Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
RoelandV
Geregistreerd lid

Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?

Bericht door RoelandV » zo 30 jan, 2022 18:30

Afbeelding

Als je de Saab 9-3 Aero van NEVS niet meetelt dan zijn de jongste Saabs inmiddels alweer ruim 10 jaar geleden
van de band gerold. Betekent dat veel Saabs vroeg of laat een keer aan vervanging toe zijn.

Ik vraag mij in dat kader af of Volvo voor de Saab-liefhebber een goed alternatief is.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?

Bericht door Saapie » zo 30 jan, 2022 18:38

Jazeker. Volvo zijn all over betere auto’s, betere afwerking, roetspreventie etc etc.

Maar ze zijn wel minder fun - minder karaktervol dan Saabs.

Als dagelijkste auto - een leasebak - ben zeer tevreden met onze Volvo!

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 30 jan, 2022 18:54

Ja 8) Ben alweer twee jaar erg blij met de opvolger van mijn 9-5:

Afbeelding
Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 30 jan, 2022 19:06

T6 heerlijke motor. In de familie hebben wij een T5 R en T3 R best pittig… beiden.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 30 jan, 2022 19:55

Prima alternatief idd...
Diesels zijn er als euro 6!

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 30 jan, 2022 20:09

Volvo's zijn ook prima wagens (heb er zelf ook eentje), maar het gevoel is toch net iets anders.
Afbeelding

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 30 jan, 2022 20:24

Persoonlijk vond ik Subaru een beter alternatief.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » zo 30 jan, 2022 20:28

Ach, van A naar B kom je in iedere vierwieler toch?

Ik reed ooit een 850R, 'n V40 van de tweede generatie en 'n paar V70's zowel van de eerste als tweede generatie. Maar steeds zonder glimlach.

Die glimlach die heb ik echt alleen in een Saab, zei het tot bouwjaar 2005.
Na dat bouwjaar glimlach ik überhaupt van geen enkele auto meer.😉

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » zo 30 jan, 2022 20:38

Met Tanisha eens: Subaru is de geestelijk opvolger van Saab. Ik zou ook een Subaru kopen, géén Volvo.
Hoewel ik stiekem wel een crush heb op de C70 coupé met vijfcilinder.....

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » zo 30 jan, 2022 20:47

Als je toch kwaliteit wil en je geen eenheidsworst wil?
Afbeelding
Afbeelding
Dan is Subaru een mooie keuze. Na bijna acht jaar forester en sinds een paar maanden de outback zijn wij nog steeds erg tevreden en blij met de keuze.
Uiteraard is er ook nog de hobby Caab.
Afbeelding
Maar goed, die wordt niet als de daily of caravan trekker gebruikt.

GroetS,
Hans

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 30 jan, 2022 20:52

Grappig dat Subaru zo gezien wordt. Wat maakt Subaru tot "geestelijk opvolger van Saab"? Innovaties? Design? Techniek? Het blijven voor mij Japanners zonder emotie (OK, de rally-Impreza had wat). Design is naar mijn mening zelfs slaapverwekkend en 4WD hebben tegenwoordig alle in de aanbieding. Volvo heeft tenminste dezelfde "heritage" als Saab met innovatie en veiligheid als top prioriteiten. Over design kan ook hier heerlijk getwist worden, maar Volvo's hebben naar mijn mening "smoel" en daarmee een eigen identiteit.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 30 jan, 2022 20:55

Saapie schreef:
zo 30 jan, 2022 19:06
T6 heerlijke motor.
Klopt! Het is indrukwekkend hoe moeiteloos hij de zware XC70 beweegt. In de stad hoor je hem niet en op de snelweg hoor je eerder de banden en wind. Als je hem al hoort, heeft ie die heerlijke "6-cil. in lijn sound" die ik bij BMW ook altijd zo waardeer.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 30 jan, 2022 21:01

We hadden een lease-V70 rond 2013. D4. Tijdens de zomervakantie Italië was het over met de pret: automaat kapot. Geen caravan; alleen 4 personen. Met geblokkeerde voorwielen afgesleept van de camping. Op een 'flatbed-truck' Prima hersteld(...) door de dealer in Arezzo. Maar twee weken later weer raak by Dortmund. Nooit meer goedgekomen. Volvodealer in NL kon er niks mee; 'resetten, meneer.' Maar niet vervangen of repareren. In september, op weg naar zeilwedstrijden in Zeeland met een boot achter de auto, weer gezeur: niet opschakelen. Zoon: "Wat doen we nu?"
Ik: "Doorrijden tot de onderdelen er onderuit vallen of we een knal horen!" Helemaal klaar met die Volvo. (In het weekend weer afgesleept, gereset enz).

In oktober van dat jaar mocht de auto uit de lease. Over op een Honda en nooit meer omgekeken. Dan koop je als gelukkige(...) een 2 jaar oude ex-lease Volvo-met-de-hele-optielijst en 75.000 km op de teller. Onderhoud altijd gedaan, wat kan je gebeuren.

Het enige goed aan de Volvo waren de stoelen. Voor het eerst beter zittende stoelen dan ik in mijn 99s had.

Nu weer een Honda CR-V, met 10 jaar(!!!) garantie. Hoewel ik Subaru inderdaad wel zie als de geestelijk opvolger van Saab. Maar dan wel de Outback.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 30 jan, 2022 21:45

Hoewel ik begrijp dat Volvo als logische opvolger gezien wordt, ze qua design er sinds 2012 erg op vooruit gegaan zijn (toevallig? ;)) en in het algemeen kwalitatief goede producten aanbieden, geven ze me toch zeker niet hetzelfde gevoel als de Saabs. De afgelopen jaren heb ik bijna alle types wel gereden en het is qua rijervaring toch echt wat anders om in een Volvo te rijden of een Saab, ergens mist de lichtvoetigheid zonder geforceerd sportief te zijn.

Wat dan wel? Wij zijn van plan om zo lang mogelijk dagelijks Saab te blijven rijden. Tegen de tijd dat het wat anders moet zijn, wordt het voor dagelijks waarschijnlijk een electrische auto en de vraag is wie dan een concept op de markt zal hebben dat ons aanspreekt.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 30 jan, 2022 22:05

Ik rij sinds een paar maanden een XC70 D5 automaat in de yongtimer regeling en ik moet zeggen dat ik er meer dan tevreden over ben.
Heb in het verleden ook Subaru’s gehad en daar was ik ook altijd erg blij mee, met name de Forester.
Mijn wensenlijst was echter:

Diesel (lpg niet overal goed verkrijgbaar en ik vind diesel prettiger rijden met een kar erachter)
Automaat (want schakelen vind ik niet leuk)
Station (want werkhok)
Minimaal 15 jaar oud (fiscaal)
Een subaru diesel wil je niet en de enige saab die in aanmerking kwam (9-5 DE 1.9 diesel) kon ik niet vinden in de combinatie acceptabele kilometerstand/automaat.
Uiteindelijk kon ik deze XC70 overnemen van de 1e eigenaar met een kilometerstand van net 2 ton en toen was de keuze snel gemaakt. Ik vind het echt een top auto en als bonus is het een 4x4.

Afbeelding

Plaats reactie