1.8i ombouwen naar 1.8/2.0 TURBO

2002-2012
GerbenTrumpet
Geregistreerd lid

Re: 1.8i ombouwen naar 1.8/2.0 TURBO

Bericht door GerbenTrumpet » za 21 okt, 2023 10:17

bedankt Frans voor de tip. Ik heb er nu sinds een paar weken ook een K&N luchtfilter in liggen. En het geluid is inderdaad aangenamer. Als ik op 'nieuw' asfalt rij (misschien toch niet de juiste banden gekocht) dan is het goed te doen. En inderdaad wordt de auto bij 130 km/h weer stiller (maar zo hard rij ik niet). Daarnaast lijkt het alsof de auto ook zuiniger is. Ik scoorde deze week van Brussel naar huis 5,9 l/100 op de boordcomputer. Dat had ik nog niet eerder gehaald.

Maar t zou super zijn als er een 6-bak in zou liggen, dan zou de auto nog zuiniger (en een stuk stiller) zijn. Maar de paar pogingen van gereviseerde opel 6-bakken liepen dood (ze deden het wel vaker bij opels, maar niet bij saab's), of ombouw zou meer dan 1500,- euro kosten. Dat is wat veel voor een 15 jaar oude 9-3.

Als iemand het aandurft om de 6 bak erin te leggen, dan kom ik graag in gesprek. Want tja, waar vind je een 9-3 nieuwe neus, met origineel schuifdak ...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 21 okt, 2023 12:56

Misschien handiger als we de vraag omkeren. Wat zou jij zelf een redelijk budget vinden voor zoiets? En is dat dan inclusief of exclusief versnellingsbak?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 21 okt, 2023 13:28

Bij vervanging naar 6 bak heel goed kijken naar de overbrengingsverhouding van de 5 van je bestaande bak en de 6 van de nieuwe bak. Bij heel veel fabrikanten zit de winst van de versnellings bak vaak alleen in de 1, 2, 3 en 4 om daar betere verhoudingen in aan te brengen zodat je met lagere snelheden gunstiger te kunnen rijden. Qua verhoduing is de 5 van een 5 bak vaak gelijk aan de 6 van de 6 bak

GerbenTrumpet
Geregistreerd lid

Bericht door GerbenTrumpet » za 21 okt, 2023 17:02

@sapphire
Moeilijk te zeggen wat ik er wel voor over heb. Ik had gehoopt dat het redelijk plug-and-play zou zijn. Dan had ik verwacht voor ca €750 klaar te zijn (inclusief bak). Maar omdat nog niemand het hier gedaan heeft wordt het gissen naar hoeveel werk erin zit en moet ik dit plan maar laten varen.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » za 21 okt, 2023 18:07

Dat gaat je niet lukken vermoed ik. Er gaan aardig wat uurtjes in ben ik bang. Als project misschien leuk maar ik denk dat het je nog vies tegen valt.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 21 okt, 2023 20:22

Als je aan zo'n project gaat beginnen, wat me overigens best een leuk experiment lijkt, kan ik je nu al beloven dat je er voor €750 nauwelijks komt qua onderdelen. Versnellingsbak, baksteun(en) en koppeling zul je sowieso nodig hebben. Ik denk ook schakeltoren in de auto en kabels tussen de bak en de toren. Tel daarbij op zeker 6-7u werk voor het monteren van de bak/koppeling als alles zo past, en dan nog een paar uur voor de toren en kabels. Ik denk dat die €1500 zelfs een best krappe schatting was, maar als dat van een bedrijf kwam waar ze deze ombouw in Vectra C's weleens gedaan hebben zou het nog best accuraat kunnen zijn.

GerbenTrumpet
Geregistreerd lid

Bericht door GerbenTrumpet » zo 22 okt, 2023 10:36

bedankt voor het meedenken en de 1500 is wellicht realistischer. Maar is te veel voor deze auto, gezien km-stand. Dan maar eens op zoek naar een 6-bak auto, en deze verkopen. Dank

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » zo 22 okt, 2023 13:55

Of gewoon voor de b207 gaan. Ik vindt die aardig stil op de snelweg. En dan in combinatie met een 5 bak.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 22 okt, 2023 14:39

GerbenTrumpet schreef:
ma 07 aug, 2023 12:48
de 9-3 estate (bouwjaar 2008) heeft het keurig gedaan. ......Op de cruisecontrol netjes 1:13,5 gereden op de snelweg met Dakkoffer......wegligging is top van deze saab ....deze fijn sturende auto. ... een origineel schuifdak....

Ik hoor graag jullie reactie.

Bij dezen de reactie: Gewoon lekker doorrijden en genieten van de pluspunten. evt nieuwe stille banden monteren.
Zuinig, fijn sturen en een open dakje 8)
Als je deze over een aantal jaren helemaal hebt opgereden duikt er altijd wel weer een leuke opvolger op met turbo en in goede conditie. Kijk maar eens naar de goede 9-5's uit de eerste serie met lage kilometers die uit Zwitserse en Duitse garages komende laatste jaren.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 22 okt, 2023 14:39

Op de snelweg heb je meer aan een lange overbrenging dan aan een turbo.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 22 okt, 2023 14:41

P.S. Je mag je onderschrift wel aanpassen

Frans P.
Geregistreerd lid

Bericht door Frans P. » do 07 dec, 2023 21:05

GerbenTrumpet schreef:
za 21 okt, 2023 10:17
bedankt Frans voor de tip. Ik heb er nu sinds een paar weken ook een K&N luchtfilter in liggen. En het geluid is inderdaad aangenamer. Als ik op 'nieuw' asfalt rij (misschien toch niet de juiste banden gekocht) dan is het goed te doen. En inderdaad wordt de auto bij 130 km/h weer stiller (maar zo hard rij ik niet). Daarnaast lijkt het alsof de auto ook zuiniger is. Ik scoorde deze week van Brussel naar huis 5,9 l/100 op de boordcomputer. Dat had ik nog niet eerder gehaald.

Ik zie nu pas je reactie! De mijne is weer door de keuring en ik heb de keuze gemaakt om hem zo lang mogelijk te houden. De 1.8 is voor het rijden zoals mij gemaakt. Niet meer veel op de snelweg, veel huishoudelijk en klusjes verkeer omdat ik niet meer werk. Ik blijf geregeld in de 4e versnelling zitten omdat ik het geluid fijn vind. Als je in een Lambo of een flinke sportwagen ga zitten zeur je toch ook niet over het geluid?

[youtube]https://youtu.be/hbtOTr1oakA?si=04tsjy4lN1GPXgK9[/youtube]

Plaats reactie