Jason Castriota vertelt over de Saab Phoenix.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Jason Castriota vertelt over de Saab Phoenix.
Het had zo mooi kunnen zijn, een blik op een toekomst die niet kwam.
https://www.youtube.com/watch?v=cX2Twh-H3LM" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=cX2Twh-H3LM" onclick="window.open(this.href);return false;
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Re: Jason Castriota vertelt over de Saab Phoenix.
en
https://www.youtube.com/watch?v=sAJyHLll9sw" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=sAJyHLll9sw" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

slikke gast die Castriota... Rap van tong, good looking en kan leuke autos ontwerpen
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Leuke man, aardig ontwerp maar gewoon geen Saab!
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Ik weet niet. Wat zijn de criteria om een auto Saab te mogen noemen?
Gemaakt door de mensen van Saab in de fabriek van Saab en er staat Saab op de motorkap.
Lijkt mij Saab.
Ik zou willen dat ze meer van dit soort snoepjes bedacht, gebouwd en verkocht hadden. Het is sowieso een heel stuk beter dan helemaal geen Saab.
Gemaakt door de mensen van Saab in de fabriek van Saab en er staat Saab op de motorkap.
Lijkt mij Saab.
Ik zou willen dat ze meer van dit soort snoepjes bedacht, gebouwd en verkocht hadden. Het is sowieso een heel stuk beter dan helemaal geen Saab.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Een echte Saab heeft een klote schakelende v-bak, een hoop blauwe rook, de sleutel tussen de stoelen (vergeet maar even dat Saab dat de eerst 25 jaar met de blauwe rook niet had), handrem op de voorwielen, een scheve zit achter het stuur, een voorruit waardoor je de stoplichten vanaf de stopstreep niet kan zien, en pretendeert een vliegtuig met straalmotoren te zijn.
Nou ja, zeg het maar.
Nou ja, zeg het maar.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Ik vermoed dat de Phoenix in veel van de opzichten die jij noemt beslist een echte Saab geworden zou zijn
Die rook komt vanzelf, daar kun je op rekenen.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Wat maakt een saab een saab zal voor iedereen wel verschillend zijn. Voor mij is een saab een saab als er een auto staat die door saab technici en saab engineers over handen is genomen totdat zij tevreden waren. Daarmee zal ik de 9-5ng estate / 9-4x de laatste echte saab vinden denk ik.
Als je kijkt naar : er moet echt een saab motor in zitten dan zal je de 9-5og/9-3og de laatste echte saab vinden.
Kijk je naar motormanagement zal je de 9-3ng (t8) de laatste echte saab vinden
Als wel of geen bemoeienis van GM met saab voor je het criterium is zal je de 900 classic de laatste vinden denk ik.
Deze Phoenix vind ik wel een echte saab. Ontworpen door saab, bodemplaat ontworpen door saab engineers, interieur typisch saab met de het echt op de bestuurder gericht is etc.....
Als je kijkt naar : er moet echt een saab motor in zitten dan zal je de 9-5og/9-3og de laatste echte saab vinden.
Kijk je naar motormanagement zal je de 9-3ng (t8) de laatste echte saab vinden
Als wel of geen bemoeienis van GM met saab voor je het criterium is zal je de 900 classic de laatste vinden denk ik.
Deze Phoenix vind ik wel een echte saab. Ontworpen door saab, bodemplaat ontworpen door saab engineers, interieur typisch saab met de het echt op de bestuurder gericht is etc.....
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
De Phoenix was een heerlijk eigenwijze Saab en meer Saab dan de 9-3 SS en de 9-5 NG. Slechts 10% van de onderdelen kwam van GM.
Hij was uitgerust met een nieuwe hybride AWD-aandrijving die door Saab was ontwikkeld, samen met American Axle (AAM).
Tevens was hij (vijf jaar geleden!) uitgerust met IQon, een auto-infosysteem dat draaide op een customized versie van Google Android.
Het was niet alleen een technisch hoogstandje maar ook een briljant ontwerp.
De Phoenix werd - met een straatlengte voorsprong - eerste bij design award-verkiezing van Auto Express, met 30% van de stemmen.
De tweede en derde plaats waren destijds voor de Alfa Romeo 4C en de Jaguar c-X75.
Hij was uitgerust met een nieuwe hybride AWD-aandrijving die door Saab was ontwikkeld, samen met American Axle (AAM).
Tevens was hij (vijf jaar geleden!) uitgerust met IQon, een auto-infosysteem dat draaide op een customized versie van Google Android.
Het was niet alleen een technisch hoogstandje maar ook een briljant ontwerp.
De Phoenix werd - met een straatlengte voorsprong - eerste bij design award-verkiezing van Auto Express, met 30% van de stemmen.
De tweede en derde plaats waren destijds voor de Alfa Romeo 4C en de Jaguar c-X75.
-
jelger
- Geregistreerd lid
De 9000.Thieuke schreef: Als wel of geen bemoeienis van GM met saab voor je het criterium is zal je de 900 classic de laatste vinden denk ik. .
Maar ja, daar gelden dan weer andere (niet erg sterke) argumenten voor om het geen echte Saab te vinden.
De Phoenix was zeker Saab waardig qua idee.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Niks er van de 900ng was het laatste saab/scania ontwerp!
Gm was destijds alleen nog voor een klein gedeelte eigenaar saab/scania maakte dankbaar gebruik van de vectra bodemplaat.
Gm was destijds alleen nog voor een klein gedeelte eigenaar saab/scania maakte dankbaar gebruik van de vectra bodemplaat.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Dat bedoelen we maar, voor een ieder wat anders. Wat ze allemaal gemeenschappelijk hebben is dat het gewoon door Saab gebouwde en ontwikkelde auto's zijn.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
De gek uit Zeewolde met zijn spijker had ik totaal niks mee Saab heeft onder GM nog redelijk een eigen koers kunnen varen wat goed aan de 9-5 te zien is de 9-3 sportsedan vindt ik persoonlijk al wat minder mooi de 9-5 sportsedan vind ik weer wat geslaagder
Onder de tijd van Victor Muller is er een hoop blaaskaakerij uit Saab gekomen het enige goede er aan is dat er nog langer 9-5 en 9-3 geproduceerd zijn voor de rest een hoop Luchtkastelen waarvan dat Phoenix er een was ik mijn ogen een spijker die wat op een Saab moest gaan lijken!
Onder de tijd van Victor Muller is er een hoop blaaskaakerij uit Saab gekomen het enige goede er aan is dat er nog langer 9-5 en 9-3 geproduceerd zijn voor de rest een hoop Luchtkastelen waarvan dat Phoenix er een was ik mijn ogen een spijker die wat op een Saab moest gaan lijken!
-
martinphili
- Geregistreerd lid
De Phoenix was een toekomstbeeld en leek daarom per definitie ook niet op een bestaande Saab. De Phoenix was juist de eigen koers die Castriota onder leiding van die gek uit Zeewolde mocht uitzetten.
Op Jalopnik stond ook nog een leuk stukje over wat eigenlijk het vervolg op de Phoenix zou kunnen zijn: http://jalopnik.com/why-the-saab-9-3-ph ... -461175829" onclick="window.open(this.href);return false;
Op Jalopnik stond ook nog een leuk stukje over wat eigenlijk het vervolg op de Phoenix zou kunnen zijn: http://jalopnik.com/why-the-saab-9-3-ph ... -461175829" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

de aero x is ook bloedmooi maar had het natuurlijk ook nooit gehaald 1 op 1 als productiemodel. Concepts worden altijd gebruikt om een nieuwe mainstream toekomstige designlijn te introduceren... design vd conceptcar wordt daarom zover weg van het bestaande designtaal gepositioneerd dat de productiemodellen daar weer veilig en behouden tussenin geplaatst kunnen worden (het schrikeffect).
als je door de oogharen naar de phoenix kijkt qua neus, kont en lijn en vergelijkt met onderstaande ontwerpen voor productiemodellen van Castriota dan wordt bovenstaande bevestigd. En voor mij geldt... als er Saab op staat en het is mooi dan is het voor mij een echte Saab. Ik vind dit mooie Saabs! Hier had ik graag in gereden met een 1.6 Turbo 4 motor icm electrische AWD (eXWD)

als je door de oogharen naar de phoenix kijkt qua neus, kont en lijn en vergelijkt met onderstaande ontwerpen voor productiemodellen van Castriota dan wordt bovenstaande bevestigd. En voor mij geldt... als er Saab op staat en het is mooi dan is het voor mij een echte Saab. Ik vind dit mooie Saabs! Hier had ik graag in gereden met een 1.6 Turbo 4 motor icm electrische AWD (eXWD)