Ultiem banden topic!

2002-2012
Plaats reactie
jakkoo
Donateur
Donateur

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door jakkoo » zo 01 feb, 2015 20:12

:offtopic: Tel ik dan nog wel mee met mijn Scapino's? :lol:

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » ma 02 feb, 2015 1:04

Tuurlijk voor iedereen wat wils...

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » ma 02 feb, 2015 13:06

Als je met 0,2 meer gaat stuiteren is er wel iets anders aan de hand!
De voorgeschreven spanning door autofabrikanten is doorgaans een 'hoog' comfort spanning.
Elke bandenfabrikant zal je adviseren om minimaal 0,2 boven deze waarde te gaan zitten.
Proefondervindelijk kun je per tiende verhogen, en telkens hetzelfde stukje weg te rijden, ontdekken waar de grens ligt waar het oncomfortabel begint te worden.
Als je, zoals je schrijft, bolle wangen hebt dan kan het ook zijn dat je een te brede bandenmaat op een te smalle velg hebt staan.
Staat leuk maar rijdt ook voor geen meter.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » ma 02 feb, 2015 15:30

???

225/45/17 op alu73 of was het nu alu79 17" met 7j ( :cry: ) van Saab.
En aangezien ik nergens in de boekjes lees dat bandjes in de maat 215 op Saab 17" velgen zouden moeten lijkt me dat 225 af fabriek zo hoort.

2.8 of 2.9 vind ik hier in rdam met tramrailsen en klinkers en drempels niet echt relaxt meer, dan maar bolle wangen.

Daarbij staat er bij 225/45/17 een druk van 2.4 in de boekjes bij normale snelheden en load, en daar zit ik dan met 2.6 al boven.

In mijn optiek doe ik niets geks. Maar ja ik vind 195 bandjes in de winter dan weer gek of 2.8-3.0 bar.
Wie rijdt er nu 3.0 bar en doet verder niets aan zijn onderstel??

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 02 feb, 2015 17:27

Hola,

Getriggerd door jou post, heb ik mijn zomerbandjes nog eens goed beken.

Aan het loopvlak en de buitenwang niets te zien, maar wat is dat op de binnen wang?

Jep. Mijn GY F1's hebben die scheuren ook... Moet nog eens goed kijken tot hoe diep :?

En ook ik denk toch dat ik niet iets echt vreemds doe met die banden. Rijden ook nog prima trouwens.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » ma 02 feb, 2015 18:27

Evo dat is balen zeg.

Morgen ga ik langs Profile Tire Center Rdam.

Wel snel maar helaas zoals al werd gezegd, u moet zich melden bij de verkoper.

(Operator weet niet of dit volgens de regels van het forum mag, dan aub weghalen)

"In antwoord op uw vraag via onze website het navolgende.

Allereerst betreuren wij de klacht cq. situatie zoals door u omschreven. Goodyear Dunlop Tires Nederland, als importeur van o.a. gelijknamige bandenmerken, is echter niet ingericht op het beoordelen van banden cq klachten over banden per e-mail. Een band dient immers fysiek te worden gecontroleerd en/of getest om tot een juist oordeel te komen.

Volgens het consumentenrecht, dat tegenwoordig op Europees niveau is geregeld, is de verkoper (uw leverancier) verantwoordelijk voor service en garantie (BW 7, artikel 17 lid 2).

Wij zijn dan ook helaas genoodzaakt u te adviseren contact op te nemen met uw bandenleverancier. Indien zij van mening zijn dat het hier een fabricagefout betreft welke binnen onze garantievoorwaarden valt kunnen zij de band(en) insturen voor een technisch onderzoek. Dit onderzoek is voor u en uw leverancier gratis !

Het spijt ons u niet beter te kunnen berichten.

GOODYEAR DUNLOP TIRES NEDERLAND
A Division of Goodyear Dunlop Tires Europe BV

Xxx Xxxxxxxxxxxx
Manager Warranties & Technical Support Benelux"

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » ma 02 feb, 2015 18:49

Enkel even z'n naam weghalen denk ik. :)

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » di 03 feb, 2015 19:24

Nette mail terug gehad en niet onverwacht wordt je gestuurd naar degene die je de banden heeft verkocht. Print de mail uit, en naar ptc. Zij zullen het moeten oplossen.

pbd
Donateur
Donateur

Bericht door pbd » di 03 feb, 2015 23:20

Een klein vraagstuk:
In mijn instructieboekje (MY2003) staat als enige 17" velg/band combinatie (zomerband) de 215/50 genoemd (bij een 7x17).
In een engelstalige manual MY2003 staan bij 7x17 215/50 en 225/45.

Waarom daar ook de 225/45? Is die er later in NL manuals ook bijgekomen? En wat voor (subtiel?) verschil zit er tussen deze maten?

Heb de ALU45 (7x17 toch?) met 225/45 en geen klachten maar ben toch benieuwd!

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 04 feb, 2015 10:02

Grappig in mijn M2006 boekje staat 215/50/17 niet als zomerband combi.

Maar dat is wel mijn maat winterband want die zaten toentertijd op de 7j x17 velgen die ik kocht, en rijdt prima.

Denk dat de 225/45/17 meer band is/was voor minder geld...En even gecheckt voor Zomerbanden Michelin Pilot Sport 3 215/50/17 94W vs 225/45/17 94W, scheelt 40e per band. (160 om 120)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 04 feb, 2015 10:51

225 is al vrij breed voor een 7J velg (laat staan de bij latere geleverde 235).

215 zou mooi op een 7J passen, zelfs op een 7.5J als het je om goede stuureigenschappen gaat (kijk maar naar wat SAAB onder de Viggen monteerde).

Ik vermoed dat SAAB vanwege comfort (en looks?) besloot om aan de brede kant te zitten.

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » wo 04 feb, 2015 12:08

ZSR schreef:Maar dat is wel mijn maat winterband want die zaten toentertijd op de 7j x17 velgen die ik kocht, en rijdt prima.
Nu snap ik het even niet meer.
Iets verder terug meldt je dat je in de bochten veel rol hebt en dat 0,2 meer spanning in de band zou leiden tot een oncomfortabel gedrag op die slechte wegen in Rotterdam.
Daarnaast ben ik het met EVO eens dat deze band op een te smalle velg staat en dat kon wel eens de veroorzaker van dat rollende gedrag zijn en tevens van het oncomfortabele gevoel want een band met 50 hoogte heeft wel iets meer ruimte om schokken en dergelijke op te vangen dan een 45 model.
Om terug te komen op die inkerving aan de zijkant van de band gaat mijn vermoeden uit naar een eventuele fout tijdens de montage.
De kerf is zo regelmatig rond de band dat dit niet tijdens het rijden gebeurd kan zijn.
Ook sluit ik uit dat er tijdens de bouw van de band enige relatie bestaat tussen de verschillende compounds die hier over elkaar aangebracht worden cq. loopvlakrubber en het rubber voor de zijkanten. Zoals we weten hebben deze beide een ander samenstelling. Een zo scherpe afbakening van beide raakvlakken is er mijnsinziens niet aangezien het tijdens de vulcanisatie in elkaar overloopt.
De oorzaak kan liggen dat er bij de montage of tijdens het balanceren iets tegen de zijkant aangelopen heeft waardoor deze messcherpe inkeping is ontstaan.
Dit alles gezegd hebbende is mijn oprisping hierover "Ohne gewähr" (geen garantie!) dus.
Maar misschien geeft het een richting aan waarin je het moet zoeken. Succes bij de dealer.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 04 feb, 2015 12:56

Dank je Scancaep. Ik begrijp alleen het eerste stukje van de reactie niet. Haal je niet iets door elkaar?

Wat rol en hardheid bandjes betreft:
....winterbanden 215/50/17 en ik rij niet sportief met winterbanden in winterse natte omstandigheden.

Zomerbanden 225/45/17 daar heb ik het over. Michelins moeten juist weer niet te hard (bron PTC), Conti's blijkbaar 2.8 van de fabrikant en alles op 2.4 volgens Saab. (mits je niet op de Duitse autowegen of volgepakt op reis gaat).
Conclusie er is geen een beste banden druk.

Wat de scheuren betreft, ik hou het ook op een fabricage fout.
Zie Evo latere ontdekking en de link van Evo die hij eerder poste mbt de GY.
De scheuren zijn erg aanwezig op een 2 banden, 1 minder en 1 niet. PTC gaf ook aan dat de banden geen tekenen van slijtage van te lage druk vertoonden. Wel waren de banden dikke afkeur door de schade. (dus geen ondiep scheurtje)

Schade ontstaan bij opleggen is in mijn ogen onzin. Ik sta er bij Minky altijd graag met mijn neus op. Denk dat hun spul wel in orde is. En dan zouden mijn andere banden ook deze scheuren vertonen. Persoonlijk zou ik dat zien als gemakkelijk "afschuiven" als de fabrikant daar mee zou komen. En daarbij de eerste keer zijn ze er door PTC opgelegd, waar ik ze dus naar toe moest brengen van GY.

Wat reactie van een merk betreft: (Edit GY door bandenmerk vervangen, is namelijk in zijn algemeenheid bedoeld)
Een bandenmerk kan inderdaad helaas pindakaas zeggen. Dat is voor mij dan een reden om dit merk als klant onvriendelijk en niet empathisch te bestempelen als een merk dat alle risico's bij de gebruiker zal leggen. Dat mag het merk doen. Een zoekende bandenkoper zal, hoe dit afgehandeld wordt, in zekere mate wel meenemen.

Maar ik gil dus niet schande en geef me gratis nieuwe banden, of geld terug nu. Of verwacht dat er Radar vragen gesteld worden. Een foutje kan altijd, hoe je dit oplost maakt het verschil.
Verwacht wel een eerlijk antwoord, wat van hun tijd als klant en wil weten wat zij van de bandenschade vinden en niet iets van "gezien artikel 3 van de algemene voorwaarden...(=oprisping)". Dat ondernemers daar nog mee weg durven komen. Waarheid ligt immers vaak in het midden.

jakkoo
Donateur
Donateur

Bericht door jakkoo » wo 04 feb, 2015 13:04

(geen garantie!) dus.
Als deze schade inderdaad door de (banden-)monteur is veroorzaakt, is die daar wel degelijk voor verantwoordelijk. Maar we voelen hem allemaal al, en wensen Zeger dan veel succes met het halen van zijn recht.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » wo 04 feb, 2015 13:32

ZSR schreef:Wat reactie GY betreft:
GY kan inderdaad helaas pindakaas zeggen. Dat is voor mij dan een reden om dit merk als klant onvriendelijk en niet empathisch te bestempelen als een merk dat alle risico's bij de gebruiker zal leggen. Dat mag GY doen. Een zoekende bandenkoper zal, hoe dit afgehandeld wordt, in zekere mate wel meenemen.
Er is toch vlot gereageerd en gewezen de mogelijkheid om een onderzoek te doen (te initiëren door de verkoper, de geëigende route)? Wat verwacht je dan nog meer?

Plaats reactie