LED verlichting.

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
jaap noord
Geregistreerd lid

LED verlichting.

Bericht door jaap noord » ma 08 mei, 2017 20:30

Is nog niet veel over geschreven, daarom maar even algemeen.
Ik zit er over te denken om over te gaan naar Led verlichting.
Heb me er al een klein beetje in verdiept. Er zijn eigenlijk niet zo veel verschillen.
Je hebt ze met losse driver, of ingebouwd. Ze zijn er in H4, H7,enzovoort.
Ik heb de led met ingebouwd ventilator al mogen aanschouwen, en er zit een bak meer licht in, dan de huidige lampjes. Je hebt ze met 5 tot wel 8K lumen. Ze zijn ook te verkrijgen met verschillende kleuren, van wit naar geel.
De prijzen die ik nu aangeboden heb gekregen liggen rond 70 á 80 euro per set. Rijden hier al mensen rond met led? En wat zijn dan de ervaringen???
Groetjes Jaap

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: LED verlichting.

Bericht door V6Aero » ma 08 mei, 2017 20:38

Wil je dat plaatsen zonder je behuizing erop aan te passen? Doe je medemens een plezier en houdt het lekker bij halogeen :)

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 08 mei, 2017 20:43

Waarom zou ik behuizing moeten aanpassen???
Hij past er zo in.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » ma 08 mei, 2017 21:09

Omdat je behuizing is gemaakt voor halogeentjes (=minder licht) en de hoeveelheid strooilicht die je met xenon of LED gaat creëren (meer licht is ook meer strooilicht) zeer hinderlijk is voor andere weggebruikers. Goed afgesteld of niet. De enige fatsoenlijke optie is iets doen met projectoren. En zelfs dat zal waarschijnlijk niet optimaal werken, omdat je 'geribbeld' glas hebt ipv heldere koplampglazen.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » ma 08 mei, 2017 21:10

mocht je er aan beginnen, realiseer je dan, dat je een ander wattage verbruik erin zet, waardoor je dus moet gaan werken met weerstandjes. Dit alles om de BC te foppen. Bij richtingaanwijzers op led krijg je zonder weerstand hele rare knippersnelheid.
En als je het bij een SS/SC model erin probeert te stoppen, blijft LED ook knipperen als je het contact al lang hebt uitgezet.

Ergo, ik zou het niet doen.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 08 mei, 2017 21:41

Goeie argumenten allemaal! Ik ben hiernaar op zoek gegaan voor 2 redenen. Ten eerste dat ik vind dat mijn caab wel iets meer groot licht mag geven, reflectoren zijn goed etc, glazen ook, beide units zijn vorig jaar gewisseld, maar ik vind het groot licht van de standaard halogeen niet echt je van het. Ten tweede ; lees je dat nieuwe auto's steeds meer uitgevoerd worden met led, dan ga je je daar eens in verdiepen, en kom je dus allerlei ledlampen tegen voor H4 en H7.
Daar ik niet alle voordelen en nadelen hiervan ken en weet, dacht ik: laat ik dit eens op het forum plaatsen. Met led van wel 5000 lumen, is toch een heel verschil met 1100 lumen. Er is een merk uit China die zegt dat hun product meer licht geeft,zonder strooilicht, omdat hun led op dezelfde manier en hoogte geplaatst is in de armatuur als halogeen. Ze gebruiken een "losse" driver, die jezelf ergens moet plaatsen, en ook geschikt voor can-bus.
Eigenlijk gaat het mij dus niet alleen om meer licht, maar ook om de techniek.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » ma 08 mei, 2017 21:49

De techniek is mooi, maar ik zou het met ouderwetse reflector units niet aanraden. Verstralers geen optie voor grootlicht? Of anders alleen de grootlicht pitjes vervangen (kan dat bij een 9-3/900 of is dat H4?).

Dat "geen strooilicht" is gewoon onzin. Iedere 'lamp' - ook in een projector of lens - geeft strooilicht. En als je de lichtintensiteit verhoogt, neemt het strooilicht dus ook toe. Al is het op dezelfde plek als met origineel halogeen, de sterkte ervan neemt toe. En dat is hinderlijk.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 08 mei, 2017 22:31

Dat kan ik begrijpen. En inderdaad is het helaas de ouderwetse H4 duplo lamp, dim en groot licht in één.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 09 mei, 2017 12:09

Het is een H4 lamp en geen Duplo lamp (R2), anders had je echt niks meer gezien... :)

En Xenon/led bij een gewone reflectorlamp: niet doen graag, denk aan al je tegenliggers.

Schippertje
Donateur
Donateur

Bericht door Schippertje » di 09 mei, 2017 21:35

De H4 lamp is ook verkrijgbaar in hogere wattages

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » di 09 mei, 2017 21:42

Nee klopt, een duplo lamp is weer heel wat anders. Ik zit toch te overwegen om een setje aan te schaffen, niet om mee te rijden, maar om zelf eens onderzoek te doen naar boven genoemde criteria. Ik begin eerst maar eens op papier eea uit te zoeken, en daarna de praktijk.
Ook voor wat betreft het vermogen wat ze trekken, de warmte die ze produceren etc.etc.
Eerst internet maar eens leeg trekken.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » di 09 mei, 2017 22:11

Als je het doet, ga dan voor maximaal 4300k kleurtemperatuur. Anders wordt het echt heel blauw.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » di 09 mei, 2017 22:54

De set die ik op het oog heb, is regelbaar in 4 kleur standen ; van blauw, wit, anders wit en licht geel. Maar als dat te maken heeft met de kleur warmte weet ik niet. Ik neem het mee!

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 10 mei, 2017 10:35

Schippertje schreef:De H4 lamp is ook verkrijgbaar in hogere wattages

...
Uitstekend geschikt om je bedrading e.d. te laten smelten!!

Zou ik niet doen dus....

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » di 16 mei, 2017 23:30

Er zijn op de Australische markt H4's te koop van Philips, ze geven niet genoeg licht (lumen) voor de Europese markt. 1100 tegen 1500..1600 normaal

En officieel mag je hier geen led lampen plaatsen in units die bedoeld zijn voor halogeen, iets met ECE normering & regelgeving.

Philips NEW X-treme Ultinon LED Headlight bulb (H4)

Voor H4 moet de LED lamp een puntvormige lichtbron zijn, te vergelijken met een gloeidraad.
H4 lampen met ledjes rondom zijn niet geschikt voor een old school Hella lichtbak ivm het lichtbeeld.

Plaats reactie