Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

2002-2012
Michel1964
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 01 jun, 2020 10:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Michel1964 » wo 25 nov, 2020 20:20

In februari ben ik de trotse eigenaar geworden van een Saab 93 Cabrio uit 2006. Op de teller stond 110.000 km en bij aflevering heeft de Saab een 120.000 km beurt gekregen, de zogenaamde grote beurt. Nu moet mijn auto in januari weer gekeurd worden en is mijn vraag moet de auto dan ook een beurt krijgen. De teller staat nu op 114.500 km.

Alvast bedankt voor een reactie.

Gebruikersavatar
Efraim
Geregistreerd lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: ma 25 mar, 2013 20:17
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Efraim » wo 25 nov, 2020 20:21

Me dunkt dat je, als het een turbo model betreft, nog wel tot 120k kunt wachten met de volgende oliewissel. Indien het een exemplaar zonder turbo betreft nog wel langer. Althans, zo doe ik het al bijna 200.000 Saab kilometers lang.
9-5 estate MY07 Ice blue

Gebruikersavatar
schoenmaker
Geregistreerd lid
Berichten: 512
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 15:37
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door schoenmaker » wo 25 nov, 2020 20:40

Bij turbomotoren wordt over het algemeen 10.000 km aangehouden voor de oliewissel
9000 CS 1997. 114500 km verkocht!!
900 Red Arrow 'special' 1987
9-3 20T 1999 [Aero]uitvoering
9-5 Aero sedan 2008 Polar white

Saab, eigenwijs leuk.

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Dikketrip » do 26 nov, 2020 1:17

10.000?

Met goede olie kun je zo het dubbele rijden.

Sterker nog.
Ik deed 30.000 elk jaar met de zelfde olie.

Das 3x zo veel.

En na 4 ton reed hij nog steeds zo soepel als het maar kan.

Dan had ik anders 3x per jaar olie moeten doen?!
Gewoon goede olie. Ik had de juiste uit het boekje er altijd in. En dan ook het merk wat Saab er in wilt hebben. Geen idee welk;) maar dat werd mij verteld bij de garage. Voor veel km’s moet je alleen de goede olie gebruiken.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Flowe Kitttt99 » do 26 nov, 2020 1:33

Dikketrip schreef:
do 26 nov, 2020 1:17
10.000?


Dan had ik anders 3x per jaar olie moeten doen?!
Gewoon goede olie. Ik had de juiste uit het boekje er altijd in. En dan ook het merk wat Saab er in wilt hebben. Geen idee welk;) maar dat werd mij verteld bij de garage. Voor veel km’s moet je alleen de goede olie gebruiken.
Mobil1 :wink:
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Orlandoswede
Geregistreerd lid
Berichten: 632
Lid geworden op: do 01 okt, 2020 18:19
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Orlandoswede » do 26 nov, 2020 10:37

GM Dexos 2 voldoet aan alle eisen en is zeer betaalbaar. Opels met dezelfde motor kregen deze olie immers ook.
9-3 sport sedan 2.0t Vector modeljaar 2003
5 bak handgeschakeld Stage 1
Alu 59

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur
Berichten: 14728
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Henk-Jan » do 26 nov, 2020 11:00

Michel1964 schreef:
wo 25 nov, 2020 20:20
In februari ben ik de trotse eigenaar geworden van een Saab 93 Cabrio uit 2006. Op de teller stond 110.000 km en bij aflevering heeft de Saab een 120.000 km beurt gekregen, de zogenaamde grote beurt. Nu moet mijn auto in januari weer gekeurd worden en is mijn vraag moet de auto dan ook een beurt krijgen. De teller staat nu op 114.500 km.

Alvast bedankt voor een reactie.
Weet je wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn? Mochten deze niet met de grote beurt zijn meegenomen, is dat misschien iets om bij een komende beurt alvast mee te pakken. Kost niet de wereld en kan onbewust nu al niet meer optimaal zijn.

Verder zou ik me niet teveel zorgen maken bij de T8 motor (jouw blok) en een jaartje doorrijden, tenzij je echt alleen maar korte stukjes rijdt en de auto amper warm wordt (olie dus, niet de koelvloeistof).

Bij een T7 motor (herkenbaar aan de zwarte DI cassette) zou ik heel trouw elk jaar de olie wisselen, of je nu 2000km of 10000dkm gereden hebt dat jaar. Vanwege het risico op Black Sludge, zeker bij korte ritten, is het een verkeerde besparing om te lang te wachten tussen oliewissels. Vele blokken zijn daardoor al kapot gedraaid en aan de stoere praat van anderen heb je niets wanneer je zelf voor het bijltje gaat, het is immers geen competitie wie het langste zonder olie wissel kan rijden.
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Flowe Kitttt99 » do 26 nov, 2020 15:10

Gewoon netjes de olie (laten) verversen, ik zou geen goede reden kunnen bedenken waarom je het niet zou doen..
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Michel1964
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 01 jun, 2020 10:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Michel1964 » do 26 nov, 2020 16:12

Dank je wel voor je reactie, De bougies zijn vervangen in januari tijdens de grote 120.000 km beurt, Wat is een DI cassette?
Henk-Jan schreef:
do 26 nov, 2020 11:00
Michel1964 schreef:
wo 25 nov, 2020 20:20
In februari ben ik de trotse eigenaar geworden van een Saab 93 Cabrio uit 2006. Op de teller stond 110.000 km en bij aflevering heeft de Saab een 120.000 km beurt gekregen, de zogenaamde grote beurt. Nu moet mijn auto in januari weer gekeurd worden en is mijn vraag moet de auto dan ook een beurt krijgen. De teller staat nu op 114.500 km.

Alvast bedankt voor een reactie.
Weet je wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn? Mochten deze niet met de grote beurt zijn meegenomen, is dat misschien iets om bij een komende beurt alvast mee te pakken. Kost niet de wereld en kan onbewust nu al niet meer optimaal zijn.

Verder zou ik me niet teveel zorgen maken bij de T8 motor (jouw blok) en een jaartje doorrijden, tenzij je echt alleen maar korte stukjes rijdt en de auto amper warm wordt (olie dus, niet de koelvloeistof).

Bij een T7 motor (herkenbaar aan de zwarte DI cassette) zou ik heel trouw elk jaar de olie wisselen, of je nu 2000km of 10000dkm gereden hebt dat jaar. Vanwege het risico op Black Sludge, zeker bij korte ritten, is het een verkeerde besparing om te lang te wachten tussen oliewissels. Vele blokken zijn daardoor al kapot gedraaid en aan de stoere praat van anderen heb je niets wanneer je zelf voor het bijltje gaat, het is immers geen competitie wie het langste zonder olie wissel kan rijden.

Michel1964
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 01 jun, 2020 10:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Michel1964 » do 26 nov, 2020 16:14

De reden is dat ik er maar een paar duizend km mee heb gereden maar ben het met je eens als het alleen de olie en een filter is kan het de kop niet kosten.
Flowe Kitttt99 schreef:
do 26 nov, 2020 15:10
Gewoon netjes de olie (laten) verversen, ik zou geen goede reden kunnen bedenken waarom je het niet zou doen..

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7449
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door fozwart » do 26 nov, 2020 16:55

Orlandoswede schreef:
do 26 nov, 2020 10:37
GM Dexos 2 voldoet aan alle eisen en is zeer betaalbaar. Opels met dezelfde motor kregen deze olie immers ook.
GM Dexos 2 is prima, sterker nog die specificatie is de aanbevolen Olie. Er zijn overigens wel wat verschillen met de bij Opel geleverde motor.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur
Berichten: 14728
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Henk-Jan » do 26 nov, 2020 16:59

De DI cassette is een unit met de bobines en bougies in één en zit centraal geplaatst in de T5 en T7 motoren. Deze is rood (T5) of zwart (T7) en voorziet in de ontsteking van het blok:

Afbeelding

Afbeelding

De Saab 9-3 vanaf 2003 heeft Trionic 8 (T8) een enkele bobine+bougie combinatie per cilinder, niet meer de DI cassette zoals in de T5 en T7.
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3163
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door jaap noord » do 26 nov, 2020 17:14

DI = Direct Ignition.
De bougie zit niet verwerkt in de cassette, wel de " bougiedop".
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5828
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door rutgerreinier » zo 29 nov, 2020 22:04

Dikketrip schreef:
do 26 nov, 2020 1:17
10.000?

Met goede olie kun je zo het dubbele rijden.

Sterker nog.
Ik deed 30.000 elk jaar met de zelfde olie.

Das 3x zo veel.

En na 4 ton reed hij nog steeds zo soepel als het maar kan.

Dan had ik anders 3x per jaar olie moeten doen?!
Gewoon goede olie. Ik had de juiste uit het boekje er altijd in. En dan ook het merk wat Saab er in wilt hebben. Geen idee welk;) maar dat werd mij verteld bij de garage. Voor veel km’s moet je alleen de goede olie gebruiken.

Boekje/internet zegt dacht ik idd 30.000km. Ook de computer komt redelijk in de buurt van die 30.000km.
Ik hou voor een olie wissel altijd tussen 10 en 15dkm aan.

Ik gebruik trouwens 0w40. Saab verkocht zelf 5w30
SAABloos

Sold:
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

Gebruikersavatar
Sporthatch
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1233
Lid geworden op: zo 31 dec, 2006 15:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Sporthatch » ma 30 nov, 2020 0:00

DI in 9³ ng? nog nooit gezien.
In het begin was er niets, en toen is ook dat nog ontploft !!

2008 9-3 cabrio, Vector, Smoke Beige, Hirsch getuned, 195pk