9-5 met 6 ton

In heel veel films en TV programma's zijn Saabs te zien.
Super72
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

9-5 met 6 ton

Bericht door Super72 » wo 26 jun, 2024 6:45

Ik heb hem nog gezien op het forum, dus hierbij: een 9-5 TiD met 6 ton achter de kiezen. De meningen (keuringsmeneer vs. eigenaar) zijn erover verdeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=QrGDL6LiVVA
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 9-5 met 6 ton

Bericht door Barboer » wo 26 jun, 2024 10:32

Joep heeft een hekel aan Opel, dus deze Saab met GM diesel had bij voorbaat verloren.

Komt een hoop achterstallig onderhoud bij, vooral het onderstel.

Wel één van de mooiste kleuren voor een 9-5 Estate, plaatje om te zien..
900c Sedan '81 'Mr. Blue'
900 Gli Coupé '84 'Moneypit'
9000i HB '89 'Mr. Ambassador'
9-3i '98 'Dutte'
9-3t S Luxury '00 'Grieze'
9-5 Aero Estate '02 "Kuifje"

2005 SAAB 9-5 2.0t Estate Norden "Toto"
2004 Rover 75 1.8T, Midnight Blue
2003 MG-TF 135 Xpower Grey

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 26 jun, 2024 13:09

en dan zeggen ze dat saabrijders eigenwijs zijn :-S+
900 Turbo 16 sedan Airflow, man. 175 pk, 1990 Le Mans blue
9000 Turbo 2.0 CSE, aut. 230 pk (Dion HPT), 1996 Black
9-3 Turbo 2.0 Aero Cabriolet, aut. 205 pk, 2002 Steel grey (lpg)
9-5 Turbo 2.3 Aero Estate, aut. 260 pk (Dion HPT) 2003 Silver (lpg)

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » wo 26 jun, 2024 14:44

Ik moet hier toch echt de kant van de keurmeester kiezen. Ook al zou de helft van de opmerkingen overdreven zijn resteert nog een belachelijk lange lijst.

Als eigenaar vane en recent compleet nieuw gemaakte 9-5 qua motor, bak, maar belangrijker het onderstel, demping, vering en remmen, weet ik uit ervaring hoe groot het verschil is tussen een 9-5 op leeftijd die enkel z'n beurten gehad heeft of een 9-5 waarvan de onderdelen vervangen zijn om weer helemaal fris te rijden. Ik zeg niet dat iedereen dat moet doen (laten we eerlijk zijn, is ook erg kostbaar), maar juist door dat vergelijk zie je pas goed hoe slecht een auto wordt als je enkel van beurt naar beurt rijdt.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Wouter » wo 26 jun, 2024 16:06

Eigenaar is lid van het forum. Hij zal zich vast nog wel melden hier.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door collega » wo 26 jun, 2024 18:08

Ik ben niet verrast door de liefde van deze meneer voor zijn Saab (hele mooie kleur idd).
Je raakt idd gewend aan gebreken.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld in de garage die deze auto 'onderhouden' heeft. Die had wel wat dingen mogen vertellen
Nu: 900 cabrio 1992 5k

Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K, Aero 341K, Griffin Schut audio 116k (sold)

totaal 1.663.000 km of 1.034.000 mijlen Saab

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » do 27 jun, 2024 7:43

collega schreef:
wo 26 jun, 2024 18:08
Ik ben wel een beetje teleurgesteld in de garage die deze auto 'onderhouden' heeft
Eens. Als de auto, zoals de testmeneer al in de eerste minuut van het filmpje constateert, bij iedere hobbel op zijn bumpstops klapt, dan zijn de schokbrekers echt tot op de draad versleten. Opper dan op. Dat móet je merken, niet in het minst vanwege het dan tamelijk avontuurlijke weggedrag. Dat euvel treedt echter niet van de ene op de andere dag op. Bijzonder dat je daarmee door de APK komt.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

ljdekker
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door ljdekker » do 27 jun, 2024 12:05

NeufegliseThierry schreef:
wo 26 jun, 2024 14:44
Ik moet hier toch echt de kant van de keurmeester kiezen. Ook al zou de helft van de opmerkingen overdreven zijn resteert nog een belachelijk lange lijst.

Als eigenaar vane en recent compleet nieuw gemaakte 9-5 qua motor, bak, maar belangrijker het onderstel, demping, vering en remmen, weet ik uit ervaring hoe groot het verschil is tussen een 9-5 op leeftijd die enkel z'n beurten gehad heeft of een 9-5 waarvan de onderdelen vervangen zijn om weer helemaal fris te rijden. Ik zeg niet dat iedereen dat moet doen (laten we eerlijk zijn, is ook erg kostbaar), maar juist door dat vergelijk zie je pas goed hoe slecht een auto wordt als je enkel van beurt naar beurt rijdt.

Tja Zo'n 9-5 heb ik. 260K op de klok, en opzich goed onderhouden en roestvrij. Hoe een nieuwe rijdt weet ik niet dus dat moet ik dan ook maar zo houden. Ga er niet ettelijke duizenden euro's insteken om hem weer nieuw te maken. Dat kan altijd nog.
9-3 ss Hirsch 2006 fusionblue
900 red arrow nr 117
9-5 sedan Brabus ambassador blue
96 1975 grijs

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Wouter » do 27 jun, 2024 12:06

Zolang de schokbrekers niet lekken komen ze door de apk, ook als ze tot op de draad versleten zijn. Maar de speling op de kogels van de stabi-links is zo enorm, dat ik me afvraag of die nog wel fris waren bij een laatste apk. Verder ben ik het met jullie eens dat het onderhoud van deze auto wel wat 'pro-actiever' had gemogen. Denk aan de bussen van het subframe, de olielekkages of de diverse koelslangen die helemaal opgezwollen zijn. Allemaal een beetje in de categorie preventief onderhoud (en ook niet de meest kostbare ingrepen).

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Zeeland

Bericht door Sonab » do 27 jun, 2024 12:44

Wat een mooie auto om te zien en leuk dat de eigenaar er eigenwijs mee verder wil rijden, al gaat dat wat investeringen kosten.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door reiernumans » za 29 jun, 2024 16:26

Wouter schreef:
do 27 jun, 2024 12:06
Maar de speling op de kogels van de stabi-links is zo enorm, dat ik me afvraag of die nog wel fris waren bij een laatste apk.
Uit het APK handboek;
Bevestiging stabilisator
Er is geen maat voor de maximale speling voor de bevestiging van een stabilisator. De onderdelen moeten op zijn plaats blijven zitten en de stabilisator moet doen waar hij voor bedoeld is. Zijn de bevestigingsrubbers helemaal verdwenen, dan is dit een reden om het voertuig af te keuren.

Super72 schreef:
do 27 jun, 2024 7:43
Eens. Als de auto, zoals de testmeneer al in de eerste minuut van het filmpje constateert, bij iedere hobbel op zijn bumpstops klapt, dan zijn de schokbrekers echt tot op de draad versleten. Opper dan op. Dat móet je merken, niet in het minst vanwege het dan tamelijk avontuurlijke weggedrag.
Nu ken ik de auto noch de garage die eraan gewerkt heeft niet, maar om even vanuit mijn ervaring als medewerker bij een autobedrijf te praten; ik heb meer dan eens iemand geadviseerd iets te doen aan het onderstel. Er zijn veel mensen die daar totaal geen oren naar hebben zolang het nog door de APK komt. Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de klant en niet de garage die aan de auto werkt lijkt me. Die kan immers alleen advies geven, zolang het geen afkeur is heb je geen 'dwingende middelen', hoe graag je ook zou willen om mensen de goede kant op te bewegen.
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » za 29 jun, 2024 17:19

reiernumans schreef:
za 29 jun, 2024 16:26
zolang het geen afkeur is heb je geen 'dwingende middelen'
Snap ik. Ik dacht dat versleten schokbrekers afkeur betekende. Ik heb nu geleerd dat dat niet zo is, zo lang ze niet lekken. Dat wist ik niet. En je hebt natuurlijk helemaal gelijk: er zijn serieus veel mensen die hun auto op de weg houden onder minimale APK-condities. Uit onwetendheid, ongeïnteresseerdheid of uit zuinigheid. De eigenaar van deze 9-5 leek me echter een liefhebber die onder geen van die drie categorieën valt.

www.ewoudhallebeek.nl

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » ma 01 jul, 2024 12:29

Lang verhaal (niet) kort :wink:

Laat ik beginnen met de staat van dat wat er nu 600.000km achter de kiezen heeft geheel en al mijn eigen verantwoording en keuze is. De garage die het onderhoud doet mag niets aangerekend worden, al bezuinig ik nooit op onderhoud: ik heb deze diesel tenslotte elke dag nodig.
Ook heb ik nog nooit een auto zo ver en zo lang als daily driver gehad, niet zakelijk, niet privé, en dat ook nog zonder al te veel problemen. En nooit een 9-5 gehad met rammelende stabilisatorstangen. Hij is zijn leven in het land der Belgen begonnen en dat heeft blijkbaar zijn tol geëist. Ik dacht bij de proefrit destijds aan een fuseekogel, maar nee dus. Het is geen APK-issue, ik rij vrijwel uitsluitend snelweg dus de enkele keer dat ik gerammel hoor heb ik er geen moeite mee. Afgesproken met de garage dat als de koppeling gaat dit meteen meegaat. Apart dit vervangen is wel relatief kostbaar en heb ik dus niet laten doen.
Alleen… die koppeling gaat maar niet kapot :mrgreen:

Deze 9-5 is een prima auto, niks mis mee :D hoewel…. Er is ook niks mis mee behalve dat ouderdom en gebruik nu wel gaan tonen dat e.e.a. inderdaad wel op raakt. Carrosserie en interieur gaan daar wonderlijk genoeg niet echt in mee. Zou je de km stand niet weten is 200.000 ook geloofwaardig.
Ik “groei” mee met de optredende afwijkingen, hoewel ik ook wel weet dat een 9-5 heel anders kan rijden (ik heb gelukkig vergelijk maar zet ik niet in op woon-werkverkeer).
Joep vertelde mij hoegenaamd helemaal niets nieuws en ik werd dan ook bepaald niet ongerust van zijn bevindingen.

De ontvangst bij Carrec was vriendelijk. Tijdens het prettige gesprek met Marc Klaver (heeft zelf een 9-3 NG cabrio) kwam Joep de sleutels ophalen voor de proefrit (zijn bevindingen zie je in het filmpje).
Afbeelding

Joep heeft het niet zo op SAAB en heeft al jaren geleden afscheid genomen van klanten in zijn werkplaats met een SAAB. En die testdag mocht ie dus op stap met iets waar zijn hart niet ligt. Toen bleek dat er ook nog een dieselmotor in lag waar hij bepaald niet enthousiast van wordt. Dan begint de proefrit al met een zekere vooringenomenheid, dat toont al de ingekorte rit; hij was er snel klaar mee.

Afbeelding

Ik had mij al 2 jaar geleden voorgenomen dat als zich echt grote kosten zouden aandienen, dit het einde van deze 9-5 zou betekenen. Ingeschat zou dat mooi samenvallen met het stoppen van mijzelf met mijn huidige werk. Aan grote kosten denk ik dan aan bijvoorbeeld de dynamo (toch gedaan), denk aan de koppeling met de DMF, denk aan serieuze carrosserieschade als meer dan een deur of scherm.

De keuze voor het besluit voor de nog komende 3 jaar doorrijden is recent genomen en viel lang na de aanmelding voor Klokje Rond waarvan ik dacht dat de afspraak nooit meer zou komen, maar kort voor de dag zelf. Beetje ongelukkige samenloop van omstandigheden. Nog overwogen om af te zeggen, maar het is wat het is; we gaan er voor.

Ik heb nog veel plezier in mijn werk, er komen nog een paar zeer interessante projecten aan en toen besloot ik deze 9-5, waar ik toen nog best lang naar gezocht heb en die alles heeft wat ik aan opties wil, door te rijden totdat ik echt stop.

Had de oproep 3 maanden later geweest dan had het plaatje er zo uit kunnen zien:
a. Deze 9-5 was er niet meer en was vervangen
b. Deze 9-5 was compleet aangepakt

Ik pak een paar opmerkingen van Joep.
- Het koppelingspedaal komt niet goed op hoogte. Is mij bekend want dit komt voort uit het defect raken van de hulpkoppelingcylinder. Dat is al een 80.000km aan de gang maar kan ik mee leven. Ik weet dat dit er dus een keer zit aan te komen (gaat niet nog eens 100.000 km mee)
- De defect rakende en nu preventief bij elke beurt te vervangen krukaspoelie komt door het versleten DMF. Alles bekend. Bij de eerste keer (rond 400.000) niet zo vreemd maar daarna dus wel en verwijtbaar. Gaat in deze trits mee als vervanging hulpkoppelingcylinder, koppeling zelf enz.
- Het zompig weggedrag is mij ook bekend. Schokdempers zijn geen van alle lek, maar wel versleten. De opmerking van Joep over de bumpstops is niet juist; sinds een paar maanden is van de linker schokdemper voorzijde het aanslagblok bovenin de demper gebroken en los (ik hoorde opeens een “bonk” die er eerder niet was en ben op onderzoek gegaan). De snelwegcuiser en geen strepentrekker die deze 9-5 is maakt dat ik er geen probleem mee heb maar het staat wel op de lijst om te vervangen.
- Het sterk naar rechts trekken herken ik niet. Banden slijten niet scheef af, 9-5 rijdt rechtdoor en ook in het filmpje zie je Joep trots zijn digitale notitieblok tonen en rijdt hij een stuk met losse handen… zonder correcties.
- De olielekkage kan ik niet echt plaatsen. Dit motortype staat bekend om olielekkage rond de vuldop op het klepdeksel en dat waaiert dan naar achteren. De motorbeschermplaat is droog (zie filmpje en foto hieronder) en ook de onderkant van de auto (m.u.v. een drupje aan het carter), onder de auto ligt nooit wat. Dit met het gegeven dat ik tussen beurten (30.000km-40.000km) nooit bijvul en voor de oliewissel de peilstok er uit trek waaruit blijkt dat er ongeveer een halve liter is verdwenen maakt dat dit allemaal wel mee valt.
Afbeelding
- Vele rubbers onderstel zijn vergaan, niet vreemd ook bij deze km-stand.
- Remmen voorzijde zijn matig, klopt, maar nog niet op. Zitten er nu 330.000km onder, geeft maar aan hoe ik rij: rustig, defensief en lange stukken. Precies waar ik hem voor heb.

Joep gaat met zijn eigen referentiekader op pad met een auto die hij niet kent en toetst de staat aan dat kader. Ik ben al even onderweg met deze auto en ken de historie en hou daar dus een andere mening op na en vandaar dat zijn en mijn inzicht op zijn zachtst gezegd wat verschillen :wink:
Ik vertrok daar dus niet gedesillusioneerd maar met de bevestiging van wat ik al wist.

Kortom, nadat ik het besluit had genomen er nog 3 jaar aan te plakken is een inventarisatie gemaakt van al wat nodig is. En dat is veel, maar dat heb ik er voor over omdat deze diesel me altijd trouw overal heeft gebracht waar ik zijn moest. Het is en blijft een machine, maar wel één waar ik vertrouwen in heb. Dus ik accepteer de hoge kosten om hem weer bij de tijd te brengen.

Hij staat nu (voorlopig, zie hieronder) ingepland over 2 maanden om helemaal aan te pakken voor de nog komende 100.000 a 120.000 km.

Maar…. ik sta toch op een splitsing. Ik was er vast van overtuigd die 3 jaren met deze vol te gaan maken maar er ligt een addertje onder het gras.
Reden van twijfel is de brandstofpomp van dit type motor. In het verleden (vooral de 9-3OG met dit blok) zijn er serieuze problemen met die brandstofpomp geweest. Maar dat was in een tijd dat die auto's nog niet zo oud waren. In de 9-5 is dit minder bekend maar komt ook voor. Ik ben inmiddels één der laatste der Mohikanen met zo’n 2.2 TID (Euro 3 ook nog). In de garage waar ik altijd kom ben ik al enige jaren de enige klant met dit type diesel (leuk bij de roetmeting) en op de sloop kom ik ze al even niet meer tegen. Brandstofpompen op de plank doen het niet meer na verloop van tijd (verkleven) en revisiebedrijven zijn er niet.
Het laatste woord is dus nog niet gesproken,

To be continued...
Laatst gewijzigd door mba op di 02 jul, 2024 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

waldpyk95
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door waldpyk95 » ma 01 jul, 2024 13:05

Leuk om het andere perspectief eens te lezen. Ik kijk altijd met veel plezier naar Klokje Rond, het heeft me met de jaren veel geleerd over autotechniek en er is ook zeker een entertainmentwaarde in verwerkt. Van dat laatste is natuurlijk ook vooral sprake door de presentator(en) die vaak enigszins gechargeerd spreken over de te keuren wagens. Dat maakt het vermakelijk om naar te kijken maar berust, ondanks onontkenbare kundigheid, toch op een momentopname.

Ik snap tevens te keuze voor deze kleur erg goed. Staat ontzettend mooi op dit model en ik heb hem nog nooit zo zien rijden in het wild.
Ex baasje van een Saab 9-5 Aero Estate 2003 (Laser Red)

Hopend op een 900 classic vervolg

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » di 02 jul, 2024 0:00

gevoel en verstand. altijd moeilijk! uw personal shopper to the rescue! https://www.autowereld.nl/saab/9-5/1-9- ... 1719870436

Kunt u na uw pensioen ook nog rijden! :O:
900 Turbo 16 sedan Airflow, man. 175 pk, 1990 Le Mans blue
9000 Turbo 2.0 CSE, aut. 230 pk (Dion HPT), 1996 Black
9-3 Turbo 2.0 Aero Cabriolet, aut. 205 pk, 2002 Steel grey (lpg)
9-5 Turbo 2.3 Aero Estate, aut. 260 pk (Dion HPT) 2003 Silver (lpg)