Ultiem banden topic!

2002-2012
Plaats reactie
evolver86
Geregistreerd lid

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door evolver86 » do 14 mar, 2013 10:04

Ik las op het Michelin forum een tip van Michelin zelf over het kruislings verwisselen van de banden (hier ook al eens ter sprake geweest).

vraag ging specifiek over een S60 overigens, vandaar VOlvo in het antwoord.
We advise checking with your vehicle manufacturer for recommendations on tyre rotation for your vehicle, for example in the vehicle handbook.

If Volvo do not have a recommendation for tyre rotation, we suggest that the tyres can be rotated around the car every 6,000 miles. For the S60, a front wheel drive car, we suggest diagonally moving the rear wheels to the front (left rear to right front and right rear to left front), and move the fronts directly to the rear (front right to rear right and front left to rear left).
Don't forget to ensure that the tyre pressures are set to suit the new positions
Dus :
LA-->RV
RA-->LV
LV-->LA
RV-->RA

Overigens kan ik daaruit concluderen dat de Primacy 3 niet directioneel is, maar een binnen en een buitenkant heeft.

iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door iluvsanela » vr 15 mar, 2013 16:26

SaDi schreef: :idea: Wat ik trouwens wel een wil weten is of er hier mensen zijn die WEL met de Chinese banden rondkarren :?: Vooral wat hun ervaringen dan wel zijn ....
Heb het dan over merken als Nankang (die behoorlijk scoren qua verkoop), Federal, Kenda, enz enz ....
Ik heb Milestone, 225-45-17 op ALU45 Vectorvelgen. Ze lagen er net onder met de koop.
Dat zijn Chinezen, over het algemeen goede recensies op internet.
Op het eerste gezicht rijden ze behoorlijk lekker. niet heel bruut getest, wel al een paar keer zeer sportief de bocht om.
Al is de wegligging van de Saab zelf ook al super.
Met regen kon ik wat minder ver gaan, maar normaal haal ik dan ook geen capriolen uit, bij normaal gebruik tevreden.

Ik heb op m'n vorige A3 Pirelli P Zero Nero gehad, erg hard en veel geluid, wel goede prestaties.
Opvolger was Michelin, welke precies weet ik niet, waren wat zachter, en geen geluid.
Ook goede prestaties.

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » vr 15 mar, 2013 19:05

Ik hoorde gisteren van een multi-garagist dat de Goodyear F1 assymetric niet de ideale combinatie is met de 9 3 hij had een klant met een 9 3 cabrio (met SID onder het raam) en de wagen zou heel zoekerig zijn,zijn er hier nog met deze ervaring?

walter820
Geregistreerd lid

Bericht door walter820 » za 16 mar, 2013 18:03

Mrwhoopie schreef:Ik hoorde gisteren van een multi-garagist dat de Goodyear F1 assymetric niet de ideale combinatie is met de 9 3 hij had een klant met een 9 3 cabrio (met SID onder het raam) en de wagen zou heel zoekerig zijn,zijn er hier nog met deze ervaring?
Ik heb die in maat 225/45R17, inderdaad vrij zoekerig. Maar ik kan niet vergelijken met een andere band in die maat op dezelfde auto. Kan evengoed eigen zijn aan de combinatie band/auto. Verder ben ik best tevreden over die banden.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » za 16 mar, 2013 18:31

Gaat over versie 1 of 2 van die band? Heb de eerste versie gehad en heb nu de tweede, maar vind er niets zoekerigs aan. Ik vind het nog steeds een topband. Wel doe je er goed aan de bandenspanning rond de 2.8 bar (niet onder de 2.6) te hebben, dat scheelt nogal qua spoorzoeken (tramlining zoals de Angelsaksen dat zo mooi zeggen), maar dat geldt ook voor andere banden.

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » zo 17 mar, 2013 1:43

Ik wil versie 2 kopen,van wanneer is deze band uit?Want ik ken die saab waar mijn garagist het over had en dat is dus nog een model met het SID onder het raam,ik dacht dat dat model ook afwijkt van het onderstel vanaf MY2007.

Dus Walter had jij de eerste of de tweede F1's ?

walter820
Geregistreerd lid

Bericht door walter820 » zo 17 mar, 2013 11:18

gfgf schreef:Gaat over versie 1 of 2 van die band? Heb de eerste versie gehad en heb nu de tweede, maar vind er niets zoekerigs aan. Ik vind het nog steeds een topband. Wel doe je er goed aan de bandenspanning rond de 2.8 bar (niet onder de 2.6) te hebben, dat scheelt nogal qua spoorzoeken (tramlining zoals de Angelsaksen dat zo mooi zeggen), maar dat geldt ook voor andere banden.

Versie 1. Bandendruk hou ik vooraan op 2.6 en achter op 2.3.

Maar deze (versie 1) is niet meer te koop denk ik. Moest je alsnog op zo'n set botsen zou ik zeker de DOT code controleren.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » zo 17 mar, 2013 12:18

2.3 is sowieso te laag, kijk maar op het plaatje in je handschoenenkastje. Wel goed voor de aandelen Koninklijke Olie natuurlijk. :mrgreen:

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 17 mar, 2013 13:09

Wat is die banden spanning nu eigenlijk, ik rij ook op 2.3
In mijn handschoenen kastje staat 2.2??
Geld deze spanning voor iedere maat band?

Dus een 215-50-17 en ook voor een 225-45-17 en een 215-55-16??
Ps rij nu op fulda's winterbanden 215-50-17, maakt dat uit mbt zomerbanden?
Of alles altijd op 2.6???

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » zo 17 mar, 2013 13:24

Dit staat er in de WIS. Spreekt voor zich, lijkt me. We hebben het over 225/45R17 toch? Misschien was jouw Saab af fabriek met smalle bandjes uitgerust, dat weet ik natuurlijk niet.

Wat er niet bij staat, is dat bij snelheden boven 190 km/h 2.8 rondom wordt aangeraden. Dat staat wel in het instructieboekje.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » ma 18 mar, 2013 0:17

Ja volgens mij hebben we het over 225-45-17, tenminste die ga ik aanschaffen. Vandaar dat ik iedere post op dit draadje volg. Was meer een vraag of de spanning auto en snelheid afhankelijk is of ook (z of w) band. Bedankt dus voor de tip.
Niet blind op de spanning op de sticker in het handschoen kastje staren dus.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » ma 18 mar, 2013 0:30

Blijft toch wel vaag, de opgegeven spanning is bij 20 graden. Vervolgens staat er dat je per 10 graden je .1 bar kan verhogen dan wel verlagen.
Dus bij 20 graden kouder dan mag je er 0.2 bar afhalen.
Zijn de opgegeven winterbanden spanning dan al verrekend met -0.2 bar?

Vervolgens mbt passagiers:
Stel dat iemand alleen op 225-45-r17 bandjes rond rijdt. Haal je er dan ook -.2 bar vanaf? Spanning is immers voor1-3 personen?
Wat is het voordeel hier van? Comfort?

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » ma 18 mar, 2013 10:22

Nee, bedoeld wordt dat de spanning lager wordt als de temperatuur daalt. Heb je ze dus bij 20°C op spanning gezet, dan moet je er bv. bij 10°C wat lucht bij doen en bij 30° wat uit laten lopen. Stelregel is: 'koud' (dat is op omgevingstemperatuur, of dat nu -10 of +30 is) de voorgeschreven spanning. Rij je een paar kilometer, dan worden de banden vanzelf warm.

Op mijn stickertje (225/45R17 af fabriek) staat:
0-190 km/h: 2.4 2.4
>190 km/h: 2.8 2.8

Heb het wel eens geprobeerd, maar het is niet te doen om precies op die snelheid er 0,4 bij te pompen en als je onder de 190 schiet er weer uit te laten lopen en dan ook nog de aandacht bij het verkeer te houden. :wink: Dus daarom rij ik altijd met 2,8 rondom.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 18 mar, 2013 11:32

Tja, is ook logisch, wat beter opgeblazen banden worden minder snel warm omdat ze minder rolweerstand hebben, daardoor slijten ze ook wat minder.
Uiteraard kun je ook nog een paar extra kilometers uit een tankvulling halen.
Bij hogere snelheden warmen de banden nog sneller ook, dus dan wordt het nog belangrijker met voldoende luchtdruk te rijden.
Je zou het desnoods op 2.6 ATU kunnen houden in Nederland, rij je met te hoge bandendruk, dan neemt de slijtage op het middenvlak wat toe en wordt de wegligging wat minder.

Vincent76
Geregistreerd lid

Bericht door Vincent76 » ma 18 mar, 2013 11:42

Ik rij ook rond met 225-45-17 en heb een tijdje getest wat ik een fijne spanning vind. Blijft compromis tussen comfort en wegligging. In Nederland hanteer ik 2.6 rondom en op vakanties (veel snelweg km) zet ik ze op 2.7 rondom. Geen idee of dit correct is, maar mij bevalt het. Bandenboer constateert geen onregelmatige slijtage.

Plaats reactie