Sterke afname aanbod "Saab 900's Classic".........

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
rudolphw
Geregistreerd lid

Sterke afname aanbod "Saab 900's Classic".........

Bericht door rudolphw » vr 14 nov, 2014 13:23

Het valt mij langzamerhand op dat het aanbod het afgelopen jaar sterker is afgenomen dan voordien.
Onderweg in Nederland zie je ze ook steeds minder.......verder was ik dit voorjaar een week in Kent-Engeland; geen enkele 900 Classic gezien, zelfs geen cabrio; 1 maal een 9-3......van de zomer was ik een week in Sauerland-Duitsland; diverse toertochten gemaakt (ook de drukke Autobahnen bereden), alweer geen enkele 900 Classic gezien; ook geen 9-3's etc.
Op de "nieuwe Saab Marktplaats" staan thans slechts zo'n 2-3 lopende 900's Classic aangeboden, de rest is sloop/onderdelen etc.
Idem bij "Gespot NL", ook daar wordt nauwelijks meer een 900 Classic gemeld; dit was 1-2 jaar geleden toch wel anders.........
Zie ik het verkeerd?

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Sterke afname aanbod "Saab 900's Classic".........

Bericht door 72sonett3 » vr 14 nov, 2014 13:30

Dat zie je goed.
De 900 wordt niet meer gemaakt, Saab is failliet en als een nog rijdende 900 defect raakt en alleen met relatief hoge kosten gerepareerd kan worden dan gaat hij naar de sloop en er wordt een jongere NG Saab of iets Japans gekocht.
De 900 gaat dezelfde weg als voorgaande modellen; 92, 93, 95, 96 ... Hoe vaak zie je die nog in het wild?

rudolphw
Geregistreerd lid

Bericht door rudolphw » vr 14 nov, 2014 13:47

[]

Inderdaad dat is zo, de 92, 93, 95, 96's zie je ook niet meer.......echter ik had het idee alsof er een nog een grote hoeveelheid 900 Classic's in Nederland was en dat daarnaast dit type zo'n beetje "het eeuwige leven had" en daarom het "afsterfproces" veel geleidelijker en langer zou zijn; zeker gezien het aantal liefhebbers/fanaten die hun 900 Classic tegen elke prijs aan de gang houden.........kennelijk niet en zijn wij blijkbaar een cruciaal punt gepasseerd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » vr 14 nov, 2014 15:46

Een gering aanbod wil niet automatisch zeggen dat ze er niet meer zijn. Bij de non-cabrio's (cabrio's worden veelvuldig aangeboden) denk ik dat de meeste goede exemplaren in liefhebbershanden zijn die niet aan verkoop denken (uitzonderingen daargelaten, zie viewtopic.php?f=107&t=142656" onclick="window.open(this.href);return false;). Overigens vind ik het aanbod op de bekende europese sites niet overdreven gering.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 14 nov, 2014 16:32

Vergeet niet dat er recentelijk ene hele schifting "liefhebbersauto's" naar de sloop/stalling is gegaan of verkocht/gedemonteerd vanwege het feit dat

-belastingvrije op LPG direct weer de volle mep mrb gingen betalen
-belastingvrije op benzine in het kwarttarief terecht kwamen, tenzij je ze het hele jaar door rjidt
-potentiëel belastingvrije auto's pas over ca. 15 jaar weer belastingvrij worden (de laatste zelfs pas over ca. 20 jaar). Dus wie daar op zat te wachten heeft veelal de handdoek in de ring gegooid.

Daarmee is linea recta het aantal liefhebbers flink gedaald, zelfde geldt voor de 99's en 90's. Zodra de 90's belastingvrij werden wou iedereen ze hebben en vond iedereen ze mooi (zogenaamd) en op een gegeven moment waren er meer dan 100 met APK tegelijk, momenteel zijn dat er nog rond de 50. De meeste die LPG hadden rijden nu weer op benzine danwel zijn verkocht/gesloopt. Volgens mij mag de impact van dit nieuwe belastingstelsel niet worden onderschat, ook al viel het volgens Weekers allemaal wel mee (iedereen vergist zich wel eens een paar honderd miljoen euro nietwaar?)

Maar toch... ik denk wel dat over het algemeen de mooie exemplaren overblijven. De echte liefhebber weet dat die paar euro mrb niet zoveel uitmaakt op het totaal en zal een auto daarom niet gelijk weg doen. Degenen die liefhebber waren vanwege het belastingvoordeel waren uiteraard snel genezen en gingen gelijk op zoek naar een <'74 of een nieuwerwets klein kippenhok op wielen, om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Desondanks is volgens mij de 9000 nog veel harder getroffen door de trend om zo weinig mogelijk aan je auto uit te geven (ongetwijfeld vaak ingegeven door de financiële crisis etc etc). Van de 900 is nog wel redelijk wat aanbod maar 9000's zijn er echt bijna niet meer. Toch jammer dat niemand die dingen op waarde weet te schatten en alleen maar met oogkleppen op kijkt naar de maandelijkse kosten ervan. Een betere auto is zelden gemaakt namelijk, en zeker niet door Saab.

rudolphw
Geregistreerd lid

Bericht door rudolphw » vr 14 nov, 2014 16:38

@ Sapphire,
Tja, inderdaad........een interessante en terechte constatering welke mede van invloed is mijns inziens..........

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 15 nov, 2014 0:02

Het probleem is ook dat de kwaliteit van de 900 NG en de 9-3 erg goed is en de keuze tussen een matige classic en een oude 900 NG/ 9-3 valt dan vaak in het voordeel van de jongere auto uit.
Abs, airbags noem maar op, het is gewoon moderner.

Mensen willen tegenwoordig niets meer aan onderhoud uitgeven hoor ik van verschillende garages. En het rijden van oude auto's is gewoon een dure hobby.
Ik zie ook weinig nadere youngtimers/oldtimers meer in het verkeer, met de SAABjes valt het hier in Utrecht nog wel mee. 8)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 15 nov, 2014 1:44

op schreef:de kwaliteit van de 900 NG en de 9-3 erg goed is
Pardon? Ik zou toch zonder enige twijfel willen beweren dat de kwaliteit - als je het hebt over bouwkwaliteit, engineering en levensduur - van de 900 classic vele malen beter is dan die van de 900 ng / 9-3... Het enige dat de 900 classic tegen heeft is dat ze ouder (en dus doorgaans meer versleten) zijn en inderdaad in het hedendaagse tijdperk wat gemakken missen. Ook zijn ze roestgevoeliger maar 900 ng's / 9-3's willen ook wel roesten op zich, als ze op dezelfde leeftijd komen. Over dingen als cruise en airco gesproken... De meeste mensen die ik spreek zeggen dat ze niet op de cruise rijden en de airco is bij legio auto's afgekoppeld omdat men te beroerd is het systeem fatsoenlijk te laten onderhouden (met alle voordelen van dien) en het dus maar afkoppelt als het stuk gaat of niet goed meer werkt (goedkoopste optie).
op schreef:Mensen willen tegenwoordig niets meer aan onderhoud uitgeven hoor ik van verschillende garages.
Klopt, niets. Heel verbazingwekkend dat men daadwerkelijk zo weinig besef (b)lijkt te hebben over de noodzaak daarvan. Olie verversen is eigenlijk al teveel gevraagd en alleen maar lastig/duur/onnodig. Erg triest voor ons mooie Saab wagenpark, dat met een dergelijke onderhoudsmentaliteit snel sterk achteruit zal gaan (aangezien er bovenaan geen nieuwe meer bij komen.

peeke 1972
Donateur
Donateur

Bericht door peeke 1972 » za 15 nov, 2014 9:45

Gelukkig dat er liefhebbers zijn die deze wagens en het merk koesteren zodat er toch nog een deel blijven rijden. En eigenlijk kost onze hobby niet meer. Tenzij je natuurlijk begint met extremere tune wat dan idd meer slijtage met zich meebrengt. Maar als je Saabje ook dagelijks ingezet moet worden moet je daar gewoon rekening mee houden . Onze Saab zal nooit hoger gaan dan stage 1 omdat ie ook onze enige auto is. Het is wel een t5 maar heb niet de indruk dat ie nu meer aan onderhoud kost. En onderhoud heeft elke auto nodig. Dus eigenlijk hoeft het niet meer te kosten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

joep97
Donateur
Donateur

Bericht door joep97 » zo 16 nov, 2014 16:05

Vind je dan dat je geen liefhebber bent als je wil profiteren van belastingvoordeel sapphire? Ik ga begin volgend jaar zeker op zoek naar een Saab in de kwarttariefregeling, simpelweg omdat ik de vaste lasten van een nieuwere Saab met mijn bijbaantje naast mijn school zeker niet kan betalen. Ik zou gewoon graag zo snel mogelijk een eigen Saab bezitten en een Saab van voor 1989 zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Ben ik dan geen echte saabliefhebber? Soms kun je het niet allemaal bekostigen. Als je meerdere belastingvrije Saabs hebt en je moet dan over allemaal belasting gaan betalen, dan kan het voor iemand te duur worden. Is diegene dan geen echte Saab liefhebber? Ik vind dat eerlijk gezegd altijd maar ongenuanceerde uitspraken.
Ik kijk overigens elke dag meerdere keren naar het aanbod Saabs en mij valt de afname van het aanbod in 9000's ook meer op dan bij 900 classics.

daanwvz
Geregistreerd lid

Bericht door daanwvz » zo 16 nov, 2014 17:00

Dan zullen ze ws allemaal naar Haarlem/Heemstede zijn gegaan! ik zie hier op dagelijkse basis meerdere classic's rijden of geparkeerd staan. Gister nog 2 classic cabrio's achter elkaar op de sportparklaan gespot!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 16 nov, 2014 17:01

joep97 schreef:Vind je dan dat je geen liefhebber bent als je wil profiteren van belastingvoordeel sapphire?
Dat heb ik nergens geschreven. Iedereen die Saab rijdt of er geïnteresseerd in is kan een liefhebber zijn wat mij betreft, zelfs al heeft diegene niet eens een Saab. Wel vind ik het jammer dat veel mensen hun Saab nu 'dumpen' omdat ze belasting moeten betalen. Er gaan nu heel veel leuke en best prima auto's naar de sloop of worden gedemonteerd alleen maar omdat er belasting voor moet gaan worden betaald. Bij heel veel mensen is het ook puur uit principe dat ze geen mrb willen betalen en die nu een '73er zoeken, daar een paar duizend euro aan spenderen (meerdere jaren mrb en heel veel jaren kwarttarief) om 'goedkoop' te kunnen rijden. Je maakt mij niet wijs dat het dan een financiële overweging is.

Als je het anders niet kan betalen om de volle mep mrb te betalen (wat helemaal geen schande is ofzo, bij mij groeit het ook niet aan de boom) kan het kwarttarief inderdaad een goede oplossing zijn, dan betaal je hooguit 120 euro per jaar en kan je toch driekwart van de tijd er mee rijden. Als het van €120 per jaar vs. volledig belastingvrij afhangt of je wel of geen auto kunt hebben dan is het sowieso niet zo gezond denk ik, als er ook maar iets kapot gaat (wat nog wel eens wil gebeuren bij goedkope oude auto's) zit je meteen in de shit. Persoonlijk had ik ook liever gezien dat het oude beleid (dat pas net van kracht was) gewoon zo was gebleven. Maar nu dat niet het geval is vind ik het kwarttarief persoonlijk een goede oplossing, die het voor veel mensen mogelijk maakt toch hun klassieker te kunnen houden tegen redelijk tarief, zorgt dat men toch een beetje meebetaalt en alleen in de winter niet mag rijden. Je kunt er over twisten of een 'echte' liefhebber in de winter rijdt met zijn klassieker, wat mij betreft wel, daar zijn Saabs voor gemaakt en mits goed onderhoud kunnen ze daar prima tegen. Echter dit is de beslissing die is gevallen om 'oneigenlijk dagelijks gebruik' te ontmoedigen en persoonlijk kan ik er wel mee leven, zeker omdat in die betreffende maanden toch niet zoveel evenementen zijn. Wat mij betreft was de 30- of 60-dagen kaart nog beter geweest, maar dat is voor anderen weer anders. En het is beter dan niks wat nu beslist is, ik zie het in elk geval positief. Ook is 3 maanden stilstand nog wel te doen voor een auto zonder dat het echt slecht is. Als ze te lang stil staan is natuurlijk niet goed.

Verder is het ook een kwestie van prioriteiten naar mijn mening, sommige mensen roken liever voor €200 in de maand en gaan elk weekend shoppen of uit eten en zeggen dan dat ze geen geld hebben voor een auto. Moet iedereen helemaal zelf weten alleen iedereen kan z'n geld maar 1x uitgeven en de meeste moeten daarom keuzes maken.

Alvast veel succes met het zoeken naar een Saabje van <1989 :O:

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » zo 16 nov, 2014 17:08

Alleen hebben veel mensen in het volle Nederland niet de ruimte/mogelijkheid om een auto drie maanden van de openbare weg te halen.

joep97
Donateur
Donateur

Bericht door joep97 » zo 16 nov, 2014 17:53

Alvast veel succes met het zoeken naar een Saabje van <1989 :O:
Working on it :wink:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 16 nov, 2014 17:58

odin1899 schreef:Alleen hebben veel mensen in het volle Nederland niet de ruimte/mogelijkheid om een auto drie maanden van de openbare weg te halen.
Bij elk systeem is wel een groepje waar het niet voor in het voordeel is is die het liever anders zou zien. Zelfs met volledig belastingvrije auto's kun je in bepaalde steden geen parkeervergunning krijgen omdat de auto te oud is, etc.

Plaats reactie