Saab turbo Bileams Asna

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gebruikersavatar
richardh
Geregistreerd lid
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
Regio: NL - Provincie Groningen

Saab turbo Bileams Asna

Bericht door richardh » wo 13 mei, 2026 18:57

Hoi,

Op spotify staat een nummer "Saab Turbo" van een Zweedse groep Bileams Asna. Nu is mn Zweeds nogal roestig en ik kan de tekst niet vinden. Kan iemand ff luisteren en vertellen waar het nummer over gaat?

grt, Ries
900T8 '84

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5786
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab turbo Bileams Asna

Bericht door evo » wo 13 mei, 2026 19:16

Het nummer **"Saab Turbo"** van de Zweedse band **Bileams Åsna** (uitgebracht in 1983) is een echte cultklassieker onder Saab-liefhebbers, maar het heeft een diepere laag dan alleen een ode aan een snelle auto.

Hoewel de band een christelijke achtergrond heeft (hun naam verwijst naar de ezel van Bileam uit de Bijbel), is dit nummer vooral een melancholisch en sfeervol verhaal over **eenzaamheid, verlangen en de troost van het rijden**.

### Waar gaat de tekst over?
Het lied beschrijft een nachtelijke rit in een zwarte Saab Turbo. De belangrijkste thema's zijn:

* **Eenzaamheid en Isolatie:** De zanger beschrijft het gevoel van alleen zijn achter het stuur, terwijl hij door de donkere nacht rijdt. De auto fungeert als een soort veilige cocon tegen de buitenwereld.

* **De "Kracht" van de Turbo:** Er wordt gezongen over de zwarte auto die "zwart is als de nacht" en de kracht van de turbomotor die hem vooruit helpt. De snelheid en het technische vernuft van de Saab 900 Turbo (het model waar het meestal naar verwijst) staan symbool voor de behoefte om ergens naartoe te ontsnappen of ergens naar op zoek te zijn.

* **Betekenis zoeken:** Tussen de steden en de koplampen door zoekt de hoofdpersoon naar een doel of zin. Het is een "bitterszoet" nummer; de auto biedt weliswaar een ontsnapping, maar lost de onderliggende leegte niet direct op.

### Over de band Bileams Åsna
Bileams Åsna was een Zweedse groep die vooral in de jaren '70 en '80 actief was. Ze mengden rock, pop en jazz, vaak met een volledige blazerssectie. "Saab Turbo" is waarschijnlijk hun bekendste werk buiten de christelijke muziekscene, simpelweg omdat het de unieke sfeer van het rijden in een klassieke Zweedse wagen zo goed weet te vangen.

Kortom: het is niet alleen een liedje voor autoliefhebbers, maar vooral een sfeerschets van een eenzame ziel die rust vindt in het gebulder van een turbomotor op een verlaten weg.


Van Gemini... ik weet niet zoveel :-P+
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
richardh
Geregistreerd lid
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab turbo Bileams Asna

Bericht door richardh » wo 13 mei, 2026 21:28

Takk!
900T8 '84

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6000
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab turbo Bileams Asna

Bericht door Marius0404 » wo 13 mei, 2026 21:38

mooie luistertip; dat ga ik niet alleen als Saab-liefhebber beluisteren ...
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation

LarsJanse
Donateur
Donateur
Berichten: 693
Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab turbo Bileams Asna

Bericht door LarsJanse » wo 13 mei, 2026 21:48

Voor als je d volledige tekst wilt lezen in het Engels:

https://lyricstranslate.com/en/saab-tur ... turbo.html

Mooiste stukje van de tekst..

“Maar ik heb een Saab turbo, zwart als de nacht”
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 628
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab turbo Bileams Asna

Bericht door Tissa » vr 15 mei, 2026 10:34

Heb ik als singeltje op lp
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 628
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab turbo Bileams Asna

Bericht door Tissa » vr 15 mei, 2026 11:04

Ik dacht al, dit heb ik eens gedeeld.

viewtopic.php?f=16&t=186137&p=1996778#p1996778

Ronnes heeft 16 jaar geleden al de ontdekking gedaan viewtopic.php?f=16&t=73804&p=863487&hilit=Asna#p863487
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 8837
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab turbo Bileams Asna

Bericht door Steve-O » vr 15 mei, 2026 11:37

Toch fijn dat 'ie nog eens voorbij komt, want eerder kreeg ik hem niet mee ...
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 657
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab turbo Bileams Asna

Bericht door el-barro » vr 15 mei, 2026 14:51

Leuk nummer hoor. Vergeet dan ook niet Saab 99 van de band Hjalle och Heavy niet te luisteren, tekstueel en muzikaal past dat beter bij mij 8)
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58

Gebruikersavatar
richardh
Geregistreerd lid
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab turbo Bileams Asna

Bericht door richardh » vr 15 mei, 2026 16:50

Ik heb nog "Saab 900" van de artiest "Honey" gevonden op spotify, ook leuk.
900T8 '84