je hebt gelijk, Fokko.fozwart schreef: ↑za 08 jun, 2024 0:16Vroeger was de Mobil New Life of 1 de aanbevolen olie met een GM goedkeuring voor zowel diesel als benzine. De New life bestaat niet meer. De Mobil FS heeft die goedkeuring niet. Mobil 1 ESP wel.
Maar ik ging er van uit dat FS de opvolger is van New Life: zelfde label met (ongeveer) dezelfde specs; alleen de aanduiding Saab en GL-etc is vervallen.
Het zou zo maar kunnen dat dit te maken heeft met de overgang van GM naar de Dexos specificaties. (En certificaties zijn duur...)
ESP (C3 variant) is een heel andere olie die geschikt is voor roetfilters, ook bij de nieuwe benzinemotoren.
En let op, de ESP variant is er in verschillende versies. Neem dan uitsluitend de X3 variant (die heeft de Dexos-2 aanduiding.). De nieuwere X4 variant heeft die aanduiding NIET!
Mobil geeft aan dat die niet backwards compatible is.
Mobil geeft aan dat de "gewone" ESP 0w40 (zonder aanduiding x3 of x4) geschikt is volgens GM-LL-A025 en GM-LL-B025 (en bovendien Dexos2)
Overigens heb ik met mijn vorige Aero B284L zelf ca. 170.000 km gereden (280.000 op de teller) met Mobil1 FS; de motor liep nog als een zonnetje.
groet Martin