Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
-
Michel1964
- Geregistreerd lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 01 jun, 2020 10:19
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
In februari ben ik de trotse eigenaar geworden van een Saab 93 Cabrio uit 2006. Op de teller stond 110.000 km en bij aflevering heeft de Saab een 120.000 km beurt gekregen, de zogenaamde grote beurt. Nu moet mijn auto in januari weer gekeurd worden en is mijn vraag moet de auto dan ook een beurt krijgen. De teller staat nu op 114.500 km.
Alvast bedankt voor een reactie.
Alvast bedankt voor een reactie.
-
Efraim
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: ma 25 mar, 2013 20:17
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
Me dunkt dat je, als het een turbo model betreft, nog wel tot 120k kunt wachten met de volgende oliewissel. Indien het een exemplaar zonder turbo betreft nog wel langer. Althans, zo doe ik het al bijna 200.000 Saab kilometers lang.
9-5 estate MY07 Ice blue
-
schoenmaker
- Geregistreerd lid
- Berichten: 512
- Lid geworden op: di 16 feb, 2010 15:37
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
Bij turbomotoren wordt over het algemeen 10.000 km aangehouden voor de oliewissel
9000 CS 1997. 114500 km verkocht!!
900 Red Arrow 'special' 1987
9-3 20T 1999 [Aero]uitvoering
9-5 Aero sedan 2008 Polar white
Saab, eigenwijs leuk.
900 Red Arrow 'special' 1987
9-3 20T 1999 [Aero]uitvoering
9-5 Aero sedan 2008 Polar white
Saab, eigenwijs leuk.
-
Dikketrip
- Donateur (3x)

- Berichten: 1828
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
10.000?
Met goede olie kun je zo het dubbele rijden.
Sterker nog.
Ik deed 30.000 elk jaar met de zelfde olie.
Das 3x zo veel.
En na 4 ton reed hij nog steeds zo soepel als het maar kan.
Dan had ik anders 3x per jaar olie moeten doen?!
Gewoon goede olie. Ik had de juiste uit het boekje er altijd in. En dan ook het merk wat Saab er in wilt hebben. Geen idee welk;) maar dat werd mij verteld bij de garage. Voor veel km’s moet je alleen de goede olie gebruiken.
Met goede olie kun je zo het dubbele rijden.
Sterker nog.
Ik deed 30.000 elk jaar met de zelfde olie.
Das 3x zo veel.
En na 4 ton reed hij nog steeds zo soepel als het maar kan.
Dan had ik anders 3x per jaar olie moeten doen?!
Gewoon goede olie. Ik had de juiste uit het boekje er altijd in. En dan ook het merk wat Saab er in wilt hebben. Geen idee welk;) maar dat werd mij verteld bij de garage. Voor veel km’s moet je alleen de goede olie gebruiken.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
Mobil1Dikketrip schreef: ↑do 26 nov, 2020 1:1710.000?
Dan had ik anders 3x per jaar olie moeten doen?!
Gewoon goede olie. Ik had de juiste uit het boekje er altijd in. En dan ook het merk wat Saab er in wilt hebben. Geen idee welk;) maar dat werd mij verteld bij de garage. Voor veel km’s moet je alleen de goede olie gebruiken.
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto
)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje
)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
-
Orlandoswede
- Geregistreerd lid
- Berichten: 632
- Lid geworden op: do 01 okt, 2020 18:19
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
GM Dexos 2 voldoet aan alle eisen en is zeer betaalbaar. Opels met dezelfde motor kregen deze olie immers ook.
9-3 sport sedan 2.0t Vector modeljaar 2003
5 bak handgeschakeld Stage 1
Alu 59
5 bak handgeschakeld Stage 1
Alu 59
-
Henk-Jan
- Donateur

- Berichten: 14728
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
Weet je wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn? Mochten deze niet met de grote beurt zijn meegenomen, is dat misschien iets om bij een komende beurt alvast mee te pakken. Kost niet de wereld en kan onbewust nu al niet meer optimaal zijn.Michel1964 schreef: ↑wo 25 nov, 2020 20:20In februari ben ik de trotse eigenaar geworden van een Saab 93 Cabrio uit 2006. Op de teller stond 110.000 km en bij aflevering heeft de Saab een 120.000 km beurt gekregen, de zogenaamde grote beurt. Nu moet mijn auto in januari weer gekeurd worden en is mijn vraag moet de auto dan ook een beurt krijgen. De teller staat nu op 114.500 km.
Alvast bedankt voor een reactie.
Verder zou ik me niet teveel zorgen maken bij de T8 motor (jouw blok) en een jaartje doorrijden, tenzij je echt alleen maar korte stukjes rijdt en de auto amper warm wordt (olie dus, niet de koelvloeistof).
Bij een T7 motor (herkenbaar aan de zwarte DI cassette) zou ik heel trouw elk jaar de olie wisselen, of je nu 2000km of 10000dkm gereden hebt dat jaar. Vanwege het risico op Black Sludge, zeker bij korte ritten, is het een verkeerde besparing om te lang te wachten tussen oliewissels. Vele blokken zijn daardoor al kapot gedraaid en aan de stoere praat van anderen heb je niets wanneer je zelf voor het bijltje gaat, het is immers geen competitie wie het langste zonder olie wissel kan rijden.
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
Gewoon netjes de olie (laten) verversen, ik zou geen goede reden kunnen bedenken waarom je het niet zou doen..
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto
)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje
)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
-
Michel1964
- Geregistreerd lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 01 jun, 2020 10:19
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
Dank je wel voor je reactie, De bougies zijn vervangen in januari tijdens de grote 120.000 km beurt, Wat is een DI cassette?
Henk-Jan schreef: ↑do 26 nov, 2020 11:00Weet je wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn? Mochten deze niet met de grote beurt zijn meegenomen, is dat misschien iets om bij een komende beurt alvast mee te pakken. Kost niet de wereld en kan onbewust nu al niet meer optimaal zijn.Michel1964 schreef: ↑wo 25 nov, 2020 20:20In februari ben ik de trotse eigenaar geworden van een Saab 93 Cabrio uit 2006. Op de teller stond 110.000 km en bij aflevering heeft de Saab een 120.000 km beurt gekregen, de zogenaamde grote beurt. Nu moet mijn auto in januari weer gekeurd worden en is mijn vraag moet de auto dan ook een beurt krijgen. De teller staat nu op 114.500 km.
Alvast bedankt voor een reactie.
Verder zou ik me niet teveel zorgen maken bij de T8 motor (jouw blok) en een jaartje doorrijden, tenzij je echt alleen maar korte stukjes rijdt en de auto amper warm wordt (olie dus, niet de koelvloeistof).
Bij een T7 motor (herkenbaar aan de zwarte DI cassette) zou ik heel trouw elk jaar de olie wisselen, of je nu 2000km of 10000dkm gereden hebt dat jaar. Vanwege het risico op Black Sludge, zeker bij korte ritten, is het een verkeerde besparing om te lang te wachten tussen oliewissels. Vele blokken zijn daardoor al kapot gedraaid en aan de stoere praat van anderen heb je niets wanneer je zelf voor het bijltje gaat, het is immers geen competitie wie het langste zonder olie wissel kan rijden.
-
Michel1964
- Geregistreerd lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 01 jun, 2020 10:19
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
De reden is dat ik er maar een paar duizend km mee heb gereden maar ben het met je eens als het alleen de olie en een filter is kan het de kop niet kosten.
Flowe Kitttt99 schreef: ↑do 26 nov, 2020 15:10Gewoon netjes de olie (laten) verversen, ik zou geen goede reden kunnen bedenken waarom je het niet zou doen..
-
fozwart
- Donateur (7x)

- Berichten: 7449
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
GM Dexos 2 is prima, sterker nog die specificatie is de aanbevolen Olie. Er zijn overigens wel wat verschillen met de bij Opel geleverde motor.Orlandoswede schreef: ↑do 26 nov, 2020 10:37GM Dexos 2 voldoet aan alle eisen en is zeer betaalbaar. Opels met dezelfde motor kregen deze olie immers ook.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
Henk-Jan
- Donateur

- Berichten: 14728
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
De DI cassette is een unit met de bobines en bougies in één en zit centraal geplaatst in de T5 en T7 motoren. Deze is rood (T5) of zwart (T7) en voorziet in de ontsteking van het blok:


De Saab 9-3 vanaf 2003 heeft Trionic 8 (T8) een enkele bobine+bougie combinatie per cilinder, niet meer de DI cassette zoals in de T5 en T7.


De Saab 9-3 vanaf 2003 heeft Trionic 8 (T8) een enkele bobine+bougie combinatie per cilinder, niet meer de DI cassette zoals in de T5 en T7.
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3163
- Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
- Regio: - kies een regio
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
DI = Direct Ignition.
De bougie zit niet verwerkt in de cassette, wel de " bougiedop".


De bougie zit niet verwerkt in de cassette, wel de " bougiedop".



SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T
CAAB 900SE 2.0T
-
rutgerreinier
- Donateur

- Berichten: 5828
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
Dikketrip schreef: ↑do 26 nov, 2020 1:1710.000?
Met goede olie kun je zo het dubbele rijden.
Sterker nog.
Ik deed 30.000 elk jaar met de zelfde olie.
Das 3x zo veel.
En na 4 ton reed hij nog steeds zo soepel als het maar kan.
Dan had ik anders 3x per jaar olie moeten doen?!
Gewoon goede olie. Ik had de juiste uit het boekje er altijd in. En dan ook het merk wat Saab er in wilt hebben. Geen idee welk;) maar dat werd mij verteld bij de garage. Voor veel km’s moet je alleen de goede olie gebruiken.
Boekje/internet zegt dacht ik idd 30.000km. Ook de computer komt redelijk in de buurt van die 30.000km.
Ik hou voor een olie wissel altijd tussen 10 en 15dkm aan.
Ik gebruik trouwens 0w40. Saab verkocht zelf 5w30
SAABloos
Sold:
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
Sold:
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
-
Sporthatch
- Donateur (3x)

- Berichten: 1233
- Lid geworden op: zo 31 dec, 2006 15:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?
DI in 9³ ng? nog nooit gezien.
In het begin was er niets, en toen is ook dat nog ontploft !!
2008 9-3 cabrio, Vector, Smoke Beige, Hirsch getuned, 195pk
2008 9-3 cabrio, Vector, Smoke Beige, Hirsch getuned, 195pk