2002-2012
-
timo
- Geregistreerd lid
Bericht
door timo » ma 22 apr, 2024 8:11
Een paar fotos hoe dat er uit kan zien!

-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Bericht
door Flowe Kitttt99 » ma 22 apr, 2024 8:35
Ja echt verschrikkelijk, is bij de 9-5 ng's helaas niet anders.
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » ma 22 apr, 2024 8:49
Zou een plastic of glasvezel afdekking onder een benzinetank volstaan? Het is niet zo dat deze afdekking warmte hoeft te weerstaan, toch? En qua "impact protection" lijkt me zo'n aluminium of blikken plaat ook niet heel werkzaam? Zou het niet makkelijker zijn om iemand te vinden die of een plastic afdekking 3D-print of een glasvezel plaat op maat kan fabriceren (dan iemand die een aluminium plaat kan persen of buigen)?
@timo; heb je die foto van onder onze 9-3x toevallig?

-
timo
- Geregistreerd lid
Bericht
door timo » ma 22 apr, 2024 9:23
Ha, nee

! Was iemand op het zweedse forum. Hij had nu rvs tankbanden gemonteerd. Ik heb zelf eigenlijk ook zo'n protectie plaat nodig.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Bericht
door J.vandermeulen » ma 22 apr, 2024 9:33
Dus een vervanging van oem lost niks op.
Dan ziet dat ding er bij mij gelukkig (nog) heel anders uit.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Bericht
door fozwart » ma 22 apr, 2024 12:05
Henk-Jan schreef: ↑ma 22 apr, 2024 8:49
Zou een plastic of glasvezel afdekking onder een benzinetank volstaan? Het is niet zo dat deze afdekking warmte hoeft te weerstaan, toch?
Waarom zou het nou toch hitteschild heten. Misschien vanwege een uitlaat die tijdens het rijden even wat warmer wordt dan de uitlaat van een auto waarvan de motor niet draait?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » ma 22 apr, 2024 14:03
Probleem met die hitteschilden is verkeerd materiaalgebruik….
Aluminium en staal… is eigenlijk geen goede combi. Vooral doordat die draadstiften aan de carrosserie vast zitten (grote kathode).
Het enige wat je kunt doen is het van elkaar te isoleren met bijvoorbeeld een kunststof ring ertussen, zodat het staal niet in direct contact komt het het alu.
Het onedele aluminium (anode) verliest het, waardoor er gaten invallen, los komen en gaan rammelen…
Een rvs ring gebruiken kan ook. Deze roest dan niet door het alu heen omdat het elkaar verdraagd zolang het oppervlak van het aluminium groter is.
Het makkelijkste om te onhouden is het bevestigingsmateriaal altijd edeler te kiezen om galvanische corrosie tegen te gaan.
Voor structurele verbindingen zal ik gewoon stalen bouten gebruiken ivm sterkte!
-
timo
- Geregistreerd lid
Bericht
door timo » ma 22 apr, 2024 14:18
Het schild rond de tank heeft waarschijnlijk meerdere functies. Nu is het geen aluminium anders zou het niet zo roesten. De constructie op zich is misschien ook niet zo doordacht daar er volgens mij geen/weinig afwaterings gaten in zitten waardoor er zout/water blijft staan.
Ik zag ovrigens vandaag een Tiquan met vergelijkbare opstelling ,met zadeltank, met alleen warmte platen aan de zijkant en niets aan de onderzijde. Dus ik denk dan zal het zon vaart niet lopen als een deel weg is!

-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » ma 22 apr, 2024 15:01
Ik richte mij even op de alu hitteschilden die algemeen in autoland breedt worden toegepast. En omdat het geposte filmpje ook over alu schildjes ging…
Het betreffende schild is inderdaad twijvelachtig. Alu kent geen rode roest… is hoogst waarschijnlijk iets van dun Sendzimir plaat. Dat houdt niet lang…
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » ma 22 apr, 2024 16:16
fozwart schreef: ↑ma 22 apr, 2024 12:05
Waarom zou het nou toch hitteschild heten. Misschien vanwege een uitlaat die tijdens het rijden even wat warmer wordt dan de uitlaat van een auto waarvan de motor niet draait?
Ja je hebt gelijk, al stemt het weinig optimistisch qua veiligheid dat het hitteschild al behoorlijk is weggeroest en de uitlaat dus lekker de tank kan verwarmen.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Bericht
door J.vandermeulen » ma 22 apr, 2024 18:14
Henk-Jan schreef: ↑ma 22 apr, 2024 16:16
Ja je hebt gelijk, al stemt het weinig optimistisch qua veiligheid dat het hitteschild al behoorlijk is weggeroest en de uitlaat dus lekker de tank kan verwarmen.
FF kijken of de logica ook nog ergens ander geldt dan in bad. Het “hitteschild” is niet meer dan een stukje blik zonder isolerende werking. Dat blik wordt warm door de uitlaat. Dan wordt de tank boven het blik toch ook warm?
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » ma 22 apr, 2024 18:22
Tenzij het gaat om de mate van verwarming en een hitteschild de stralingswarmte van de uitlaat direct op de tank kan verminderen, hoewel het schild zelf ook warm wordt? Anders zou het hitteschild om je turbo ook verwaarloosbaar zijn (en toch zijn ze af-fabriek om een reden gemonteerd).
Hoe dan ook, het doel is om een nuttige vervanging te vinden voor het originele schild, die qua functionaliteit het origineel nabootst, minus de roestgevoeligheid.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Bericht
door fozwart » ma 22 apr, 2024 22:27
Een hitteschild wordt ook warm maar neemt veel stralingswarmte weg
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » zo 26 mei, 2024 11:26
Ik kwam dit nog tegen op de WIS. Het is dus gewoon dun staal. Deze kun je dan ook prima zelf maken. Enkel in model kloppen. Zincor of Sendzimir plaat kun je gewoon kopen in de handel.