Saab turbo Bileams Asna
-
richardh
- Geregistreerd lid
- Berichten: 415
- Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
- Regio: NL - Provincie Groningen
Saab turbo Bileams Asna
Hoi,
Op spotify staat een nummer "Saab Turbo" van een Zweedse groep Bileams Asna. Nu is mn Zweeds nogal roestig en ik kan de tekst niet vinden. Kan iemand ff luisteren en vertellen waar het nummer over gaat?
grt, Ries
Op spotify staat een nummer "Saab Turbo" van een Zweedse groep Bileams Asna. Nu is mn Zweeds nogal roestig en ik kan de tekst niet vinden. Kan iemand ff luisteren en vertellen waar het nummer over gaat?
grt, Ries
900T8 '84
-
evo
- Donateur (2x)

- Berichten: 5786
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Saab turbo Bileams Asna
Het nummer **"Saab Turbo"** van de Zweedse band **Bileams Åsna** (uitgebracht in 1983) is een echte cultklassieker onder Saab-liefhebbers, maar het heeft een diepere laag dan alleen een ode aan een snelle auto.
Hoewel de band een christelijke achtergrond heeft (hun naam verwijst naar de ezel van Bileam uit de Bijbel), is dit nummer vooral een melancholisch en sfeervol verhaal over **eenzaamheid, verlangen en de troost van het rijden**.
### Waar gaat de tekst over?
Het lied beschrijft een nachtelijke rit in een zwarte Saab Turbo. De belangrijkste thema's zijn:
* **Eenzaamheid en Isolatie:** De zanger beschrijft het gevoel van alleen zijn achter het stuur, terwijl hij door de donkere nacht rijdt. De auto fungeert als een soort veilige cocon tegen de buitenwereld.
* **De "Kracht" van de Turbo:** Er wordt gezongen over de zwarte auto die "zwart is als de nacht" en de kracht van de turbomotor die hem vooruit helpt. De snelheid en het technische vernuft van de Saab 900 Turbo (het model waar het meestal naar verwijst) staan symbool voor de behoefte om ergens naartoe te ontsnappen of ergens naar op zoek te zijn.
* **Betekenis zoeken:** Tussen de steden en de koplampen door zoekt de hoofdpersoon naar een doel of zin. Het is een "bitterszoet" nummer; de auto biedt weliswaar een ontsnapping, maar lost de onderliggende leegte niet direct op.
### Over de band Bileams Åsna
Bileams Åsna was een Zweedse groep die vooral in de jaren '70 en '80 actief was. Ze mengden rock, pop en jazz, vaak met een volledige blazerssectie. "Saab Turbo" is waarschijnlijk hun bekendste werk buiten de christelijke muziekscene, simpelweg omdat het de unieke sfeer van het rijden in een klassieke Zweedse wagen zo goed weet te vangen.
Kortom: het is niet alleen een liedje voor autoliefhebbers, maar vooral een sfeerschets van een eenzame ziel die rust vindt in het gebulder van een turbomotor op een verlaten weg.
Van Gemini... ik weet niet zoveel
Hoewel de band een christelijke achtergrond heeft (hun naam verwijst naar de ezel van Bileam uit de Bijbel), is dit nummer vooral een melancholisch en sfeervol verhaal over **eenzaamheid, verlangen en de troost van het rijden**.
### Waar gaat de tekst over?
Het lied beschrijft een nachtelijke rit in een zwarte Saab Turbo. De belangrijkste thema's zijn:
* **Eenzaamheid en Isolatie:** De zanger beschrijft het gevoel van alleen zijn achter het stuur, terwijl hij door de donkere nacht rijdt. De auto fungeert als een soort veilige cocon tegen de buitenwereld.
* **De "Kracht" van de Turbo:** Er wordt gezongen over de zwarte auto die "zwart is als de nacht" en de kracht van de turbomotor die hem vooruit helpt. De snelheid en het technische vernuft van de Saab 900 Turbo (het model waar het meestal naar verwijst) staan symbool voor de behoefte om ergens naartoe te ontsnappen of ergens naar op zoek te zijn.
* **Betekenis zoeken:** Tussen de steden en de koplampen door zoekt de hoofdpersoon naar een doel of zin. Het is een "bitterszoet" nummer; de auto biedt weliswaar een ontsnapping, maar lost de onderliggende leegte niet direct op.
### Over de band Bileams Åsna
Bileams Åsna was een Zweedse groep die vooral in de jaren '70 en '80 actief was. Ze mengden rock, pop en jazz, vaak met een volledige blazerssectie. "Saab Turbo" is waarschijnlijk hun bekendste werk buiten de christelijke muziekscene, simpelweg omdat het de unieke sfeer van het rijden in een klassieke Zweedse wagen zo goed weet te vangen.
Kortom: het is niet alleen een liedje voor autoliefhebbers, maar vooral een sfeerschets van een eenzame ziel die rust vindt in het gebulder van een turbomotor op een verlaten weg.
Van Gemini... ik weet niet zoveel
-
richardh
- Geregistreerd lid
- Berichten: 415
- Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
- Regio: NL - Provincie Groningen
-
Marius0404
- Donateur (7x)

- Berichten: 6000
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab turbo Bileams Asna
mooie luistertip; dat ga ik niet alleen als Saab-liefhebber beluisteren ...
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation
-
LarsJanse
- Donateur

- Berichten: 693
- Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Saab turbo Bileams Asna
Voor als je d volledige tekst wilt lezen in het Engels:
https://lyricstranslate.com/en/saab-tur ... turbo.html
Mooiste stukje van de tekst..
“Maar ik heb een Saab turbo, zwart als de nacht”
https://lyricstranslate.com/en/saab-tur ... turbo.html
Mooiste stukje van de tekst..
“Maar ik heb een Saab turbo, zwart als de nacht”
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
-
Tissa
- Geregistreerd lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Saab turbo Bileams Asna
Heb ik als singeltje op lp
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)
-
Tissa
- Geregistreerd lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Saab turbo Bileams Asna
Ik dacht al, dit heb ik eens gedeeld.
viewtopic.php?f=16&t=186137&p=1996778#p1996778
Ronnes heeft 16 jaar geleden al de ontdekking gedaan viewtopic.php?f=16&t=73804&p=863487&hilit=Asna#p863487
viewtopic.php?f=16&t=186137&p=1996778#p1996778
Ronnes heeft 16 jaar geleden al de ontdekking gedaan viewtopic.php?f=16&t=73804&p=863487&hilit=Asna#p863487
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)
-
Steve-O
- Donateur (8x)

- Berichten: 8837
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Saab turbo Bileams Asna
Toch fijn dat 'ie nog eens voorbij komt, want eerder kreeg ik hem niet mee ...
East of the Sun, West of the Moon
-
el-barro
- Donateur (2x)

- Berichten: 657
- Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Saab turbo Bileams Asna
Leuk nummer hoor. Vergeet dan ook niet Saab 99 van de band Hjalle och Heavy niet te luisteren, tekstueel en muzikaal past dat beter bij mij 
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58
-
richardh
- Geregistreerd lid
- Berichten: 415
- Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Saab turbo Bileams Asna
Ik heb nog "Saab 900" van de artiest "Honey" gevonden op spotify, ook leuk.
900T8 '84