Saab en Subaru... Sabaru

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
jelger
Geregistreerd lid

Saab en Subaru... Sabaru

Bericht door jelger » vr 09 jul, 2004 21:06

van http://www.autoindex.org/news.plt?no=878
Saab and FHI continue the partnership

Saab Automobile AB and Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), the Japanese auto manufacturer of Subaru vehicles, have agreed on collaboration for a new ‘cross-over’ vehicle.

The project represents an expansion of the cooperation between Saab and FHI that was initiated last year with Saab vehicle sales through select Subaru dealer outlets in Japan, and was followed this year with the introduction of the Saab 9-2X premium sports compact in the US and Canadian markets.

“We continue to see a working relationship between FHI and Saab as a very natural fit,” says Bob Lutz, GM's vice chairman for product development. “It makes sense for FHI and Saab to work together early in the development process to deliver their own distinct interpretations of a sporty and versatile ‘cross-over’ product.”

The new collaboration between Saab and FHI will integrate the development of a new Saab ‘cross-over’ vehicle with FHI’s ‘cross-over’ project for Subaru. Both vehicles will be produced at FHI’s US manufacturing facility.

“We are pleased that our alliance with GM enables us to continue to work together with Saab,” said Kyoji Takenaka, president and CEO of FHI. “This collaboration provides many benefits such as economies of scale, higher joint volume for FHI’s US manufacturing facility, and most importantly, creates a win-win situation for both FHI and Saab.”

2004-07-09
typische managers quotes... "natural fit" etc...

ben er nog steeds niet uit of GM wel te vertrouwen valt. Uiteindelijk hebben ze Vauxhall ook langzaam gedegradeerd tot lokale Britse Opels. (er waren ooit nog model varianten die Opel niet had denk aan Cavalier cabrio en Station.. en het 9-2X effect, andere neus, beetje andere kont, maar dat is nu ook helemaal over, zelfs de namen zijn gelijkgetrokken)

Wat dat aangaat heeft Vo.lvo het beter getroffen (ja.. Vo.lvo.. niet dat kinderachtige :twisted: sterretjes gedoe) :?
Platform of andere componenten delen is op zich ok.. het merk krijgt wel de ruimte net als Jaguar (alhoewel ik wel heel erg moet wennen aan disel en stationwagen idee) om zichzelf te blijven. Er rijdt dan ook geen Ford Mondeo rond met een Vo.lvo badge.

of Vo.lvo met Jaguar badge

edit..
dubieuze merkcensuur van dit forum

Ruud
Geregistreerd lid

Re: Saab en Subaru... Sabaru

Bericht door Ruud » vr 09 jul, 2004 21:13

Kijken wat voor product daar uit komt.
Hopelijk mooier dan de 9-2X... En ik wil toch niet graag Subaru terug zien in de toekomstige Saabs. :?

elentinos
Geregistreerd lid

Bericht door elentinos » vr 09 jul, 2004 21:14

Tja, mixed feelings. Aan de ene kant ben ik bang dat de samenwerking het einde betekenen van het typische Saab-karakter (wat er nog van over is). Aan de andere kant is Subaru niet de slechtste partner om ontwikkelwerk mee te doen. Laten we hopen dat de samenwerking tussen twee eigenzinnige merken een lekker eigenzinnig product opleveren die in alles los staat van de huis-tuin-en-keuken GM-producten.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 09 jul, 2004 21:32

elentinos schreef:Tja, mixed feelings. Aan de ene kant ben ik bang dat de samenwerking het einde betekenen van het typische Saab-karakter (wat er nog van over is). Aan de andere kant is Subaru niet de slechtste partner om ontwikkelwerk mee te doen. Laten we hopen dat de samenwerking tussen twee eigenzinnige merken een lekker eigenzinnig product opleveren die in alles los staat van de huis-tuin-en-keuken GM-producten.
"i rest my case" :lol: :lol:

Robert Toet
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Toet » za 10 jul, 2004 0:37

Grappig dat ik laatst op het Volvo prikbord las dat ze vonden dat het helemaal niks was dat Ford zich er mee bemoeide. Volvo was Volvo niet meer. De nieuwe S40 leek wel een Mondeo zeiden ze. Het is ook overal hetzelfde he:)

Robert Toet
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Toet » za 10 jul, 2004 0:38

hehehe zie ik nou dat als ik netjes de merknaam van het andere zweedse merk intik, automatisch de ootjes door sterretjes wordt vervangen??? haha

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 10 jul, 2004 6:28

ach puristen om het puristen zijn (is ook een waan van superioriteitszin) heb je overal.. :?

wat is nu meer 'merk eigen'?
- Vol vo S40/V50 op Ford platform met een duidelijke Vol vo koets/interieur
of
- Subaru op zijn jaren 80 Vauxhall's verbouwd tot Saab...
(of om het even.. een Chevy/Buick/Oldmobile op dezelfde wijze bewerkt)

er zijn gewoon mensen die niet zo moeten zeiken.. ;-) er zijn er die er erger aan toe zijn... wij dus ! :shock:

ach.. zolang het blijft bij een vorm van snel geldverdienen zodat GM weer even tevreden is..

Wat dat betreft zie ik liever dat Saab inderdaad meer met Subaru doet dan de beslissing om de design en ontwikkelcentra in Europa in elkaar te schuiven op 1 lokatie..

bij het kiezen tussen die 2 kwaden heb ik liever het 1e ; biedt meer perspectief op een 'eigenzinige Saab'.

:?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 10 jul, 2004 8:43

Robert Toet schreef:Grappig dat ik laatst op het V*lv* prikbord las dat ze vonden dat het helemaal niks was dat Ford zich er mee bemoeide. V*lv* was V*lv* niet meer. De nieuwe S40 leek wel een Mondeo zeiden ze. Het is ook overal hetzelfde he:)
een visuele handicap is altijd erg lastig!

zo´n S40 is een kleine S60 die weer een kleine S80 is en geen van allen lijken op een Mondeo.

trouwens een Jaguar X type estate lijkt op een V40, en dat heb ik nog niemand horen zeggen

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » za 10 jul, 2004 9:40

Het lijkt me toch dat Ford succesvol is in het aansturen van aparte merken die het concern heeft opgekocht, Voolvoo, Jaguar. Ach, puristen zullen altijd klagen bij de introductie van een nieuw model. Een echte klassieker is ook onvervangbaar. Er is tijd nodig om een goed ontwerp te laten bezinken.
De uitdaging lijkt me het juiste evenwicht tussen emotie en rationalisatie. Emotie is belangrijk in autoland, zeker bij een premium brand als Voolvoo, Saab, Jaguar. Emotie heeft te maken met design, identiteit, innovatie, voorsprong door techniek, traditie, sportiviteit. Rationalisatie betekent het delen van onderdelen met andere merken en schaalvergroting, en ook luisteren naar de markt (diesel, suv, mpv, station). Ik vind dat dat bij Voolvoo en Jaguar goed in evenwicht is. Het gebruik van onderdelen uit de rekken van Ford heeft nog niet geleid tot het aanbieden van een opgeluxete Mondeo met een badge van Jaguar, een houten dashboard en een leren interieur. Enig idee welk gehuil uit de kringen van Jaguar fans zou opklinken als dat zou gebeuren?
Volgens mij is Ford goed bezig. Als er geen goede diesel in de 9.5 komt zal ik in ieder geval ernstig overwegen om mijn huidige 9.3 diesel in te leveren bij de Voolvoo dealer. Ik zal nog ff kijken wat de Jag kost...
Maar mijn 900 classic houd ik!
Moppersmurf

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » za 10 jul, 2004 20:03

He, wie heeft al die O-s in de naam van de Zweedse buurman veranderd in een asterix *? Dat heb ik zo niet ingevoerd!
En dan ben ik een purist??!! Nou moe.
Moppersmurf

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » za 10 jul, 2004 20:30

Dat censuur gaat automatisch...
Niet dat het van mij hoeft ofzo, maar het is wel grappig :wink:

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » zo 11 jul, 2004 11:28

Ruud schreef:Dat censuur gaat automatisch...
Niet dat het van mij hoeft ofzo, maar het is wel grappig :wink:
1x ja, daarna wordt het kinderachtig... heb hier al eerder iets over gezegd...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 11 jul, 2004 12:19

misschien ook een briefje met dreigementen van Volvo gehad? :lol:

Robert Toet
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Toet » ma 12 jul, 2004 20:13

Die foto waarvan ze vonden dat de S40 op een Ford Mondeo leek staat hier. Oordeel zelf of de Volvo liefhebbers het net zo zwaar hebben als wij:)

www.aftonbladet.se/bil/0308/12/volvos40.jpg

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 12 jul, 2004 20:20

Robert Toet schreef:Die foto waarvan ze vonden dat de S40 op een Ford Mondeo leek staat hier. Oordeel zelf of de V*lv* liefhebbers het net zo zwaar hebben als wij:) www.aftonbladet.se/bil/0308/12/volvos40.jpg
dan weet ik nog wel een paar auto´s die op een mondeo lijken:
9-3SS, Audi A4, VW Vento (ik weet het, het is niet zo maar...)

Plaats reactie