Parkeersensor Kaduuk ??
-
Kiene32
- Donateur

- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma 29 jun, 2015 20:25
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Parkeersensor Kaduuk ??
Sinds een paar dagen krijg ik de melding op mijn display : "Parking Assistance Sensor Interference"
Dus in goed Nederlands : er schijnt een parkeersensor kapot te zijn.
Maar hoe kom ik er achter , welke sensor kapot is ( er zijn er vier )
Op mijn OBD 2 scanner krijg ik geen foutcode te zien.Dus dat helpt mij niet verder.
Is er soms een methode om er achter te komen welke sensor de geest gegeven heeft.
De zoekfunctie helpt mij ook niet verder ( heb gezocht op"SPA")
Ik hoop op reacties
Dus in goed Nederlands : er schijnt een parkeersensor kapot te zijn.
Maar hoe kom ik er achter , welke sensor kapot is ( er zijn er vier )
Op mijn OBD 2 scanner krijg ik geen foutcode te zien.Dus dat helpt mij niet verder.
Is er soms een methode om er achter te komen welke sensor de geest gegeven heeft.
De zoekfunctie helpt mij ook niet verder ( heb gezocht op"SPA")
Ik hoop op reacties
-
ThunderNet
- Geregistreerd lid
- Berichten: 93
- Lid geworden op: vr 30 mei, 2014 16:10
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
Met een Tech2 kan uitgelezen worden wat de afstanden zijn die den losse sensoren aangeven, op die manier zou je ook de defecte sensor moeten kunnen aanwijzen 
2006 SAAB 9-3 Sport Estate 1.9 TID Vector Jet Black - Voelt zich ineens jong als hij andere saab-rijders spot...
-
fozwart
- Donateur (7x)

- Berichten: 7448
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
Dat is logisch, zit niet in het ODB II protocol, is wel uit te vinden mbv TECH II.Kiene32 schreef:Op mijn OBD 2 scanner krijg ik geen foutcode te zien.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
freshman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 204
- Lid geworden op: di 05 apr, 2011 20:33
- Regio: - kies een regio
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
Volgens mij betekent de melding niet dat er iets kapot is, maar enkel dat de sensoren vuil zijn.
-
Kiene32
- Donateur

- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma 29 jun, 2015 20:25
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
Dat vind ik een goede suggestie om de sensoren te reinigen.
Misschien zijn de stekkertjes ook wel vervuild.
Het betreft een 9-3 Estate van Febr 2007.
Is er geen beschrijving in omloop om de sensoren te demonteren van een Estate.
Van de Sedan is er wel een handleiding ; maar van de Estate heb ik er nog geen gezien.
Als het een beetje makkelijk gaat ; dan kan ik ze misschien zelf wel demonteren en reinigen.
Misschien zijn de stekkertjes ook wel vervuild.
Het betreft een 9-3 Estate van Febr 2007.
Is er geen beschrijving in omloop om de sensoren te demonteren van een Estate.
Van de Sedan is er wel een handleiding ; maar van de Estate heb ik er nog geen gezien.
Als het een beetje makkelijk gaat ; dan kan ik ze misschien zelf wel demonteren en reinigen.
-
ThunderNet
- Geregistreerd lid
- Berichten: 93
- Lid geworden op: vr 30 mei, 2014 16:10
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
[]montage-handleiding van de estate is vziw dezelfde, alleen vanaf pagina 14 oid. Is te vinden op saabdocs 
Laatst gewijzigd door Injectie op za 03 dec, 2016 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
2006 SAAB 9-3 Sport Estate 1.9 TID Vector Jet Black - Voelt zich ineens jong als hij andere saab-rijders spot...
-
fozwart
- Donateur (7x)

- Berichten: 7448
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
De melding staat voor: storing in afstandsensor parkeerhulpsysteem. Kan dus ook betekenen dat er iets defect is, maar kan ook zomaar betekenen dat er een stekker vervuild is.freshman schreef:Volgens mij betekent de melding niet dat er iets kapot is, maar enkel dat de sensoren vuil zijn.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
fozwart
- Donateur (7x)

- Berichten: 7448
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
De handleidingen voor de Sedan en de CC staan ook hier http://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/t ... dleidingen, ik vermoed dat er niet al te veel verschil zal zijn met een Estate.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
RoccoH
- Donateur (5x)

- Berichten: 6605
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
Hier is de handleiding, pagina 14 t/m 20 voor de Estate: http://saabdocs.com/Dutch/instructions/32025904NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
MSG
- Geregistreerd lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 15:06
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
Ik heb het een paar keer gehad met een andere auto. Daar kon je de sensoren horen tikken (als ze het doen). Kortom: activeer de sensoren, loop naar achter en breng je oor dicht bij de sensor, als ie tikt doet ie het. Als ie niet tikt heb je de sensor gevonden die het niet meer doet.
9-3 Cabrio 2004 Aero Hirsch maar nu 3" downpipe en stage 3 van DionHPT
9-3 Cabrio 2.0t SE aero skirts stage 1 jr 2000 gehad
9-5 Aero estate stage 1 jr 2000 gehad
9-3 Cabrio 2.0t SE aero skirts stage 1 jr 2000 gehad
9-5 Aero estate stage 1 jr 2000 gehad
-
jakkoo
- Donateur

- Berichten: 1089
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 20:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
Als je hem in zijn achteruit zet en het contact aan kun je al door je hand voor de sensor te houden wat te weten komen. Wel even een deur of raampje open natuurlijk.
R.I.P. Saab 9.3i van 1999 met LPG3. 279.000 op de teller.
In vroeger tijden al eens twee 99's van 1973, ook op LPG. Oude liefde roest niet.
Tot april 2023 een 9.3SS 18t linear van 2005 , weer op LPG3. Parchement Silver.
Nu de andere Zweed. Een S60 van 2020. Geen Saab, maar ik doe het er mee.
In vroeger tijden al eens twee 99's van 1973, ook op LPG. Oude liefde roest niet.
Tot april 2023 een 9.3SS 18t linear van 2005 , weer op LPG3. Parchement Silver.
Nu de andere Zweed. Een S60 van 2020. Geen Saab, maar ik doe het er mee.
-
Kiene32
- Donateur

- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma 29 jun, 2015 20:25
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
Hallo Mede-forumers.
Het euvel is eenvoudig verholpen.De suggestie van "Freshman"kwam het dichtst in de buurt.
Bij goed daglicht zag ik dat de één sensor uit zijn clipje geschoten was , en dus iets scheef zat.
Dat scheen een verkeerd signaal af te geven waardoor ik die foutmelding kreeg.
Vorige keer bij half donker gekeken , waardoor het me niet op viel.
Met een hoop gekloot van onderaf , is het mij gelukt om de sensor weer op zijn plaats te duwen.
Ik verbaas mij elke keer weer , wat een hoop kennis over Saab , hier op het forum aanwezig is.
MIJN COMPLIMENTEN VOOR IEDER !!!!
Het euvel is eenvoudig verholpen.De suggestie van "Freshman"kwam het dichtst in de buurt.
Bij goed daglicht zag ik dat de één sensor uit zijn clipje geschoten was , en dus iets scheef zat.
Dat scheen een verkeerd signaal af te geven waardoor ik die foutmelding kreeg.
Vorige keer bij half donker gekeken , waardoor het me niet op viel.
Met een hoop gekloot van onderaf , is het mij gelukt om de sensor weer op zijn plaats te duwen.
Ik verbaas mij elke keer weer , wat een hoop kennis over Saab , hier op het forum aanwezig is.
MIJN COMPLIMENTEN VOOR IEDER !!!!
-
J.vandermeulen
- Donateur

- Berichten: 3091
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
Wat moet je allemaal demonteren om de sensors alleen maar schoon te maken?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
-
fozwart
- Donateur (7x)

- Berichten: 7448
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
Niets, gewoon even het vuil van de buitenkant van de sensor halen. Normaal gebeurt dat al bij een wasbeurt.J.vandermeulen schreef: ↑za 12 okt, 2019 13:23Wat moet je allemaal demonteren om de sensors alleen maar schoon te maken?
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
J.vandermeulen
- Donateur

- Berichten: 3091
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Parkeersensor Kaduuk ??
Het systeem van de parkeersensoren geeft soms de melding : parking sensor interference en ik zag de foutmelding B0960. De sensoren doen het meestal wel dus een draadbreuk of los contact in de stekker liggen voor de hand. Is dat te meten? Of moet gewoon de hele bumper eraf?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T