuga
Ik heb geen verstand van de codes, de lambdasonde na de cat is uit te schrijven. Is bij mij ook gedaan icm met een downpipe.

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: zo 20 jun, 2021 22:58
door fozwart
Gelet op P0136. Heb jij een 1.8i toevallig?

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: ma 21 jun, 2021 0:05
door Rainer
[]

Ja 1.8i

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: ma 21 jun, 2021 12:06
door fozwart
Ok, heb je je stekkers en/of de bedrading naar je lambda sondes al eens gecontroleerd?

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: ma 21 jun, 2021 15:00
door Steve-O
Aan lambasondes zitten vier draden. 2x massa, 1x voorverwarming en 1x signaal naar ECU. De foutmelding geeft aan dat de voorverwarming niet werkt.

Dit kan liggen aan corrosie of vieze stekkers (vast te stellen met hele dunne en kleine vijl en/of contactspray), kabelbreuk van de betreffende lambasonde (wat zeer lastig is vast te stellen), danwel dat de lambasonde niet meer te herstellen is.
Als stekker reinigen geen effect heeft kun je dus beter de lamba vervangen. De andere gerelateerde foutcode zal dan ook verdwijnen.

Even afwachten of de fueltrimcode mee verdwijnt. Zo niet, dan heeft die een andere oorzaak.

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: ma 28 jun, 2021 22:47
door Rainer
Steve-O schreef:
ma 21 jun, 2021 15:00
Aan lambasondes zitten vier draden. 2x massa, 1x voorverwarming en 1x signaal naar ECU. De foutmelding geeft aan dat de voorverwarming niet werkt.

Dit kan liggen aan corrosie of vieze stekkers (vast te stellen met hele dunne en kleine vijl en/of contactspray), kabelbreuk van de betreffende lambasonde (wat zeer lastig is vast te stellen), danwel dat de lambasonde niet meer te herstellen is.
Als stekker reinigen geen effect heeft kun je dus beter de lamba vervangen. De andere gerelateerde foutcode zal dan ook verdwijnen.

Even afwachten of de fueltrimcode mee verdwijnt. Zo niet, dan heeft die een andere oorzaak.
Yes problem solved!
Heb meteen maar een nieuwe lambdasonde gehaald en gemonteerd, codes gewist en smiddags nog 1 x de fueltrimcode gehad, nogmaals gewist (dacht mis moet de auto inleren).
Tot op heden geen fueltrimcode meldingen gehad Toppy

Even een ander vraagje welke zekering moet ik kort verwijderen om ecu te wissen?
Las ergens zekering nr 30 voorin kan dit kloppen of is het een andere...

Echt super dat jullie mij geholpen hebben thankss
Steve-o & fozwart :lol: :P

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: ma 28 jun, 2021 22:58
door Steve-O
via wisonline kun je het overzicht aan zekeringen en beschrijving vinden: https://saabwisonline.com/docs/9440/2007/doc46396.htm
Ik gok op nr.4, maar eigenlijk omdat ik het woordje "ECU" nergens terugvind.

maar mogelijk staat er ook zo'n overzicht in je manual.

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: ma 28 jun, 2021 23:05
door fozwart
De Simtec is de ECU

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: zo 04 jul, 2021 23:25
door Rainer
Dank fozwart!

Helaas nu al paar keer de volgende code gehad:
Afbeelding

Enige tips,
Bougies reeds vervangen, auto rijdt verder top, start goed.
Waar kan ik verder nog naar kijken??
Alvast dank voor het meedenken!!!

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: ma 05 jul, 2021 8:07
door evo
Ik zie dat je lpg rijdt. Kan ook zijn dat je lpg- installatie zit te kwallen. Komen de meldingen ook terug als je heel de rit op benzine rijdt?

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: ma 05 jul, 2021 20:43
door Rainer
evo schreef:
ma 05 jul, 2021 8:07
Ik zie dat je lpg rijdt. Kan ook zijn dat je lpg- installatie zit te kwallen. Komen de meldingen ook terug als je heel de rit op benzine rijdt?
Beste evo,
goed idee ik ga deze week op benzine rijden en zal eens kijken wat er gebeurt!
Update volgt.... :lol:

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: zo 25 jul, 2021 17:24
door Rainer
Even een update,
Nu paar weken verder, storing kwam regelmatig terug ook op benzine.
Wel kreeg 1 x melding o2 sensor 1 storing,heb toen lambdasonde voor de cat vervangen,
Tot op heden helemaal geen meldingen meer gehad.. Toppy dus.

Dank voor jullie hulp!

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: zo 28 jan, 2024 2:20
door JeroenDeKampioen
Rainer schreef:
ma 21 jun, 2021 0:05
[]

Ja 1.8i
Same here, een 1.8i die ik onlangs heb gekocht. Zelfde code hier ook, p0136. Ik denk dat dit inderdaad wijst naar de lambasonde bij de cat. Is dit werkelijk plug & play?


Jeroen

Re: Foutcodes Hulp/Advies

Geplaatst: zo 28 jan, 2024 13:58
door fozwart
Ja, lambda sonde is plug en play, een speciale dopsleutel om een lambda sonde los of vast te draaien is handig maar niet echt noodzakelijk.