Melding bij volle roetfilter
-
jansen
- Donateur (7x)

Re: Melding bij volle roetfilter
Nieuwe roetfilter AANMELDEN als zijnde vernieuwd met de Tech2 is de juiste procedure, daarna worden de parameters vanzelf aangepast, alleen adaptie resetten is niet voldoende.
-
Vlegel 900 Cabrio
- Geregistreerd lid
Beste .
Bedankt voor de reactie .
Bedankt voor de reactie .
-
Vlegel 900 Cabrio
- Geregistreerd lid
Beste .
Ik heb inmiddels een nieuwe roetfilter geplaatst en nieuwe flexibele pijp [ deze flex pijp was gescheurd ]
Ik heb ook een Tech2 gekocht en de egr ,Map sensor ,nieuwe roetfilter ''aangemeld'' met de Tech 2 .'
Ik heb 600 km gereden ,maar kreeg toen weer Limited Performance .
Tech 2 uitgelezen en deze geeftEDC16 P242F 75 aan .Exhaust Particle Filter Blocked .
Ik weet het nu even niet meer .
Ik heb alle leidingen etc .na gakeken . Lijkt in orde .
Ik heb nu ook een rook /leak tester besteld om te kijken of het toch niet ergens lekt .
Nu heb ik met de Tech 2 een Engine control gedaan met lopende motor , en bij Manifold Absolute Press geeft het bij 98 kPa 1.06 V aan . Zie bijlage Tech 2
Als ik nu bijSaab WIS Online kijk zie ik bij het diagram dat dat hij bij 100kPa 4.5V tot 5 V zou moeten geven. ,dat is bij mij dus 1.06 V .
Kan iemand mij vertellen of ik dat goed zie ? en wat ik daar aan zou moeten doen ?
De Map sensor is dus ook vernieuwd .Afbeelding[/img][/img][/img]

Ik heb inmiddels een nieuwe roetfilter geplaatst en nieuwe flexibele pijp [ deze flex pijp was gescheurd ]
Ik heb ook een Tech2 gekocht en de egr ,Map sensor ,nieuwe roetfilter ''aangemeld'' met de Tech 2 .'
Ik heb 600 km gereden ,maar kreeg toen weer Limited Performance .
Tech 2 uitgelezen en deze geeftEDC16 P242F 75 aan .Exhaust Particle Filter Blocked .
Ik weet het nu even niet meer .
Ik heb alle leidingen etc .na gakeken . Lijkt in orde .
Ik heb nu ook een rook /leak tester besteld om te kijken of het toch niet ergens lekt .
Nu heb ik met de Tech 2 een Engine control gedaan met lopende motor , en bij Manifold Absolute Press geeft het bij 98 kPa 1.06 V aan . Zie bijlage Tech 2
Als ik nu bijSaab WIS Online kijk zie ik bij het diagram dat dat hij bij 100kPa 4.5V tot 5 V zou moeten geven. ,dat is bij mij dus 1.06 V .
Kan iemand mij vertellen of ik dat goed zie ? en wat ik daar aan zou moeten doen ?
De Map sensor is dus ook vernieuwd .Afbeelding[/img][/img][/img]

-
Vlegel 900 Cabrio
- Geregistreerd lid
Beste .
Zojuist weer Engine control tech 2 uitgelezen ,mij viel op dat de Lambda op 0 en 0 % blijft staan .
Deze had ik ook verrnieuwd .
Zie bijlage lambda bij verschillende toerental .
O2S1 blijft op 0,0%
Even in de WIS opzoeken hoe de stekker van de lambda door te meten .
Als er iemand deze gegevens heeft om de stekker door te meten hoor ik dit graag ., ik kan het zo snel niet vinden .

Zojuist weer Engine control tech 2 uitgelezen ,mij viel op dat de Lambda op 0 en 0 % blijft staan .
Deze had ik ook verrnieuwd .
Zie bijlage lambda bij verschillende toerental .
O2S1 blijft op 0,0%
Even in de WIS opzoeken hoe de stekker van de lambda door te meten .
Als er iemand deze gegevens heeft om de stekker door te meten hoor ik dit graag ., ik kan het zo snel niet vinden .

-
ammolenaar
- Donateur (2x)

Wat zegt de tech 2 over de druk over het roetfilter? Ik heb dan wel een tid uit 2006 maar als deze druk boven de 5 uitkomt krijg je daar een melding van. Dit is de werkelijke druk over je roetfilter en heeft niets te maken met het regeneratieproces. Dit wordt bepaald door algoritmes van de ecu. Als je roetfilter versleten is is vaak de werkelijk druk in je filter hoger dan dat de ecu denkt dat het is. Ik kreeg iedere keer een verstopt filter omdat de algoritme van de ecu vond dat het filter er nog niet aan toe was. Als je de druk met de tech2 uitleest bij stationair moet hij rond de nul (of zelfs negatief) zijn. Bij gasgeven tegen de 2. Bij mijn versleten filter liep het al gauw richting de 5.
Maar goed je hebt een nieuw filter dus dat kan het niet zijn. Het enige dat ik nog kan suggereren is het volgende.
Aan de voorzijde en de achterzijde van het filter loopt een rubberen slangetje naar de voorzijde en loopt naar de druksensor. Deze sensor zit tegen je schutbord aan geschroefd schuin boven je stuurbekrachtiging reservoir. (Bij de tid dan) Deze sensor meet het werkelijke verschil druk over je filter en nogmaals dit staat los van wat de ecu er van vind. Als een zo een slangetje lekt krijg je daar een melding van. Bij verstopping van een slangetje krijg je denk ik jouw verstopte filter storing.
Check deze slangetjes eens op verstoppingen of probeer een ander gebruikte sensor.
Maar goed je hebt een nieuw filter dus dat kan het niet zijn. Het enige dat ik nog kan suggereren is het volgende.
Aan de voorzijde en de achterzijde van het filter loopt een rubberen slangetje naar de voorzijde en loopt naar de druksensor. Deze sensor zit tegen je schutbord aan geschroefd schuin boven je stuurbekrachtiging reservoir. (Bij de tid dan) Deze sensor meet het werkelijke verschil druk over je filter en nogmaals dit staat los van wat de ecu er van vind. Als een zo een slangetje lekt krijg je daar een melding van. Bij verstopping van een slangetje krijg je denk ik jouw verstopte filter storing.
Check deze slangetjes eens op verstoppingen of probeer een ander gebruikte sensor.
-
Vlegel 900 Cabrio
- Geregistreerd lid
Beste ,bedankt voor je reaktie .
Dat slangetje van de druksensor had ik al na gekeken .Ik heb nu om dat traject te controleren een siliconen leiding geplaatst van de roetfilter naar de druksensor .
Dit gaf geen resultaat .
De Tech 2 geeft bij de exhaust part.filter 38.1 Kpa aan bij 1.71 V
zie bijlage
Het lijkt mij ook raar dat de lambdasonde 0 aan geeft en 0.0 % .
Ik heb de oude lambda sensor terug geplaatst en dit gaf hetzelfde resultaat .
Ik wil eerst de stekker doormeten ,maar heb daar geen gegevens van .Dit voordat ik de Katalysator los haal .

Dat slangetje van de druksensor had ik al na gekeken .Ik heb nu om dat traject te controleren een siliconen leiding geplaatst van de roetfilter naar de druksensor .
Dit gaf geen resultaat .
De Tech 2 geeft bij de exhaust part.filter 38.1 Kpa aan bij 1.71 V
zie bijlage
Het lijkt mij ook raar dat de lambdasonde 0 aan geeft en 0.0 % .
Ik heb de oude lambda sensor terug geplaatst en dit gaf hetzelfde resultaat .
Ik wil eerst de stekker doormeten ,maar heb daar geen gegevens van .Dit voordat ik de Katalysator los haal .

-
Vlegel 900 Cabrio
- Geregistreerd lid
Opgelost .
Het lag aan de nieuwe roetfilter .
Ik had de oude roetfilter schoon gespoeld en terug geplaatst .
De nieuwe roetfilter heb ik ook geprobeerd door te spoelen ,maar de vloeistof ging er niet eens door heen en kwam er boven gewoon weer uit .
Zelf een regeneratie uitgevoerd en de auto laten keuren en zo blanco door de keuring .
De leverancier natuurlijk aangeschreven en ik krijg onder voorwaarden m'n geld terug .
Nou , ben ik even blij .
groeten Tony
Het lag aan de nieuwe roetfilter .
Ik had de oude roetfilter schoon gespoeld en terug geplaatst .
De nieuwe roetfilter heb ik ook geprobeerd door te spoelen ,maar de vloeistof ging er niet eens door heen en kwam er boven gewoon weer uit .
Zelf een regeneratie uitgevoerd en de auto laten keuren en zo blanco door de keuring .
De leverancier natuurlijk aangeschreven en ik krijg onder voorwaarden m'n geld terug .
Nou , ben ik even blij .
groeten Tony