Parkeersensor Kaduuk ??

2002-2012
Kiene32
Donateur
Donateur
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 29 jun, 2015 20:25
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door Kiene32 » do 01 dec, 2016 15:07

Sinds een paar dagen krijg ik de melding op mijn display : "Parking Assistance Sensor Interference"
Dus in goed Nederlands : er schijnt een parkeersensor kapot te zijn.
Maar hoe kom ik er achter , welke sensor kapot is ( er zijn er vier )
Op mijn OBD 2 scanner krijg ik geen foutcode te zien.Dus dat helpt mij niet verder.
Is er soms een methode om er achter te komen welke sensor de geest gegeven heeft.
De zoekfunctie helpt mij ook niet verder ( heb gezocht op"SPA")
Ik hoop op reacties

ThunderNet
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 30 mei, 2014 16:10
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door ThunderNet » do 01 dec, 2016 16:07

Met een Tech2 kan uitgelezen worden wat de afstanden zijn die den losse sensoren aangeven, op die manier zou je ook de defecte sensor moeten kunnen aanwijzen :)
2006 SAAB 9-3 Sport Estate 1.9 TID Vector Jet Black - Voelt zich ineens jong als hij andere saab-rijders spot...

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7448
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door fozwart » do 01 dec, 2016 16:22

Kiene32 schreef:Op mijn OBD 2 scanner krijg ik geen foutcode te zien.
Dat is logisch, zit niet in het ODB II protocol, is wel uit te vinden mbv TECH II.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

freshman
Geregistreerd lid
Berichten: 204
Lid geworden op: di 05 apr, 2011 20:33
Regio: - kies een regio

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door freshman » vr 02 dec, 2016 10:09

Volgens mij betekent de melding niet dat er iets kapot is, maar enkel dat de sensoren vuil zijn.

Kiene32
Donateur
Donateur
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 29 jun, 2015 20:25
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door Kiene32 » vr 02 dec, 2016 11:58

Dat vind ik een goede suggestie om de sensoren te reinigen.
Misschien zijn de stekkertjes ook wel vervuild.
Het betreft een 9-3 Estate van Febr 2007.
Is er geen beschrijving in omloop om de sensoren te demonteren van een Estate.
Van de Sedan is er wel een handleiding ; maar van de Estate heb ik er nog geen gezien.
Als het een beetje makkelijk gaat ; dan kan ik ze misschien zelf wel demonteren en reinigen.

ThunderNet
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 30 mei, 2014 16:10
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door ThunderNet » vr 02 dec, 2016 12:01

[]montage-handleiding van de estate is vziw dezelfde, alleen vanaf pagina 14 oid. Is te vinden op saabdocs :)
Laatst gewijzigd door Injectie op za 03 dec, 2016 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
2006 SAAB 9-3 Sport Estate 1.9 TID Vector Jet Black - Voelt zich ineens jong als hij andere saab-rijders spot...

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7448
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door fozwart » vr 02 dec, 2016 19:32

freshman schreef:Volgens mij betekent de melding niet dat er iets kapot is, maar enkel dat de sensoren vuil zijn.
De melding staat voor: storing in afstandsensor parkeerhulpsysteem. Kan dus ook betekenen dat er iets defect is, maar kan ook zomaar betekenen dat er een stekker vervuild is.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7448
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door fozwart » vr 02 dec, 2016 19:33

De handleidingen voor de Sedan en de CC staan ook hier http://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/t ... dleidingen, ik vermoed dat er niet al te veel verschil zal zijn met een Estate.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6605
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door RoccoH » vr 02 dec, 2016 19:49

Hier is de handleiding, pagina 14 t/m 20 voor de Estate: http://saabdocs.com/Dutch/instructions/32025904NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

MSG
Geregistreerd lid
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 15:06
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door MSG » vr 02 dec, 2016 23:30

Ik heb het een paar keer gehad met een andere auto. Daar kon je de sensoren horen tikken (als ze het doen). Kortom: activeer de sensoren, loop naar achter en breng je oor dicht bij de sensor, als ie tikt doet ie het. Als ie niet tikt heb je de sensor gevonden die het niet meer doet.
9-3 Cabrio 2004 Aero Hirsch maar nu 3" downpipe en stage 3 van DionHPT
9-3 Cabrio 2.0t SE aero skirts stage 1 jr 2000 gehad
9-5 Aero estate stage 1 jr 2000 gehad

Gebruikersavatar
jakkoo
Donateur
Donateur
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door jakkoo » za 03 dec, 2016 1:23

Als je hem in zijn achteruit zet en het contact aan kun je al door je hand voor de sensor te houden wat te weten komen. Wel even een deur of raampje open natuurlijk.
R.I.P. Saab 9.3i van 1999 met LPG3. 279.000 op de teller.
In vroeger tijden al eens twee 99's van 1973, ook op LPG. Oude liefde roest niet.
Tot april 2023 een 9.3SS 18t linear van 2005 , weer op LPG3. Parchement Silver.
Nu de andere Zweed. Een S60 van 2020. Geen Saab, maar ik doe het er mee.

Kiene32
Donateur
Donateur
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 29 jun, 2015 20:25
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door Kiene32 » za 03 dec, 2016 16:37

Hallo Mede-forumers.
Het euvel is eenvoudig verholpen.De suggestie van "Freshman"kwam het dichtst in de buurt.
Bij goed daglicht zag ik dat de één sensor uit zijn clipje geschoten was , en dus iets scheef zat.
Dat scheen een verkeerd signaal af te geven waardoor ik die foutmelding kreeg.
Vorige keer bij half donker gekeken , waardoor het me niet op viel.
Met een hoop gekloot van onderaf , is het mij gelukt om de sensor weer op zijn plaats te duwen.
Ik verbaas mij elke keer weer , wat een hoop kennis over Saab , hier op het forum aanwezig is.
MIJN COMPLIMENTEN VOOR IEDER !!!!

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Donateur
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door J.vandermeulen » za 12 okt, 2019 13:23

Wat moet je allemaal demonteren om de sensors alleen maar schoon te maken?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7448
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door fozwart » za 12 okt, 2019 14:36

J.vandermeulen schreef:
za 12 okt, 2019 13:23
Wat moet je allemaal demonteren om de sensors alleen maar schoon te maken?
Niets, gewoon even het vuil van de buitenkant van de sensor halen. Normaal gebeurt dat al bij een wasbeurt.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Donateur
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Parkeersensor Kaduuk ??

Bericht door J.vandermeulen » za 06 jun, 2020 18:05

Het systeem van de parkeersensoren geeft soms de melding : parking sensor interference en ik zag de foutmelding B0960. De sensoren doen het meestal wel dus een draadbreuk of los contact in de stekker liggen voor de hand. Is dat te meten? Of moet gewoon de hele bumper eraf?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T