Rutte's 'stokoude' Saab in het nieuws
-
Menno
- Geregistreerd lid
Rutte's 'stokoude' Saab in het nieuws
Nieuwswaardig? Neh. Maar toch. Geen idee wat er verder in dit artikel staat, maar https://www.ad.nl/den-haag/mark-rutte-i ... ~a1b39934/ is de kop
-
jelger
- Geregistreerd lid
Re: Rutte's 'stokoude' Saab in het nieuws
Er staat onder andere
"De Saab van Rutte past in dezelfde mythevorming als het rijtjeshuis van Drees *, dat inderdaad wel in een rij huizen stond, maar toch best riant was. " Jij weet wel waar hij woonde.
https://twitter.com/Henk_vanderLaan/sta ... wcJ6g&s=19
Het krantenartikel laat een vriend aan het woord die stelt dat er "geen plan achter zit, zo is hij" (ivm auteursrecht deel ik niet het hele artikel)
Sommigen noemen Twitter een riool, soms kom je er aardige observaties tegen. Zo ook over Rutte en zijn Saab (of fiets)Rutte die voor een overleg over het landbouwakkoord bij de Haagse Villa Ockenburgh komt aanrijden in zijn 16 jaar oude Saab 9-3 Sport Estate vol met vogelpoep. Deze week gingen er foto's van dit bijna aandoenlijke tafereel rond in diverse media. Een leider van een land in een volgekakte auto, dat zie je toch niet vaak. De minister-president staat in binnen - en inmiddels ook buitenland bekend om zijn simpele leefstijl. ‘Mark Rutte: The Netherlands’ Mr. Normal', kopten de Engelse website Politico.eu en The South China Morning Post in 2021.
Beelden van de premier op de fiets staan regelmatig op internationale websites. Een landelijk leider die op een simpele tweewieler op bezoek gaat bij de koning, in het buitenland leidt het tot gefronste wenkbrauwen. Hoe anders is dat in veel andere landen: Voormalig Amerikaanse president Donald Trump liet zich steevast rondrijden in zijn Beast (gepantserde limousine) en Angela Merkel, voormalig Duits bondskanselier reed graag rond in een dure Mercedes.
Zo rijdt Rutte dus al jaren in een oud model Saab: de 9-3 Sport Estate. Hij woont in een appartementje in het Haagse Benoordenhout, niet in het Catshuis, de ambtswoning van de Nederlandse minister-president. Soms wordt hij wel rondgereden door een chauffeur in een dienstauto, maar dan is Rutte niet te beroerd om zelf even uit te stappen om op een verkeersknopje te drukken. Ook die foto ging rond in de media.
"De Saab van Rutte past in dezelfde mythevorming als het rijtjeshuis van Drees *, dat inderdaad wel in een rij huizen stond, maar toch best riant was. " Jij weet wel waar hij woonde.
https://twitter.com/Henk_vanderLaan/sta ... wcJ6g&s=19
Het krantenartikel laat een vriend aan het woord die stelt dat er "geen plan achter zit, zo is hij" (ivm auteursrecht deel ik niet het hele artikel)
-
jansen
- Donateur (7x)

Modeljaar 2007 9-3 Estate is gewoon een ideale youngtimer , verstandige man
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Vanochtend was Rutte met zijn Saab 9-3 Sport Estate nog weer even in beeld bij WNL op Zondag.
Er werd met een big smile op gereageerd...
Er werd met een big smile op gereageerd...
-
gunar
- Geregistreerd lid
In Nederland gaat een auto gemiddeld 18 jaar mee.
De Saab van Mark is 14 jaar. Kan minstens nog een (nieuwe) regeerperiode van 4 jaar mee. Met Sigrid en/of Caroline aan zijn zijde ???
Voor ons klinkt 14 jaar als: Die Saab is nog maar pas de weg opgekomen. Of is nu in handen van zijn 2e eigenaar (
).
Wat een ophef...waar windstilte was...storm in een glas water (-management
), maanden voordat de komkommers als lemmingen dood van het dak vallen. Vreselijk nieuwsbericht/item. Item...
Wat ergggg

(Martien, Code Rosé, le paon de Noordwijk, très petite village près La Haye/The Hague).
De Saab van Mark is 14 jaar. Kan minstens nog een (nieuwe) regeerperiode van 4 jaar mee. Met Sigrid en/of Caroline aan zijn zijde ???
Voor ons klinkt 14 jaar als: Die Saab is nog maar pas de weg opgekomen. Of is nu in handen van zijn 2e eigenaar (
Wat een ophef...waar windstilte was...storm in een glas water (-management
-
MvR
- Geregistreerd lid
En dan komt de PCZ met zo'n kop: 'Ook Rutte met zijn vieze Saab krijgt het niet voor elkaar.' Eerlijk, ik kon niet het hele artikel lezen want het zit achter een betaalmuur, dus ik raad naar de inhoud.
Ik vraag me dan af hoe zo'n Zeeuwse journalist het uit zijn toetsenbord krijgt. Als er 1 provincie is die onderbedeeld is qua openbaar vervoer, dan is het Zeeland wel! 8 of 9 treinstations aan 1 lijn. Dat is het. En andere vormen van openbaar vervoer? Zeg het maar: 'doelgroepenvervoer', 'mobiliteitsubs'. Dat is het wel. Wat ik maar wil zeggen: veel Zeeuwen zijn gewoon afhankelijk van hun auto! En dan moet je hopen dat ze een 9-3 kunnen rijden om zich in ieder geval veilig en comfortabel te kunnen verplaatsen.
Ik vraag me dan af hoe zo'n Zeeuwse journalist het uit zijn toetsenbord krijgt. Als er 1 provincie is die onderbedeeld is qua openbaar vervoer, dan is het Zeeland wel! 8 of 9 treinstations aan 1 lijn. Dat is het. En andere vormen van openbaar vervoer? Zeg het maar: 'doelgroepenvervoer', 'mobiliteitsubs'. Dat is het wel. Wat ik maar wil zeggen: veel Zeeuwen zijn gewoon afhankelijk van hun auto! En dan moet je hopen dat ze een 9-3 kunnen rijden om zich in ieder geval veilig en comfortabel te kunnen verplaatsen.
-
siccojan
- Donateur

"Rutte met zijn vieze Saab" is gewoon beleefd schelden. Iemand van zijn waardigheid ontdoen.
Niet meer, niet minder.
Niet meer, niet minder.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Mee eens, goed verwoord. En wil er aan toevoegen dat de journalist dus hele volksstammen Zeeuwse lezers op die manier 'aanspreekt'. En nee, het gaat me niet om Rutte of het 'politiek maken' van dit topic.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Het is niet beleefd schelden, maar een (foute) manier van argumenteren, een drogreden.siccojan schreef: ↑zo 21 mei, 2023 15:56"Rutte met zijn vieze Saab" is gewoon beleefd schelden.
Het is hetzelfde als zeggen dat de VW kever en Porsche ooit ontworpen en gebouwd zijn door Nazi's en dat eigenaren van die auto's (dus) ook Nazi's zijn.
Ik heb meer vertrouwen in iemand in een Saab dan in een B*W.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Ik meen begrepen te hebben van "die journalisten" dat hij een ritje in Den Haag deed. Nu zijn daar ook OV beperkingen: het nachtnet van HTM komt niet overal. 
-
DV 9-3
- Donateur

Zie hier hoe deze journalist geen flauwe notie heeft van haar/zijn vak en hoe de publieke opinie beïnvloed wordt met zijn/haar bijvoeglijk gewauwel..MvR schreef: ↑zo 21 mei, 2023 15:42En dan komt de PCZ met zo'n kop: 'Ook Rutte met zijn vieze Saab krijgt het niet voor elkaar.'
Je ziet al jaren helaas vrijwel niet meer anders. Er wordt in de journalistiek zo verschrikkelijk veel speculatief en bijvoeglijk gewauweld dat 't de meesten van ons niet meer opvalt. Zèlfs op Het Journaal...
Door dit soort koppen worden Saab- en andere young- en old- timer liefhebbers binnen de kortste keren viespeuken. I kid you not.
Democratie bestaat bij de gratie van TWEE kwalitatief goed functionerende maatschappelijke pijlers:
Onderwijs en journalistiek.
Ontbreekt één van beiden, dan ontstaan er onvermijdelijk maatschappelijke en bestuurlijke problemen.
In Nederland neemt de kwaliteit van beiden helaas al jaren kwalitatief op te grote schaal af.
En dan vinden journalisten 't gek/zorgelijk dat onze samenleving zo polariseert.
Prutsers.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Als een Zeeuwse papegaai-journalist het heeft over 'Rutte met zijn vieze Saab'
dan is er wat mij betreft maar één kwalificatie mogelijk: dit is een journalist met vieze praatjes.
dan is er wat mij betreft maar één kwalificatie mogelijk: dit is een journalist met vieze praatjes.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ik ben geen Rutte-fan, maar ik waardeer het wel dat hij midden in de nacht niet een chauffeur van dienst (uit zijn bed) belt om dat korte stukje af te leggen. Hij heeft gewoon voor de simpelste oplossing gekozen - en als zo vaak is een Saab de simpelste oplossing.jelger schreef: ↑zo 21 mei, 2023 17:07Ik meen begrepen te hebben van "die journalisten" dat hij een ritje in Den Haag deed. Nu zijn daar ook OV beperkingen: het nachtnet van HTM komt niet overal.![]()
Terugkomend op de PZC kop: die gepantserde BMW 760 Li waar hij in rijdt is echt niet zoveel schoner dan een eenvoudige 9-3 als je de hele 'carbon footprint' bekijkt. Ook daar zat die journalist dus mis.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Ik probeerde de luchtigheid erin te houden, maar helaas.
Ik heb net met wat azijn wat aan de Saab zitten schoonmaken. Blijkbaar een betere combinatie dan een grafietpen van de architect of stethoscoop van de chirurg. Enfin, ik hou de schijn nog maar even op met mijn NRC. 

RoelandV schreef: ↑zo 21 mei, 2023 20:04Als een Zeeuwse papegaai-journalist het heeft over 'Rutte met zijn vieze Saab'
dan is er wat mij betreft maar één kwalificatie mogelijk: dit is een journalist met vieze praatjes.![]()
-
MHB_Turbo
- Donateur (3x)