Wie weet, weer....9-5 / 9-3 LPG/TTID

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
mikekiwi
Geregistreerd lid

Wie weet, weer....9-5 / 9-3 LPG/TTID

Bericht door mikekiwi » ma 08 mei, 2017 21:36

Na een aantal jaren met plezier in een 9000 gereden te hebben, heb ik wat andere keuzes willen/moeten maken. Echter, het kriebelt weer en ik wil mijn verstand wat los gaan laten en weer een auto kopen waarmee ik meer rijplezier beleef dan mijn huidige rationele 4-wieler.

Echter, de ratio wordt niet geheel losgelaten, het moet wel betaalbaar blijven. Ik zit onder andere te kijken naar een Saab omdat dat goed is bevallen. Het kan echter ook zomaar iets Duits/Ander Zweeds/... worden, ik sta er nog redelijk open in. Ik wil even de tijd nemen, mijn huidige wagen doet het nog prima, ik zit niet op hete kolen

Ik rijd 25-30K per jaar, voornamelijk 80km wegen en snelweg. 90% van de tijd zit ik alleen, max 3 personen in de auto met niet al te veel bagage, relatief rustige rijstijl. Ik zoek een auto die qua betrouwbaarheid (en dus ook onderhoudskosten) en running costs binnen het Saab-gamma daar het beste daar bij past. Het moet wel een automaat worden, daar ben ik na de 9000 aan verknocht.
Bij grote voorkeur een stationwagon.

Ik zit te kijken naar een 9-3 of 9-5 (beiden in Estate), hetzij op Diesel of een LPG-G3. Budget ca 7500 zodat ik nog iets over heb voor in de reservepot. Er is dus nog wel wat ruimte, maar maak daar liever geen gebruik van (zeg ik nu :shock: :wink: ).

Wat zijn de do's en don'ts ? Welke modellen/motorcombi's zijn aan/af te raden? Het gaat mij (nog) niet om concrete auto's, ik ben op zoek naar een zoekrichting op dit moment, zodat ik weet wat ik wel/niet op mijn lijstje moet zetten.

Thanks!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Wie weet, weer....9-5 / 9-3 LPG/TTID

Bericht door collega » wo 10 mei, 2017 16:02

Ik zou in Duitsland kijken naar een Aero 9-5 met niet veel meer dan 150.000 km en daar in NL gas op zetten
voor mij zijn essentialia: aantoonbare historie, AS3 geluid (herkenbaar aan de subwoofer in de kofferbak rechts).Al die andere extra's zijn eigen keuze (hou je wel of niet van leer, elektrische stoelen, regensensor PDC etc etc) of alsnog te krijgen of in te bouwen. In het 9-5 subforum heeft Robert Wiering een goede inleiding geschreven op aankooptips
Als ze van rond 2002 zijn worden ze opeens weer duurder ivm de youngtimer-regeling, maar daar heb jij geen last van.

Succes en plezier

Enne, ik weet dat er mensen boos worden, maar je zult merken dat de 9-5 fijner is dan de 9000; die is alleen onverslaanbaar als limousine voor de highway, de 9-5 is ook op andere terreinen flexibeler. En hij is ook veel mooier natuurlijk :D

mikekiwi
Geregistreerd lid

Bericht door mikekiwi » wo 10 mei, 2017 19:28

Thanks!

Het topic van Robert heb ik gelezen en ik ga mijn licht eens opsteken in DE, zien wat ik daar aantref. Waarom vind jij (een ander zou een andere mening hebben) dat ik naar een 9-5 zou moeten gaan en geen 9-3 estate?

Wat ik nog mis in mijn hoofd is naar welke modeljaar/motorcombi ik het beste uit zou kunnen kijken om de beste wagen te kopen...

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 10 mei, 2017 22:28

ik zou zeker oppassen met auto's uit Duitsland; er wordt daar geen gebruik gemaakt van een kilometerregistratie zoals NAP of car-pass dus een zeer groot gedeelte van de auto's uit Duitsland (iets van 25% dacht ik) hebben teruggedraaide tellers.

en verder zou ik alleen maar voor een op LPG gaan, stink je niet en kom je in ieder geval nog elke stad in de komende jaren... :lol:

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 11 mei, 2017 1:03

waarom geen 9-3?
ik ben 1.92 lang 100kg +.
wil dus ruimte.
rij bovendien vaak met chauffeur (zie mijn autobiografie 1.2 miljoen saab-kilometers). zit dan achterin.

heb eigenlijk nooit gekeken naar of nagedacht over een 9-3. Te klein voor mij. Zelfs de 9-5 is al aan de krappe kant.

je vraag naar de ideale combi had ik eigenlijk al beantwoord: een Aero, dus 250pk (260 met handbak)
liefst 2e generatie (geen black sludge). Liefst met LPG. Vogels, Prins, Vialle, allemaal goed.
mijn vorige Aero heb ik in Duitsland gekocht bij Der Saab in Braunschweig. als je bij een degelijke dealer koopt heb je in Duitsland geen probleem volgens mij.

mikekiwi
Geregistreerd lid

Bericht door mikekiwi » do 11 mei, 2017 21:39

collega schreef:waarom geen 9-3?
ik ben 1.92 lang 100kg +.
wil dus ruimte.
rij bovendien vaak met chauffeur (zie mijn autobiografie 1.2 miljoen saab-kilometers). zit dan achterin.

heb eigenlijk nooit gekeken naar of nagedacht over een 9-3. Te klein voor mij. Zelfs de 9-5 is al aan de krappe kant.

je vraag naar de ideale combi had ik eigenlijk al beantwoord: een Aero, dus 250pk (260 met handbak)
liefst 2e generatie (geen black sludge). Liefst met LPG. Vogels, Prins, Vialle, allemaal goed.
mijn vorige Aero heb ik in Duitsland gekocht bij Der Saab in Braunschweig. als je bij een degelijke dealer koopt heb je in Duitsland geen probleem volgens mij.
Aha, ik snap het. Een chauffeur heb ik niet en met mijn 178cm pas ik ook in een iets kleinere wagen. Dank voor de uitleg
RoccoH schreef:ik zou zeker oppassen met auto's uit Duitsland; er wordt daar geen gebruik gemaakt van een kilometerregistratie zoals NAP of car-pass dus een zeer groot gedeelte van de auto's uit Duitsland (iets van 25% dacht ik) hebben teruggedraaide tellers.

en verder zou ik alleen maar voor een op LPG gaan, stink je niet en kom je in ieder geval nog elke stad in de komende jaren... :lol:
dank voor de waarschuwing!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 18 mei, 2017 0:22

En natuurlijk is de 9-5 gewoon mooier: viewtopic.php?f=8&t=149168" onclick="window.open(this.href);return false;

hoppa3
Geregistreerd lid

Bericht door hoppa3 » do 18 mei, 2017 7:07

Hallo,

Staat een leuke estate op gas met 158000km.

http://www.saabpotze.nl/occasions/car/64-saab-9-5-2005" onclick="window.open(this.href);return false;

mikekiwi
Geregistreerd lid

Bericht door mikekiwi » za 20 mei, 2017 22:05

hoppa3 schreef:Hallo,

Staat een leuke estate op gas met 158000km.

http://www.saabpotze.nl/occasions/car/64-saab-9-5-2005" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je, maar ik zoek een automaat... En liever ook nog een lichte couleur...

Moet eerlijk zeggen dat op dit moment een Mercedes C-klasse bovenaan mijn lijstje staat, met een Saab als goede tweede. Qua verbruik heb ik bij een 9-5 echt wel een LPG-auto nodig om het betaalbaar te houden, met de C-klasse haal ik 1 op 14 en is het op benzine nog goed te te doen

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » zo 28 mei, 2017 22:02

In mijn beleving (als 9-5-liefhebber en -eigenaar) is de 9-3 onderhoudstechnisch beter voor de portemonnee. En aangezien je de ruimte van de 9-5 niet echt nodig hebt zou ik in jouw situatie voor een 9-3 gaan.
Mijn record met een 9-3ss 1.8t hirsch stage 1 automaat is op de lange afstand 1 op 15,2.

mikekiwi
Geregistreerd lid

Bericht door mikekiwi » wo 31 mei, 2017 20:04

Ik ben "helaas" gezwicht voor een andere auto dan een C-klasse... :shock: Het is een Volvo geworden... Liep tegen een in nieuwstaat zijnde S60 aan met <100.000km op de teller van 1e eigenaar, was echt het snoepje van de week dat ik niet kon weerstaan.

Dank voor jullie inbreng en mening !

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » wo 31 mei, 2017 20:06

succes en plezier ermee!

Plaats reactie