Saab identiteit

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
itrjdr
Geregistreerd lid

Saab identiteit

Bericht door itrjdr » di 11 mei, 2004 18:23

Ik sluit me volledig aan bij Moppersmurf: ook ik vind het jammer dat Saab onder GM vlag vaart. Amerikanen en styling cq wegligging... :(

Voor mij is de oer Saab de 96 en daarvan afgeleide modellen zoals de 900 en de 99. De oude 9-3 is duidelijk nog als een echte Saab herkenbaar wat ik niet vind van de 9000 of de 9-5.

Als je nu kijkt wat ze met de nieuwe Saab 9-3 sportsedan hebben gedaan.... :roll: :x :evil: Persoonlijk vind ik hem op een mislukte duitser lijken: een nep BMW. Wat een pooierbak... :shock:

Wimme
Geregistreerd lid

Re: Saab identiteit

Bericht door Wimme » di 11 mei, 2004 21:06

tja "identiteit" een groot woord maar anderzijds bestaat er ook nog iets als... "overleven" en je kan idd teruggrijpen naar het verleden maar durf het ook even positief bekijken... 9-5 pracht van een wagen die het na zovele jaren nog steeds enorm goed doet in het hogere management van bedrijven, artsen enz... m.a.w een select publiek. De 9-3 SS, inderdaad qua lijn heeft hij niet meer de lijn die hij had maar tja dan komt de factor "overleven". Een 9-3SS zie je nu terug rijden was ooit anders met de 9-3!
De 18i motor, iedereen zijn mening maar een dealer vertelde me onlangs dat dankzij de 1.8i en de scherpe prijs van 19900 EUR er terug een nieuw publiek zijn weg kent richting dealer, wel dat heet dan overleven en volgens mij hebben ze dat bij Saab meer en meer door.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » di 11 mei, 2004 21:57

Met het oog op overleven vind ik het inderdaad helemaal niet gek dat ze wagens als de 9.2 en 9.7(mooie bak) op de markt brengen(in amerika) en een 9.3ss die meer mensen aanspreekt dan de voorgaande modellen, en zich nogal inmengen met het merk Opel. Dit kan allemaal nog net...

Maar als je leest wat ze allemaal willen gaan doen als ze een 9.6 gaan bouwen. Aandrijving van Holden, berg techniek en onderstel van Chevy en jappanse motoren(Subaru) :cry: . Dan vind ik toch dat het toch ver te zoeken is met het merk Saab, noem eens iets wat ze wel zelf maken... :-S+

Dit kan eigenlijk niet, gezien de status van het merk, BMW, Mercedes enz. zouden dit zichzelf nooit aan doen.

Hopelijk worden ze snel wakker bij GM... :)

gr. Ruud

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 11 mei, 2004 22:15

ach, BMW hangt z´n V12 in een Rolls Royce en deelt daar ook electronica mee
(ik weet nog steeds niet voor wie dat nu goed is voor Rolls Royce of voor BMW)
en Mercedes hangt z´n motoren in een o.a. SsanYong en levert componenten aan Tata,
niet helemaal hetzelfde, maar het uitwisselen van componenten komt op "hoog nivo" voor.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » di 11 mei, 2004 23:16

In dit geval gebruikt mercedes niet de componenten van Tatra of Syangyong, in een dure Merc wil je geen Syangyong knopjes hebben.
En BMW mengt ook geen andere merken in z'n eigen auto's...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 12 mei, 2004 7:14

Ruud schreef:In dit geval gebruikt mercedes niet de componenten van Tatra of Syangyong, in een dure Merc wil je geen Syangyong knopjes hebben. En BMW mengt ook geen andere merken in z'n eigen auto's...
dat klopt, maar je zegt het al een dure Merc, we hebben het daar over
een segment waarin SAAB niet zit.
En toch is een dikke 9-5 een leukere auto als een E klasse van hetzelfde geld,
Maar neem nou eens Jaguar (of zelfs Aston Martin) die hebben Ford knopjes,
Ford sleutels en andere Ford componenten, of neem TVR, dat zit bomvol met
onderdelen van andere merken (o.a. Ford, Opel, Landrover en zellfs Citroën delen)
en wie heeft daar nou buikpijn van?

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 12 mei, 2004 8:35

En BMW mengt ook geen andere merken in z'n eigen auto's...
Bedenk wel dat er zo'n 80% van een voertuig heden ten dage afkomstig is van toeleveranciers (tegenover zo'n 50-60% 5 jaar geleden). Onderhuids is er dan ook veeeeel meer hetzelfde dan je op het eerste gezicht ziet, neem alleen al het aandeel componenten van een Bosch, een Valeo, een Hella, een TRW enz... enz... Het verschil is wel dat het ene merk er hun eigen logotje op laat plakken en de ander weer niet (de stuurkolom van een 9-3 Sport sedan, daar staat gewoon met koeieletters op dat ie van Mercedes komt)

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » wo 12 mei, 2004 10:25

Well said Hans-Martin, maar jij hebt dan ook inside knowledge!

Voor wat betreft identiteit, daar kan ik nog eens een leuke boom over opzetten.
van dale schreef:iden·ti·teit (de ~ (v.), ~en)
1 gelijkheid van naam en persoon
2 dat wat eigen is aan een persoon => eigenheid, individualiteit, kleur, personaliteit, persoonlijkheid
3 [wisk.] vergelijking die voor alle waarden van de daarin voorkomende veranderlijke grootheden geldig is
Maar dan hebben we het over identiteit in zijn algemeen. Universele waarden die van toepassing zijn op mensen.

Maar het gaat hier over SAAB-identiteit. het predikaat "SAAB" dat voor het onderwerp (identiteit) staat geeft al aan dat er een verandering is in de context waarin je het begrip identiteit plaatst.
Dat wil dus zoveel zeggen als dat identiteit onderhevig aan de voorwaarden van de desbetreffende context (in dit geval de automotive industry) . Als je nog iets verder uitzoomt en kijkt in welke context de automobiel industrie staat dan zie je dit een kapitalistische is.
Zoom je vervolgens nog verder uit dan kom bij globalisering terecht.
Ik kan best begrijpen dat er anti-globalisten zijn. En in wezen zou je ook kunnen zeggen dat het aanhangen van de saab-identiteit een vorm is van anti-globalisme.
Echter, voor saab zit er weinig anders op dan zich te richten naar de vraag van de consument, zeker nu GM voor 100% eigenaar is. Dat betekent dus kosten besparen.
Maar wat is het alternatief? Langzaam sterven zonder GM?

Zoals Hans-Martin al schreef gebruiken fabrikanten al 80% onderdelen van toeleveranciers die ook aan andere merken leveren. Dus veel identiteit gaat al verloren, niet enkel bij SAAB. Identiteit is dus een kostbaar iets, vandaar dat veel mensen en merken het nastreven, maar voor weinigen echt haalbaar.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 12 mei, 2004 11:49

de cabriokap ven de 900NG met het ingesealde achterruitje kwam ook al van Mercedes
en die werkte wel goed (in ieder geval beter)

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 12 mei, 2004 12:04

verde900 schreef:of neem TVR, dat zit bomvol met
onderdelen van andere merken (o.a. Ford, Opel, Landrover en zellfs Citroën delen)
en wie heeft daar nou buikpijn van?
Slecht voorbeeld. TVR ontwerpt en bouwt als heel kleine fabrikant tegenwoordig bijna alles zelf. We hebben het over 95% van de totale waarde van de auto. De knopjes op het dashboard, de instrumenten - alles in eigen beheer. De motor (AJP V8 en Speed 6): een volledig eigen ontwerp. Kom daar nog maar eens om bij 'echte' autofabrikanten die het meeste so wie so al van (systeem) toeleveranciers betrekken.

Of de strategie van TVR wel zo slim is (ontwikkelingskosten i.v.m. (toekomstige) wettelijke eisen, betrouwbaarheid) is een tweede. Maar het is ergens wel erg cool...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 12 mei, 2004 12:17

ik bedoel bij TVR dat het een heel aardige kitcar is die ondanks de vele geleende delen een uniek
eigen karakter heeft, neem een Chiamera, spiegels van een Citroën CX, blok van een Range Rover,
luchthoeveelheidsmeter van een Land Rover, sleutels en el.
spiegelverstelling van Opel en el. raamschakelaars, achterlichten en Remservo van Ford en wie maakt het uit,
er staat een heel unieke volbloed sportwagen.
Het gaat om de emotie van het geheel.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 12 mei, 2004 13:01

Verde, je loopt een jaar of tien achter - qua TVR dan... ;)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 12 mei, 2004 14:57

900T-R schreef:Verde, je loopt een jaar of tien achter - qua TVR dan... ;)
dit betreft chimaera van 2000, valt dus wel mee, de fiesta achterlichten zijn al wel reeds vervangen
door losse ronde lampjes onder een perspex kap maar.. ze passen er zo in
ik blijf het overigens een echte "sportauto" vinden
maar..... we zitten met TVR best een beetje :offtopic:

itrjdr
Geregistreerd lid

Bericht door itrjdr » do 13 mei, 2004 23:17

Verde 900: ik zie op jouw logo'tje een groene Saab, toevallig een 99EMS? Mijn eerste Saab was een 99EMS uit 1979: helaas onder mijn kont weggeroest. Maar als we het over identiteit hebben: die auto had een eigen identiteit. Bumpers die 30 kg wogen, en een vorm....Geweldig. Wat jammer dat alles eenheidsworst wordt cq is, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik de 9-7 wel weer aardig vind. En een Saab 9-5 Aero Estate V6..... mwah.

Maar eigen en eigenzinnig? Noem eens een merk wat nog eigenzinnige auto's bouwt? (Die niet lijken op BMW all spoiler look) Eerlijk is eerlijk een Audi TT is wel apart, en -destijds- gedurfd. Dat is dus wat ik mis in de nieuwe 9-3 en dat is verdomd jammer want juist door je te onderscheiden kun je een markt pakken. Kostenbeheersing door het gebruik van standaardonderdelen kun je altijd doen, maar dat is meer overleven. "Copycat" spelen is wel aardig maar dan blijft het natuurlijk niet een exclusief merk. Maar ik ben bang dat de imago wijziging een bewust weldoordachte keuze is van GM....

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 13 mei, 2004 23:41

itrjdr schreef:Saab 9-5 Aero Estate V6..... mwah.
De V6 is nooit in een aero versie geleverd, die noemde de Griffin.

Sinds vorig jaar is de V6 (benzine althans)uit het gamma verdwenen, de 220pk sterke 2.3 is ervoor in de plek gekomen.

Plaats reactie